F1 2018 Recenze F1 2018

F1 2018

6. 9. 2018 13:30 20

Formule 1 je závodní hrou mnoha tváří. Málokterá hra nabízí tak hluboké možnosti vyžití a zároveň možnost celý ten moloch ignorovat. A málokterá hra, když už se o to pokusí, dokáže s oběma těmito tvářemi před svými hráči obstát. V případě série F1 to není zase takové překvapení. Tento aspekt se vývojářům z Codemasters daří držet už několik let, a stále si za to zaslouží obdiv. Letošní ročník navíc rozšiřuje obě části a – světe div se – lepší formule tu ještě nebyly.

KDE JSOU TY ZMĚNY?

V případě, že jste měli tu čest zahrát si poslední ročníky licencované adaptace královny motorsportu, na první pohled vám asi čelist nespadne. To, co naleznete v hlavním menu, je totiž identické jako loni. Pokud jste nově příchozí, ve hře se nachází kariéra, šampionát, tradiční závody, časovka, hra více hráčů a speciální eventy. Všechno podstatné se ve hře nachází a rozhodně nebudete mít pocit, že vám v nabídce něco chybí. Zároveň nepřebývá naštěstí ani nic navíc, takže se nemusíte bát, že by s přibývajícími ročníky Codies roupama přidávali balast, který nikoho nezajímá. Vše má ve hře své místo, to ale nutně neznamená, že se všemu musíte věnovat. A to je největší deviza.

Je trochu škoda, že se v zákulisí pohybují stále ty samé obličeje, ať už jde o reportérku, nebo o ředitele stáje. Reportérka vám bude pokládat otázky v různých okamžicích, ať už půjde o vás debut na trati po prvním tréninku, nebo v závodě, když se daří nebo nedaří.

Nejvíce starostí „okolo“ závodění jsou samozřejmě v kariéře. Ta má potenciál zabavit na dlouhé večery, zároveň ale nejvíce hrozí zahlcení věcmi, které vás vlastně vůbec nezajímají a které vás od závodění jenom rozptylují. Ano, některé z nich můžete ignorovat, jiným byste se úplně vyhýbat neměli. A zároveň je potřeba počítat s tím, že závodíte za smyšleného, leč vámi vytvořeného závodníka, což úplně nepomáhá té imerzi, o kterou se studia horko těžko snaží. Ale pokud to překonáte, můžete řešit vývoj vlastního monopostu, můžete přestupovat mezi stájemi a nově můžete podávat rozhovory. To je jedna z prvních relativně velkých novinek ročníku 2018, a přiznám se, že v mých očích jedna z těch ne úplně vyladěných.

Je trochu škoda, že se v zákulisí pohybují stále ty samé obličeje, ať už jde o reportérku, nebo o ředitele stáje. Je jedno koho zvolíte, ale pokaždé to budou staří známí. Reportérka vám bude pokládat otázky v různých okamžicích, ať už půjde o vás debut na trati po prvním tréninku, nebo v závodě, když se daří nebo nedaří. Samotné otázky reflektují dění na trati i mimo ni docela dobře, jen to je celé zabalené do ne úplně vkusného kabátku. Animace se jak na základních, tak silnějších konzolích trhá, a navíc je přidělená reportérka pokládá tak zvláštně, uměle, že to celé nedokáže vyvolat ani s trochou představivosti pocit přirozenosti.

BALÍČEK DROBNOSTÍ

V rámci odpovědí ale můžete působit, a to jak svou stáj, tak na konkurenční týmy. Tu a tam si můžete rýpnout do vlastních techniků, poškádlit rivala na trati nejapnou připomínkou nebo se prostě chvástat a hrát to na showmanství. Některé stáje takové chování přímo vyžadují, jiné preferují sportovního ducha. Samozřejmě se vaše povaha (a odpovědi) odráží i do pomyslných vztahů se stájemi, s nimiž nemáte nic společného. Z těchto vzájemných sympatií ale může vzejít třeba lepší kontrakt a přestup do silnějšího týmu. To už je jen na vás. Pokud přejdete ke konkurenci, je potřeba počítat s trochu jinými podmínkami. Codies se nechali slyšet, že každý tým má teď své slabiny a své silné stránky, čemuž odpovídá i modifikovaný strom vývoje, který se stáj od stáje liší.

Zní to sice hezky, ale reálně stejně půjde o to odjet co nejvíce kol, abyste měli co nejvíce bodů do výzkumu, a pak prostě zkoumat, co vám přijde pod ruku. Nebo si dáte tu práci a budete zkoumat, kde vás tlačí bota, a takový výzkum upřednostníte. Nebo si necháte poradit. Tyto přístupy už se dají opět připsat loňskému dílu, a opět jen dokazují, kolik vlastní invence do hry můžete vložit, anebo kolik jejích prvků můžete ignorovat. A tak je to se vším. F1 se zdá být v každém případě během na dlouhou trať, a pokud byste chtěli, najdete vždy něco nového, co můžete objevovat. Podobně zajímavě zní i zaměření se na rivalitu mezi jezdci ve stáji, ve zkratce se ale opět omezí jen na sledování splnění jednotlivých cílů a snahy být o fous lepší než ten druhý.

VICIZELOVANÝ ZÁKLAD

Abychom si rozuměli – tohle nejsou výtky. Tedy ano, technicky neplynulé a nemastné a neslané rozhovory výtkou jsou, další, spíše kosmetické novinky už nikoliv. Proč? Protože ve finále jen vkusně rozšiřují nabídku možností, kterými se můžete ve formulích zabývat. Ani jedna z věcí, kterou vám tu mohu napsat (nebo o které hovořili už před vydáním vývojáři), není nijak převratná a revoluční. Ale co byste čekali, battle formulayale? Je sympatické, že se Codies snaží přijít s něčím novým, co se vás pokusí více vtáhnout do hry a nesoustředí se jen na to, aby aktualizovali soupisky a vylepšili grafickou stránku, která je už tak skvělá.

Noví majoritní akcionáři Liberty Media ale nejsou tak zkostnatělí jako sedmaosmdesátiletý stařík Bernie Ecclestone, a vědí, že videoherní závody mohou posloužit jako dobrý marketingový tahák.

Nesmíme zapomínat, že kromě kariéry je tu i klasický šampionát bez všech výše zmíněných příměsí, který můžete odjet i v legendárních speciálních vozech. K těm se mimochodem dostanete i v rámci kariéry, zpravidla po odjetém závodním víkendu, ale to opět není pro letošek novinka. Legendárních vozů je ale více než posledně. Dvanáctka zůstala a přibylo k ní osm dalších monopostů. Celkový počet se tak zastavil na dvaceti. Tyto historické kousky se chovají úplně jinak než moderní stroje a jejich ovládnutí představuje výzvu, přesto v mých očích slouží pouze ke zpestření klasickým závodům. Těch je v právě probíhající sezóně 21, seznam se tak rozšířil o jednu trať. O francouzský okruh Paula Ricarda a novinkou je po roce navrátivší se německý Hockenheimring.

TECHNICKÁ STRÁNKA

Asi byste nevěřili, že pasáž o technickém stavu hry budeme začínat zmínkou o nových vlastnících série F1. Dosud totiž patřili notoricky známému Bernimu Ecclestonovi, kterému je přisuzován aktuální stav závodů, o něž ve společnosti stále více klesá zájem. Noví majoritní akcionáři Liberty Media ale nejsou tak zkostnatělí jako sedmaosmdesátiletý stařík, a vědí, že videoherní závody mohou posloužit jako dobrý marketingový tahák. Jinými slovy, umožňují vývojářům mnohem více zkoumat, jak co vypadá v reálu. Tam, kde si Codies museli některé věci domýšlet a pouze představovat, tam dnes mohou provádět exaktní měření.

Z toho samozřejmě těží hráči. I když je to velká novinka, vývojářům musíme ke cti přiznat, že se dosud s „odhadováním“ popasovávali dobře – letošní upgrade sice kdekdo určitě pozná a bude namítat, jak je rozdíl obrovský, ale pouhé konstatování „lépe vypadá, lépe zní, lépe se řídí“ by asi bohatě stačilo. Byl to krok, díky němuž je F1 2018 zase o chlup lepší hrou a britští videoherní veteráni z Warwickshiru se mohou plácat po zádech po lépe odvedené práci, než kolik (a v jaké kvalitě) jí odváděli v minulosti. Je to krok, ze kterého budeme těžit za rok, za dva, i později. Dočkáme se ještě realističtější fyziky, snad ještě exkluzivnějšího zvuku, přesnějších tratí…

Poznáme to ale ještě vůbec? To je otázka za zlatého bludišťáka. Tady se totiž bude komunita tříštit, hráči, kteří budou hrát letošní ročník do zemdlení, za rok zase poznají změny, stejně tak, jako je poznají letos. Poznají je ale i hráči, kteří seriálem tolik nežijí a chtějí si hlavně kvalitně zazávodit? Nepochybně je neustále co vylepšovat, ale samotné jádro hry je už teď vyleštěné tak dobře, že se budou měnit jen věci okolo, anebo vlastnosti vozů, které ale nenáročný hráč horko těžko rozezná. Paradoxně tak může být záchranou FIA, která rozhoduje o pravidlech a technických novinkách na vozech – tak jako o prvku Halo, svatozáři nad hlavami jezdců, které mají od letošní sezóny zvýšit bezpečnost jezdců (zato zatraceně překáží ve výhledu). Jiný vzhled formulí je totiž pádným argumentem, proč do nového ročníku naskočit. Až se tu ale setkáme zase za rok, po technické stránce se toho příliš nezmění. Je to sice škoda, ale pro Codies je to v určitém ohledu největší pochvala. Otázkou je, jestli se poté vyplatí do novinky investovat…

F1 2018

Vývojáři sice překonávají jenom sami sebe, ale jednoduše se jedná o nejlepší formule, které si můžete zahrát. Chyby-nechyby, samotné jádro je precizní, a to převáží jakékoliv drobnější vady na kráse.