Fable Anniversary Recenze Fable Anniversary

Fable Anniversary

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

10. 3. 2014 23:41 5

Když jsem hrál poprvé Fable, hodně času mi zabralo jen ledabylé otáčení kamery kolem hlavního hrdiny. Tak moc jsem chtěl vidět, jak vypadá ve zbrusu novém brnění s mečem, který se čas od času promění v ohnivý kus železa, protože kouzlo. Nedávno jsem si chtěl s původní Xboxovou verzí tyto doby připomenout a opsat s kamerou alespoň jednu otočku o 360 stupňů, bohužel to už nešlo. Originální Fable vypadá jednoduše příliš ošklivě na to, aby ji přebila nostalgická vzpomínka, nicméně aktuální HD předělávka v podobě Fable Anniversary mohla tento „problém“ vyřešit levou zadní. Mohla, ale nestalo se tak. Kouzlo už se dávno vytratilo a kamerou jsem svého hrdinu obkroužil jen do poloviny, abych nad tím jen po chvilce mávnul rukou. Přesto je to v podstatě dobrá zpráva. Pokud pro mě kdysi bylo Fable hlavně grafickým majstrštykem, byť z velké části nikoliv díky technickému zpracování, ale především z hlediska estetiky, dnes mohu mnohem objektivněji posoudit, zda jde o dobrou hru nebo ne.

ZMĚN JE TU POSKROVNU

Důležitá informace hned na začátek – ve Fable Anniversary došlo oproti originálu přesně k pěti důležitým změnám. Začněme těmi méně podstatnými. Za prvé – hra nabízí extra obsah v podobě přídavku The Lost Chapters, který přináší nové questy, místa k prozkoumávání i menší úpravy ve hře jako takové. Nejde o žádnou novinku, neboť se vše jmenované objevilo už v roce 2005 v rámci rozšířené edice jak na PC, tak Xboxu, nicméně je fajn, že na něj tvůrci remaku nezapomněli. Za druhé – pokud máte chytrý telefon nebo tablet, můžete využít integraci aplikace SmartGlass, která vám poměrně přehledně zobrazuje mapu a v ní důležitá místa, včetně informace o pohybu vaší postavy přímo ve hře. K dispozici máte i sadu několika screenshotů, díky kterým je možné přímo porovnávat, jak vypadala daná lokace ve staré, a jak v nové grafice. Sice by se dalo vytknout, že se mapa sama neaktualizuje, když lokaci opustíte, ale jako drobný pomocník funguje dobře.

Fable Anniversary není nejhezčí hra na světě, ale daří se jí držet tvář i v souboji s o generaci novějšími tituly.

Novinkou je rovněž přepracovaný systém práce s inventářem - nyní zpracovaný způsobem, jako když listujete v knize - který je oproti původní verzi příjemnější, ale i tak si na něj musíte chvíli zvykat. Velmi nás však potěšila možnost uložit si hru kdykoliv a kdekoliv. Sice jste stále odkázáni na systém checkpointů, aktivovaných při vstupu do lokace, ale už mezi nimi nemusíte účelově přeskakovat – stačí otevřít menu, uložit a je to.

Pátá a poslední je změna viditelná na první pohled – grafické zpracování. To ovšem zůstalo lehce za očekáváním. V podstatě se dá říci, že původní textury dostaly o něco vyšší rozlišení a... to je takřka vše. Lze si všimnout ještě několika roztomilých animací ve chvíli, kdy se nahrává další lokace (a že tuto obrazovku uvidíte často), jinak je vše při starém. Ne, Fable Anniversary není nejhezčí hra na světě, ale daří se jí držet tvář (nikoliv krok) i v souboji s o generaci novějšími tituly.

ZPÁTKY DO MINULOSTI

Bohužel, ani převod na Xbox 360 neodstranil chyby, na něž si hráči stěžovali v průběhu minulých deseti let. Kolísavý framerate, nemožnost odmítnout quest, neschopnost aktivovat rozhovor/předmět, protože nejste k danému prvku správně natočeni, dokonce i extrémně dlouhé loadingy jsou stále přítomné. Tyto chyby proto není možné přehlížet – ostatně ani první patch žádnou z nich neadresoval a jednou se mi dokonce stalo, že hra přestala kompletně reagovat. Na druhou stranu ale musíte mít na paměti, že jde jenom o HD remake a pokud jste s ničím z výše zmíněného neměli zásadní problém kdysi, nebudete ho mít ani dnes.

Fable Anniversary

Otestovat sami sebe můžete velmi záhy – v podstatě během první enginové animace. Strnulé obličeje a zacyklené pohyby postav, které velmi okatým gesty naznačují své aktuální rozpoložení, ve vás buď vyvolají zděšení, či naopak donutí maličko zavzpomínat na doby, kdy jsme neměli každé uprdnutí hlavní postavy naservírované na zlatém podnose. Třicet vteřin nahrávání přechodu z jedné lokace do druhé. Hlasy postav, které skrz cynické brýle spíše připomínají parodii na RPG. Nevadí? Výborně, pokračujte dál, protože změna k lepšímu či horšímu už nepřijde. Vadí vám už jen ten popis? Taky super, právě jsme vám ušetřili pár stovek.

Fable Anniversary svými neotesanými hranami a relativní tuhostí uživatelského prostředí burcuje hráče k představivosti, která je v dnešní době poměrně vzácná. Ano, lze ji velmi snadno zaměnit za házení klacků pod nohy a lenost autorů, kteří se nechtěli příliš zdržovat kompletním předěláním všeho, co Fable původně nabízelo, tím bychom však přišli o jisté kouzlo, které ve hře stále dřímá. Pokud se dovedete naladit na tu správnou vlnu, budete si připadat téměř jako byste četli pohádku, i když si musíte spoustu věcí představovat ve své hlavě. Nesedne vám tento styl hraní? Fajn, dejte ruce pryč, ale také zapomeňte na to, že kdy nějaké Fable Anniversary vůbec vzniklo. Cestu si k němu nenajdete nikdy, byť byste chtěli stotisíckrát.

Fable Anniversary

Fable Anniversary se nesnaží být ničím jiným než tou samou hrou, kterou jsme hráli před deseti lety s pozlátkem v podobě lehce vypucované grafiky. Kupodivu to stále stačí i na současnou konkurenci, ovšem z trochu jiného úhlu pohledu než v roce 2004.