Fez Recenze FEZ

FEZ

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

6. 5. 2013 22:57 3

Phil Fish. Tohle jméno se několik let hojně skloňovalo ve stovkách herních magazínů, a to ne vždy z úplně hezkých důvodů. Polovina hráčské komunity Fishe považuje za nafoukaného spratka, ale takoví umělci občas bývají. A Phil Fish bezpochyby umělcem je. Jeho FEZ má na scénu dodnes obrovský vliv a Fishova účast ve snímku Indie Game: The Movie demonstrovala, jak náročný může být vývoj zdánlivě skromného projektu. Po roce modlení se barvitá plošinovka dostává i na stolní počítače, kde znovu září.

Za všechno může čepička...

Ráno je postrachem mnohých. Běžní človíčkové házejí budíkem o zeď, marně hledají důvod, proč vůbec opouštět vyhřátou postel, ale večer se zas vrátí a další den zahájí úplně stejně jako ten předchozí. Podobně se jednou probudil bílý tvoreček Gomez, jenže namísto každodenního stereotypu čekalo DOBRODRUŽSTVÍ. Promiňte nám ta velká písmena, ale jak byste se cítili vy, kdyby vám obyčejný fez umožnil otáčet původně dvojrozměrným světem?

...a 3D brýle

I když trochu předbíháme, sluší se zmínit, že při druhé části hry získá Gomez slušivé 3D brýle. 3D brýle ve 2D světě? Na co? Ale kdeže! Svět FEZ je totiž daleko hlubší, než se na první pohled zdá, a vůbec nezáleží na tom, jestli zrovna mluvíme o fyzické hloubce, nebo hloubce děje a jeho mytologii. S těmihle šviháckými brýlemi se před Gomezem neschová ani ten nejmenší detail, nezbytně potřebný k vyřešení některé z desítek extrémně náročných hádanek. Ani ta nejmenší kostička. Možná nám moc nerozumíte, ale vysvětlení přijde brzy.

Kostky a krychle

Všechno ve FEZ totiž stojí a padá na kostkách. Gomezův "velký" úkol zahájí a zapříčiní obrovská kostka, celý svět je poskládaný z hranatých těles (tetromino) a hráč je hnán za posbíráním všech rozsypaných krychlí a krychliček. Všech 32. Ty žluté, "správné", se buď samy poskládají z osmi nalezených úlomků, nebo se hřejí na konci některého z mnoha převážně hopsacích puzzlíků. Ten pravý FEZ ale začíná až s objevením antikostek. Hra říká, že každá kostka má svou antikostku, což tedy znamená, že jich není celkem 32, ale rovných 64! Nemusíte se však bát, že byste se nikdy nedobrali konce – k jednomu z nich se prokoušete i s polovinou celkového počtu hranolů. Ano, konce jsou dva, i když poměrně abstraktní a ne úplně snadno pochopitelné.

Ale k antikostkám. Ty, ač nejsou tak lacinou kořistí jako žluté krychle, mají pro hráče úplně stejný význam a hodnotu – pomáhají otevřít záhadně uzamčené brány. Cesta k nim ale bývá zatraceně hrbolatá a plná pekelných překážek, jež by váš mozek mohly dohnat až k ulevující sebedestrukci. Příklad: hádanka s ladičkou, která do uší a rukou (hrajte s gamepadem!) vysílá impulzy umístěné vlevo či vpravo. Danou sekvenci zvukových signálů a vibrací by hráč měl "nějak" reprodukovat, ale víc neprozradíme. Ve srovnání s louskáním absolutně nesrozumitelného jazyka pomocí tajemného artefaktu jde však o zcela rutinní záležitost.

Skoč, otoč, spadni

Připravte se, že pokud si zrovna nebudete trhat vlasy u některého z až depresivně náročných puzzlů, strávíte spoustu času hopsáním po rovných plošinkách. Po plošinkách převážně statických a hodných, ale ani z těch rozhýbaných nemusíte mít velký strach - v případě neúspěchu vás nečeká nic horšího než opakovaný výstup z posledního pevného bodu. Žádné životy, žádná extrémní frustrace.

"Svět FEZ je daleko hlubší, než by
se na první pohled mohlo zdát."

Sem tam sice pozlobí stěžejní systém otáčení herní světa, který, jak jsme snad správně pochopili, není tak úplně dvojrozměrný, ale nejde o nic tak zásadního, aby si hra vysloužila to pověstné místečko v záprašeném koutě. Může to znít směšně, ale naše rada zní: "Otáčejte často." Téměř každá strana skrývá něco zajímavého, něco tajného, něco hodného vaší pozornosti. Vězte, že o tuhle úroveň byste přijít nechtěli.

Krása

Možná, že postavička Phila Fishe je jen namyšlená primadona, kterou zklamaní kdysi-fanoušci nesnáší, ale FEZ je skutečně nádherným dílem s kouzelným podtextem. Ať už si konec (konce) hry vyložíte jak chcete, a že my to vzali pěkně po filozofsku, budete při zírání na závěrečené titulky přemýšlet o věcech, které by vás při prvních Gomezových kručcích ani nenapadly. Roztomilá indie hopsačka? Pche, ani omylem. Tady jde o něco mnohem většího. A než se pustíte do toho nakupování, nechte své uši pohladit zasněnou atmosférou opuštěného majáku.

Fez
PlayStation Vita Vita

Překrásné dobrodružství malého mužíčka, které překvapivě nutí k hlubokému zamyšlení. Technické nedostatky by vás rozhodně neměly odradit od koupě - FEZ za ty dvě stovky rozhodně stojí.