Fictorum Recenze Fictorum

Fictorum

Kateřina Stuchlíková

Kateřina Stuchlíková

9. 8. 2017 11:25 6

Jak může dopadnout velkolepý plán, udělat ve dvou lidech „jakože Zaklínače“ s magií namísto mečů, v němž navíc nesmí chybět módní procedurálně generované mapy i příběh a plně zničitelné prostředí? No, pokud takové rozhodnutí činí tlučhubové s trochou sebereflexe, rychle jim dojde, že neumí udělat ani menu, a lepší bude si zajít někam na pivo. Jestliže si ale trika budou tahat zarputilí šikulové, jako jsou ti ze Scraping Bottom Games, budeme tu o jednu Kickstarterovou kampaň a dva roky později mít další Fictorum. V jádru ne úplně špatnou hru, ale zároveň živoucí ukázku toho, jak mívají indie vývojáři tendenci hryzat si z koláče tak velká sousta, že následnému zakuckání zabrání jen pořádná rána do zad.

MAGIE V DUŠI

Na rozdíl od většiny RPG hráč tentokrát není stavěn do role neschopného mamlase ani prostého pasáčka koz, kterému, než se trochu vyleveluje, nakope zadek i přerostlá krysa. Ve Fictorum jste už od prvopočátku největším tvrďákem široko daleko; mágem přinášejícím zkázu a metající oheň, blesky nebo led (dle preferencí) lusknutím prstu, jehož jediným cílem je pomstít se za vyvraždění svého řádu zlému inkvizitorovi. A že z něj na konci cesty bude machr ještě drsnější, to je už jen taková třešinka na dortu. Fictorum navíc přichází s pěkným systémem run, jimiž je možné každé kouzlo modifikovat a přetvořit i prachobyčejnou ledovou šipku v účinné plošné inferno. Hráč si tzv. tvarováním (prováděno tažením myši) přímo v průběhu souboje zvolí, jaké runy chce aktivovat - od žádné až po maximum tří, přičemž cenou je zvyšující se manová náročnost. Je libo přidat vybuchující efekt, multiplikátor střel nebo třeba zvýšit dostřel kouzel na ohromující vzdálenost? Ačkoliv samotný systém run není nijak třeskutě originální, ke kladnému dojmu ze soubojového systému přispívá.

Pocit ze soubojů je celkově dobrý a pohled na to, jak pod náporem kouzel vybuchují budovy, vzduchem poletují trosky domů, stromy i nepřátelé, je jednoduše uspokojivý.

Přece to ale nakonec může znít nudně - jen tak si neporazitelně kráčet světem. Autoři proto kladou hrdinovi do cesty rozšiřující se hordy protivníků a ti, sic tupí jak tágo, rozhodně dokážou napáchat na zdraví masivní škody. Než se propracujete k nějakým fajnovějším runám a použitelnému vybavení, může vás potrápit i „oldschool“ prvek hratelnosti v podobě nepřítomnosti automatického léčení. Nález každé léčivé flaštičky tak bývá radostnou událostí div nedoprovázenou oslavným tanečkem. Ze začátku je přes nesporné nadání hlavního hrdiny každý souboj výzva, k níž je potřeba přistupovat s rozmyslem a člověk se nesmí stydět občas trochu couvnout, nebo vzít rovnou kramle. Pocit ze soubojů je celkově dobrý a pohled na to, jak pod náporem kouzel vybuchují budovy, vzduchem poletují trosky domů, stromy i nepřátelé, je jednoduše (znepokojivě) uspokojivý. Přibližně poslední třetina hry se mi nicméně zdála obtížnostně neodladěná. Vlastnictví po jednom kuse od unikátního a vzácného kouzla mi dovolilo jen vylézt na kopec a za popíjení Chardonnay (z tupláku, jak jinak) v klidu pozorovat, jak vyvolané elektrické peklo dělá špinavou práci s vyhlazováním všeho živého. Věřte, nebo ne, po čase i to opojení mocí omrzí a neporazitelně doklopýtat k závěrečnému bossovi bylo otázkou setrvačnosti.

ZVOL SI SVOU CESTU

Zdejší svět je složen z malých (a ještě menších) vzájemně nijak nepropojených ostrůvků a hráč si na procedurálně generované mapě vybírá, na jaký se vydá dál. V patách má přitom neustále inkvizici, čímž ho hra odrazuje od zbytečného lelkování na místě a přirozeně popohání kupředu. Celý systém cestování po náhodně tvořené mapě mimochodem až okatě připomíná ten z FTL. O samotný příběh jsem se zatím jen otřela, ono ale po pravdě řečeno není moc o co stát. Slepá honba za  pomstou tu už byla tolikrát, že se už stala jedním z videoherních klišé. Alespoň způsob jakým je příběh vyprávěn je zajímavý a trochu připomíná gamebook. Hra pokaždé barvitě textově vylíčí, koho jste zrovna potkali a co se všechno děje, a na vás pak je si vybrat (většinou ze dvou variant), co si počít dál. Volba ovšem bývá černobílá a víceméně liší jen v tom, budete-li bojovat, nebo rovnou pokračovat na další ostrov. Občas sice narazíte na nějaký ten úkol, ale ať už hra bude tvrdit, že zrovna zachraňujete usopleného sirotka, nebo mstíte smrt bratra sličné děvy, ve výsledku je pokaždé cílem vymlátit z inkvizice duši a hupnout do teleportu. Herní náplň je tím pádem docela generická mimo souboje si na nějaký osvěžující herní prvek a nedej bože hádanku, nechte zajít chuť.

Nejspíš to tak nemusí vypadat, ale náhodně generovaná je jen ta mapa, respektive rozmístění ostrovů a pořadí minipříběhů, zatímco jednotlivé ostrovy jsou dělané ručně. A ne, tohle není myšleno jako lichotka. Na to, jak jsou ostrůvky mrňavé, stíhají být totiž leckdy divné. Tuhle se uprostřed tyčí ohyzdný jehlan, tamhle se klikatí cestička vedoucí odnikud nikam a většinu osídlení tvoří pár nepřirozeně rozmístěných chalup, kostel, teleport a dav nepřátel. Po čase se navíc samozřejmě ostrovy začnou opakovat (klidně i stejný dvakrát po sobě) a rychle se je naučíte znát jako své plátové boty s ostruhami.

NEVZHLEDNÝ ZMAR A HRANATÁ DESTRUKCE

Možná jste si při pohledu na screenshoty nebyli tak úplně jistí, ono totiž Fictorum umí být ve statickém stavu fotogenické, pravdou ale je, že vypadá mírně řečeno nevalně. Tu a tam se mu povede vykouzlit pohlednou scenérii, třeba v zimních prostředích; taky modely domů docela ujdou (je jich jen pár a hodně se opakují) a efekty kouzel i ohnivé výbuchy umí být působivé. Častěji ale hra v pohybu dává vzpomenout na akční hry z kraje milénia. Prázdné pláně s občasnými trsy zubaté trávy, nepřátelé divně plavou po zemi, domy se při zásahu bortí, jako by byly postaveny z domina a dojem utvrdí nepřirozené trosky pravidelných tvarů připomínající molitan. Fyzika je nepředvídatelná a určitě nechcete, aby došlo k sebemenšímu poškození budovy, jestliže se v ní zrovna nacházíte. Srazíte-li se uvnitř s nepřítelem nebo se spletete a namísto sebrání předmětu omylem vyšlete plošné kouzlo (hej, to se stává!), je s vámi dozajista potupný ámen. Při vstupu do budov se navíc hra automaticky přepne do pohledu z první osoby, což sice přispívá k přehlednosti, postavička ale zároveň podivně zrychlí pohyb a jinak plynulá hra se začne škubat. Prohledávaní stavení kvůli lupu je díky tomu zábavou pro otrlejší dobrodruhy.

POD POVRCHEM

Říkejme tomu třeba guilty pleasure, stejně jsem Fictorum hrála s libostí. Možná to má co do činění se skutečností, že v RPG hrách většinou inklinuji k hraní za čaroděje, a třeba za to může onen zábavný dojem ze soubojového systému. Hnacím motorem hráčova snažení můžou stejně tak být záchvaty chamtivosti známé z jiných her s náhodně generovanou kořistí. Touha po nalezení lepší výbavy, vzácných kouzel a run je stejně dobrý motiv pro hraní, jako kterýkoliv jiný. Samotný příběh stojí sice za starou bačkoru, líbilo se mi ale, jak se veškeré hrdinou provedené skutky, rozhodnutí a nálezy zapisují do příběhového svitku, a to včetně detailů typu poznámek o rozsahu škod, jaké mág běsněním za sebou zanechal. Malinkým rogue like prvkem je, že po dohrání hry získává hráč u tvorby postavy možnost vybírat z vyššího množství „titulů“ na základě způsobu a obtížnosti dohrání předchozí hry. I když vzhledem k tomu, že titul ovlivňuje nejspíš jen typ počátečního kouzla, nebude to dostatečným důvodem ke znovurozehrání hry. Stejně jako možnost mírně jiného vývoje příběhu díky nově nagenerované mapě. Každého, kdo plane nezkrotnou touhu rozmetat ohnivým infernem dav zlosynů a u toho si s gustem zbortit nějaký ten kostelík, nicméně Fictorum adekvátně zabaví.

Fictorum

Jako řada „větších“ indie titulů trpí na důsledky velkých očí a malého rozpočtu. Při hraní je nutné cudně odvracet zrak od nepohledné grafiky, nudného příběhu a nevyváženosti obsahu i obtížnosti. Zábavné souboje a pohled na zřícené domy a hořící vesničany však dokáže uspokojit.