Escape Dead Island Recenze Escape Dead Island

Escape Dead Island

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

27. 11. 2014 15:25 5

Vydavatelský dům Deep Silver patrně vidí ve značce Dead Island velký potenciál. Po prvním díle nejdříve spatřil světlo světa spin-off s podtitulem Riptide a nějakou dobu už se připravuje i regulérní pokračování a také MOBA hra. Escape Dead Island je nenápadným doplňkem, který má na svědomí studio Fatshark, a vychází snad jen z důvodu, abychom na ostrov Banoi přeplněný zombíky náhodou nezapomněli. Ve výsledku totiž není příliš o co stát.

ZASE NA OSTROVĚ

Escape Dead Island nemá s původním titulem mnoho společného, naopak se jedná o pokus zachytit příběh z jiné perpsektivy a prezentovat odlišný způsob hraní. Po šesti měsících od událostí prvního dílu se na ostrov vracíme v roli nového hlavního hrdiny, jímž je Cliff Calo, syn zámožného otce a novinář usilující o rozklíčování záhad ostrova. Otec mu tedy půjčuje jachtu a Cliff v doprovodu svých přátel Lindy a Devana doplouvá na ostrov Narapela, kde se začíná seznamovat s veškerými okolnostmi vypuknutí nákazy. Mimo to zde také narazí na již známé postavy z prvního dílu, s nimiž spojí síly, ale převážně jen skrze rádiové spojení. V samotném boji proti zombíkům však budete odkázani pouze sami na sebe (Linda a Devan totiž nejsou takoví hrdinové jako vy).

Ze hry je cítit nádech adventur, o čemž svědčí i spoustu materiálů a nahrávek, které neustále objevujete a díky nimž odhalujete konkrétní dějové souvislosti. Pochybuju ale, že příběh plný klišé kohokoliv nadchne. Dojem z vyprávění je navíc mírně kalen použitím obyčejných a leckdy zmatečných komiksových obrázků. V rozpočtu se zřejmě nenalezly peníze na zpracování pěkných animovaných cutscén. V rámci celkových technických nedostatků však nalezneme mnohem závažnější problémy.

ŠROUBOVÁK VYTASIT!

Zpočátku budete hrou postupovat beze zbraně a jako tichošlápek se kolem infikovaných jednoduše proplížíte. Brzy dostanete do ruky první zbraň – praktický šroubovák, který se stane účinným prostředkem k tiché likvidaci. Rozhodně nečekejte, že se hra zvrhne v nekonečnou masivní řež se zombíky, neboť častokrát se budete prokousávat vpřed právě stealth postupem, a to obzvláště do chvíle, než získáte efektivnější zbraň. Plížení má jistě své kouzlo, ale bohužel systém není zcela vypilovaný. Jakmile stojíte za zády jednomu ze zombíků, umrlec už vás začíná pomalu registrovat a je třeba ho rychle zpacifikovat. Oproti tomu zombíci zcela ignorují, když vedle nich likvidujete mrtvého kolegu. Jindy na vaši přítomnost nereagují pro jistotu vůbec, přestože jim stojíte tváří v tvář. Zabití šroubovákem navíc provází stále jedna a ta samá animace, která se rychle omrzí. Alespoň, že se čas od času dá zombíky někam nalákat zapnutím rádia nebo větráku, což je docela dobrý prvek, bohužel nepříliš rozvinutý, neboť jiným způsobem odlákat pozornost nelze.

K dispozici máte i střelné zbraně, ovšem ve většině případů vás výrazně limituje počet nábojů.

Se silnějšími zbraněmi přibude i více ryzí akce. Boj proti hordě zombíků by však pro hlavního hrdinu znamenal jistou smrt, protože zombíci relativně hodně vydrží. Využívat můžete dva tradiční typy útoků – jeden rychlejší s menší účinností a druhý silný, leč s delší časovou prodlevou. V soubojích navíc přicházíte rychle o potřebnou energii, takže je někdy prostě lepší ze souboje na moment prchnout. K dispozici máte i střelné zbraně, ovšem ve většině případů vás výrazně limituje počet nábojů. Vtipné je, že pokud nějakou pasáž opakujete neúspěšně stále dokola, hra vám daruje náboje navíc.

Escape Dead Island

Na můj vkus jsou však souboje stereotypní, animace zabití se neustále opakují a zbraní by si hra také zasloužila mnohem víc. Jakmile přitom objevíte novou zbraň, o tu minulou přicházíte. Stejně tak druhů zombíků je pomálu, krom těch klasických vám skříží cestu plivači slizu či skákávé odolné potvory, které vyžadují zase trochu jiný přístup, ale na zadek si z toho nesednete.

BÍDNÉ ZPRACOVÁNÍ V PŘEVLEKU

I celkový level design působí tak trochu bez nápadu. V exteriérech ostrova není co objevovat a byť se mohou zdát lokace rozlehlé, především v první polovině hry vás autoři ženou jen úzkým koridorem tam a zpátky. A to hned několikrát. Jakmile se přesunete do interiéru, zhoustne v kombinaci s dunivou hudbou na pozadí atmosféra, ale to je tak všechno. Escape Dead Island doplácí na chudý obsahový materiál, který by lineární postup hrou nějakým způsobem ozvláštnil. Výjimku tvoří momenty, kdy hlavní hrdina zažívá halucinace, neboť to sám nemá v hlavě úplně v pořádku. A čím více se blížíte ke konci, tím těchto psychických projevů přibývá. Cliff proto musí svádět souboj nejenom se zombíky, ale i s vlastním rostoucím šílenství.

Escape Dead Island doplácí na chudý obsahový materiál, který by lineární postup hrou nějakým způsobem ozvláštnil.

V podstatě nemám výtky k ovládání hry nebo k změně pohledu do třetí osoby. Z nějakého důvodu není ve hře možné libovolně skákat, což je trochu zarážející omezení, zvlášť když se hra tváří jako akční adventura. Problematické naopak je technické zpracování, které působí přinejmenším nedoladěně. Cel shadová komiksová grafika působí sice originálně, ale o hezké hře na pohled nemůže být řeč. Za rozhodnutím využít právě tento styl tuším čistě pragmatický účel – skrýt jinak ošklivé textury. Dvakrát se mi pak stalo, že jsem se texturami propadl, na jiném místě jsem zase zůstal bezmocně zaseklý. I rozmístění checkpointů není nijak ideální. Buď, a to v tom lepším případě, jsou zbytečně daleko od sebe, anebo v horších momentech probíhá respawn na místě, kde už na vás útočí zombíci.

Escape Dead Island není tragicky špatnou hrou, ale k dobré hře má prostě daleko. Jejím největším problémem je, že se poměrně brzy vyčerpá a už nemá nadále co nového nebo zábavného nabídnout. Ani ten soubojový systém není natolik propracovaný, abycho nás s tím málem v zoufale koridorovém prostředí udržel. Zbytečné chyby v technickém zpracování pak hru srážejí ještě hlouběji než by si možná zasloužila.

Escape Dead Island

Escape Dead Island vás nepřesvědčí, že likvidovat zombíky je zábava. Pouze to naznačí, v realizaci pak selhává.