Event[0] Recenze Event[0]

Event[0]

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

18. 10. 2016 11:00 3

Jeden z měsíců planety Jupiter, mrazivá Europa, se opět dostává do středu pozornosti a po inteligentním Turingově testu jsem do těsné blízkosti tohoto tělesa zavítal znovu. Tentokrát však nikoli přímo na jeho povrch, ale na vesmírnou stanici, jež se v blízkosti tohoto měsíce nacházela. Že jsem se tam dostal zrovna já, to však už žádnou náhodou nebylo a těch sotva pár hodin zábavy, které explorativní adventura Event[0] nabízí, vás přesvědčí tom, jak chatrná může idea náhodného setkání vlastně být.

UŽ ZASE TA ZATRACENÁ UMĚLÁ INTELIGENCE

Stejně jako v The Turing Test se do centra dění opět dostává umělá inteligence. Tentokrát však nesoutěžíte s logicky uspořádanými místnostmi, ale zápasíte svým způsobem právě s onou umělou inteligencí. Event[0] vás v roli zprvu anonymní postavy postaví před nezáviděníhodnou situaci – vesmírná průzkumná mise Europa 11 selhala, a vy se tak po krátkém bloudění prázdným prostorem ocitáte na staré ztracené turistické stanici, jež byla do vesmíru vypuštěna již v 80. letech. Čtete správně, děj hry je zasazen do alternativní reality, v níž lidstvo dosáhlo rychlejšího pokroku, a vy tak máte možnost prozkoumávat dosud netušené. Jenže nijak záviděníhodné to rozhodně není – jako trosečník brzy zjišťujete, že ona vesmírná stanice je prázdná a zřejmě jediným jejím obyvatelem je Kaizen, umělá inteligence, s jejíž pomocí lze leccos ovládat a která má skrze rozmístěné počítačové terminály absolutní nadvládu nad vším.

Event[0] je ve svých mechanismech v základu velmi jednoduchou hrou – levé tlačítko myši slouží pro pohyb vpřed, pravé pro pohyb vzad, bez klávesnice se však neobejdete.

Tedy téměř nad vším – při prvním seznámení s Kaizenem obdržíte důležitý úkol. Od začátku je tedy nad slunce jasné, že pokud se chcete dostat pryč v jediném (a pokud možno také živém) kuse, tak se musíte podrobit a začít spolupracovat. Zapomeňte však na klasickou moderní interakci – Event[0] je ve svých mechanismech v základu neuvěřitelně jednoduchou hrou – levé tlačítko myši slouží pro pohyb vpřed, pravé pro pohyb vzad. Bez klávesnice se však neobejdete, jedná se o totiž o nástroj nezbytný ke komunikaci s Kaizenem.

TEXTOVÁ ADVENTURA MODERNÍHO RAŽENÍ

A k čemu vůbec ta klávesnice? Event[0] je vlastně moderním zástupcem prakticky již mrtvého žánru textových adventur, což zde v praxi znamená, že s ničím nelze manipulovat přímo a stejně tak ani nic nejde zvednout. Veškerá interakce probíhá skrze počítačové terminály, interakci s umělou inteligencí a za pomocí příkazů jí zadaných. Navíc to není jen tak. A to, jak s onou UI budete komunikovat, co jí řeknete a s čím jí například i vyhovíte, má jasně daný vliv na její přístup vůči vám i na budování vzájemné důvěry. Bez té se navíc neobejdete, neboť Kaizen vám může pomoci jedině tehdy, pokud vám vůbec bude důvěřovat. Tímto se na scénu dostává replayabilita, jež nese formu větvených dialogů s Kaizenem. Ty navíc mohou vést až k odlišným zakončením hry.

A to vám jako základní premisa hry postačí. Samotnou náplň již tvoří logické hádanky a puzzly, které lze vyřešit pouze a jedině slovy. Potřebujete rozsvítit? Otevřít dveře? Stačí Kaizena požádat, někdy to však vyžaduje podrobný průzkum prostředí, pročítání komunikačních logů, jež se nacházejí na každém z terminálů, anebo dokonce podvodné programy.

KRÁTKÉ, ALE ÚDERNÉ

Ve své podstatě toho titulu lze vytknout jen velmi málo – základní idea hry s pokročilým chatbotem v hlavní roli je slibná již sama o sobě a doplňuje ji navíc atraktivní příběh o střetnutí inteligence lidské a té umělé. A k tomu je i samotná náplň velmi variabilní, a poletovat tak budete doslova od jedné činnosti ke druhé a samotné hádanky vám dají pěkně potrápit. Hra přitom skvěle odsýpá a hraje se ještě lépe. Pokud budete pozorní a budete s Kaizenem řádně komunikovat, tak se ani nedočkáte žádných významných zádrhelů. Těžko však lze i navzdory těmto kvalitám očekávat, že bude spokojen každý hráč.

Event[0]

Nedostatky by se mohly projevit již v délce hraní – pokud se do hry opřete, tak lze Event[0] dohrát během tří až čtyř hodin. Na to konto ale nelze než připomenout, že se nejedná o AAA počin a i díky tomu je nutné hru pozorovat z perspektivy nezávislého týmu. To má za následek kupříkladu i to, že brilantní práce s grafickou stránkou hry si vybírá své nároky v podobě náročnosti na hardware. Stejně tak neočekávejte neomezenou umělou inteligenci reagující na každé vaše slovo. Kaizen sice většinou umí trefně zareagovat a dává pozor na klíčová slova odvíjející se od aktuální lokace, těžko však očekávat neomezenou komunikaci se strojem a každý z terminálů tak spíše než studnici odpovědí poskytuje určité množství reakcí týkající se vybraného místa.

ORIGINÁLNÍ VE SVÉ JEDINEČNOSTI

Tyto ani další drobnosti však nápaditosti a především zábavnosti hry nikterak neubírají. A už vůbec to neubližuje její atraktivitě. Naopak. Event[0] je tedy sice drobným, avšak překvapivě vyvedeným počinem, který poskytuje zcela odlišný pohled na jinak běžné adventurní počiny posledních měsíců a let. A jako takový jej nelze než doporučit. Hru lze za plnou cenu na Steamu pořídit již za nějakých 550 korun a pod touto cenovkou nabízí sice relativně krátkou, ale velmi nápaditou náplň, jež svojí originalitou strčí do kapsy kdejakou jinou produkci velkého studia.

Event[0]

Zajímavá sci-fi adventura pojednává o zápase s umělou inteligencí. Event[0] je sice krátké dobrodružství, na druhé straně je to však dobrodružství nesmírně chytlavé a především neobyčejně chytré.