Far Cry 5

Recenzovaná verze: Xbox One
26. březen 2018 12:00 / Pavel Makal / Recenze / Diskuze (51)

Související hra

20842776
JabJab21 napsal 9. 4. 2018 v 23.32

Jen tak na okraj v USA i v Evropě jsou ve velkoměstech všem na očích různé komunity lidí, které drží spolu (třeba jedna čtvrť) a v některých případech jsou v podstatě nezávislí na právu, protože ho tam žádný policista v životě nevynutí. Samozřejmě ale jde asi o to, že vlády prostě nechtějí vzít nějaké komando a zaútočit na menšinu, protože to by byl neuvěřitelný problém v očích médií, veřejnosti a mezinárodního společenství. Proto věřim, že by teoreticky takováto komunita ve vidlákově žít mohla, za předpokladu, že nepřekročí únosnou hranici či mají ještě k tomu podmázlý místní složky. Jinak samozřejmě USA maj tuny satelitů a dalších špionážních věcí a taky lidi, kteří by mohli zasáhnout kdyby chtěli. Kromě toho v dnešní době by to sektáři kvůli např. turistúm/youtuberům/vlogerům/investigativních reportérům apod. měli hodně těžký se skrýt. Na druhou stranu tu máme jednu legitimní sektu Amishů, která si žije úplně v pohodě v částečné izolaci od moderního světa. Nicméně srovnávat uznanou sektu, co nedělá problémy a nelegální sektu, co delá v drogách je nesmysl.

Co se týče FC5, z toho co sem viděl mě hra docela mile překvapila a vypadá docela zábavně, nicméně to jenom kvůli tomu, že totálně překroutili význam spojení Far Cry, resp. udělali z toho metaforu a dali hru do civilizované moderní země se silnicemi, moderními auty apod., která vůbec není nijak daleko ani není exotická (tzn. je zábavná jenom proto, že to nedává smysl a tím vypadává ze vzorce předešlých her a je to pro hráče zajímavá změna). Tím samozřejmě popřeli původní koncept. Každopádně mě ale znechutilo, že je to zase přes kopírák FC3-4 (kromě zasazení a příběhu). Kdyby po FC3 (resp. po Primalu), vyšlo tohle, asi bych to skousnul, ale po FC 3 a ještě k tomu copy-paste 4 udělat tohle, to je na mě pořád moc. Proboha inovujte! Nebuďte líný jak Apple a spol.

Editováno: 9. 04. 2018 v 23.38

20848643
ramin3z napsal 9. 4. 2018 v 21.50

Smaug.: Mitsurugi: Mitsurgi má vpodstatě pravdu. Jak s tou sektou, tak s armádou.

US Army má pod sebou Národní gardu a v případě potřeby může vyslat i vojenské jednotky na území států, pokud tedy něco ohrožuje stát jako takový (v tomto případě demokracii). Sekty jsou do jisté míry v Americe, ale je nutné si uvědomit, že pentagon (zahrnujíc FBI) má pod malíkem vše, co děje na jejich území. Mimochodem roční rozpočet ministerstva obrany je 10 miliard dolarů (fun fact).
Z těchto faktů lze vyvodit, že se jedná vpodstatě o sci-fi, nehledě na konec hry...

Hra je graficky hezká, ale Ubisoft dělá luxusní downgrady, bohužel na úkor kvality příběhu (a fyziky). Fakticky při vývoji zaměstnává míň programátorů, kteří dělají zajímavé mechaniky hry (asi proto, že jsou drazí) a berou je jen na copy -> paste -> debug. Místo toho si vezmou grafiky a udělají kopu modelů. Co na to potom říct? Reskin za 59$? Flustraci z grindu, střídá zklámání z příběhu (jen můj názor). Zajímavé srovnání s FC2 (10 let staré) http://www.youtube.com/watch?v=FCeEvQ68…

Pokud vás zajímá trocha historie asi nejznámější sekty (a USA), tak koukněte na toto video: http://www.stream.cz/slavnedny/10019982…

Editováno: 9. 04. 2018 v 22.49

20921970
mikewalker.73 napsal 8. 4. 2018 v 16.47

Za mne aspoň 4 z 5 . Mám pocit že pár questu je mírně buglích ale ta hra mě baví natolik že chodím spát ve tři ráno s pocitem dobře vykonaných vražd na kultistické chamradi =)

Editováno: 8. 04. 2018 v 17.12

20922307
Pollytosnew napsal 1. 4. 2018 v 21.43

Jsou daleko lepsi hry co ted vychazeji, fc5 si koupim az se bude hra pohybovat okolo petistovky. Neni to zadny zazrak ...

20878494
Flois napsal 28. 3. 2018 v 12.03

Smaug.: to pak vzniká otázka jak dlouho vlastně ten příběh trvá. Pokud se dej odehraje treba během týdne tak možná úřady ani zareagovat nestihnou.

Podotýkám jen že mě ta nelogičnost netrápí, jen mě baví to řešit :-)

20875576
Smaug. napsal 28. 3. 2018 v 10.57

Miami Vice: Asi tak. Ono tam v zásadě hapruje jen to (s přihlédnutím k herní nadsázce), že vládní složky o tom vědí, snaží se něco dělat (zatknout Seeda) a když jsou zlikvidovány, tak to nikdo zvenku už neřeší. Realističtější by bylo, kdyby hlavním hrdinou byl armádní veterán, který tam zabloudí na výletě s rodinou, ale to by taky bylo šílené klišé.

20908924
Miami Vice napsal 28. 3. 2018 v 08.18

Smaug.: Tak ona je ve státech spousta sekt, který jsou izolovaný od zbytku civilizace. Ono když převezmeš kontrolu nad nějakým Shitholevillem, tak se to dá bejt úplně odloučenej. Nevím jak moc velkou část tý Montany ovládaj ve Far Cry 5, ale určitě je snazší převzít nadvládu nad malou částí Montany než třeba nad malou částí Californie. Ještě dnes se stává, že vyrůstaj lidi obklopený nějakou sektou a když se pak nějak dostanou ven, tak maj dost o čem vyprávět. Asi tejden nazpátek o tom bylo vlákno na Askredditu, takže to Far Cry 5 v tomhle ohledu není úplně přitažený za vlasy, zvlášť když si uvědomíš, že je to prostě jen hra a ve hrách je skoro vše přifouklý do větších rozměrů.

20875576
Smaug. napsal 28. 3. 2018 v 07.42

Mitsurugi: Pokud se nepletu (a je možné, že se pletu), tak US Army ani její sourozenci (AF, Navy a MC) nemají dle ústavy právo zasáhnout proti vlastním občanům na území USA. Zasáhnout ale může národní garda, FBI a různé policejní složky od místního šerifa po US Marshals (kteří v intru moc neuspěli). Možnosti jsou a těžko by se to dostalo do stavu zobrazovaném ve hře. Leda by se v US dělo ještě něco navrch. Třeba velká ekonomická krize doprovázená masivními protesty ve městech, které by vázaly síly schopné zasáhnout v Montaně.
Nasazení armádních složek by snad bylo možné jen v případě, že by prezident a kongres uznali Seedovu bandu za separatisty a nepřátele. Na to mi ale rozsah jejich působnosti připadá pořád ještě malý.

20847380
Mitsurugi napsal 27. 3. 2018 v 21.15

Luk83: Pokud vím, tak Pagan Min je klasický středoasijský diktátor, tam je nástup k moci docela irelevantní a Vaas je šéf bandy pirátů, na nějakém náhodném ostrově, kde je to zase fuk. Ani jeden z nich neovládal kus státu v USA, kde bych čekal sakra dobré vysvětlení proč je tam už dávno nerozstřílela US Army, vysvětlení, které jsem zatím neviděl.

3812987
Luk83 napsal 27. 3. 2018 v 21.00

pavel.makal: možná to chce hru hrát, co se příběhu týče. Barmanka říká, že tam začínali (Seedovi) jako parta podivínů, kterou nikdo nebral vážně, postupně se jejich vliv zvětšoval, až to dopadlo, jak to dopadlo..... Nějak si nepamatuju, že by někdo nějak extra vysvětloval, kde se ve FC3 vzal Vass nebo FC4 a Pagan Min a nebo mám stejný problém, jako vy u FC5.

Nechci tady hejtit, ale tohle hodnocení mi přijde hodně přísné, protože je stejné jako u FC4 a tady je změn rozhodně více, jsou vidět a něco znamenají. Každopádně záleží na úhlu pohledu na recenzenta, tak to prostě je. Za mě super hra a 8/10 úplně v klidu. Parádní jízda...

20872214
marosho napsal 27. 3. 2018 v 13.37

Ocelotr2.0: To si nemyslím, ta hra má řadu nových mechanismů na které si dokonce nemůžu zvyknout. Spíše bych byl asi radši kdyby to bylo jak tady píšeš :D

Btw musím vyzdvyhnout soundrack, snad nejlepší od Zaklínače. Dokonce si mi líbí více než ten z KCD.

Editováno: 27. 03. 2018 v 13.50

20876350
Ocelotr2.1 napsal 27. 3. 2018 v 13.29

COPY / PASTE / UBISOFT

Recenze překvapivě kritická +1. Chválim.

Editováno: 27. 03. 2018 v 13.32

20872214
marosho napsal 27. 3. 2018 v 13.12

No tak už hraju, mám za sebou pár hodin a na klasické PS4 mi ve volné přirodě, při otáčení kamarou jakoby problíkává jas..Celkem otravné. Taky mi leze na nervy, že ve svém táboře nasednu do auta, vyjedu a doslova do 10 sekund mám za sebou nepřátele. Těm sice hned ujedete, ale pak se objeví další a další :D. To jsou asi zatím dva nedostatky, které jsem vypozoroval.

20842776
JabJab21 napsal 27. 3. 2018 v 00.13

Miami Vice: Hmm neco ve velkomeste ve stylu Demolition Mana to by bylo zajmavy. Nicmene dokud Far Cry bude jenom reskin na jinym miste, tak ani tento napad nema smysl realizovat.

Deywik: Neboj, Ubi uz potrvdil ze ve Far Cry 10 zmeni indikatory nebezpeci a klece s divokymi zviraty budou maximalne ve dvou z deseti otravnych taboru co "musis" osvobodit. Jinak i to, ze nemusis farmit zver je docela pokrok, mozna proto nekteri novinari dali hre docela dobry hodnoceni, asi jako kdyz ti nekdo prestane stouchat dratem do oka, proste mas radost, navzdory tomu ze je preci normalni, ze te nikdo dratem do oka nestoucha. Ted jen doufat, ze budou pokracovat spravnym smerem.

Editováno: 27. 03. 2018 v 00.24

20899151
Deywik napsal 26. 3. 2018 v 23.07

hmm takze stejna sracka jako predtim akorat bez farmeni zvere porad dokola...cekal sem vic.. :(

20878169
Reedee napsal 26. 3. 2018 v 22.25

Tak aby nakonec nebylo nejvíce změn v season passu :) Vietnam, Mars a zombie...budu zvědavej.

20908924
Miami Vice napsal 26. 3. 2018 v 19.40

Mně se naopak přísnější hodnocení líbí víc, protože pak od hry míň čekám a může jedině překvapit. A navíc i kdyby tomu Pavel dal 0/5, tak se sám podle textu recenze rozhodnu, který z popsanejch prvků hry jsou pro mě a který ne a podle toho se rozhodnu ke koupi. Například tady ve Far Cry 5 podle recenze pocit ze střelby za moc nestojí tak to hráče, kterej jede furt a všude jen na stealth nemusí nijak mrzet a nebude mu to nijak překážet ve hře.

Pokuď například Red Dead Redemption 2 dostane 5/5 a já se pak při hraní budu potýkat s nějakou míň povedenou složkou hry, tak se pak sám sebe budu ptát, jestli to ten Pavel do toho celkovýho hodnocení vůbec zahrnul, protože zrovna tohle je celkem opruz. Pokuď ta hra ale dostane jen 4/5, tak budu dost zklamanej, ale jestli se pak během hraní budu královsky bavit, tak jenom dobře. Prostě nízký očekávání a známka jsou lepší než 5/5 a hype jako prase.

To 3/5 je pro Far Cry 5 naprosto adekvátní a já s tím nemám problém. Teď jsem spíš už jen zvědavej s čím přijde Ubi příště. Nevěřím, že se zlepší podání příběhu a vykreslení postav, tak aspoň doufám v radikální změnu prostředí, třeba budoucnost ála Demolition Man anebo tak něco. No a s tím spojený změny v hratelnosti jako zahození lovu zvířat a místo pobíhání v přírodě nějakou Metropolis a bylo by.

20872214
marosho napsal 26. 3. 2018 v 17.55

pavel.makal: No mám pocit že jsi mírnější než jsi býval :D. Možná to budou ty zkušenosti co jsi za ta léta nabral :D Hlavně jsem musel zase reagovat na to, že tu někdo napíše jak Hrej upadá, když mě to přijde jako pravý opak.

20894476
pavel.makal napsal 26. 3. 2018 v 17.39

marosho: Fakt? A to jsem si myslel, že jsem naopak tím nejpřísnějším katem! Asi budu muset ještě přitvrdit...A díky za rozumný přístup.

20872214
marosho napsal 26. 3. 2018 v 17.32

Minule to schytal Zdeněk a ted Pavel :D . Každopádně říct, že Hrej díky tomu upadá, to je mimo. Hrej má prošku přísnější laťku, má to tak u všech her, já už si zvykl přidat si bod navíc a vzejde z toho moje hodnocení :D...ale teda určitě bych je za to nekritizoval, nebo alespoň Pavle ne, který je z redakce ten nejmírnější :D

20868542
mikez napsal 26. 3. 2018 v 17.20

Far Cry 2 si stále rád zahrám aj dnes, všetky drfinície šialenosti, ktoré prišli po ňom, sú totálne mimo. Aspoň pre mňa. Postavami a príbehom dáva Ubi jasne najavo, čo si myslí o inteligencii hráčov (minimálne tých z usa)

20894476
pavel.makal napsal 26. 3. 2018 v 17.06

Plaiman: To je v pořádku, děkuji za pochvalu recenze, každý by si měl najít autora, s nímž se nejlépe ztotožní.

9067823
Plaiman napsal 26. 3. 2018 v 17.03

Tak recenze sice pěkná, ale upřímně po Pavlově recenzi na Prey na jeho hodnocení vůbec neberu zřetel. Nic proti Pavle.

20872214
marosho napsal 26. 3. 2018 v 16.29

Adam2153: Tak to seš asi fakt slepej :D Ne to promin, ale fakt není ošklivá

20894476
pavel.makal napsal 26. 3. 2018 v 16.25

Flois: Jasně, ta třetí možnost tam je. A co se týče motivací těch lidí, tak si fakt nemyslím, že by zrovna v Americe měli lidé problém nahlásit řádění v takovémhle rozsahu. Ale bez přijetí těchhle pravidel by ten příběh vůbec nefungoval, takže je to takové ber nebo nech být :)

Editováno: 26. 03. 2018 v 16.28

20803615
kokky napsal 26. 3. 2018 v 15.47

DeviR1: Ano, hru hraji uz od patku a je to jednoznacne nejlepsi dil serie. Stejne jako ACO u serie assassina. Takze asi tak...

20921934
Adam2153 napsal 26. 3. 2018 v 15.23

Já si nemůžu pomoct, ale ta hra mi připadá fakt ošklivá. Stejně jako FC4.

20878494
Flois napsal 26. 3. 2018 v 15.14

Ahoj Pavle, koukal jsem na kousek videa co ste hráli s Vojtou a ty v jedné chvíli říkáš, že ve spoustě postav se odráží ta dnešní nedůvěra k vládě, policii atd. Nemyslíš že to je důvod proč lide co odtud utečou nejdou nahlásit tamní situaci úřadům? Nevěří že by neco dokázali, naoak se bojí, že by z toho sami měli problémy.
Beru to z vlastní zkušenosti, když mě okradli taky sem nešel na policii. Nevěřím, že by to zvládli najít a představa, že bych zbytek noci strávil sepisováním protokolů mě odradila.

Druhá věc. Říkáš že se možnosti obsazování táborů nakonec smrsknou na dvě varianty. Ja ve FC 3,4 používal nejradši ještě třetí a to vykosit tábor bez povšimnutí čistě za použití nože. Je tam doufám pořád možnost vseljakejch poprav, že jo :-)

20894476
pavel.makal napsal 26. 3. 2018 v 14.40

Kohy8891: Já jsem fanoušek série, takže jsem věděl, do čeho jdu a doufám, že z té recenze je patrné, že ten "šibeniční termín" (nebylo to tak hrozné, hrál jsem to od úterý do neděle) na hodnocení neměl vliv. Jak ostatně píšu, věřím tomu, že lidi, kteří si to budou dávkovat nějak rozumně, to jen tak neudolá. Mně na té hře nakonec vadily úplně jiné věci, tak akce v otevřeném světě není vůbec špatná, respektive nemá moc konkurenci.

20866864
Ravn_1349 napsal 26. 3. 2018 v 14.35

Kydat hnůj na Ubisoft je hrozně lehké (nemluvím o recenzi), navíc je to v módě. Samozřejmě, můžeme psát o tom, že je to již 3. reskin "revolučního" Far Cry 3 aneb více téhož. Na druhou stranu si myslím, že moc lepších openworldových akcí (obzvláště z pohledu 1. osoby) k dispozici není. Ten Ubi model z nějakého důvodu funguje, jejich hry jsou ve výsledku zábavné, výdělečné a lidem to očividně stačí. Což je vlastně škoda, na co se snažit hru zlepšovat/inovovat, když to prostě stačí. Jsou to spojené nádoby. Tak či onak, mě bude i tento Far Cry bavit, tím jsem si vcelku jist. Inovaci bych pochopitelně uvítal, ale jsem realista. Je to Ubisoft, to ještě nějaký ten pátek potrvá. :)

Far Cry 5

• Výrobce: Ubisoft Montreal
  • Vydavatel: Ubisoft Montreal