Far Cry New Dawn Recenze Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn

Pavel Makal

Pavel Makal

13. 2. 2019 23:01 21

Pokud jste nehráli pátý díl Far Cry a máte to ještě v plánu, mám pro vás špatnou zprávu. Bez spoilerů, týkajících se samotného závěru této hry, se tentokrát bohužel neobejdeme. Na druhou stranu, pokud máte o New Dawn zájem a sledovali jste reklamní kampaň, asi už tušíte, odkud vítr vane. Na následujících řádkách se ale možná dozvíte, proč ta reklamní kampaň třeba není tak úplně vypovídající. A teď už hurá spoilovat!

OTEC MĚL PRAVDU

Joseph Seed měl pravdu. To, co se normálním lidem zdálo jako výplod choré mysli a bludy náboženského fanatika, se nakonec skutečně stalo. Přišel Kolaps, vzal s sebou civilizaci a pohroužil Zemi do jaderné zimy. Namísto toho, aby se po vyprahlé pustině lopotily zástupy zmutovaných tvorů, se ale stalo něco, co nikdo nečekal – příroda se s nastalou situací vypořádala překvapivě dobře. Tedy alespoň v Hope County, nad kterým jako by někdo držel ochrannou ruku, protože mimo tento okrsek, kam až oko dohlédne, rozprostírá se spálená země. Skoro by se zdálo, že místním obyvatelům mnoho nechybí, dokonce i kult Eden’s Gate se po nešťastných událostech stáhl do ústraní, zřekl se veškerých technologií a žije životem lovců a sběračů doby kamenné.

Dvojčata Mickey a Lou se svou bandou nájezdníků mají na celý okres Hope nemalý zálusk a místnímu obyvatelstvu rychle ukázala, kdo je tu novým pánem.

Jenže ouha, na scéně se objevuje nový problém. Problém, který má snědou pleť, blond vlasy, stylová tetování, zálibu v násilí a hlavně se vyskytuje hned ve dvou exemplářích. Dvojčata Mickey a Lou se svou bandou nájezdníků mají na celý okres Hope nemalý zálusk a místnímu obyvatelstvu rychle ukázala, kdo je tu novým pánem. Jistá naděje ale zkroušeným starousedlíkům svitla v podobě tajemného vlaku (nejmenuje se Aurora), který brázdí zpustošené Spojené státy a pomáhá znovu vybudovat osady a společenství. Jedním z jeho cestujících jste i vy, mlčenlivý a bezejmenný hrdina, kterého řada nešťastných náhod postaví do role spasitele.

JDE TO I BEZ JEDNOROŽCŮ

Ujasníme si napřed jednu věc – z všemožných trailerů a obrázků byste mohli velmi rychle získat představu o tom, že Far Cry New Dawn je nejbarevnější, nejnevkusnější a nejztřeštěnější hra, která spatřila světlo světa. Že budete v extrémně rozkvetlém postapu pobíhat s plamenometem ve tvaru jednorožce, že bude svět a jeho zákonitosti zcela postaven na hlavu a že to celé nemůže za žádných okolností zkousnout nikdo, komu už vyrašil aspoň jeden chloupek pod nosem. Naštěstí (nebo bohužel, to už záleží na vašem úhlu pohledu) není tahle představa úplně pravdivá. Ano, Hope County má nyní luka posetá pestrobarevnými kytičkami, ano, všude možně se povalují křiklavě pomalovaná auta nebo nákladní kontejnery a ano, plamenomet ve tvaru jednorožce tu je, tedy pokud ho budete chtít. I tady narazíte na ztřeštěné postavičky, ale v rámci série rozhodně nepůsobí nemístně nebo extrémně přehnaně. Pokud by se kterákoli z nich objevila v pátém Far Cry, asi byste ani nemrkli.

Celý předchozí odstavec vám má říct jedno – pokud máte strach z toho, že se s touhle odbočkou série totálně zbláznila, zůstaňte v klidu. New Dawn není o nic šílenější, než byl blahé paměti třeba Blood Dragon. A možná je to dokonce škoda, protože právě levoboček z roku 2013 byl nakonec mnohem osobitější a svébytnější. Podobně jako on bude i New Dawn (a ostatně i snad všechny ostatní díly od trojky) čelit nařčení, že se jedná o pouhý reskin, snadný způsob, jak jednoduše vydělat. Nebudeme si nic namlouvat – New Dawn vychází ani ne rok po pátém dílu a chtít po něm závratné změny v hratelnosti by bylo asi dost naivní. Upřímně, kdyby se v Ubisoftu vykašlali na celý ten nepovedený season pass a místo tří zoufalých DLC a portu třetího dílu dali hráčům New Dawn, byla by to ideální situace, přeci jen je nová hra jen o málo víc než jen glorifikovaným datadiskem. Vychází s nižší cenovkou, nabízí méně obsahu, ale abychom byli fér – přináší i několik novinek, díky nimž jsem si hraní docela dost užíval.

DOMA JE DOMA

Pokud si vzpomenete na mou recenzi pátého dílu, moje největší kritika mířila k nenaplnění očekávání, co se vyznění příběhu týče. Příslib temnějšího děje se rozplynul s první frenetickou akcí a jakákoli vážnost zmizela ve chvíli, kdy jste kosili zástupy pomatených Rumcajzů, zatímco jste měli do lýtka zakouslého rosomáka, orla nebo medvěda. New Dawn tato očekávání elegantně obchází a může tak hráče jedině překvapit. Z oné frenetické akce neubyl ani ždibíček, pořád na vás čekají zástupy nepřátel a nebezpečné (a někdy i zmutované!) fauny, jen to sem prostě tak nějak přirozeně pasuje. Co se tedy vlastně změnilo?

Alfou a omegou upgradování všech stanovišť je líh, základní platidlo, bez kterého se daleko nedostanete.

Tak předně – máte svou základnu. Zdí obehnaná osada, kde se drží hnutí odporu proti nájezdníkům, dává hře zbrusu nový rozměr. Postupně si v ní totiž můžete vylepšovat jednotlivé aspekty, ať už je to zbraňová dílna, vozový park, marodka a podobně, díky čemuž si můžete třeba vyrábět lepší zbraně, lepší dopravní prostředky, získáte vyšší maximální zdraví nebo se třeba můžete vydat na expedice, o nichž si víc řekneme za okamžik. Alfou a omegou upgradování všech těchto stanovišť je líh, základní platidlo, bez kterého se daleko nedostanete. Získávat jej můžete různými způsoby, menší zásoby padají například v náhodných zásobovacích přeletech (někde zjevně funguje civilizace a posílá letouny s proviantem), případně můžete natrefit na nepřátelský transport, ukrást náklaďák plný lihu a tradá s ním do základny. Zdaleka nejjistějším a nejvýhodnějším způsobem je ale dobývání outpostů, tedy nepřátelských základen. Vtip je v tom, že to můžete dělat opakovaně, má to ale háček. Když takovou základnu dobudete, dostanete odměnu v podobě lihu a nepřátelé jsou fuč. Můžete ale tábor „vyplenit“ a získat tak nějaký ten líh navíc, jenže je třeba počítat s tím, že se nepřátelé vrátí, bude jich víc a budou drsnější. Pokud pak základnu získáte znovu, situace se opakuje do dalšího stupně, přibydou další alarmy a tak podobně. Za vykydlení bez spuštění poplachu či bez zpozorování získáváte bonusový líh.

ZBRANĚ A KAMARÁDI

Úrovně obtížnosti, nebo řekněme kvality, jsou obecně alfou a omegou Far Cry New Dawn. Zbraně i nepřátelé mají čtyři úrovně, od té základní až po elitní. Jít se základní pistolkou proti elitnímu nepříteli je poměrně jistý recept na sebevraždu, svůj zbraňový arzenál si tedy budete určitě chtít vylepšovat. A ano, v té nejvyšší úrovni naleznete i onen děsivý jednorohý plamenomet, kromě něj se ale můžete vybavit slušnou porcí poměrně standardních, byť apokalypsou trochu otřískaných zbraní. Tu budete mít na oprýskané M16 nasazený šroubovák místo bajonetu, tu si na útočnou pušku uděláte tlumič ze zmuchlané krycí plachty, případně si sestrojíte fešný luk z Blood Dragonu. Zbraní je dostatečné množství, zajímavým přírůstkem je vrhač cirkulárkových kotoučů, který má tu výhodu, že se jeho čepele odráží a jedním výstřelem tak můžete zabít více much naráz. Více úrovní mají i vaši spolubojovníci, systém parťáků slaví svůj návrat, postupně si můžete odemknout osmičku hrdinů, mezi které patří třeba starý známý pastor Jerome, děsivě tichý Soudce z Eden’s Gate nebo divoké prase Horatio. Každý má trojici perků, k nimž se může dostat postupným vylepšováním tréninkového centra na základně.

Další novinkou jsou ony zmiňované expedice. Abyste si totiž mohli dovolit všechen ten půvabný zbraňový arzenál, případně nové miláčky do garáže, potřebujete materiál. Spoustu materiálu. Po světě se ho povaluje všude možně spousta, ale pokud chcete získat větší množství naráz, expedice jsou tou správnou volbou. Sympatický Francouz (nebo Kanaďan, nejsem si jist) vás vrtulníkem dopraví do zbrusu nových lokací mimo mapu, které čítají třeba ruiny lunaparku v bažinách, letadlovou loď nebo třeba most pod nadvládou banditů. Vaším úkolem je najít speciální balíček osazený GPS lokátorem, po jehož sebrání nepřátelé znají vaši polohu a je třeba bez úhony dorazit na místo extrakce a přežít, než pro vás vrtulník zase přiletí.

TOHLE UŽ ZNÁME

Mimo to vás ve hře samozřejmě čeká řada aktivit, známých z minulého dílu. Opět budete hledat skrýše s různými hádankami, abyste získali speciální časopisy na talentové body (talenty jsou velmi podobné jako minule až na několik celkem nečekaných novinek, o nichž vám nechci říkat víc), čekají vás vedlejší mise pro nejrůznější praštěné postavy, ať už nové, tak staré známé, budete plnit výzvy, osvobozovat vězně z transportů, hledat kazety, abyste si rozšířili soundtrack, nebo třeba pátrat po místech ze starých fotografií. A především budete hodně střílet, ať už nahlas nebo potichu, což je dobře, protože akce ve Far Cry je pořád velmi zábavná a pokusy o tiché vybití nepřátel v táborech mě dokázaly zaměstnat na slunou porci času.

Další věc, kterou by měl už konečně někdo pánům v Ubisoftu vysvětlit – halucinogenní pasáže nejsou cool.

No a pak jsou tu věci, které se mi zas tolik nelíbily, nebo mě spíš docela dost iritovaly. Tak předně – akce je skvělá, ale proboha, mohla by NPC, když s nimi mluvím, aspoň na chvíli zůstat v klidu, a během rozhovoru najednou neutíkat 100 metrů, kde zrovna někdo vystřelil? Když se mi tohle během jednoho rozhovoru stalo 4x (přísahám), měl jsem chuť vzteky vybuchnout. Ono totiž když od NPC chcete vzít misi, která se vám zapíše AŽ POTOM, co celý rozhovor ukončí, nemáte na podobné špásy náladu a bohužel to není ojedinělá situace. Další věc, kterou by měl už konečně někdo pánům v Ubisoftu vysvětlit – halucinogenní pasáže nejsou cool. Byly cool v roce 2012 ve trojce. Jednou. Nemusím je mít v každém dalším Far Cry, pokaždé více a více nepochopitelné. Příběhovou linii v průběhu postihne několik neskutečně WTF momentů, kdy vám to nedá a budete přemýšlet, zda si z vás už vývojáři dělají legrandu, zda berou drogy anebo zda je to celé výsledkem interní soutěže o to, kdo vymyslí větší šílenost. Bohužel to není ani vtipné a halucinace nejsou ani zábavné, je z nich pouze cítit nutnost „tohle si taky odškrtnout“.

ZAPLAŤ!

Dost mi pak vadí ještě jedna věc – všudypřítomné připomínání toho, že zde máme k dispozici mikrotransakce. Nechceš šetřit na tuhle zbraň? Nevadí! Kup si Far Cry kredity a můžeš ji mít hned! Nechceš plnit výzvy, aby sis mohl odemknout nějaký perk? Zaplať a buď king! Je třeba říct jedno – Far Cry New Dawn je singleplayerová hra, takže jakýmikoli podobnými zkratkami obíráte jen sami sebe, žádnou výhodu nad imaginárními protihráči tím nezískáte. Jedná se opět o způsob, jak vydělat na lidech, kteří si z nějakého důvodu kupují hry, které pak ani nechtějí hrát. Navíc nemám pocit, že by materiálu na crafting byl nedostatek a systém byl nastaven tak, že vás k nákupu doslova nutí. Jen prostě nemáte hned všechno a speciální součástky si musíte vydobýt ve vedlejších aktivitách. Jenže zatímco třeba takový Assassin’s Creed podobné možnosti skýtá také, má je poměrně vkusně ukryty v samostatném menu a rozhodně na mě při hraní v každé nabídce nevyskakovala „lákavá“ nabídka utratit nějaký ten obolos navíc, abych mohl tuhle super počmáranou lopatu zaseknout do lebky nájezdníka o chvíli dřív. Působí to trapně a nemyslím si, že to má New Dawn zapotřebí.

TĚLO BEZ DUŠE

Co se týče technického stavu, neměl jsem se hrou žádné vážné problémy. PC verze v maximálním nastavení při 4K neklesne pod 60 FPS, skvěle ale hra vypadá i na konzolích, především na Xboxu One X je vizuální rozdíl poměrně marginální. Hudební doprovod je výrazně odlišný, ústřední melodie je líbivá, ale přímo ve hře se mnohem častěji budete setkávat s poněkud výstřednějšími interprety, mezi něž patří třeba Die Antwoord. Určitě vás potěší česká lokalizace a možnost hraní s kamarádem v kooperaci

Far Cry New Dawn

Suma sumárum, pokud se vám líbila hratelnost minulého Far Cry, dali byste si nášup a zajímá vás, jak to vlastně celé dopadlo, budete spokojeni. A funguje to i naopak – jestli jste už nad sérií zlomili hůl, ani New Dawn vás nepřesvědčí, že to třeba bylo unáhlené rozhodnutí. Ostatně, takové ambice si hra zjevně ani neklade a patrně zbydou až na regulérní šestý díl. Mrzí mě, že z celé hry i přes cool stylizaci tak trochu sálá chladná vypočítavost – tam, kde autorům Metra věříte ty nejlepší úmysly, číhá v New Dawn vykalkulovaná bezduchost. Líbivá slupka, zábavné střílení, ale přesto tomu něco chybí – charisma a upřímnost. Třeba si toho ale mezi výbuchy a dešti kulek nevšimnete.

Far Cry New Dawn

New Dawn klame tělem - nakonec zdaleka není tak šílený, jak byste si dle reklamní kampaně mohli myslet. Výraznější image by hře ale naopak prospěla, byť je střílení pořád zábavné.