Fallout 4: Nuka-World Recenze Fallout 4: Nuka-World

Fallout 4: Nuka-World

Maggot

Maggot

13. 9. 2016 11:36 5

Také jste v dětství milovali poutě? Já je nesnášel, kvůli lidem a kraválu, nicméně jako tlusté děcko jsem zbožňoval atmosféru a neutuchající vůni jídla. Pro člověka jako já, který vyrůstal na vesnici, byla podobná událost takřka posvátná. Teď máme všichni možnost se vrátit do dětství. Bethesda myslí na kvalitní rodinou zábavu, životní cyklus svého monumentálního RPG hitu Fallout 4 totiž zakončuje rozšířením Nuka-World, které hraje na struny zašlé rodinné pohody stejně dobře jako na lidské utrpení v radiací spáleném zábavním parku. Kromě enormní porce obsahu přináší poslední rozšíření také prozření, jelikož i hardcore fanoušek jako já pozvolna přichází k názoru, že Falloutu se lze přejíst. Nasedat vážení, kulka do hlavy pro každého jako bonus tomu, kdo si koupí cukrovou vatu!

DĚTSKÉ VSTUPNÉ

Je tomu skutečně tak, Nuka-World je v pořadí šestým DLC, které zároveň slouží jako špunt pro veškerý další obsah a efektivně ukončuje další podporu hry. Jasně, opravné záplaty budou vycházet nadále, ale životní cyklus Fallout 4 právě skončil! Nuka-World je povahou masivní rozšíření spíše než menší DLC, stejně jako Far Harbor se tyčí na konkurencí mnohahodinovou hrací dobou, unikátním zasazením a bezvadnými lokacemi. Zároveň je ovšem důkazem toho, že i vývojářům může dojít dech, jelikož nepřináší prakticky nic nového a až zbytečně znásilňuje stávající mechanismy a většinu času staví na bezhlavé akci, které, věřte nebo ne, budete mít po čase plné zuby.

Z bestiáře Zdeňka Srstky #1: Cvrčci

Cvrčci! Repelent ani boty s tvrdou podrážkou vám proti smečkám přerostlého hmyzu nepomůžou. Nápadně podotýkám SMEČKÁM, jelikož místní cvrčci jsou velcí jako dobře živený vlčák a ještě se pyšní tvrdým krunýřem.

Jdete si takhle pustinou, žvýkáte sušené maso a dopíjíte poslední láhev Nuka-Coly. V ten moment váš pip-boy zachytí novou rádiovou stanici, která poutá na zábavní park Nuka-World! A jelikož nejste hloupí, víte, že vás v post-apokalyptické verzi Disneylandu nečeká nic dobrého. Z onoho ničeho dobrého ovšem padá spousta kvalitního lootu, takže se vydáváte na průzkum! Zábavní park se vám po příjezdu na místo ukazuje v celé své nahnilé kráse, výhled na jednotlivé atrakce během prvních 2 minut překazí místní gang a o dalších 20 minut později jste vládci celého Nuka-Worldu. Úvod do situace je možná až příliš rychlý, nicméně souboj s prvním bossem je vcelku odlišnou a svěží zkušeností v porovnání s jinak monotónní akční částí hry. Původního vládce Nuka-Worldu schovaného v power-armoru musíte totiž nejdříve postříkat vodní pistolkou a teprve poté jej lze zranit.

NUKA-COLA LIGHT

Příběh Nuka-World je v zásadních věcech zcela tuctový a odlišný současně. V mžiku se z vás stane vůdce celého parku. Super! Ten obývají tři různé gangy a vy se jim musíte zavděčit poctivým přerozdělením místních teritorií. Problém tkví ve faktu, že se ostatním snažíte zavděčit prakticky celou hlavní hru. Jediný rozdíl v aktuálním přídavku je ten, že k celé situaci přistupujete z druhé strany morálky. Z té zlé strany. Nuka-World obývají jen bastardi a jeho rozvoj směřuje stejným směrem. První stopkou je bohužel právě hlavní dějová část, která nejenže postrádá jakýkoliv nápad, rozprostírá se navíc přes pouhé čtyři krátké questy, které spíše připomínají náhodně generované úkoly, jejichž zakončení je zoufale nenaplňující. Jak si ovšem záhy uvědomíte, hlavní tváří přídavku nejsou pohnutky místních vůdců ani snaha udělat z Nuka-Worldu prosperující otrocké centrum. Je to duch parku, jeho tajemství a folklór s ním spojený.

VYBER SI SVOU CHUŤ

Fallout 4: Nuka-World

Spolu s rozšířením si do hry našel cestu i nový pult na mixování Nuka-Coly! Spousta nových příchutí přináší i řadu dočasných vylepšení, Nuka-Cide je kombinací všech aktuálně dostupných chutí a zvyšuje jak vaše životy a akční body, tak vám přidá na odolnosti vůči radiaci. Nuka-Xtreme k tomu všemu ještě dokonce vaše tělo zbavuje radiace.

Stejně jako Far Harbor i Nuka-World staví na zcela odlišné atmosféře. Hustou mlhu nahradily malé víry písku točící se pod rozpáleným sluncem, vybydlené kulisy měst tentokrát až na malé výjimky kompletně chybí, jelikož stojíte v centru barevných pouťových atrakcí, sci-fi vesniček a stánků s občerstvením, zatímco se z reproduktorů line typická pouťová hudba. Ducha radosti a pozitivních vln se tvůrcům podařilo zachytit navzdory tomu, že místo návštěvníků narazíte na smrtící roboty, ghouly a gangy. Zkrátka, představte si léto v severních Čechách nebo na východním Slovensku a jste doma. Každá z velkých tématických lokací si nese svůj příběh, který je třeba vyřešit předtím, než park přenecháte některému z klanů.

KVANTOVÉ NÁSILÍ

Nuka-Town USA je centrem obchodu, na místní tržnici koupíte od otroků vše od mrkve až po unikátní samopaly, celá lokace posléze slouží jako rozcestník a to i díky vašemu fešnému apartmánu na vrcholku hory. V Safari Adventure řeší potíže s přemnoženými ještěry Gatorclaw, kteří jsou slabší, ovšem stejně nebezpečnou variantou původních Deathclawů. Imitace klasických westernových bijáků, lokace Dry Rock Gulch, legračně odkazuje na filmovou ságu Chvění, těšte se tedy na červy vyskakující ze země. Nejspletitější lokace Galactic Zone pak skrývá prakticky celou historii Nuka-Worldu včetně všech konspiračních příběhů odkrývajících pravé pozadí tohoto místa. Další tři velké lokace řeší jiné otázky, pro všechny ovšem platí to jisté - odhalování příčin konkrétních potíží si užijete, každý přečtený zápisek vás přivede blíže k původu a každé zabité monstrum z vás udělá ještě většího zabijáka.

Z bestiáře Zdeňka Srstky #2: Červi

Jakmile se vám začne půda třást pod nohama, nemá smysl utíkat - zastavte se na místě a taste! Červi Nuka-Worldu mají tendenci většinu času trávit v hlíně a v tom tkví i jejich strategie. Nic moc nevydrží, ale jsou extrémně otravní.

Je až dojemné, že vývojáři museli za každou cenu propojit jinak unikátní lokace podivným a dle mého názoru zcela zbytečným příběhem o dobrákovi, který náhodou přišel ke slávě mezi zloději a hrdlořezy. Jedním z důvodů, proč si budete průzkum užívat, je i level design jako takový. Grafika hry ani technické kvality se kupředu nijak neposunuly, prostředí parku je ovšem nesmírně členité a dostatečně příjemně vyskládané na to, abyste si připadali jako v nové hře. Možná je to použitím pestřejší barevné škály či hravějšími modely, ale design světa vás přinutí na chvíli zapomenout na fakt, že jde stále o ten stejný Fallout se všemi jeho krásami i neduhy.

OKO ZA ZUB, HLAVA ZA NOHU

A když už jsme u staronové pachuti, jedním z nových nástrojů jak se stát ultimátním vládcem pustin, je možnost zakládání nájezdnických osad i v původním Commonwealthu. Tento mechanismus funguje prakticky stejně jako vytváření normálních osad, rozdíl je v tom, že skupinky terorizují ostatní přeživší a tím vám generují peníze. Opět, vezměte stávající věc, obraťte ji naruby, dejte na ni nálepku "Zlej hajzl" a máte nový obsah. Představení této činnosti je do hry našroubováno velice násilně a padá na záda kvůli jednomu ze zásadních problémů hry. Jako součást questu jste totiž nuceni hned několikrát po sobě cestovat mezi Nuka-World a Commonwealthem, což je z té největší části negativně ovlivněno dlouhými načítacími časy, které se o slovo přihlásí nejvýrazněji v pozdní fázi hry.

KARNEVAL PSYCHOPATŮ

Fallout 4: Nuka-World

Upřímně řečeno, vybírat si mezi místními gangy je trošku jako vybírat si mezi tím, jestli utopíte svého syna, nebo svou dceru. The Pack je skupina animalistických bastardů toho nejtvrdšího zrna, která se přirovnává ke zvířatům. The Operators je skupina arogantních zabijáků a The Disciples představují virtuální ztvárnění sekty Charlese Mansona. Už máte svého favorita?

Hra vás zároveň tak trošku nutí alespoň na chvíli přestoupit k temné straně síly. Pokud jste totiž zabrali a obydleli všechny dostupné lokace již předtím, budete muset přinutit původní obyvatele odejít a začít verbovat své pohůnky na jiné místo. Již nyní je evidentní, že stejně jako systém stavění je budování svého nájezdnického impéria určeno pouze pro dvě skupiny lidí - buďto je zcela ignorujete, nebo je milujete. Na co rozšíření dojíždí se všeho nejvíc, je paradoxně jeden z faktorů, který bych čekal, že má Bethesda v malíku. Je to poměr akce, prozkoumávání a objevování.

ŘETÍZÁK SMRTI

Nechápejte to zle, odhalování historie slavného nápoje Nuka-Cola vedoucího až ke kořenům pravděpodobně největší korporace v historii počítačových her je pohlcující, nicméně v moment, kdy vaše chodidlo dopadne na půdu Nuka-Worldu, se stanete terčem stovek nepřátel, kteří vás přečíslí nejenom počtem, ale i svým levelem. Největším extrémem je pravděpodobně Galactic Zone, jež je doslova napěchovaná roboty a vy neujdete ani 10 metrů, aniž byste nemuseli odrážet útoky plechových kontejnerů. Něco podobného zažijete i v Dry Rock Gulch, místní červi se v první řadě pohybují pod zemí, tudíž polovinu akce čekáte, než se objeví, pak je zabijete, pak ujdete 20 kroků a pak se cyklus opakuje. Pravda, jakmile konkrétní část parku vyčistíte, nepřátelé se přestanou objevovat, s tím ovšem zemře i většina motivace se na místo vracet.

Z bestiáře Zdeňka Srstky #3: Mravenci

Prostě mravenec! S mravenci jste se v minulých dílech setkali, ve Falloutu 4 si ovšem odbyli premiéru teprve nyní. V porovnání se vším, co na vás pustina pošle, jsou mravenci na dně potravního řetězce. Znáte to, mravenec žere krysy, vy žerete mravence, Deathclaw žere vás.

Jednodušeji popsáno, Nuka-World nabízí extrémní množství unikátního obsahu, který ale postrádá jakékoliv smysluplné pojivo. Pokud jste průměrný hráč Falloutu 4, dostavíte se na místo dlouho poté, co jste dokončili hlavní příběh, procestovali Commonwealth křížem krážem a dost možná dokončili i všechna ostatní DLC. V takovém případě očekávejte jen řadu střetů, kdy nepřátelé nepředstavují extra velké nebezpečí, ale vydrží dostatečně mnoho zásahů na to, aby se vám akce během prvních 5 hodin hraní zajedla. Postranní úkoly a lokace jsou skvělé, bohužel ani psychopatické gangy nepůsobí dostatečně uvěřitelně, jelikož jsou jen další re-skinovanou verzí těch, které jste potkali již několikrát v předchozích iteracích.

Slibujeme, že si z poutě odnesete spoustu parádních zbraní a brnění. Slibujeme, že si uděláte nové kamarády a zcela určitě si zamilujete místní atmosféru. To ale nestačí. Nuka-World překvapivě selhává ve své nejsilnější disciplíně, kterou je vyjádření zoufalosti místního světa prostřednictvím postav a zajímavých questů. A stejně jako je nin samuraj bez pána, je i Nuka-World svět bez duše.

Fallout 4: Nuka-World

Bezmála 20 hodin strávených v nejsmutnějším lunaparku vás spolehlivě zabaví. Nuka-World bohužel nepřichází s ničím novým a obsah naopak pumpuje nadměrným množstvím akce a plochým příběhem.