Far Cry 3: Blood Dragon Recenze Far Cry 3: Blood Dragon

Far Cry 3: Blood Dragon

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

29. 4. 2013 22:20 3

Navzdory prohlášení hlavního hrdiny seržanta Rexe Power Colta hned z úvodu hry, někdo v Ubisoftu zřejmě drogy bere. Ne jen tak ledajaké a už vůbec ne v měřítku menším než velkém. Kdosi ve vedení musel zkrátka zažít trip za hranice pochopitelnosti běžného střízlivého smrtelníka – jinak si prostě Blood Dragon vysvětlit nedokážeme.

Co to do pr*ele je?!

Zděšené výkřiky mohou být na místě, něco takhle ujetého jsme tu zkrátka už nějaký ten pátek neměli – tedy pokud vůbec. Z draka se nám stává jedním slovem precedens. Když Ubisoft začal hru nenápadně naznačovat a poodhalovat, nikoho nenapadlo, že se vlastně nejedná o vtip. Však také první informace o Blood Dragon vyplavaly na povrch právě 1. Dubna. Další střípky ale na povrch vyplouvaly i bezprostředně po aprílu, a definitivně to přestala sranda být, když jsme spatřili hackem ulovené záběry ze hry. Nebo vlastně ne?

Nevyžaduje to překotnou píli šedé kůry mozkové, aby komukoli z nás došlo, že tohle nikdo skutečně nemyslel jako titul vážný. Není třeba ve vší serióznosti a s jazykem na vestě hltat každý příběhový detail – a pokud tak náhodou činit budete, bude to zcela jiný důvod, než třeba – namátkou vybíráme – u série Mass Effect. Nalepené ucho na reproduktoru i oko na monitoru jsme při hraní měli především proto, že jsme se šibalským úsměvem přežvykovali ten trpce zastaralý humor.

Nadsázka je zde dotažená ad absurdum, mýlit se však nenechte – hlášky typu rekompilace základní desky, přeprogramovávání socketu procesoru nebo i všemi póry věčně přetékající patriotismus, to vše ke hře zkrátka sedne jako hrnec vy víte kam. První kyber voják nás třeba ještě překvapil a první kyber pes nás už dočista sundal z piedestalu harcovníků, jež všechno znají a všechno zastřelili. Avšak při spatření bandy kyber žraloků jsme už jen líně přežvykovali tabák v přesvědčení, že tohle jsme přeci čekali. Stále je ale třeba čekat nečekané, a například tajemná zbraň krvavých draků samotných si zasluhuje přinejmenším knižní zpracování.

Záchrana chodí ze zásady v čase 00:01

Čtenář zabloudivší sem v z jiného kosmíru nebo i jen z trochu delší dovolené si zřejmě ve své zmatenosti mohl vytrhat z hlavy trochu té kštice – a není se čemu divit. Tohle že je Far Cry 3? Je i není, Blood Dragon je spin-off nejtvrdšího kalibru. Jako takový sdílí základní (byť ořezané) herní mechanismy, ale všechno ostatní si cucá z prstu. Ten je však předem řádně vymáchaný v libovém koktejlu let osmdesátých – absolutní zpátečnická atmosféra číhá snad všude. Retro začíná již animovanými předěly jak z našich dětských let u televizí strávených. Blízká budoucnost roku 2007 je v nich až po uši narvaná těmi největšími sci-fi klišé a lasery se to ve hře jen hemží.

Kyber je zaklínadlo večera, hlavní hrdina je kybervoják ne nepodobný Van Dammovi a jeho Univerzálnímu vojákovi a jeho úkolem není nic menšího, než zbavit svět další hrozby. Blood Dragon k nám zkrátka dorazil z úplně jiné dimenze – z té, ve které existují věděcké studie dokazující plnohodnotný inteligenční i sociální rozvoj jedince na základě hraní videoher a kde slovíčko FUCK může mimo jiné znamenat Failure to Understand our Capacity for Kindness. Humor hry je jedním slovem rozkošný a obsahuje tolik narážek napříč celým uměleckým spektrem lidské činnosti, až z toho zrak přechází. Je ale třeba vzít na vědomí fakt, že jeho styl rozhodně nemusí sednout každému.

A svět přitom budete zachraňovat pouze před další hrozbou v pořadí. Severní Amerika je dávno spálená zem, válka ve Vietnamu proběhla dvakrát a Kanadu po dotaženém vzoru Southparku a z důvodu hrozící sovětské invaze skutečně se zemí srovnali. Šílené? Ani náhodou, tohle je brilantní pokus o něco zcela jiného. Tam, kde Duke nebyl natolik maskuliní, aby ve svém humoru pokračoval, tam nastupuje Blood Dragon na scénu a vysmívá se všemu i všem. A světe div se, Ubisoftu to vychází. Za směšných 15 eur tak dostáváme skrze digitální distribuci šířené odbočení od tropické série nacpané perfektní stylizací a neskutečným machistickým smyslem pro humor i destrukci.

Kyber-sandbox

Krvavému drakovi jinak koluje v žilách čistokrevný Far Cry 3 –pohybujeme se opět po otevřeném ostrově, likvidujeme nepřátele, lovíme i sledujeme lov, zabíráme základny a šíříme poselství lásky a míru pro celý svět skrze láskyplný projev rozpáleného rotačního kulometu. Mechanismy tedy zůstaly, stejně tak i staré známé chyby a prohřešky, ořezán byl crafting předmětů a správa inventáře, rovněž se trochu zmenšila herní mapa. A pochopitelně, vše ostatní dostalo neuvěřitelně odvážný nádech.

Z technického hlediska hra trochu zaostává za svým „původním dílem“ a pohled na obrázky odhalí možná až příliš rudý nádech – kýč je to zkrátka jak vyšitý a nejedna ekologicky laděná duše bude chtít po pár hodinách mezi draky strávenými utéci zpět do vymazleněji zpracovaných tropů.

Zda je Blood Dragon lepší jak původní třetí Far Cry, to zodpovědět tak úplně nelze – na to je Blood Dragon až příliš jiný. A pekelně dobrý. Ostatně, hra, která nahrazuje klasickou výbušninu s názvem C4 její turbo verzí zvanou C4000 snad ani špatná být nemůže.

Far Cry 3: Blood Dragon

Na první pohled šílená stylizace není ničím, co by dokázal přebít pohled druhý či snad i desátý - Far Cry 3: Blood Dragon je zkrátka spin-offem nevídaným. Humor seržanta Rexe je suchý a neohrabaný, pokud vám ale sedne, máte o zábavu postaráno.