Encodya Recenze Encodya

Encodya

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

16. 2. 2021 19:50

Estonské studio Chaosmonger se s pohádkou Encodya vrací k žánru point-and-click adventur.

Studio CD Projekt Red se postaralo o jistou posedlost kyberpunkem. Ať už Cyberpunk 2077 dopadl jakkoliv, nedá se mu upřít, že zvedl velký zájem o sci-fi subžánr, s nímž se nyní potkáváme v celé řadě dalších her, které se chtějí na populární vlně také trochu svézt.

Jednou z nich je i Encodya, s níž ožívá tradiční žánr point-and-click adventur. Hra si získala pozornost především díky obdivuhodnému grafickému zpracování, do animovaného filmu jí vskutku chybí jen málo. Ani já jsem kouzlu neodolal a s chutí jsem odcestoval do futuristického Berlína, kde mě očekávala malá Tina a její plechový kámoš SAM-53.

POVEDENÝ ANIMÁK

Slova o animovaném filmu nejsou daleko od pravdy. Hře koneckonců předcházel kraťas Robot Will Protect You, v němž se představily obě hlavní postavy. Sluší se dodat, že vznikl díky úspěšné kampani na Kickstarteru. Na desetiminutovou podívanou přispěli fanoušci přes 26 tisíc euro, což u autorů z estonského studia Chaosmonger překonalo veškerá očekávání. Rozhodli se tedy vytěžit potenciál také skrze hru, na níž vybrali peníze v rámci další kampaně.

Jako základ posloužil engine Unity, s jehož pomocí se z pohádky stala hra. Tina a Sam tedy poslouchají na slovo, po kliknutí poslušně pochodují po ručně malovaných scénách a oslovují obyvatelé Berlína roku 2062. Autoři se nijak netají inspirací Blade Runnerem, do hry se snažili napumpovat podobnou atmosféru. Nutno uznat, že s ní pracují opravdu dobře. Když třeba smlouváte s prodavačem v místním elektru, ani se vám nechce teplíčko malého obchůdku opustit, tím spíš, když ulice města kropí nekonečný déšť.

Tině sice ještě nebylo ani deset let, jde ale o protřelé dítko, které je zvyklé poradit si v každé situaci. Proto se dokáže nepozorovaně proplížit také do barů, kanceláří zdejších korporací nebo do bytů důvěřivých důchodců. A protože jsme v Berlíně, neodpustili si autoři ani pomrknutí na zdejší památky, během procházky natrefíte třeba na Braniborskou bránu.

Než se přes nekonečné rozhovory dostanete k nějaké akci, chvíli to trvá. Jistým katalyzátorem jsou kraťoučké cutscény, těmi ale autoři šetří, což je škoda.

Dle slov autorů nabízí Encodya přes 100 obrazovek. Nepočítal jsem je, ale přijde mi, že by mohlo jít o přesné číslo. Zároveň naznačuje, že toho štrádování nebude málo, což mohu potvrdit. Dobrou zprávou je, že nejde pouze o ulice plné autonomních robotů a závisláků na virtuální realitě. Městskou zástavbu vývojáři střídají se zelenějšími lokacemi, což je docela fajn změna.

UŽVANĚNÝ BERLÍN

Zatímco po grafické stránce se hře prakticky nedá nic vytknout, v dalších oblastech se už nějaké ty nedostatky najdou. V první řadě jde o slabší příběh. Tina se potlouká metropolí, aby zjistila, co měli za lubem její rodiče. Hlavním záporákem je místní starosta, jemuž se vůbec nelíbí, že devítiletá holka strká nos tam, kam nemá. Možná je to dané samotným žánrem, ale podle mě vyprávění nemá žádný spád. Než se přes nekonečné rozhovory dostanete k nějaké akci, chvíli to trvá. Jistým katalyzátorem jsou kraťoučké cutscény, těmi ale autoři šetří, což je škoda. Závěr je zase naopak trochu uspěchaný.

Krom dvou hratelných postav ve hře natrefíte zhruba na 30 rezidentů. Všem se dostala péče v podobě dabingu, jehož kvalita místy kolísá. Většina dabérů odvedla skvělou práci, někteří se ale zase absolutně nedají poslouchat. Vybrané zvuky nebo průpovídky se navíc opakují ve smyčce, což po čase začne trochu lézt na nervy, především tedy v případě, kdy na dané obrazovce trávíte více času, než byste sami chtěli.

Trochu se mi zdá, že autoři nemají přesně stanovenou cílovku. Encodya místy působí skoro až naivně, což by naznačovalo, že míří hlavně na mladší publikum, jindy ale zase překvapí sofistikovaným vtípkem či narážkou. Scénáristé se bohužel nedokázali obejít bez stereotypních představ o budoucnosti, v níž je virtuální realita považována za drogu. Po ulicích se tedy například trousí lidé s headsetem na hlavě, u nichž nepřichází v úvahu, aby brýle alespoň na chvíli sundali.

HLEDÁNÍ ZTRACENÝCH PIXELŮ

Encodya také zachovává typické nešvary žánru point-and-click adventur. Ani zde se nevyhnete nelogickému kombinování různých předmětů, což vás povede ke zkoušení všeho na všechno. Abych byl upřímný, v tu chvíli mi došlo, proč už o podobných hrách v dnešní době příliš neslyšíme.

Malá Tina by si zasloužila medaili za nekonečnou trpělivost. Designéři totiž využívají klasické schéma, kdy je každá z postav ochotna nabídnout pomocnou ruku, ale pouze v případě, že pro ně něco uděláte nebo získáte. Když jsem se občas podíval na seznam úkolů, bylo mi holčičky skoro až líto. Opět jde zřejmě spíše o poznávací znak žánru, těžko hře něco takového vyčítat. Designéři ale mohli dítku trochu ulehčit cestování. Narážím teď na jedno konkrétní místo, kde dva krajní body dělí asi šest obrazovek, takže docela dlouho trvá, než se člověk prokliká, kam potřebuje. Je sice hezké, že se autoři mohou pochlubit s desítkami lokací, některé jsou nicméně trochu do počtu.

Encodya

Za zmínku stojí také přepínání mezi Tinou a jejím robotem. Devítileté děvče se kupříkladu nevyzná v technice, s výše zmíněným prodavačem v elektru tedy raději mluví SAM. Robot je zároveň mnohem vyšší, dosáhne tedy na vyšší patra poliček nebo na větve stromů. Na nutnost přepnout mezi postavami hlavní aktéři vždy nenápadně upozorní.

Na lehkou obtížnost plechový ochránce navíc společnici poradí, co by měla udělat, aby se mohla během řešení problémů a hádanek posunout dál, což se občas hodí. Stejně tak je v tomto případě možné zvýraznit si mezerníkem předměty. To také není úplně na škodu, jelikož jde občas o skutečně drobounké věci. O pověstný pixel hunting zkrátka nepřijdete.

VZPOMÍNKA NA STARÉ ČASY

Na závěr musím upozornit na hardwarové nároky, ty totiž nejsou úplně nezanedbatelné. Na starším notebooku se hra zadýchávala během přechodu mezi obrazovkami a také v cutscénách, nepomohlo ani snížení detailů. K nepříjemným záškubům docházelo i přesto, že notebook převyšoval doporučenou konfiguraci.

I přes všechny výtky ve mně Encodya nakonec zanechala pozitivní dojem. Autoři vše dohání krásnou grafikou, takže i když vás hra zrovna dohání k šílenství, když nemůžete přijít na to, jak se posunout dál, pořád vás alespoň částečně uklidňuje svou pohádkovou stylizací.

Encodya vyjde zhruba na 650 korun, což je podle mě adekvátní cena. Jde o pěknou vzpomínku na staré dobré časy, kdy jsme se v point-and-click adventurách topili. Žánru rozhodně nedělá žádnou ostudu, zároveň ho ale nikam neposouvá, snad až na přepínání mezi dvěma postavami se nesnaží být ničím inovativní. Jestli je to dobře, nebo špatně, na to si už musíte odpovědět sami.

Encodya

Encodya zachraňuje všechny nedostatky pohádkovou grafikou, díky níž se z ní stává povedený interaktivní animák. Skvělá volba pro všechny, kterým chybí kvalitní point-and-click adventury.