F1 2015 Recenze F1 2015

F1 2015

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

2. 8. 2015 01:00 25

Pokud se někdy hodilo rčení na to, abych popsal svůj dojem z nějaké hry, děje se tak na tomto místě. Vývojáři z Codemasters od vydání loňského ročníku série F1 připravovali nový díl, aby mohli uvést vylepšený grafický i fyzikální engine spolu s řadou novinek. Bohužel, to rčení zní – jeden krok vpřed, dva kroky zpátky. Nemohu vyvracet, že zejména upravené chování monopostů je velkým plusem, na kompletní zážitek je to ale málo. O to hůř, že zbylá část hry za moc nestojí a mám vcelu obavy, že by vás případný nákup mohl poněkud zaskočit. Takhle ohlodaným titulem se zmiňovaní vývojáři nepochlubili už dlouho.

JASNĚ VYMEZENÁ PRAVIDLA

V rámci nadstandardně dlouhého testování jsem stačil odkroutit pěkných pár desítek kol v PS4 i PC verzi, leč zážitek zůstal u obou verzí takřka shodný. Pokud bych se měl zaměřit na to, co ve hře funguje a za co vděčí výslednému hodnocení, pak je to vlastní dojem z jízdy. Jak už jsem naznačil výše, Codies upravili fyziku a upravovali ji zásadně. V minulých dílech byla hra poměrně benevolentní, co se prokluzu zadních kol týče a nebylo proto úplně zřejmé, jak se zachovat pro potřebnou korekci při prudkém zrychlení či výjezdu ze zatáčky. V aktuálním dílu ale skutečně došlo na změny a chování vozu je mnohem čitelnější. Narážel jsem na to už od prvních zatáček a pocit, kdy postupně vypínáte v reálu zakázanou automatickou kontrolu trakce a sžíváte se s formulí víc a víc, je zkrátka k nezaplacení. Díky jasně daným pravidlům je pak mnohem snazší odhadnout, jakým způsobem lze šetřit pneumatiky a co dělat proto, abyste se v každé zatáčce nezačali točit jako káča. Navíc vám F1 2015 díky přepracované fyzice umožní provádět skutečné power-slidy, které sice k vaším pneumatikám nejsou zrovna šetrné, ale na výjezdu ze zatáček prostě robustní formule vypadá ve smyku sexy.

Přetáčení a celková divokost monopostů se během několika závodů stane přijatelnou výzvou.

Pro ovládání hry jsem navíc díky možnosti hrát dvě verze mohl vyzkoušet hned tři v dnešní době nejpoužívanější gamepady – DualShock 4, X360 ovladač a XOne ovladač – a jako vítěze volím poslední z nich. Ať už s tím souhlasíte, či nikoliv, motorky v triggerech (L2/R2 tlačítka) a pocitově nejdelší trajektorie stisku vám dá maximální kontrolu nad ovládání plynového i brzdového pedálu, což je v případě nemožnosti využít ke hraní volant jednoznačnou výhrou. Přetáčení a celková divokost monopostů se během několika závodů stane přijatelnou výzvou a neměli byste mít sebemenší problém do vskutku nového druhu závodění naskočit. Problémem by naopak mohla být každoroční bolest s nastavením obtížnosti, kdy se opět po velice krátké době zaseknete mezi dvěma stupni a posunout se kvalitativně na vyšší úroveň už bude vyžadovat hraní nad rámec casual zábavy. Na tomto místě pak F1 2015 dává najevo, že vlastně ani neví, čím by chtěla být. Obecně by se dalo říci, že vás opět čeká simulace s arkádovými prvky, které budete muset obětovat spoustu času, abyste dosáhli kvalitních výsledků a pocitu zadostiučinění. Do značné míry tomu ale pomáhá i dravost a férovost umělé inteligence, díky čemuž jsou souboje opravdu vypjaté a pomáhají vás tlačit k lepším výsledkům.

PROČ?!

Před nemalou časovou investicí si ale budete muset položit otázku, proč byste to vůbec měli dělat anebo lépe – kde přesně ten čas máte utratit? I přes to, že F1 2015 nabízí možnost zahrát si i se soupiskou předchozí sezóny, otevřeně kašle na herní módy. Pokud jste se těšili na několikaletou kariéru, v níž se budete prokousávat z chudých týmů do bohatých, máte smůlu. Hra nabízí režim sezóny, rychlý závod a souboj s časomírou. Další mód – Pro Season – pak ani nenazývám módem, protože jde jen o klasickou sezónu s nejtěžším nastavením obtížnosti. To samé si přitom můžete naklikat během několika chvil v klasické sezóně a tudíž vůbec nerozumím, zda náhodou lidem z Codies nepřeskočilo. Navíc určování obtížnosti rozhodně není bez chyby a například nemožnost zvolit si přesněji délku závodu považuji za tristní . Chcete-li hrát na vyšší úroveň obtížnosti, přichází s ní automaticky například i plná dotace kol daného závodu a to není zrovna to, po čem by hráči volali.

F1 2015

Bohužel, spící potenciál se nepodařilo probudit ani na poli grafického zpracování, které rozhodně nepůsobí jako slibovaný true next-gen. Nechci se s nikým přít, ale vzezření hry je až na kosmetické drobnosti takřka shodné s tím, co jsme viděli loni nebo dokonce předloni a žádný dramatický krok se tím pádem nekoná. Na PS4 i PC je navíc hra divným způsobem rozmazaná, neostrá, nejasná a jen s výjimkou nočních závodů ušmudlaně smutná. Nelze navíc odhadnout, jaký způsob kontaktu s okolními jezdci či jinými objekty vyvolá jaké poškození. Jeho grafické zpracování je i letos zcela k smíchu, mnohem horší jsou ale situace, kdy ve 100kilometrové rychlosti při nedobrzdění zatáčky div nenadzvednete předním křídlem formuli před vámi a s vaším vozem se nic nestane. Dobře, můžeme to brát jako úroveň, za kterou vývojáři nechtějí jít, pak ale nedává smysl, když se někde doslova jenom otřete a ve spršce karbonových úlomků odlétajících zdánlivě odnikud se celý přední spoiler odebere do věčných lovišť.

BYLO TO NUTNÉ?

I kvůli tomu musím F1 2015 označit za velice frustrující záležitost, která zůstala stát na půli cesty a nezachraňují ji ani blbinky v podobě rozšířené komunikace s inženýry, kteří se vás opravdu snaží informovat o stavu vašeho vozu i vozech kolem vás. Na to, aby se F1 2015 vyšvihla nad průměr, to ale v mých očích nestačí, a to ani ve smyslu lagujícího a po stránce kódu rozbitého multiplayeru. Absence čehokoliv navíc – jako je split-screen, kariéra či specialita v podobě historických vozů – pak celý obrázek dokresluje a Codies se budou muset snažit, aby alespoň prostřednictvím patchů opravili ty nejpalčivější nedostatky. Díky za přepracovanou kameru z kokpitu a za rok nashle…

F1 2015

F1 2015 přichází s přepracovaným jízdním modelem, který je čitelnější a zábavnější nežli kdykoliv předtím. Omezená herní nabídka, technické nedostatky a nevyřešený rozpor mezi simulací a arkádou však letos nejsou důvodem k radosti.