eFootball Pro Evolution Soccer 2020 Recenze eFootball PES 2020

eFootball PES 2020

Martin Synek

Martin Synek

17. 9. 2019 14:25 10

Stejně jako v letech minulých je i letošní září zaslíbeno fanouškům virtuálního kopání do kulatého nesmyslu. Dva znesvářené tábory příznivců jedné či druhé série budou mít i nyní příležitost k tomu, aby vytáhly své osvědčené zbraně a jaly se přesvědčovat druhou stranu barikády k tomu, že zrovna to jejich čutání je nejlepší na světě. Tak už to prostě chodí a na nás recenzentech pak je, abychom dokázali správně pojmenovat všechna ta zaručená fakta, kterými se jedni či druzí ohánějí.

Na letošní PES jsem se opět těšil. Vzhledem k tomu, že loňský díl jsem si ještě donedávna užíval plnými doušky, ostatně stejně jako i díly předchozí, nemohl jsem uniknout před novinkami o díle novém. Mnozí z vás však jistě namítnou, že ani minulý ročník se neobešel bez některých zaváhání, které s postupem času otravovaly jinak velmi povedený zážitek z virtuálního fotbalu. Ani letos není nový PES2020 bezchybný. Ani letos nebude jednoduché vynést ideální verdikt pro všechny a v neposlední řadě nebude jednoduché doporučit tuto fotbalovou hru každému fanouškovi herní kopané.

TOHLE JE FOTBAL!

Aktuální ročník fotbalové série od Konami jde stále stejnou cestou. Postupná evoluce titulu se jasně snaží definovat to, pro koho je vlastně titul určen. Mnohem více než minule je vidět příklon k realističnosti podaní samotného fotbalu. Hlavní devízou je jistojistě plynulost hry samotné, která je od minula opět přirozenější. Hráči se pohybují po hřišti jako v reálném fotbalu. Běhají, skáčou a v neposlední řadě i střílí přesně tak, jak byste si představovali. Nováček v sérii zřejmě tuto změnu příliš nepocítí, ale pro letitého fanouška bude změna velmi dobře rozpoznatelná.

Pokud se ale prokoušete těžšími začátky, čeká vás znova ta pravá fotbalová nirvána.

Dle mého názoru se zpomalilo samotné tempo hry. Máte nyní na všechno o pikosekundu více času a opticky se hřiště zvětšilo. Ruku v ruce s tím by se měl každý hráč připravit na to, že mu letošní PES nedá vůbec nic zadarmo. Nenaučíte-li se správně časovat přihrávky nebo tím správným způsobem střílet, budete to mít doopravdy těžké. Nepomůže tomu ani fakt, že od nastavení obtížnosti „professional“ umí hra nepěkně zavařit i zkušenějším hráčům. Pokud se ale prokoušete těžšími začátky, čeká vás znova ta pravá fotbalová nirvána.

Nedílnou součástí celého dění na virtuálním trávníku jsou samozřejmě i hvězdy. Už v minulosti byl na jejich chování ve hře kladen větší důraz než na ostatní fotbalisty. Letos se jim opět dostalo maximální péče a už v mých předchozích dojmech z dema nového PESka jsem napsal, že jejich specifický styl je ve hře znázorněn na jedničku. Dybala se na hřišti hýbe přesně jako Dybala v televizi a Ronaldinhovy finty pozná každý, kdo jej někdy viděl hrát. Pocit té pravé fotbalovosti opět z televize přímo vytéká. Jen se nyní připravte na to, že vám bude o trošku déle trvat, než si na všechny novinky v hratelnosti zvyknete.

PŘIPRAVTE SI TAKTIKU

Vydařenou novinkou je systém prvního doteku s míčem, který byl od minula zase o fous doladěn. Pokud máte ty správné hráče, dokážete z toho získat poměrně zajímavou výhodu. Změnilo se i samotné bránění a nyní už nestačí jen držet tlačítko a spoléhat na to, že obránce útočícího hráče obere. Nejvíce to samozřejmě otestujete naostro při hře s online soupeři. Osobně jsem v prvních pěti zápasech dostal solidně naloženo. Nicméně čím více zápasů odehrajete, tím lépe si pak dokážete zvyknout na zdejší změny v hratelnosti.

Dobře je zde osvětlen i způsob, jak importovat neoficiální úpravy od komunity.

Počítejte i s tím, že aktuální ročník je více zaměřen na souboje hráčů v poli. Setkáte se mnoha situacemi, kdy uvidíte, kterak je rozdílné bojovat s obráncem o míč s útočníkem typu Lukaku a jak bude těžké vzít míč rychlonohým Hazardům či Neymarům, pokud jsou v náběhu. Znovu je to všechno jen a jen o vás. Veškeré detailní nastavení formací a rolí v týmu samozřejmě zůstalo. Zde letošní PES znovu cílí na váš osobní styl, který vnuknete svému mančaftu. Platí tedy znova poučka o tom, abyste si veškeré role jednotlivých fotbalistů bedlivě nastavili přesně podle toho, jak hodláte hrát. Komu se však do takového nastavování nechce, bude spoléhat na přidělený funkční herní styl u svých oblíbených týmů.

Tvůrci mysleli i na nováčky a u většiny nových herních módů přidali fajn tutoriály, o které se mohou novici opřít. Dobře je zde osvětlen i způsob, jak importovat neoficiální úpravy od komunity, ale k tomu později. Menu samotné prošlo jen minimální změnou a obsahuje sedm položek, které je možné si projít. Dále jsou v hlavním menu hry přítomny i aktuality, přes které se dá rychle dopátrat, copak je ve hře nového. Vyloženou novinkou je záložka zvaná eFootball. Ta, jak už sám název napovídá, se soustředí na online klání s oblíbenými kluby, denní výzvy a podobně.

POČKEJ NA SOUPEŘE

Jestliže čekáte zásadnější změny v osvědčených režimech, budete lehce zklamáni. MyClub, který beru každoročně za stěžejní online mód, se nezměnil takřka vůbec. Stále jde o zábavné skládání vašeho ideálního týmu pomocí nakupování balíčků s hráči, skautování nových hráčů nebo angažování ideálního trenéra s rozestavením, které zrovna hodláte preferovat. Sliby tvůrců o zlepšeném chodu online matchmakingu vzaly za své a na soupeře budete čekat zase dlouho. V momentě, kdy je vám soupeř přidělen, jede všechno po starých kolejích.

Tam, kde FIFA nabízí režim Cesta nebo letošní Volta Football, tam se zdá aktuální PES jako chudý příbuzný.

Pozitivní věcí je fakt, že jsem se za celou dobu hraní online nesetkal s tím, čemu osobně říkám obrazový lag, který se vyskytoval v minulém a předminulém ročníku. Ti, kteří hrají PES pravidelně jistě vědí, o čem tady píšu a jak to dokázalo otrávit nejeden zápas online. Balíčky v MyClubu pořizujete jako v minulosti za dvojí měnu. Jedna je navázána na hraní samotné a druhou si zakoupíte hezky za reálné chechtáky. Stejně jako v minulosti není nutné do hry jakýmkoli způsobem své penízky investovat. Konami na tento monetizovaný mód nijak netlačí, což je jistě pozitivním jevem.

Změnou neprošel ani režim Become a Legend, který primárně cílí na to, kterak se se svým hráčem snažíte stát se uznávanou superstar. Za roky, kdy tento režim ve hrách funguje by zasloužil trošku lepší přístup. Tam, kde FIFA nabízí režim Cesta nebo letošní Volta Football, tam se zdá aktuální PES jako chudý příbuzný. Bohužel díru nezalepí ani letitý režim Master League, o kterém jsme se od tvůrců dovídali mnohé o tom, jak moc je tento režim vylepšen. Jde o nejrobustnější offline režim, který vám dá zakusit, jaké to je, když vedete svůj oblíbený tým se vším, co k tomu patří, včetně hlídaní rozpočtu nebo koordinace skautů.

ZPRÁSKANÝ PES

Vylepšení v Master League bohužel nejsou tak zásadní, jak by mohla být. Ten největší rozdíl od minulých ročníků spočívá v možnosti angažovat některého z hvězdných manažerů typu Maradona, Zico nebo třeba Cruyff. Ze začátku vše vypadá slibně a první animace, které ukazují, jak se manažer seznamuje s týmem nebo odpovídá na první tiskovce jsou fajn. Můžete si vybírat z typů odpovědí nebo nějakým způsobem reagovat na dotazy ohledně strategie týmu či vize do budoucna. Časem se však tato vlastnost stane nevítaným společníkem, který zdržuje od hraní.

Škoda, že neexistuje možnost, jak si vylepšit i zdejší komentář, který se v mnoha případech velmi opakuje.

Co se týká licencí samotných, tam se žádná výrazná změna neudála. Konami si nasmlouvalo prémiové partnery a dokázalo sehnat i mnoho licencí na celosvětové ligové soutěže. Takže si v aktuálním ročníku zahrajete plně licencovanou italskou, francouzskou, ruskou nebo třeba švýcarskou či brazilskou ligu.  Naše barvy v PES2020 hájí jen Sparta a Slavia. O prémiových týmech, jako jsou Bayern Mnichov, Juventus, Barcelona nebo Manchester United snad ani nemusíme psát. Ty jsou zpracovány do detailu včetně skenů hráčů jednotlivých mančaftů. Zde se opět ukazuje, jak jsou tvůrci šikovní v práci s interním Fox Enginem.

Editační mód je i letos velmi dobrým nástrojem pro to, jak si opatřit všemožné licence na hráče, týmy i soutěže, které velmi důkladně zpracovává komunita okolo hry. Pokud nevíte jak na to, nové PESko vás provede tutoriálem, jak si jednotlivé fanouškovské patche nainstalovat. Není to těžké a do hry vše dostanete během pár minut práce. Škoda, že neexistuje možnost, jak si vylepšit i zdejší komentář, který se v mnoha případech velmi opakuje. Zbytek zvukových efektů ve hře je však na vysoké úrovni.

KAM SE ZABĚHL LETOŠNÍ PES?

U letošního Pro Eva se opět nebývale bavím, jenže je zde zásadní problém v tom, že kromě perfektně odladěného fotbalového zážitku nenabízí zhola žádnou nadstavbu. Hráče, které každoročně rozmlsává konkurenční série, rozhodně letošní díl nedokáže převést na svoji stranu. Na to je pro nováčky příliš složitý na první seznámení. Že se v jádru ukrývá ten nejlepší fotbalový simulátor je sice výborné zjištění, ale co dál, když chybí ten opravdový důvod, kvůli kterému by byli hráči od konkurence ochotni přestoupit?

Jste-li dlouholetými hráči série, ani letos nemáte důvod k tomu, abyste na svou oblíbenou hru zanevřeli.

Jste-li dlouholetými hráči série, ani letos nemáte důvod k tomu, abyste na svou oblíbenou hru zanevřeli. Zprostředkuje vám ten nejlepší fotbalový zážitek na monitorech a televizích, ale budete se k němu muset prokousat skrze množství zbytečného balastu okolo. Dle mého názoru splnilo Konami své sliby jen na půl. Nedoručilo stále správně fungující matchmaking, kdy dlouze čekáte na soupeře, změny v Master League jsou spíše na škodu a tradičním režimům, jako jsou Become a Legend nebo MyClub by také slušela nějaká ta změna k lepšímu.

Nejdůležitější slovo budou mít stejně fanoušci. Ti skalní překousnou všechno hůře stravitelné a budou se skvěle bavit. Ti ostatní by však měli zbystřit a řádně si rozmyslet, zda sáhnou k osvědčené konkurenci, která se hraje dobře a nabízí spoustu fungujících módů na úkor požitku z fotbalu, který umí vykouzlit pouze hra, která má letos název eFootball PES2020. Ale ta čtverka, ta má setsakramentsky odřené uši.

eFootball Pro Evolution Soccer 2020

Pokud hledáte požitek z virtuálního fotbalu, berte aktuální PES 2020 všemi deseti. Na trhu momentálně neexistuje hra, která by vám hraní fotbalu zprostředkovala lépe než letošní ročník. Hledáte-li však i onu nadstavbu nebo nové režimy, zde se jich nedočkáte v takové míře jako u konkurence.