Elite: Dangerous Recenze Elite: Dangerous

Elite: Dangerous

Jan Hlinka

Jan Hlinka

14. 1. 2015 14:43 26

V polovině prosince vyšel dlouho očekávaný vesmírný simulátor Elite: Dangerous ovládaný z pohledu první osoby. Hra je pokračováním původní hry Elite vydané na podzim roku 1984, která se stala jedním z nejlepších vesmírných simulátorů vůbec. S technologickým pokrokem, jenž za posledních 30 let proběhl, se vývojář David Braben rozhodl v roce 2012 vytvořit v podobě Elite: Dangerous důstojného pokračovatele, který rozšíří možnosti původního Elite (neopomeňme hry Frontier: Elite II (1993) a Frontier: First Encounters (1995)) a poprvé v historii umožní hrát online s dalšími hráči. Hra se financovala přes Kickstarter, kde se podařilo vybrat na start projektu skoro 1,6 milionu liber.

Za cenu 50 Eur dostanete vygenerovanou naší galaxii (Mléčnou dráhu) s cca 100 miliardami hvězdných systémů, které odpovídají nepředstavitelnému počtu 400 miliard hvězd (cca 150 tisíc nejznámějších a nejbližších hvězd včetně Slunce odpovídá poznatkům astronomů, zbytek galaxie se dopočítává) a vzdálenosti mezi objekty jsou v poměru 1:1! Hra vám dá do začátku pouze základní loď Sidewinder (+100 kreditů), možnost zaučit se na několika tréninkových misích, načež vás nelítostně vykopne do vesmíru. Odtud již záleží čistě na vás, jakou cestou se vydáte.

ŽIVÝ VESMÍR

Hvězdné systémy, tvořící menší část z celkové rozlohy hry, jsou ve hře obsazeny frakcemi Federace, Císařství a Aliance nezávislých systémů, zbytek herního světa pak zůstává neprozkoumaný a připravený pro své objevitele. Z nedávno uveřejněného rozhovoru s Davidem Brabenem vyplynulo, že se hráči prozatím pohybují ve velmi malé části galaxie roku 3300 n.l. S přibývajícím počtem průzkumníků, již se budou vydávat na toulky do neprobádaných částí vesmíru, tedy můžeme očekávat zejména zprávy o anomáliích - někdo již potkal černou díru a někdo jednoduše nemohl najít cestu zpět.

Každá stanice, kterou ve hře navštívíte, spadá pod jednu ze zmiňovaných frakcí, jež se dále dělí na lokální vlády. Zároveň jsou zaměřeny na určitý výrobní směr (Hi-tech, těžba surovin, zemědělství, atd.), na některých máte k dispozici kompletní nabídku poskytovaných služeb a jinde jen doplníte palivo a zbraně. Běžné služby jako nákupy surovin či opravy lodí (klasické doplňování munice / paliva) jsou doplněny například prodejem naskenovaných dat, vyzvednutím odměn za sestřelené lodě nebo přečtením zpráv ze seznamu událostí.

Vedle válečných zón máte možnost vydat se do Anarchy/Independent systému, kde můžete beztrestně sestřelovat jiné hráče a NPC

Obchodník funguje na klasickém principu nakup co nejlevněji, prodej co nejdráže. Implementovaná hvězdná mapa umožňuje nechat si zobrazit odkud a kam se jaká surovina dopravuje. Staromilci si mohou na tomto místě vytáhnout oblíbené sešity s tužkou a psát si poznámky (ceny a typ surovin), lenoši mají k dispozici díky komunitě buď offline program Cmdr's Log či online variantu Slopey's BPC Trade tool, kterou mohu obchodníkům vřele doporučit. V poslední verzi již program automaticky uploaduje údaje o komoditách na server a dokáže doporučit nejvýnosnější trasy či vám ukáže, kde se prodávají např. oblíbení otroci. Obchodník je díky tomu nejefektivnější a nejjednodušší cestou k získání peněz i postavení u jednotlivých frakcí.

Naproti tomu je Cesta bojovníka z mého pohledu nejtěžší, ale o to zajímavější. Budete nuceni perfektně ovládnout svojí loď, pečlivě si vybírat cíle (stačí jeden náhodný výstřel do policejních jednotek v systému, dostanete nálepku Wanted a už po vás jdou!), lovit další lidi nebo NPC s odměnou či se účastnit neutuchajících bitev mezi frakcemi v tzv. warzones. Smrt v důsledku kolize s jinou lodí tady není výjimečná a takový přímý zásah Anacondou (zatím nejsilnější lodí ve hře) vezme Eaglovi celý štít naráz a po druhé ráně už mačkáte OK na obrazovce s nápisem „Your ship has been destroyed“. Vedle válečných zón máte samozřejmě možnost se jen tak vydat do Anarchy / Independent systému, kde můžete beztrestně sestřelovat jiné hráče (a NPC) či brát bojové questy pro frakci, pod kterou chcete působit a zlepšovat si tím své postavení.

Jednou máte za úkol sestřelit nevinného obchodníka, jindy přepadnout policejní jednotky či naopak najít a zničit piráty terorizující určitý systém. Sestřelování nepřátelských lodí přitom nemá chybu, přestože obtížnější protivníci (dělí se na 9 úrovní od Novice až Elite) jsou velmi zdatní a souboj v řádu 10-15 minut není ničím neobvyklým. Velkou dynamiku soubojů zajišťuje neustálá koordinace pětiosého pohybu (4 směry přes trysky + motor) v kombinaci s boostem, rychlosti protivníka, typem použitých zbraní a směrováním energie (přepíná se mezi štíty motorem a zbraněmi; každý segment má 4 půlené části).

SE SVOBODOU PŘICHÁZÍ ODPOVĚDNOST

PROBOHA, KDE JSOU XP?!

V Elite: Dangerous překvapivě neskillujete, jako tomu je v jiných hrách. Jediné, na čem ve hře záleží, jsou peníze, zkušenosti a vlastní schopnosti získávané hraním. Na absenci číselného vyjádření vaší úrovně jednoduše zapomeňte.

Nechcete-li se pouštět do přímého střetu s ostatními, můžete se vesmírem jen tak toulat. Stačí vám trochu vylepšená loď, skener na planety, nainstalovaný modul pro doplňování paliva z hvězd a nic vám nebrání vyrazit do míst, kam třeba ještě žádný jiný hráč nedoletěl. Můžete narazit i na výjimečné objekty zmiňované v úvodu, jakými jsou právě černé díry nebo bílí trpaslíci. Vytěžená data pak smíte prodat nejdříve 20 světelných let od místa jejich pořízení, určitou roli v tom ale samozřejmě hraje to, jestli se vám podaří na zpáteční cestě neumřít....

Ke kouzlům hry ale bezpochyby patří naprostá volnost, kdy výše zmíněné „profese“ lze libovolně kombinovat dle nálady či aktuálních cílů. Zapomenout nesmíte na to, že všechno, co v Elite: Dangerous uděláte, ovlivní svět, ve kterém se hráči pohybují. A to jak ve smyslu obchodu, tak samozřejmě i po stránce bojových úkolů. Pokud se pilot věnuje plnění misí, je pro něj nezbytné pochopit zadání a jakou frakci, ať už pozitivně, nebo negativně, ovlivní. Nelze tedy brát všechno, co vám přijde pod ruku, bez rozmyslu; osobně jsem se po týdnu dopracoval do situace, kdy policie, a to včetně vesmírných stanic, po mě začala pálit ihned, kdy mě uviděla, takže nezbývalo, než vyresetovat účet a pustit se do hraní znovu... Dalším příkladem ze života je spoluhráč, který než pochopil herní mechanismy, musel vyhlásit bankrot a dnes už zase prosperuje.

VLASTNÍ ZKUŠENOST NADE VŠE

Po měsíčním hraní musím přiznat, že se koncept jeví jako velmi zábavný a spolu s ním i jednotlivé mechanismy. Hráč má pocit, že skutečně sedí v kokpitu vesmírného stíhače a je nucen ručně vykonávat spoustu vedlejších činností souvisejících s letem. Kromě samotného pilotování např. žádáte o povolení k přistánía obsluhujete přistávací zařízení, sbíráte kontejnery ve vesmíru, skenujete lodě/planety, doplňujete palivo, dobíjíte štíty, vysouváte zbraně před použitím z lodě či aktivujete obranné mechanismy.

Grafická stránka hry v ničem nepokulhává, naopak některé scénérie dokáží až dojmout. Optimilizace nároků na hardware se vydařila na jedničku, na středně výkoném počítači (i5-750, ATi R9 270x, 8GB RAM) hra stabilně běží při 60 snímcích za vteřinu i v nejvyšším možném nastavení grafiky. Překvapivě se počítač nejvíce zapotí ve chvílích, kdy jste zadokovaní ve stanici. Hudbě a ozvučení není naprosto co vytknout. Ozvučení (jediný zásadní ústupek od reálnosti simulátoru) pohybu stíhačů, myslím, uchvátí všechny fanoušky sci-fi, zvukově odpovídají zbraně zažitým představám. Hudba mi tématicky připomíná Eve Online, jež se v okamžiku boje přesouvá svými tóny kamsi ke Star Wars. A funguje to! Někdy se člověk i přistihne, jak se těší na další song.

Elite: Dangerous podporují snad všechny moderní technologie, na které si vzpomenete. Kromě klasických ovládacích prvků (letecké páky, gamepady) můžete využít Head tracker, který natáčí pohled v kokpitu podle toho, jak otáčíte hlavou, 3D televize i monitory, brýle Oculus Rift, software na ovládání hry hlasovými příkazy či spojit 5 monitorů vedle sebe. Na druhou stranu se ale hře prozatím nevyhnula velká řádka bugů, přestože autoři od data vydání přinesli již 4 větší patche a na opravách stále pracují. Příkladem problémů budiž třeba nemožnost zadokovat se na stanici, najít se ve vesmíru se spoluhráči (v režimu private group) či zaseknuté zboží v nákladovém prostoru. Taktéž se opakovaně objevuje nefunkčnost implementovaného komunikačního rozhraní mezi hráči, což je velká škoda, protože jinak je komunikace mezi hráči zpracována opravdu jako ve filmech, včetně praskajícího efektu rádia. Pokud někoho potkáte, můžete mu přímo zavolat do jeho kokpitu a buďto jej pozdravit, nebo mu vyhrožovat rychlou smrtí!

DÍTĚ SE NARODILO, TEĎ MUSÍ VYRŮST

Vše je ale na podobnou hru příliš čerstvé, hráči se prozatím seznamují s hrou jako takovou, vydělávají na lepší lodě, budují si vztahy s frakcemi a zkoumají nové systémy - dle Slopey kalkulátoru lidé zanesli do databáze pouze 4360 soustav. Autoři slibují v nejbližším patchi možnost létat ve skupinách s kamarády a ničit cíle společně, vydání se dočká nová loď Fer de Lance, kterou bude možné nakoupit pouze za reálné peníze a ve vzdálenější budoucnosti se ke slovu dostane i přistávání na planetách či snad pilotování lodí třídy Capital Ships.

Autoři Elite: Dangerous na začátku vývoje prohlásili: “Budeme dělat takovou hru, kterou sami chceme hrát,” a já myslím, že se jim záměr podařil. Základní koncepce, včetně vlastního naprogramování, se drží jasně stanovených pravidel a přes očekávané porodní bolesti komunita okolo Elite: Dangerous hru chválí. Pokud máte rádi simulace života, nevadí vám realistická obtížnost a zároveň se považujete za fanoušky vesmírného létání, pak si hru rozhodně kupte, máte se nač těšit.

CMDR LightofStorm

Elite: Dangerous
Apple Mac

Elite: Dangerous je povedeným vesmírným simulátorem, který můžete hrát velmi nárazově, ale také celý den v kuse. Nastavené mechanismy jsou dostatečně chytlavé a porodní bolesti, týkající se každé podobné hry, nepřekáží skvělému hardcore zážitku.