Elven Legacy Recenze Elven Legacy

Elven Legacy

taltos

taltos

21. 6. 2009 22:48 2

Ne každá dnešní hra musí své příznivce přilákat monumentální atmosférou a špičkovou grafikou. Toho se drželo 1C studio u svého prvního dílu tahové fantasy série Fantasy Wars. Ta nešla šlépějemi moderních her, nesnažila se napodobovat Heroes of Might and Magic. Vzala starý, osvědčený princip podobný například tomu z Panzer General, vše dala do příjemné fantasy atmosféry a přidala trošku vlastní inovace. Výsledkem byla poměrně chytlavá hra pro užší, náročnější hráčské publikum. A Elven Legacy jde přesně ve vyšlapané cestičce.

Dlouhé uši a přesný luk

První díl Fantasy Wars nabídl celkem tři kampaně. Za lidi, za skřety a po odehrání dvou jmenovaných se také zpřístupnila kratší kampaň za elfský národ. Jak vyplývá z názvu druhého dílu, zde půjde především o třetí jmenované. Tentokrát hra nabídne pouze jedinou kampaň, a to právě za ostřílené lukostřelce a znalce lesů.

Kampaň vás staví do role jednoho z elfských hrdinů, který má za úkol vypořádat se s nepřátelským mágem, který se záhadným způsobem dostal k zapovězené magii a nyní páchá po světě pěknou neplechu. Putujete tudíž v jeho šlépějích, tam se vám do cesty postaví rozzlobení rolníci, támhle zase krvelační skřeti či obři. Prostě klasický fantasy svět, jak ho známe a máme rádi z jiných her.

Rozmanitá kampaň

Novinkou oproti prvnímu dílu a jistým vykompenzováním jediné kampaně ve hře je možnost časté volby v průběhu děje. Tím tvůrci zajistili jistou dávku nelineárnosti, a i když nevíme, jestli to někoho přiměje k znovu rozehrání hry po jejím dokončení, minimálně tato možnost potěší. Někdy se tak dostanete na křižovatku děje, z které vede více cest. Můžete se vydat do hor a prozkoumat spadené vznášedlo nebo se dát oklikou skřetím údolím, kde vás čekají zase jiné strasti. Po vybrání jedné z misí se druhá „zavře“, tudíž zde opravdu nejde jen o pořadí misí, které stejně dřív nebo později projdete.

Tahový princip ze staré školy

Elven Legacy je vlastně posloupností jednotlivých bojových střetnutí. Žádná mezičást, kromě krátké přípravy před misí, zde není, a tak můžete rovnou zapomenout na nějaké budování armády a sbírání zlata nebo surovin. Celá oblast, do které jste vpuštěni, většinou nezabírá příliš velkou rozlohu a je rozdělena na malá políčka, po kterých se s armádou pohybujete. Nutno dodat, že po trvání celé mise jste v tahovém režimu a musíte tedy vždy dobře rozvrhnout své kroky a síly do různých stran, aby vás nepřítel nemohl překvapit. Po jeho spatření je již na vašem postupu, zda-li nejdříve jeho síly oslabíte lukostřelci útočícími zdálky, nebo se čelně střetnete v boji nablízko. V tom případě však musíte většinou počítat s jistými ztrátami, jelikož protivník nebude pouze stát a přihlížet, ale také se zapojí do boje, což vás většinou stojí část zdraví dané jednotky.

Tímto způsobem se tedy pohybujete po různorodé krajině vpřed za vytyčeným úkolem. Po cestě můžete využívat různých terénních výhod (lepší obrana elfů v lese, lepší úrok na vyvýšeném místě,..) a obsazovat blízká města a vesnice. Ta vám kromě zlatého bonusu přinesou v případě protiútoku nepřítele významnou strategickou výhodu. Za hradbami vesnice jste totiž podstatně silnější, a pokud vás nepřítel nevyžene lukostřelci nebo létajícími jednotkami, budete těžko k poražení.

Úkoly v jednotlivých misích jsou velmi různorodé. Od základních obsazování hradů nebo měst, přes chránění svěřenců, honem na konkrétního padoucha nebo vyvraždění všech banditů v oblasti až po teleportování do jiných zemí nebo vykonávání rituálů u starověkého totemu. Nudit se tedy rozhodně nebudete.

Bojem vycepovaná armáda

Důležitým faktem Elven Legacy a zásadním motivačním prvkem je přenášení jednotek do dalších bojů. Za každé střetnutí totiž vaši muži a ženy získávají důležité zkušenosti, které pak po přechodu na nový level vyměníte za speciální schopnost. Ta dané jednotce může přidat útok či obranu, přesnost, různé výhody ve zdejší krajině a u kouzelnice dokonce novou magii. Je tedy podstatné se o svou armádu dobře starat, protože ztráta velezkušené jednotky by vás v budoucích úkolech mohla velmi mrzet.

Mezi misemi si za získané peněžní bonusy můžete vylepšovat jednotky na vyšší úroveň, zakupovat nové a rozdávat získané artefakty hrdinům. Nicméně nově rekrutovaní jedinci nikdy nemohou dosáhnout kvality vlastních zkušených jednotek, což má za následek opravdovou starost o vaši armádu.

Značka: jen pro náročné

Elven Legacy rozhodně není hrou pro každého. S přibývající dobou hraní je obtížnost a tuhost protivníků opravdu vysoká a byli jsme velmi vděční za možnost volby obtížnosti před každou misí. Jestliže začnete s prvními misemi na nejtěžší ze tří nabízených možností, věřte, že za zhruba pět misí již budete zvažovat zvolení nejlehčí obtížnosti. A ani na tu označení „lehká“ příliš nesedí. Tímto krokem se tvůrci samozřejmě zavděčí především hardcore fandům fantasy tahovek ze staré školy. Bohužel si tím svým způsobem zavřeli dveře pro širokou hráčskou veřejnost. Ta si chce spíše zahrát než se desetkrát trápit v jedné kampani. Příště by tak neuškodilo přidání klidně ještě čtvrtého stupně obtížnosti pro začátečníky.

Z grafického provedení hry jasně křičí, že jde o budget, tudíž nečekejte propracované detaily a viditelný úsměv na tváři vašich jednotek. U tohoto typu her se nicméně potenciální hráč nad technickým zpracováním hry ani nepozastaví – ta je tu totiž spíše jen do počtu. Hlavní je hratelnost. A ta přes některé nedostatky a později se opakující souboje, zabaví na pěkných pár hodin.

Elven Legacy

Svým způsobem originální fantasy tahovka pro zkušené hráče, kteří se nebojí náročné výzvy. Elven Legacy není určen pro masy, což z ní dělá ještě možná o něco více ojedinělou záležitost.

Chytlavá hratelnost, různorodé taktické možnosti, úkoly, vylepšování jednotek a přenesení do dalších misí, výzva pro zkušené hráče