F1 2012 Recenze F1 2012

F1 2012

Maggot

Maggot

18. 9. 2012 22:32 8
Reklama

Nejdřív bylo vejce, pak první organismy, které si již na počátku věků byli vědomy toho, že jen ti nejrychlejší stihnou vše, co stihnout chtějí. Z povinnosti se stala zábava, která se postupně vyvíjela až ve sport. Dnes žijeme v době, kdy se lidé baví motorsportem, přičemž Formule 1 tomuto trendu bezpochyby vévodí. Přítomnost nejznámějšího motorového seriálu planety je klíčová i pro herní průmysl. A v Codemasters to zatraceně dobře vědí! Ročník 2012 je totiž závodním majstrštykem, jehož se nemusí bát pasivní pozorovatelé, fanoušci rychlých kol a dokonce ani ostřílení závodníci.

Tajemství spalovací komory

Hodnocení pravidelných ročníků zavedené značky je ve světě her vcelku ožehavá záležitost. Jak hodnotit hry, které vychází každý rok? V případě F1 2012 to nehraje roli, jelikož vývojáři překonali nejen konkurenci – která v podstatě neexistuje – ale také sebe. Ačkoliv budete muset technické novinky důkladněji hledat, komplexnost jízdního modelu byla posunuta o další laťku výše, hra byla zároveň zjednodušena, přičemž dokonale poukazuje na fakt, že i jednoduché věci nemusí být nutně špatné.

Ono zjednodušení spočívá ve zpřehlednění jednotlivých mechanismů, ubylo všemožných podnabídek a hra je schopná i jinak komplikované věci v podobě nastavení monopostu vysvětlit takovým způsobem, že z vás sice neudělá inženýry, zároveň si ale budete umět poradit s jednotlivými nástrahami tratě. Jedná se o ten faktor, se kterým bojují i vývojáři dlouhohrajících značek. Abychom nebyli až příliš pozitivní, oněch kosmetických novinek mohlo být více, čímž se nabízí začít hezky od morku kostí, tedy od kariérního režimu, který lze nově absolvovat pouze v kůži vlastního závodníka.

Ten se totiž vrací ve víceméně nezměněné podobě z předchozího ročníku. Na čemž není nic až tak špatného, vaše počínání ovlivňuje nejenom váš kariérní růst, a tedy i potenciální nabídky od prestižnějších stájí, ale také hladinu bodů v konstruktérském šampionátu. Ve hře se nyní ovšem mnohem více projevuje i spolupráce, potažmo soupeření se stájovým kolegou. Pohání vás nejenom postranní úkoly, čím lepší jste, tím dříve se dostanete k vylepšení vašich monopostů. Pod tím si NESMÍTE představit šílené variace domácího tuzingu „Narveme tam pochybnej spojler, ať to vypadá brutálně.“

V rámci norem se zkrátka vyvíjí technologie, která vede například k větší odolnosti motoru, k lepší účinnosti brzd nebo třeba účinnější aerodynamice. Mezi závody se můžete osobně připravovat, pročítat zprávy, kde vám manažeři olizují zadnici a mechanici vyhrožují sebelikvidací za zbytečnou práci s rozstřeleným monopostem. Kariéra sama o sobě funguje a vaše úspěchy jsou zároveň jedněmi z nejvíce motivujících kroků. Malé oživení, například formou širších manažerských možností, by rozhodně nebylo na škodu. F1 2012 je v první řadě pravověrný závodní simulátor, z něhož by se rozhodně neměl stát formulový tycoon, dokázali bychom si ale představit o něco bohatší systém vedení vlastní stáje.

Formuloškola

Ještě než začnete pronikat do tajů kariéry profesionálního závodníka, musíte absolvovat tutoriál formou kurzu Young Driver Test, který vám vysvětlí vše potřebné pro to, abyste mohli vyrazit na trať. Ačkoliv můžete namítnout, že jde o povinnou součást kariéry, Codemasters se musí nechat, že jsou schopni i začátečníkům naprosto jednoduše, nenásilně a názorně vysvětlit základní, byť nesmírně důležité techniky pilota F1. A v tomto duchu se nese F1 2012 obecně. Jak již bylo řečeno, zefektivňování se projevuje na každém kroku. A ne, skutečně se nemusíte ničeho obávat, jízdní model je stále velice komplexní.

Dá se totiž říci, že obtížnost se odvíjí od nastavení elektronických pomocníků a úrovně umělé inteligence. Řekněme, že se na startovní rošt postavíte se všemi elektronickými pomocníky za zády, tedy s kontrolou trakce a ABS (asistence brždění vynecháváme kompletně). Od začátku budete mít ten správný pocit, že sedíte v opravdu rychlé rakvi, která díky aerodynamickým podmínkám sedí jako přilepená. Jakmile začnete jednotlivé pomocníky vypínat, začnete si vážit vlastní trpělivosti a pečlivosti při práci s plynem. Onen pocit nedotknutelnosti jde do kopru v ten moment, kdy přestanete respektovat fyzikální zákony a budete neopatrně zacházet s plynem. Nelze přímo tvrdit, že by se jízdní model posunul závratným způsobem vpřed, když byl již v předešlém ročníku opravdu podařený, ty největší detaily se ovšem projevují teprve až když se vydáte cestou té největší obtížnosti. Vývojáři ovšem zapracovali na efektivitě klimatických změn.

Velkou změnou jest frontální působení počasí. To znamená, že zatímco jsou některé části trati vyloženě mokré, jiná místa jsou suchá a tak je potřeba zvolit vhodnou taktiku přezouvání pneumatik. Obecně lze tvrdit, že působení deště je o něco méně agresivní, zejména v případě čistých slicků. Pokud si ale nedáte pozor, skončíte mimo trať. Pokud tedy čekáte, že si s jedním typem pneumatik vystačíte na celý závod, zvláště když předpovědi hlásí procentuální šanci deště, šeredně se mýlíte. Nastavení týmové taktiky je v F1 2012 extrémně důležité a je na ni právem kladen mnohem větší důraz, než u předchozího ročníku.

Co si pod tím představit? Zejména fakt, že musíte svého bližního svého ve sluchátcích opravdu poslouchat. Když vám řekne, že ostatní závodníci zajíždějí do pitů vyměnit pneumatiky, rozhodně byste měli tuto možnost také zvážit. Když vám bližní řekne, že dochází palivo, měli byste jej poslechnout a natankovat. Když vám bližní řekne, že se z dáli blíží mrak, začněte pomalu chystat cestu do boxů a přezutí na univerzálnější pneumatiky. Požitek z jízdy a závodění je ještě o něco dále, cítíte se jako důležitá součást závodu, která je ale stejně křehká, jako formule samotná. O to více vás autenticita potěší, když vidíte, že umělá inteligence také chybuje a to relativně často. Nebezpečné pravidlo první zatáčky se projevuje prakticky v každém závodu, na obtížnost Legend se posléze perfektně oddělení zrno od plev. Ty nejlepší výkony posléze podáte, až když se jednotlivé komponenty vašeho stroje zahřejí na správnou teplotu. O čemž vás ostatně "bližní" bude pravidelně informovat.

Všichni šplháme po žebříku!

Status simulátoru si F1 2012 rozhodně zaslouží. Ačkoliv na nejjednodušší obtížnost do hry vklouznou i nováčci vcelku rychle, ty nejvyšší mety v obtížnosti patří pouze těm nejtrpělivějším závodníkům, kteří jsou zároveň šťastnými majiteli volantu. Plnohodnotná sezóna v kokpitu monopostu, kterému nepomáhají žádné asistence, je tím pravým zážitkem pro hardcore závodníky s prostředním jménem slavného pilota. Pokud ale krom kariéry a běžných multiplayerových režimů (k dispozici je online, rozdělená obrazovka i LAN) hledáte širší uplatnění, budete nejspíše zklamáni. Nový mód Championship, kde překonáváte specifické situace zahrnující současné šampiony světa F1, je sice originální, pro zkušenějšího pilota ovšem nepředstavuje žádnou výzvu.

Na stranu druhou, po náročném dni neustálého kroužení po okruzích je přinejmenším příjemným zpestřením. V prvním závodě musíte například během tří kol předjet nejrychlejšího alkoholika světa, Kimiho Raikkonena, později budete odrážet dotírání Lewise Hamiltona v brutálním dešti. Výzva se Sebastianem Vettelem po vás například žádá jeho předjetí, zároveň ale musíte udržet čas kola nad stanovenou hladinou. A podobných úkolů vás čeká hned několik, přičemž je velice pravděpodobné, že se v budoucnu dočkáme dalších formou aktualizací, či stahovatelného obsahu. Ačkoliv jsou tyto vedlejší závody nesmírně zábavné, bohužel netrvají příliš dlouho.

Po stránce grafiky došlo k posunu zejména v oblasti světelných a dešťových efektů. Vidíte odrážení slunečních paprsků v zrcátcích soupeřů, dešťové kapky se efektivně rozlévají po kameře. Postupné vypařování vody z trati je doprovázeno charakteristickým oparem, stejně tak vlnění vzduchu na apexu dává najevo, že je nejen uvnitř kombinézy zatraceně horko. Nešvar, kterého se Codemasters nezbavili, ovšem tkví v rozmazaných texturách reklamních polepů monopostů. Modely vypadají skvěle, ale některé nálepky jsou zkrátka až příliš kostičkované na to, abyste je mohli přehlédnout. Zvláště když na vás hra hází všechny ty grafické vychytávky jako jsou lesknoucí se ulice či odrazy okolí v karoserii stroje.

F1 2012 je ještě pokročilejší a v detailech ještě lepší než předchozí ročník, který je sám o sobě velice slušný i na dnešní poměry. Nejde o to, že hra nemá kloudnou konkurenci. Protože i kdyby měla, dala by si ji minimálně o jedno kolo. Codemasters zkrátka udeřili hřebíček přímo na hlavičku a zavedli nový standard. I přes to všechno je ovšem těžké odhlédnout od faktu, že oněch faktických novinek ve formě nových nástrojů či herních režimů přibylo skutečně poskrovnu. Vezmeme-li v potaz, že předešlý ročník od nás obdržel velice slušnou a rychlou osmičku, sezóna 2012 by zasloužila o další polovinu více. Lepší, plynulejší a ještě rychlejší. Máme tu tedy silné dilema… proto doufáme, že devítka bude příští rok bez jediného pochybení zasloužená!

F1 2012
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Slovo "vyváženost" hraje hlavní roli. F1 2012 se na první pohled prezentuje jako vážná simulace, pravdou zůstává, že je stejně přátelská, jako striktní. Tvůrci totiž zvolili pozitivní cestu výběru. Vrurururrrrruuuuum!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama