F.E.A.R. Extraction Point Recenze F.E.A.R. Extraction Point

F.E.A.R. Extraction Point

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

8. 11. 2006 23:38 7

Střílečka jménem F.E.A.R. slavila úspěchy vesměs na všech frontách. Výkřiky o nejlepší hře bylo možné slyšet a číst v každém druhém magazínu a tvůrci z Monolith Production Inc. se mohli radovat a vesele oslavovat další úspěšný zářez v jejich kariéře. Přesto se však našly negativní ohlasy, což se Vivendi Games, majiteli práv na název F.E.A.R., moc nelíbilo. I proto zadali vývoj datadisku ambicióznímu týmu TimeGate, který měl za úkol připravit pro hráče novou porci neředěného, ještě kvalitnějšího strachu. Už první dojmy z hratelné novinářské verze slibovaly značné zlepšení.

Putování za strachem pokračuje

Děj začíná přesně tam, kde skončila původní hra. Díky dlouhovlasé dívce Almě se zřítil váš vrtulník typu Black Hawk s celou posádkou a vy se tak probouzíte uprostřed hořících trosek ve staré budově. Po chvíli rozkoukávání vidíte své dva přeživší kolegy z týmu, kteří vám neřeknou nic jiného, než že se s nimi máte sejít venku. A tak začíná vaše putování k místu vyzvednutí, tedy extraction pointu. Nečekejte žádný grandiózní příběh, kde zachraňujete svět, nebo jdete za něčím podobně "smysluplným". V první řadě totiž zachraňujete svůj vlastní zadek, protože se vaše role změnila z lovce na loveného. Nemusíte se však bát, styl hry se nemění, i když k tomu změna role nabádá. První kroky jsou vlastně takový tutoriál. Seznámí vás se základním ovládáním a než se nadějete, máte v ruce bouchačku s pár náboji a o chvilku později i samopal.

Nedlouho po začátku si lze všimnout větší různorodosti úrovní, jejíž nedostatek byl dosti kritizovaný ve F.E.A.R. Stále stejné kancelářské prostory totiž nudily a v datadisku je povětšinou prostředí odlišné. Například hned ze začátku vám hra připomene spíše vražedná místa z hororové FPS Condemned, protože je design budovy více méně podobný. Velice pěkně působí klaustrofobicky vypadající katakomby v útrobách kostela, v nichž se odehrají první skutečná jatka. Zde musíme tvůrcům připsat velké plus. Změna prostředí je vítána s otevřenou náručí. Aby toho nebylo málo, několik stovek kulek a desítek granátů použijete v opuštěném metru, či v patrových garážích. Pro ještě hustší atmosféru autoři vybrali i chladné prostředí nemocnice, kde o hrůzu nahánějící sestřičky a kaluže krve nouze nebude. Naštěstí se daří udržet pocit nebezpečí – po celou dobu hraní si nikdy nebudete jisti, že za vámi nikdo není a nechce vám ublížit.

Počet vystřelených kulek: nespočet

Hra přitvrdila i co se týče akce. Dostala tak mnohem rychlejší ráz, díky kterému nezažijete ve hře ani minutu, kdy nebudete muset pálit o sto šest. Odpadají tak nudná procházení hluchých míst, hra je tak sice o něco lineárnější, avšak lépe vyniknou skvěle naskriptované momenty. Emoce a napětí sála z každé vteřiny, zvláště pak při koordinovaném vtrhnutí nepřátelského komanda, či souboje s bossem. Umělá inteligence byla posunuta na ještě vyšší stupínek. Pohled na spolupráci komanda, jeho vzájemného dorozumívání pomocí vysílaček, krytí, pomalého postupování a vybírání té nejlepší taktiky je lahůdkou. Stejně tak jejich reakce při spatření nepřítele, tedy vás. Pár z nich začne vytvářet krycí palbu a další třeba svrhnou na zem stůl za účelem lepšího krytí. Mezi tím vším vás pomalu obchází další nezbedník, aby vám mohl provrtat kulku hlavou hezky ze zadu. Do toho všeho si připočtěte všudypřítomný kouř, demolici zdí a cákance krve. Zkrátka a dobře, AI v tomto datadisku nemá mezi ostatními FPS tituly v současnosti konkurenci.

To samé lze říci i o brutalitě. Hra je o mnoho krvavější než její předchůdce. Vesměs pořád bude před vámi tmavě zbarvená podlaha a kusy roztrhaných těl. Pokud nepatříte mezi typ lidí, kterým se dělá při pohledu byť jen na kapku krve špatně, vyřádíte se do sytosti. Hlavně při použití bullet-timu. Ten budete nuceni využít při zneškodňování nového typu nepřítele, jež oplývá neviditelností a k poznání jeho pozice využijete maximálně jeho stínu nebo červeně světélkujících očí. Do nepřátelských řad však byli naverbováni i nový vojáci, včetně nepříjemného robotického zmetka, se kterým si užijete nespočet quickloadingů (při vyšší obtížnosti).

Krátké, ale výborné

Jenže, co by to bylo za přídavek, kdybychom se nedočkali nových zbraní? Kromě klasiky v podobě pistole, brokovnice, dvojice samopalů a dalších známých hračiček si tvůrci připravili laserovou pušku a malé kompaktní střílny, které dokáží nepřítele hezky zabavit. Jako taková třešnička na dortu je zde rotační kulomet, který svou masivností obsazuje první místo. Po stisku spouště totiž počet vypálených kulek přesahuje únosnou hranici, a tak se dříve docela hezky vypadající místnost rázem mění ve změť zničeného interiéru, odlétajících kusů nábytku a těl. Viditelnost v tu chvíli klesne na minimum, ale přehled o situaci si udržujete díky zvuku. Ono, když slyšíte smrtelné výkřiky kulkami provrtaných členů komanda, je vám jasně, že teď vás už nic ohrozit nemůže.

Grafická stránka neprošla žádnou výraznou změnou, což nijak nevadí. Až na některé nepříliš povedené lokace vypadá hra pořád skvěle. V otevřených prostorách může framerate klesnout na někdy až neúnosnou hranici, protože je vidět, že je engine určen spíše pro interiéry, než exteriéry. Ty ostatně ani zdaleka nevypadají tak hezky, působí stroze a fádně. Zvuky, ať už střelba, výbuchy, dabing, či výkřiky a všelijaké nepříjemné vrzání je dovedeno takřka k dokonalosti. Příběhová linie je plytká, což může někoho odradit, ovšem stále existuje dost hráčů, kteří příběhem naprosto pohrdají a zajímá je jen počet vystřelených nábojnic. Celou hru si projdete za nějakých 4 – 6 hodin, což se trošku liší od avizovaných 6 – 8.

F.E.A.R. Extraction Point

Extraction Point se vyvedl více než dobře. Nové vývojářské studio mu přišlo více než vhod, díky čemuž si na pár hodin užijete hodně intenzivní zábavy. Pro docílení pořádné atmosféry doporučujeme hrát v noci.

Atmosféra, boje jsou stále geniálně zpracované, umělá inteligence, grafika, výtečné ozvučení.
Krátká herní doba, chtělo by to více druhů nepřátel, na exteriérech by si mohli tvůrci dát více záležet, příběh.