F1 2016 Recenze F1 2016

F1 2016

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

22. 8. 2016 11:30 52

Bernie Ecclestone by měl poděkovat lidem z Codemasters za to, že se snaží rok co rok zvyšovat reputaci nudných, nepřehledných a divácky už spíše neatraktivních závodů formule 1. Pravda, nedaří se jim to každý rok podle představ, ale pokrok tu vidět je, a když člověk slýchá, že sledovat let’s playe z F1 2015 (které jsem, mimochodem, udělili slabých 2/5) je mnohem zábavnější, než v neděli koukat na televizi, je něco skutečně v nepořádku. Ne s lidmi, kteří koukají na let’s playe, ale s F1, to dá rozum. Bohužel pro tu skutečnou formuli ale přichází letos ještě tvrdší direkt, neboť vývojáři ze sebe mohli konečně setřást nervozitu z implementace nového enginu i prvního uvedení hry na konzolích PS4 a Xbox One a vydat se cestou tolik očekávaného pokroku.

DESET LET V KOKPITU

Nejpalčivějším problémem loňského ročníku byla absence kariéry. Je možná trochu zvláštní, že si hráči stěžovali na „nezávodní“ prvek, ale okleštěná nabídka byla skutečně tak do nebe volající mínus, že si to F1 2015 po právu slízla. Nic podobného se tedy letos neopakuje a Codies servírují desetiletou kariéru, v rámci které si vytvoříte vlastního jezdce a začnete hrát škatulata s ostatními závodníky. Na trati a samozřejmě i v jednotlivých týmech, protože kdo by chtěl jezdit deset let za Sauber, když to klukům od Mercedesu jde tak dobře? Volba je samozřejmě na vás a nejste v úvodu ničím limitováni, což je příjemné zejména proto, že se můžete v podstatě ihned pustit do hájení barev oblíbené stáje a neprokousávat se výš skrze ty neoblíbené.

V aktuálním ročníku konečně padají na úrodnou půdu slova o nutnosti zajíždět páteční a sobotní tréninky!

Pominu-li prkenné animace vašich kolegů a trochu pomalejší rozjezd, kdy vám do firemního laptopu teprve postupně doskakují další možnosti poté, co vám je některý z členů týmů představí, přichází kariéra s celou řadou skvělých myšlenek a nápadů. Vzpomínáte na to, jak se vám loni během sezóny postupně vylepšovalo auto, aniž byste pořádně tušili jak? Ano? Tak v aktuálním ročníku konečně padají na úrodnou půdu slova o nutnosti zajíždět páteční a sobotní tréninky! Chcete-li totiž soupeřit se silnějšími, potřebujete vyvíjet technologie, a abyste mohli vyvíjet technologie, musíte sbírat informace. V rámci tréninku před každou velkou cenou, kdy si ve skutečnosti, coby hráč, osvěžujete znalost dané tratě, máte na výběr tři testy, za které dostanete body. První z nich je adaptace na novou trať, tedy spojení příjemného s velmi užitečným. Následně si můžete zkusit překonat očekávaný kvalifikační čas a nakonec potrápit sebe i pneumatiky ve snaze opotřebovat je během tří kol co nejméně.

NIC ZBYTEČNĚ, NIC NAVÍC

Vtip je v tom, že všechny testy mají své opodstatnění a podvědomě je sami chcete udělat nejen proto, že získáte body k upgradu jednotlivých částí formule, ale také se sami připravíte na to, co přijde v závodě. Pokud se rozhodnete jezdit závody na pět kol, pak to asi příliš valného smyslu nemá, jen co ale jejich počet navýšíte, testování se vám opravdu hodí. Na trénink byste pak měli myslet i z toho důvodu, že vývojáři opět trochu sáhli do jízdního modelu, který se liší jak formule od formule, tak především nastavení od nastavení. Opět, nemusíte se tím zabývat, pokud si z F1 2016 chcete udělat arkádu – možnosti jsou ale stále hodně široké a s vypnutím asistentů už ani nemusím mluvit o kompromisech. Aktuální díl je simulace a uspokojí i ty z vás, kdo berete závodění velmi vážně. Podpora volantů – alespoň co se týče PS4 verze – je sice omezená na kusy kompatibilní s konzolí, očekávám však, že situace na PC bude shodná s loňskou a s trochou cviku a přemlouvání připojíte takřka cokoliv.

Řízení je bezproblémové, podléhá vašemu nastavení a formule letos vykazují pocit, že mají nějakou hmotnost. Je to patrné zejména v esíčkách, kdy se formule nahýbá do stran a přes odpor gravitace vás tolik nechce pustit do druhé či třetí zatáčky. Upravuje to ale na druhou stranu vaše nájezdy a po krátké chvíli si sami zvyknete na to, že šílené trhance volantem z loňského roku provádět zkrátka nemůžete. Odráží se to i na chování ostatních závodníků, kteří nejsou tak zběsilí a dávají vám šanci úspěšně předvídat jejich chování. Zdá se mi však, že vývojáři drží protivníky zkrátka až přespříliš a ze závodů proti AI se vytrácí náboj. Nechci teď znít tak, že loni mi byla agrese umělé inteligence proti srsti a letos zase nadávám na její benevolenci, vývojáři ale dle mého netrefili střed a vyjma posledních dvou úrovní obtížnosti budete tím největším soupeřem sami sobě.

JEŠTĚ TROCHU!

Bez povšimnutí není ani vylepšená prezentace, ať už ve smyslu doprovodných animací nebo třeba efektů poškození. Dojezd do cíle a předávání ocenění (které probíhá i v rychlých závodech) má sice stále jen jednu jedinou verzi, vývojáři ale zapojili trochu víc kamer a „pódium“ už nepůsobí tak trapně jako v uplynulých letech. Častěji – i když stále ne dostatečně často – se na trati objevuje safety car, které ale vývojáři raději vyměňují za safety car virtuální. Auta zpomalí, jako kdyby před nimi jel onen stříbrný Mercedes, počká se na vyřešení krizové situace a závod se zrestartuje. Nejedná se o nic světoborného, ale v zásadě mi na tom nic nevadí. Co naopak chválím otevřeně, je možnost provádět zcela manuálně některé činnosti, jako je start přes spojku, anebo dojezd do boxu včetně brzdění na značkách. Zlatým hřebem je pak zaváděcí kolo, což může působit jako gimmick, ale ve spojení s minihrou "zahřej si své pneumatiky" je tahle novinka příjemným osvěžením.

Během závodů dokonce uvidíte odletovat kousky gum z pneumatik.

Co se týče zmiňovaných kolizí, v souladu s chováním umělé inteligence si za ně budete moci zpravidla sami, vývojáři vás nicméně odmění novou sadou animací a „zásahových“ bodů vaší formule. K realitě mají stále velmi daleko – kontrolní čelní náraz v plné rychlosti dopadl podle očekávání, tedy upadnutím předního křídla. Na druhou stranu ale třeba boční nárazy, mající na následek ustřelení předního závěsu, působí dobře a kolo, připojené bezpečnostními lanky k tělu formule, pěkně povlává a bouchá o formuli. Během závodů dokonce uvidíte odletovat kousky gum z pneumatik, nezůstávají však na trati a netvoří onu neoddělitelnou součást závodní asfaltky.

ONLINE ŠAMPIONÁT? PROČ NE!

Ostatní módy, které doplňují nabídku, už zůstávají standardem – rychlý závod, time trial, jedna sezóna v kůži skutečného závodníka a samozřejmě multiplayer. U něj se sluší doplnit, že vám nabídne vedle jednotlivých závodů i režim online sezóny, v níž samozřejmě nemusíte obsadit všechny piloty skutečnými hráči. Progres se dá samozřejmě uložit a postupovat tak s přáteli třeba na základě toho, jak se odjíždí velké ceny ve skutečnosti. Jen si dejte pozor na sólo závody, do kterých se jen tak nepřipojíte. Těžko říct, jestli je to ještě krátkou dobou po vydání, nebo faktu, že se F1 hrají spíše na počítačích, ale dostat se do nějakého závodu vyžaduje spoustu času navíc. Připojit se totiž do lobby rozjetého závodu nemusí být ještě výhra, neboť jsou závody často na 20+ kol a vy tak jen nečinně pozorujete počínaní ostatních. Chápu, že tohle není věc, za kterou by bylo vhodné hru kritizovat, ale varování vám dát zkrátka musím.

F1 2016

Je to ale každopádně jen jeden z mála flíčků, které se na letošní hře objevily. Nelze asi jednoduše popisovat, co všechno lze ve hře nastavit a jakých výkonů tím docílíte, stejně tak popisovat grafiku, která zůstává od loňského roku nezměněna, ať se to týká vozidel, nebo okolí jednotlivých tratí. K této sérii musíte mít nějaký vztah, a pak doceníte, kolik změn a vylepšení se vývojářům podařilo do hry konečně dostat. Jsou-li mezi vámi úplní nováčci, pak jde o nejlepší možný vstup do virtuálního formulového závodění, harcovníkům pak mohu s klidným srdcem slíbit, že v krabičce najdou přesně to, co už několik let chtěli.

F1 2016

Zdlouhavý rozjezd kariéry, umělá inteligence bez závodního ducha a již tradičně prkenná prezentace. To jsou jediné negativní body na letošním ročníku F1 2016, který se podařilo konečně dotáhnout takřka k dokonalosti. Díky!