Fell Seal: Arbiter's Mark Recenze Fell Seal: Arbiter's Mark

Fell Seal: Arbiter's Mark

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

6. 6. 2019 15:00 1

O tahové, taktické RPG Fell Seal: Arbiter's Mark jsme se v redakci přímo nepoprali, právě naopak, v tichosti zůstávalo stranou zájmu vedle větších a ambicióznějších titulů. Jakožto dobrovolná redakční popelnice, ale také ctitel čehokoliv se štítkem "tahové", jsem se rád ujal sličné smírčí soudkyně Kyrie. Vývojáři, respektive manželské duo Pierre a Christina Leclercovi z 6 Eyes Studio, se v promo materiálech holedbali dospělým a epickým příběhem, jenž si bere za vzor především JRPG Final Fantasy, konkrétně odnož Tactics a Tactics Ogre z japonské série Ogre Battle. Nevím, na kolik je příhoda o šelmě pustošící zemi a Radě Nesmrtelných, která se sjednotila v zájmu nastolení globálního míru a zametení chaosu pod koberec, originální… Mě však intro, vyprávěné formou statických a ne příliš pohledných obrázků, příliš neuspokojilo. Avšak ani mocní Nesmrtelní nedohlédnou do všech koutů a zde přicházejí ke slovu arbitři, volení z řad prostého lidu. A jak už to tak bývá, povaha lidského plémě je vrtkavá a srdce ke korupci svolnější. Slovo arbitra je zákonem a je třeba nastolit nejen spravedlnost a mír, ale taktéž odhalit korupční chobotnici a spiknutí v řadách samotného Řádu.

VYPADÁ TO DIVNĚ

Zmlsán takovými tahovými skvosty jako Divinity: Original Sin, Mutant Year Zero - Road To Eden či X-COM, jenž mají vytříbený vizuální styl, jsem byl podivně pokroucenou perspektivou Fell Seal: Arbiter's Mark přinejmenším rozčarován. Nemluvě o postavách, které jakoby do prostředí vůbec nehodily, přičemž stylisticky zcela odlišné jsou i portréty postav a NPC. Skutečně, první dojem je opravdu nešťastný a myšlenka, která mě záhy napadla, byla, zda jsem omylem nezabrousil na mobilní trh.

Perspektivu objektů na mapách stvořil pravděpodobně bazilišek, který poprvé opustil vyhřátý brloh své jeskyně.

Ručně malovaná pozadí jako by vypadla z 20 let staré české adventury, npc evokují levnější kopie libovolného JRPG, portréty postav jsou naopak dílem nadějného studenta umělecké akademie. Na druhou stranu, perspektivu objektů na mapách stvořil pravděpodobně bazilišek, který poprvé opustil vyhřátý brloh své jeskyně. Akvarelová pozadí nevypadají zle, ale například s vodovkovou grafikou Child of Light, jenž jsou dílem mistra Jošitaka Amano, se nemůžou vůbec srovnávat. Nemluvě o preciznosti Pathfinder: Kingmaker či vizuální dotaženosti veškerých prvků například Hollow Knight, kde každá ikona, předmět, postava či podklad v menu dává dokonalý smysl. Na vizuální stránku jsem možná až příliš přísný a ve světle následujících řádků nad grafikou mávnete rukou, ale neříkejte, že jsem vás nevaroval. A ještě jedna věc mi vadí: vzhledem ke skutečnosti, že si Fell Seal: Arbiter's Mark našla cestu i na obě velké konzole, všechny popisky a především pak dialogová okna zabírají bezmála třetinu obrazovky. Pro PC hráče fakt, se kterým se budou muset smířit. Na druhou stranu, rozhraní, šité na míru ovladače, přejde do krve bez nejmenších problémů a při hraní jsem si na kombo klávesnice a myši ani nevzpomněl. Nyní ale k tomu podstatnému, samotné hratelnosti a náplni.

ALE HRAJE SE TO DOBŘE!

Po letmém zhlédnutí názorů na Steamu či Metacriticu (no, jen se běžte podívat) nutně dojdete k názoru, že hra klame tělem. Velmi kladná uživatelská hodnocení, devítkové verdikty v magazínech a štědrá procenta na Metacriticu (86 %) jsou určitou vizitkou, ať už se vám to líbí nebo ne. Fell Seal: Arbiter's Mark totiž nabízí širokou škálu tříd, nepřeberné množství schopností, jejich kombinací, tuny předmětů a výbavy, jejímž smyslem je naporcovat, ugrilovat, vaporizovat či jinak zneškodnit rozmanitou řadu zlobivců, zahrnující známé, spíše však méně okoukané exempláře. Rozmanitostí netrpí ani klasické RPG biotopy jako temné lesy, mokřady, vyprahlé pouště, stepy, jeskynní systémy či chrámy, krčmy a nechybí ani obligátní procházky po hřbitově plném kadáverů. Prostředí je poměrně detailní a na jeho proměnlivost si nemohu stěžovat. Potěší i drobné maličkosti oživující jinak statické mapy, jako například ještěrka běhající po zdi, poletující motýli apod.

S vybavením a předměty můžete experimentovat díky sdílenému inventáři, ovšem je třeba věnovat pozornost postihům.

Jestli však v něčem Fell Seal: Arbiter's Mark vyniká, je to takřka nevyčerpatelné množství tříd, sub-klas a jejich kombinací. Svého arbitra můžete vyprofilovat jako klasického čaroděje, rytíře, hraničáře, alchymistu či druida, ale můžete taktéž sáhnout po morovém doktorovi, duelistovi, lotrovi, a protože hra značně čerpá i ze steampunkového žejdlíku, nabízí se celá řada méně tradičních povolání. Gadgeeter si poradí s každým technologickým zázrakem, jeho doménou je strojírenství; Peddler se drží mimo kontaktní boj a je zběhlý v aplikaci chytrých pastí; Gunner si poradí s každým vzdáleným cílem díky své schopnosti soustředění apod. Toto je však jen nepatrný náznak široké škály povolání a mnoha schopností, které na vás čekají v samotné hře.Je libo vraha, který je zručný v používání oslepujícího, uspávacího prachu, sabotáži, kradmém pohybu a vytváření fata morgány? Není žádný problém. Nebo co třeba kombinace čaroděje a válečného mága? Alchymista s kuší - odborník na rezistenci vůči elementálům?

Nechybí samozřejmě ani základní customizace, včetně výběru tváře, barvy očí, až třeba po volbu klobouku a portrétu. A to se nezmiňuji o třech stovkách předmětů, které na svých cestách objevíte (či si vysloužíte v boji), pasivních schopnostech, odolnostech různého druhu a sypání bodíků do několika stromů schopností (každá postava jich má hned několik). Ušetřeni samozřejmě nebudete ani dilemat, přehrabování se v inventáři a svědomitého porovnávání. Jakou róbu navléknout kněžce? Čím vyzbrojit válečného mága - holí nebo kladivem? S vybavením a předměty můžete experimentovat díky sdílenému inventáři, ovšem je třeba věnovat pozornost postihům. Ne každý může střílet z bambitky jako rozený ostrostřelec. Inu vše je na svém místě, přesně jak to máme rádi.

KDYŽ SELŽE KOMUNIKACE

Co by to bylo za tahové RPG bez líté řeže! Ve při budete prakticky nepřetržitě a tam, kde se slova setkávají s notoricky proslulým hrachem a zdí, vám pomůžou nadité kapsy méně či více ostrými a třaskavými předměty. O druhové rozmanitosti nepřátel již padla zmínka; rád bych vyzdvihnul výtvarný návrh zejména těch méně tradičních, čerpajících z východního a tedy mystikou opředeného folklóru. Samotný souboj provází klasická fronta nepřátel, střídajících se s vašimi udatnými hrdiny v jednotlivých, po sobě jdoucích kolech. Hraje se na akční body, které můžete vyčerpat pohybem po mapě, klasickým útokem, sesláním speciálních schopností (kdy naposledy jste během souboje připravili o zlaťáky nepřítele?) nebo použitím jednoho z mnoha předmětů v inventáři. Zatímco čaroděj smaží nepřítele ohnivou koulí, jen aby o chvíli později vykouzlil roztomilou kosatku jen tak z hlíny, kněžka ze zadních pozic pomocí fénixova elixíru oživuje padlého kolegu, válečný mág oslepuje nejbližšího malcubuse (vnitřní démon)… Na mapách se objevují i hotspoty, které musíte zabrat a zamezit tak například nové vlně čerstvých nepřátel. Čím rafinovaněji si s nepřítelem poradíte, tím více získáte zkušeností. Čím více zkušeností, tím rychlejší vývoj vašich svěřenců.

Nic nezkazí náladu jako dýka v ledvinách v prvním kole!

Jedním z nejdůležitějších aspektů bojů v Fell Seal: Arbiter's Mark je vědomé krytí vlastních zad a vyvarování se uspěchaného ukončení tahu, a to zejména zády či bokem k soupeři. Nic nezkazí náladu jako dýka v ledvinách v prvním kole! Vyplatilo se mi důsledné rozmisťování spolubojovníků, vždy zády k nějaké překážce či objektu na mapě (polokryt/plný kryt a la X-COM zde nenajdete). Nepřátelé umí špatně rozmístěnou partu nepěkně potrápit a využijí každé příležitosti k obchvatu. Roli taktéž hraje výšková převaha, hra tudíž počítá s terénními bariérami a z toho plynoucími výhodami/postihy. Nepřítele můžete dokonce speciálním úderem shodit kupříkladu z římsy, z čehož plyne bonus k poškození. Výsledné skóre bitvy tuto bohulibou iniciativu z vaší strany náležitě ocení. Na Fell Seal: Arbiter's Mark je mimojného sympatické i poňoukání k experimentování. Autoři jdou tak daleko, že v kempu, kde můžete v klidu přetavit nastřádané zkušenosti v nové schopnosti atd., můžete zcela (a tím myslím naprosto) přeorganizovat svou partu a vyzkoušet si úplně odlišná povolání. Nesednul vám templář? Co zkusit hraničáře říznutého morovým doktorem! Souboje samotné (ale také cestování po mapě) jsou čas od času proloženy speciálními eventy. Příjemná je i skutečnost, že po každé odehrané mapě se vzácné flakóny s lektvary doplní a speciální schopnosti můžete používat nanovo po každém odehraném tahu. A to i na obtížnost veterán. Možná to zní až příliš jednoduše, ale při přečíslení a agresi soupeře jsem byl za tuto pomocnou ruku mnohokrát vděčný.

HUDBA TAM… JE

Zvuků obecně hra příliš nepobrala (dlouho jsem neslyšel tak chudou paletu), o hudbě nemohu napsat nic pochvalného, ale ani negativního. Prostě tam je a funguje, což je (asi) dobrá známka. Nečekejte žádné mistrovské kusy z pera Marka Morgana, které svého času doprovázely takové perly jako Fallout 1 a 2 či Planescape: Torment. Za zmínku stojí i zjednodušená forma craftingu; nastřádané suroviny ve správném poměru snadno proměníte v předmět užitečný na vašich strastiplných cestách. Nezapomeňte navštívit i jednoho z mnoha obchodníků a doplnit si zásoby. Sečteno, podtrženo - Fell Seal: Arbiter's Mark by bylo velice snadné minout. A ačkoliv bych si tento titul dokázal velice živě představit například při pohodovém hraní ve vlaku na Nintendo Switch, nedělá ostudu ani na PC a věřím, že radost učiní nejednomu majiteli PS4/Xbox One. Fell Seal: Arbiter's Mark je diamant na poli tahových RPG. Možná sem tam s nějakým tím ojedinělým kazem, ale sakra, pořád je to diamant, který v potu tváře vytěžil skromný manželský pár doma na koleni! Byla by veliká škoda nedat tomuto skvostu šanci.

Fell Seal: Arbiter's Mark

Znáte to - ještě jeden tah a jde se spát. X-COM syndrom se vrací v plné parádě. Nízkorozpočtový skvost, který vás dříve či později pohltí. Nečekaný majstrštyk!