Edna & Harvey: The Breakout Recenze Edna & Harvey: The Breakout

Edna & Harvey: The Breakout

Marek Švrkala

Marek Švrkala

9. 4. 2011 22:18

Ať tomuto ústavu říkáte blázinec, psychiatrická léčebna nebo cvokhaus, jedno je jisté – v budově se vždy najde spousta zajímavých postaviček, které mají pozoruhodné osudy. Své o tom ví i herní vývojáři, a tak toto atraktivní prostředí často ve svých hrách využívají. Nabízí se hlavně adventury, ty totiž bývají založené na vyprávění příběhu a objevování různých hrdinů. Typickým příkladem je i kreslená 2D adventurka Edna & Harvey: The Breakout od studia Daedalic Entertainment. Ta vyšla v Německu jako Edna Bricht Aus již v roce 2008, přičemž na místním trhu získala hned několik ocenění. Anglická verze byla dokončena letos, zaslouží si vaši pozornost?

Kdo jsem a co tu dělám?

Drobounká Edna Konrad se jednoho dne probere v totální amnézii uprostřed malé vypolstrované místnůstky. Edna si nic nepamatuje, neví, kde je, ani proč se tam ocitla. Hned po ztřeštěném rozhovoru se strážcem cely je jí ale jasné, že byla uvězněna neprávem a musí utéct. Jak už tomu v adventurách bývá, ze zprvu neprodyšně uzavřené místnosti si v její roli nakonec najdete cestu ven a zjistíte, kde že se to vlastně nacházíte. Zbývá dořešit spoustu otázek a alit, co má za lubem šílený doktor Marcel, který celý blázinec vede. V neposlední řadě musíte znovu utéct. Kdo by chtěl setrvávat v budově s partou magorů a jejich strážců?

Edna je duševně úplně v pořádku, což vám potvrdí i její imaginární přítel, prťavý králíček Harvey. Věrné plyšové zvířátko s dívenkou neustále špičkuje, ovšem vtípky nejsou tím jediným, čím hru zpestřuje. Vývojáři Harveyho použili k flashbackům, kdy se vrátíte zpět do dětství hlavní hrdinky, abyste si vzpomněli na některé věci z jejího dřívějšího života a znovu je použili. Ve flashbacích ovládáte Harveyho a snažíte se Edně pomoci s navrácením paměti. Nemůžete s ničím hýbat, ani nic používat, pouze Edně ukazujete různé předměty a probouzíte její vzpomínky. Ty využijete jak k odhalení příběhu, tak k posunu v hratelnosti. Edna si totiž některé nápady přenese do současnosti a tam je upotřebí.

Logika? Tu v blázinci nehledejte

Několik flashbacků bohužel zůstává jediným výraznějším oživením old-schoolové hratelnosti, na níž tvůrci vsadili. Hru ovládáte podobně jako více než dvacet let staré tituly od LucasArts, tedy pomocí spodní příkazové lišty, což se u moderních adventur příliš nevidí. Čtveřice tlačítek ale nakonec je spíše doplňkem dodávajícím hře retro atmosféru, většinu kliků stejně obstaráte pravým tlačítkem myši, kterým lze předměty prozkoumat, a levým, jímž se pohybujete. Inventář vyjíždí taktéž ze spodní lišty, velký počet volných políček naznačuje velké množství předmětů. Ano, hratelnost je vedle dialogů založená hlavně na hledání, sbírání a kombinování předmětů. Inventář se tak brzy skoro celý zaplní. Používání předmětů se příliš nedrží logického úsudku, v prostředí blázince se ale v tomto ohledu určitě dají přivřít oči, i když obtížnost velmi roste. Zkoušení všech možných kombinací odhalí příjemnější prvek - namísto prostého „to nejde“ Edna nebo Harvey vždy vypustí nějakou tu hlášku.

Vtipem nehýří pouze dvojice titulních postaviček, vytříbený humor autoři prokázali i u dalších charakterů. Tak třeba muž v kostýmu včely v blázinci bojuje za lepší postavení svých kolegů v seriálech, přitom ale trpí zvláštní nemocí, kterou můžete obratně využít – jakmile se napije teplého nápoje, z uší mu vyteče vosk. Hoti a Moti se zase vydávají za siamská dvojčata, jejich pouto vydrží do doby, než jim prostě přestřihnete obrovský svetr, v němž se chlapci s rozdílnou barvou pleti schovávají. V panoptiku svérázných figurek nechybí ani šílený vědec nebo zkrachovalý investor vášnivě diskutující s přestřiženým sluchátkem. Objevování postav je asi tím hlavním, co vás v hraní požene dále. S tím, jak se tento efekt pomalu vytrácí, klesá i chytlavost celé hry, což vrcholí v nepovedené finální hodince.

Švih a vtip střídá frustrace

Momenty, kdy se příliš bavit nebudete, se bohužel najdou nejen v závěru. Už dříve vás rozladí otravné přesuny. Ve hře sice najdete úžasných 120 lokací, jenže to má také svou nevýhodu. Než se dostanete tam, kam potřebujete, obvykle trvá nepříjemně dlouho. Už tak dlouhé cestování ještě více prodlužuje pomalé načítání mezi jednotlivými obrazovkami, které je jen jedním z očividných technických problémů. Občas zmizí titulky, jindy je nepřesné zobrazení aktivních předmětů, tu se zjeví odfláknutá animace. Na určitých konfiguracích pozlobí rovněž defaultní rozlišení 800x600. To bohužel není možné jednoduše změnit, hra neobsahuje žádné nastavení.

Pokud jste už zkontrolovali přiložené obrázky, jistě jste si povšimli, že grafika je ručně kreslená a trochu připomíná třeba dětské komiksy. Zpracování tak sice nedosahuje vysoké úrovně The Whispered World od stejného studia, k prostředí trochu trhlého blázince ale jednoduché rysy pasují jak Ednin zadek na hrnec. Při hraní narazíte i na milé a vtipné detaily - třeba fialové kalhotky, které nenápadně vykouknou, když se k vám hlavní hrdinka otočí zády. Postavičky vedle podobných drobností oživuje i vynikající anglický dabing. Zejména hlavní postavy jsou namluvené se skvělou intonací a s patřičným zápalem.

Kouzlo první lásky

Edna je tak v mnohém rozporuplná. Zpočátku svým příběhem, vtípky a chovanci ústavu nadchne, avšak později se objeví různé problémy, které více než desetihodinový útěk z blázince sráží blíže k adventurnímu průměru. Přesto dobrodružství sympatické dívky a jejího plyšového kamaráda jistě fanoušky vtipných adventur pobaví. Ovšem otázkou zůstává, zda za něj dát plnou cenu, nebo počkat, až zlevní.

Edna & Harvey: The Breakout

Příjemná adventurka se skvělými postavičkami, spoustou vtipu a old-schoolovou hratelností se nevyhnula ani chybám, a tak se její celkové hodnocení přibližuje průměru.