FIA European Truck Racing Championship Recenze FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

30. 7. 2019 13:00 4
Reklama

Když se řekne kouzelné slovíčko motorsport, většina lidí si zřejmě představí ikonickou královnu Formuli 1, splašené MotoGP nebo bzučící WRC speciály. Větší znalci si asi vzpomenou na zábavný rallycross bugin, cesťáky WTCC nebo u nás oblíbené plochodrážní šampionáty, skutečnou esencí okruhového motorsportu jsou ale závody kamionů. Neuvěřitelně zábavná, neuvěřitelně živočišná disciplína, která se obejde bez pozlátka a bedlivého dozoru veřejnosti. Zhruba dvacítka kolosů s obřími přeplňovanými motory se honí po klasických evropských okruzích, za volantem sedí nevybouření mladíci nebo velezkušení mazáci a jednoduše řečeno se řežou hlava nehlava. Tady se na chirurgicky čistou stopu nehraje a pokud jste nikdy neviděli tahač projíždějící šikanu smykem, nevíte o co přicházíte. I pro spíše komorní fanouškovskou základnu sportu nepatří závody tahačů k příliš populárním předlohám závodních her, jistého vakua na trhu se však rozhodl využít vydavatel Bigben Interactive s prakticky neznámým studiem N-Racing. A na startovní rošt nevstupuje v úplně špatném postavení. Pod kapotou má kompletní licenci FIA European Truck Racing Championship s kompletním seriálem okruhů. Jenže…

MALÁ VELKÁ EVROPA

Je jasné, že závodění s pětiapůltunovými monstry je trochu odlišné od toho, na které jsme s klasických závodních her zvyklí. I když jsou závody trucků v zásadě velmi neurvalé a “buranské”, paradoxně jsou svázány mnoha svéráznými pravidly. Tím asi nejzvláštnějším je bezpečnostní omezení maximální rychlosti, během závodu prostě tahač nesmí přesáhnout rychlost 160 kilometrů za hodinu. Zároveň se celkem přísně trestá sekání tratě nebo naopak hoblování vnějších obrubníků, což při rozměrech kamionů a jejich množství na trati dělá z jízdy v balíku velmi zajímavý zážitek. Technické limity vývojářů bohužel neumožňují start více než 12 strojů v jednom závodě, což způsobuje hned několik velkých problémů.

Méně soupeřů = menší zábava

Za prvé. Skutečného šampionátu se účastní zhruba dvacet jezdců (někteří závodí například jen v některých závodech) a hra všechny, včetně jejich vozidel, skutečně obsahuje. Při závodění však logicky potkáte pouze prvních dvanáct nejlepších. Za druhé. Unikátní systém závodních víkendů nabízí hned čtyři ostré závody, dvě kvalifikace, dva tréninky a dvě superkvalifikace, kde si to o konečné pořadí rozdává nejlepších deset z klasické kvalifikace. Ano, hádáte správně, ve FIA ETRC je superkvalifikace naprostý nesmysl, protože se netýká pouze dvou nejhorších jezdců. Za třetí. Méně soupeřů = menší zábava. Kdyby se do první mostecké šikany nebo ostré pravé na Nurburgringu hrnulo dvacet nenasytných tahačů, byla by to mnohem větší psina, než v polovičním počtu.

TAK NEVÁHEJ A TOČ

Přitom ježdění samotné je celkem zábavné. Charakter závodů tvůrci v rámci omezeného rozpočtu a zkušeností vystihli celkem slušně. Těžkopádné stroje se moc nechtějí rozjíždět, klíčové je mít stále plně natočené turbo, které dokáže jako jediné líné monstrum citelně popohnat. Na druhou stranu tahače velmi ochotně brzdí a až překvapivě hbitě se lámou do zatáček, spíše než brzdné body a apexy tedy budete řešit dobře načasované výjezdy pod plynem. Charakteristickým rysem závodních kamionů je až úchylná přetáčivost, kdy se pod ostrým plynem přeturbené MANy a Volva milerády honí dveřmi napřed i do celkem rovných zatáček. Tady prostě N-Racing příjemně překvapili a skutečně si nepřipadáte jako v Chevroletu Lacetti. Důležitým prvkem je i chlazení brzd, obří brzdná soustava se totiž velmi rychle zahřívá a v nízkých rychlostech pomalu dochlazuje, v průběhu závodu do nich tudíž tlačítkem lijete litry vody.

Tady však přichází další bizarní designové rozhodnutí. Celé závodní víkendy jsou značně rozvleklé a rozkouskované, traťové časy jsou navíc vzhledem k tempu závodění značně delší než obvykle. Logické je tak nastavení délky závodu až na čtvrtinu toho skutečného. I v případě tříkolových klání ale máte k dispozici plných 1000 litrů ve vodních nádržích a proklamované taktické užívání chlazení jde do kopru. V zásadě můžete brzdy krmit vodou v neomezeném množství a na buben nepřijdete.

JOCHEN NA PRAVOBOKU

Zmiňoval jsem velmi násilnickou náturu závodů. Ano, ve skutečnosti po okruzích poletují blatníky, střepy světel, žádná skulina není dost úzká a častým defektem ukončujícím závod je přetrhání hadic hydrauliky a následné uvaření brzd. Virtuální závody některé manýry své předlohy přebírají, průjezdy zatáčkami jsou v případě soupeřů neučesané, a i když se hra tak trochu snaží o nechvalně proslulý “vláček”, paradoxně jí to nejde. Hodiny v kačírku jsou denním chlebem prvních zatáček a balíkové vrtochy jen tak neomrzí. Systém poškození je ale velmi diskrétní, úplně rozšmelcovat svůj speciál je téměř nemožné a nikdy se mi nestalo, že by jeden z účastníků závod nedokončil.

Co naplat, že je třeba závoďáky opravovat a vylepšovat

Pocitově nejhorší složkou jízdního modelu jsou nárazy. I když do sebe třískají dohromady desítky tun plechů a gumy, působí jednotlivé kontakty podivně plasticky, jako když si dítě hraje s dvěma angličáky. Co naplat, že je třeba závoďáky opravovat a vylepšovat, když se skoro nerozpadají, řídí se a zní stejně. Tady je prostě citelně vidět nedostatek zkušeností a prostředků tvůrců.

CESTA KOLEM SVĚTA

Výběrem režimů asi ETRC nikoho nepřekvapí. V singleplayeru čeká klasická nabídka kariéry, rychlých závodů a (zatím nefunkční) denní výzvy, v multiplayeru (který na Xboxu zřejmě NIKDO nehraje) zase rychlé hry, vlastního závodu a vymazleného split-screenu s deseti dalšími AI závodníky. Kariéra je velmi… staromilská. Po vzoru starších dílů Gran Turismo nejdříve odemykáte medaile v jednotlivých lekcích závodění a po udělení závodní licence se vrháte do jednoho z dvou dostupných šampionátů. Zřejmě v zájmu fanoušků ze zámoří je vedle evropského poháru k dispozici i podivný fiktivní turnaj Světové série. Pokud vás zajímá, jak kamiony projíždějí Corkscrew na Laguna Seca (fakt blbě, viz přiložený screenshot), zřejmě budete mít radost, jinak jsou ale závody výrazně rychlejších a divočejších amerických strojů spíše podivné. I tady záhadně najdete licencované tahače, mimojiné českou Buggyru, která je v tomto případě ironicky jedinou stájí bez ikonického “čumáku”.

Evropský kalendář nabízí všechny oficiální zastávky, bohužel ale nedisponuje stoprocentní licencí. Ano, Autodrom Most, Slovakia Ring nebo Nurburgring uvidíte v plné polní, místo Hungaroringu se ale maďaři pyšní jakousi podivnou náhražkou. Tratě jsou navíc zpracovány velmi úsporně a například v Mostě úplně chybí typická fanouškovská louka na cílové rovince. 

FIA European Truck Racing Championship
i Zdroj: Hrej.cz

Kariéra je velmi strohá. Postupně procházíte kalendářem (který bohužel neodpovídá tomu skutečnému), vedle závodních víkendů se můžete účastnit kratších testování. Bohužel jste ale nuceni účastnit se všech fází závodů, respektive je zrušit až po startu. Každý víkend je tak nutné proklikat spoustu kontextových menu a odjet celou řadu závodů, což méně trpělivým závodníkům nemusí být po chuti.

STO LET ZA OPICEMI

Už z popisu některých prvků je patrné, že FIA ETRC není vysokorozpočtovým titulem. A na čem jiném může být nedostatek financí vidět více, než na technickém zpracování. Hra sice běží obstojně a nepadá, občas ale přestal fungovat zvuk a neustále vás otravují generické hlášky z paddocku. Grafika se horko těžko srovnává se závody na předchozí generaci konzolí, snad jen modely trucků jsou celkem snesitelné. Detaily tratí, částicové efekty nebo nasvícení, to všechno evokuje řekněme Forzu Motorsport 3. Alespoň nabídka pohledů z kabiny je celkem bohatá, podivný úhel pohledu zpoza volantu vám ale často zakrývá výhled na ukazatele teploty brzd, což je problém v případě hraní s vypnutým HUDem.

Ve výsledku se tedy jedná o překvapivě zábavné, ale nepřekvapivě levné a chudé závodění, které se v některých ohledech zaseklo několik let nazpět. Tvůrci zřejmě ze svých možností vytěžili maximum, FIA European Truck Racing Championship lze ale doporučit jen skutečným fanouškům šampionátu nebo závodním experimentátorům, které omrzely obyčejné okruhové soutěže.

FIA European Truck Racing Championship
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

FIA ETRC slušně vystihuje podstatu závodění, potřeboval by ale mnohem větší rozpočet a větší zkušenosti.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama