Fenimore Fillmore's Revenge Recenze Fenimore Fillmore's Revenge

Fenimore Fillmore's Revenge

Filip Sladký

Filip Sladký

22. 10. 2008 22:00 1

Před několika dny, bylo to už navečer, jsem seděl otráveně u televize a za boha jsem se nemohl rozhodnout, co udělám s tou nelítostnou porcí času, která mě dělila od zatím ještě chladné postele. Napadlo mě, že bych si mohl po dlouhé době pustit nějaký ten film. Začal jsem se prohrabávat svou početnou sbírkou, ale ať už jsem narazil na cokoli, nepřesvědčilo mě to. Ten pocit určitě znáte. Buď jste už všehno viděli, nebo prostě a jednoduše nemáte náladu. Když už jsem přestával doufat, že narazím na něco schůdného, spasil mě bývalý spolužák, jelikož jsem si vzpomněl na jeho sugestivní vyprávění o jednom westernovém snímku s Budem Spencerem a Terencem Hillem v hlavní roli. V tu ránu bylo vyhráno. Snad každý z nás v dětství ty dva mameluky zbožnoval. Vyprahlá krajina, saloony, silné pěsti, zbraně, ženy a alkohol. To vše navíc zabalené do neskutečně zábavného hávu. Přesně to by měl splňovat i titul Fenimore Fillmore's Revenge, nástupce her Tři lebky Toltéků a The Westerner od španělského studia Revistronic.

Dva kolťáky za pasem, nad hlavou točí lasem

V novém pokračování máme možnost hrát za drsňáka Fenimora Fillmora i za nebezpečně krásnou pistolnici Rhiannon. Během příběhu se vám postavy samy prohazují a vy tak můžete pro dobro vaší věci využívat schopností obou dvou, což je dle mého názoru k nezaplacení. Nemyslete si, nebude to zrovna procházka růžovým sadem s romantickou krasavicí po boku. Tvůrci již před několika měsíci prozradili, že v příběhové linii výrazně přituhne. Ten chlápek, který hned v prvních okamžicích hry umírá v zakrvaveném pouštním prachu, by vám mohl vyprávět.

Pokud se zaměříme na primární příběhový cíl a zároveň motivaci, může vám to po tak dramatickém úvodu přijít možná trochu směšné. Poslední slova zmiňovaného nešťastníka totiž čarokrásnou Rhiannon navedou na cestu za pohádkovým pokladem. Zármutek s vámi zatočí v tom smyslu, že nemáte v hlavě nic jiného, než myšlenku na nalezení a rozfofrování kompletně celého pokladu. A to samozřejmě v co nejbližším časovém horizontu. Tomu se panečku říká zadostiučinění.

Jak jsem již zmiňoval, hlavním trumfem hry Fenimore Fillmore's Revenge měl být nezaměnitelný humor a pro spaghetti western typická atmosféra. Kam se to tedy všechno, zatraceně, podělo? Vtipných dialogů by se jeden nedořezal, nehledě na to, že hlavní postavy asi zapomněly mluvit úplně. Dokonce ani od počítačem řízených postav se moc vtipných či užitečných informací nedozvíte a budete tak zcela bez slitování odsouzení k pixel-huntingu. Díky bohu vám to ale nebude trvat zas tak dlouho, jelikož máte všechny důležité indicie a předměty většinou takřka pod nosem. Jednotlivé herní lokace jsou navíc rozsahově dost omezené a postup dál se vám tedy absolutně vůbec nesnaží ztížit.

Dalším neopomenutelným zklamáním je herní doba. U adventur člověk není zvyklý na to, že spatří závěrečné titulky již po pěti až šesti hodinách ležérního hraní.

Fenimore Fillmore a poklad na stříbrném jezeře

Co se týče technického zpracování, žádného výrazného překvapení se též nedočkáme. Grafika vypadá sice vcelku stylově, ale zároveň dost zastarale, což ve výsledku maže veškerá pozitiva. Ačkoli na tom grafika opravdu není nijak slavně, byl by hřích nezmínit velice povedené nehratelné cutscény. Je vidět, že se na nich vývojáři na rozdíl od ostatních aspektů hry patřičně vyřádili - a výsledek stojí za to. Hned první setkání s tímto prvkem na samém počátku příběhu je nadmíru příjemné. Hlavní hrdinové na mohutných koních cválají pouští za doprovodu silně atmosférické skladby. Člověk se alespoň na chvíli cítí jako na nefalšovaném divokém západě plném indiánů, což bylo vedle řízení popelářského auta či kombajnu mým nejvytouženějším dětským snem. Ruku na srdce, kdo z vás v mládí nečetl některý z románů Karla Maye?

Nemohu se s vámi nepodělit o jednu scénu přibližně z půlky příběhu. Jakožto Fenimore dostanete za úkol nejdříve nakrmit svého věřného oře z rozpáraného polního strašáka, aby měl následně dostatek energie na cestu k hrobu nějakého Billa Carsona. Jakmile dorazíte na místo, nenapadne vás nic morbidnějšího, než vzít lopatu a tělo toho nebožáka exhumovat. Co kdyby měl s sebou v rakvi nějaké cennosti? Přece na něj nebudete sahat. Ve zlomku vteřiny tedy vytáhnete z batohu lano, přivážete ho k tělu, přistavíte nic netušící zvíře a vyhoupnete bezvládné tělo do sedla. Po vykradení rakve se vracíte zpátky s novým společníkem, konkrétně rozkládajícím se tělem Billa Carsona v sedle vašeho vlastního koně, aby jste ho posléze umístili na kůl místo strašáka, jelikož jste toho předchozího využili jako zdroj potravy. Jen škoda, že se z ostatních částí hry vtip téměř úplně vytratil.

Sečteno a podtrženo, hra Fenimore Fillmore's Revenge by si bývala zasloužila o mnoho více mateřské lásky a péče vývojářů. Oproti předchozím dílům nenalezla v rukávu své stěžejní trumfy, resp. je pouze nahradila něčím na můj vkus až příliš průměrným a ohraným. Kdybyste postavili nového Fenimora na fotbalové kolbiště proti předchůdci The Westerner, došlo by k debaklu prakticky rozdílem třídy, což je opravdu veliká škoda. Kromě nehratelných renderovaných cutscén, náznaků vtipu a mě osobně blízkému prostředí divokého západu upadá vše ostatní do velice chabého průměru. Dle mého názoru nebyl požadavek na vytvoření úctyhodného nástupce splněn. Naši pouť po divokém západě zakončím po indiánsku – howgh.

Fenimore Fillmore's Revenge

Pokud se chcete vžít do role pravého kovboje a pochytit všechny dovednosti včetně jízdy na koni či superrychlého tasení koltů, sáhněte po jiném titulu. Fanoušci adventur hru sice neodinstalují už po půl hodině, ale než se nadějí, budou u konce příběhu a Fenimore Fillmore's Revenge pro ně bude pouze dalším průměrným titulem.

Prostředí divokého západu, možnost hraní za dva charaktery, místy vcelku vtipné až morbidní, cutscény
Zastaralá grafika, krátká herní doba, žádné výrazné inovace oproti předchozím dílům, deficit dialogů, hříšně malé lokace