Fallout: New Vegas Recenze Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Vilém Koubek

Vilém Koubek

18. 10. 2010 22:35 99
Reklama

Mít kulku v hlavě není žádná radost. Své by vám o tom mohla vyprávět Beatrix Kido, hlavní hrdinka Tarantinova Kill Billa, a svou trochu do mlýna by klidně mohl přihodit i hlavní hrdina nejnovějšího přírůstku do rodiny Falloutů. Jedné krásné noci se totiž probudí spoutaný a do tváře mu kouká zdánlivě bezedná hlaveň pistole. Střelec samozřejmě nezaváhá, ale náš hrdina zrovna prožívá svůj nejšťastnější den života a kulka mu sice provětrá myšlenky, ale nezabije ho. Potulný robot pak najde jeho tělo, doveze ho k doktorovi a doktor ho z toho – nečekaně – vyseká. Takový rozstřílený obličej samozřejmě potřebuje rekonstrukci a i to jméno se hrdinovi z hlavy nějak vykouřilo, a proto musíte zasáhnout vy a trochu mu pomoct... Tak začíná dobrodružství, které se časem z odplaty zvrhne v rozhodování o osudu velké části Planiny.

Zázrak se nekoná

Úvodem si rovnou povězme, že pokud se řadíte mezi ty hráče, co se u třetího Falloutu těžce nudili a z nějakých pochybných důvodů očekáváte spásu ze strany New Vegas, rovnou sescrollujte k hodnocení, přečtěte si verdikt a spusťte svoje trololo začínající slovy: Já vám to říkal! Vývojáři z Obsidian Entertainment, v poslední době známí hlavě velmi diskutabilním Alpha Protocolem, totiž zkusili navázat na dílo Bethesdy a v porovnání s ním se dá říct, že zklamali. Namísto aby vytvořili komplexní RPG, které je zábavné víceméně na každém kroku, se totiž zaměřili na jeho největší elementy a tajně doufali, že jimi skryjí zbývající generický obsah. Což se jim zcela logicky nepovedlo.

Jak tedy jistě již většina z vás tuší, zdaleka nejvíce pozornosti se dostalo frakcím a hlavně městu neřesti. „Zájmových skupin“ je spousta, i když velké a tedy zásadní jsou pouze tři: NCR, Caesars Legion a pan House. NCR je banda moralistů a rangerů, kteří by rádi prosazovali své zákony a po pustině šířili něco jako vlastní spravedlnost. Jejich opakem je Caesars Legion, banda otrokářů a otroků vedená fanatickým Cézarem, která samozřejmě také má svůj mravní kodex, ale namísto jeho prosazování vypaluje města a křižuje všechny, kteří se jím neřídí. Pan House je něco jako neutrál, taková obchodní vypočítavá enigma, která se kdysi dávno zasloužila o znovuzrození Vegas a byla by moc ráda, kdyby jí do jeho vedení nekecalo NCR, ani její zákazníky nikdo nekřižoval.

Vegas jako takové vypadá a funguje přesně, jak jste se mohli dočíst z kdejakého preview. Je plné kasin, hampejzů a podniků podobného ražení. Do každého z nich pochopitelně můžete zajít, své tvrdě našetřené úspory v něm proměnit na žetony a rozházet například v ruletě, automatech či karetních hrách. Vedle těchto povyražení je Vegas samozřejmě místem s největší koncentrací úkolů, takže i zde plní roli nejšťastnějšího místa na Zemi.

Procházky pouští

Potud je vše v pořádku - Vegas má své kouzlo a frakce jsou sexy. Chleba se však začne lámat, když si po pár hodinách uvědomíte, že se vlastně docela nudíte. Ona je totiž jedna věc mít zajímavé hračky a druhá umět si s nimi hrát a z našeho pohledu to vypadá, že si Obsidiáni moc hrát neumějí. Splnění úkolu totiž ve většině případů znamená jít někam a buďto si s někým promluvit, nebo ho odprásknout. Pryč jsou ty doby, kdy jste dostali klacek pomazaný repelentem, po jehož aplikaci kryso-potkanům vybuchovaly hlavy, pobíhali po planině s obřím robotem, likvidovali mračna ohnivých mravenců vypalujících město, případně odpalovali atomovku uprostřed města. Většina onoho morbidního kouzla, kterým byl Fallout pověstný, je pryč a vy jen pendlujete z bodu A do bodu B, a to někdy i několikrát za sebou. Ve třetím Falloutu jste se například skrz pomoc malé osadě mohli prostřílet až k post-apokalyptickým upírům. Tady najdete městečko supermutantů a dostanete v něm tři úkoly, které splníte za dvacet minut - ten nejzajímavější z nich spočívá ve vystřílení jeskyně plné neviditelných psů.

Abychom hře ale nekřivdili, musíme přiznat, že některé úkoly jsou zase naopak velmi zajímavé. Taková pomoc ghůlům ve vystřelení do vesmíru raketami vám určitě zvedne náladu – podobně jako hledání magických víček, která vás mají dovést k pokladu, či vyzdvihování bombardéru ze dna jezera.

Ať už plníte úkoly jakékoliv, vždy se jejich výsledek promítne na vaší reputaci, a to v rámci frakce nebo města. Karma, která byla minule zásadní a v podstatě rozhodovala o vaší oblíbenosti napříč mapou, je tak odkloněna na druhou kolej a vy díky tomu můžete v každé vesnici začít pěkně od začátku. Což je změna opravdu příjemná. Když už jsme u těch příjemností, musíme samozřejmě zmínit i možnost koukat se na svět skrz mířidla zbraní, která – ač se to nezdá - střílení docela osvěžuje a konečně vytváří definitivní hranici mezi volbou hrát Fallout jako akci, nebo při každé potyčce aktivovat V.A.T.S. Upraven a notně vylepšen byl také systém ovládání pomocníků, který je tentokrát realizován pomocí přehledného kruhového menu, díky němuž je rozdávání rozkazů jednoduché a intuitivní.

Promarněný potenciál

Post-apokalyptický výlet do Vegas a jeho okolí není vyloženě špatný, jen má daleko hustší slupku tvořenou generickými úkoly, skrz kterou je poněkud pracnější se prokousat k úkolům zajímavějším. Reputace se ale musí budovat, takže zatnout zuby a s chutí do toho.

Fallout: New Vegas
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Nový Fallout nedosahuje kvalit svého předchůdce, a to hlavně proto, že se ve spoustě úkolů zbytečně drží při zemi. Naštěstí má Vegas zajímavé frakce, systém reputace a pohled skrz mířidla, díky němuž je hraní dostatečně zajímavé na to, aby ho ochránilo před nižším hodnocením.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama