Ecolis: Save the Forest Recenze Ecolis: Save The Forest

Ecolis: Save The Forest

Filip Sladký

Filip Sladký

26. 3. 2009 23:55 11

Jedno z nejdiskutovanějších témat současnosti je jistě globální oteplování. Ne všichni na něj mají stejný názor, prezident Klaus je toho živým důkazem. Ať už jste v této problematice optimističtí či skeptičtí, jistě si uvědomujete závažnost jiného, podobně důležitého tématu. Kácení lesů a deštných pralesů na planetě Zemi nepochybně ohrožuje budoucnost lidstva, avšak nevypadá to, že by se mělo v blízké době něco zlepšit. Právě tímto problémem se zabývá nový titul s názvem Ecolis: Save the Forest pro handheld Nintendo DS. Autoři zmiňované novinky si dovolili tak důležitý problém svěřit do vskutku překvapivých rukou, respektive spíše paciček. Zachránit planetu od kácení stromů a ničení zeleně mají totiž roztomilé růžové veverky ve spolupráci s vaším přitrouble vypadajícím herním alter-egem. Tak na to se tedy podíváme.

Samotný herní koncept obsahuje prvky real-time strategie a už od začátku se někomu možná může jevit jako mírně aktivistická hříčka pro děti. Základním cílem hry, jak už jste asi v úvodu pochopili, je zachránit svět od kácení stromů. K dispozici máte nezvykle rostlého oranžového hrdinu, který dostal za úkol postavit se do čela odboje proti armádě kácejících plechových monster. Po úvodní instruktáži, která je mimochodem pro začínající hráče vcelku dost důležitá, prakticky ihned naskakujete do ostré mise. Já osobně jsem se chviličku rozkoukával, a než jsem stačil vytáhnout stylus, už mi na obrazovce výstražně blikal červený vykřičník. Něco se dělo. Pojďme si ve stručnosti popsat, jak že to vlastně máme té katastrofě zabránit.

Pinkpeace

Funkci naší základny a výchozího bodu v jednom v tomto případě plní tzv. Mana House. Jedná se o vzrostlý strom, který je pomyslnou zásobárnou vašeho vojska veverek. K jejich vyvolání potřebujete určitou sumu many, která se vám v průběhu hry buď automaticky nebo pomocí různě rozmístěných zelených koulí doplňuje. Jakmile vybraným způsobem získáte dostatečnou hodnotu many, stylusem jemně poklepete na zmiňovaný Mana House a z korun stromů vyskáče určitý počet veverek (v úvodních misích je maximální počet stanoven na tři kousky). Tuto svou „armádu“ můžete podobně jako v klasických strategiích hromadně označit a vydat se do boje. K orientaci v zelení porostlé krajině slouží názorná mapka.

Červený vykřičník, který jsem už zmiňoval, signalizuje nebezpečí. Znamená to, že někde ve vaší blízkosti napadají robotické jednotky drahocenné stromy, což skýtá jasné instrukce pro vás a vaše veverky ve zbrani. Nejlepší taktikou proti robotům je použití co možná největšího počtu veverek k fyzické destrukci. I když můžete sebe i svou armádu vylepšovat pomocí různých RPG prvků, naučená kouzla a dovednosti jsou dobře uplatnitelné pouze v omezených případech. Nejničivějším kouzlem je nejspíš hrdinův blesk, který se zatraceně hodí, když na vás proudí větší dav nepřátel a vaše veverky nejsou zrovna v nejsvěžejším stavu. Fyzické násilí je však v tomto případě vždy tím nejlepším řešením.

Při průchodu jednotlivými úrovněmi se obrovsky vyplatí zasazovat nové stromy. Získáváte tím nejen přírůstek zeleně, ale také nové jednotky. Postupem času tak získáte další dvě jednotky. Pokud zasadíte nový stromek někde ve vysoké trávě, přidá se do vaší party tzv. Ecomon, což je modrý létající tvor podobající se původním veverkám. Ten se hodí v případě, že potřebujete přenést vzduchem nějaký předmět a podobně. Třetí a poslední možností je pak zasadit strom do vody, čímž získáte tvora velice podobného našemu bobrovi, který umí stavět mosty tam, kde se s „normální“ armádou nedostanete. Stále zde platí fakt, že čím početnější armádu máte, tím máte větší šanci na úspěch, ať už vaše potvůrky umí cokoliv.

Zvířecí rezervoár

Jakmile přijdete o svou armádu, lehce jí můžete opět vyvolat ze své základny, tzv. Mana House. Jedinou podmínkou je v tomto případě opět dostatek many. Ano, uvažujete správně, počet vašich jednotek je tím pádem prakticky neomezen a jediným větším problémem může být akorát to, že když pelášíte se svým hrdinou zpátky vyvolat čerstvé veverky, mohou vás roboti mezitím umlátit. Životnost vašeho hrdiny je totiž značně omezena a naopak rychlost pohybu nepřátelských robotů není zrovna nejmenší.

Po technické stránce si Ecolis: Save the Forest zaslouží pochvalu. Někomu by se mohlo možná zdát, že úrovně a jednotlivé postavy nejsou graficky vyvedeny úplně stoprocentně, ale barevnost a roztomilost všech herních objektů původní dojem přebíjí. K takovému hernímu konceptu to jednoduše sedí. Pokud si však přece jen vizuálním zpracováním nejste jisti, s hudbou mi musíte dát za pravdu. Velice chytlavá ústřední melodie doplněná žvatlajícími zvuky postav vytváří skutečně tu správnou a příjemnou atmosféru.

Až na některé nedostatky, jako je například místy přihlouplá umělá inteligence či malinko nešikovné ovládání, hodnotím Ecolis: Save the Forest veskrze kladně. Velice originální námět vyvedený v roztomilé grafice dokáže zaujmout nejen ty nejmladší hráče. Rozsah kampaně mě také příjemně překvapil. V klasickém příběhu vás čeká něco okolo 40-ti odlišných misí, přičemž pokud vás hra opravdu chytne, máte možnost si v editoru úrovní vytvořit mapku čistě podle svého gusta a následně ji vyzkoušet v módu pro více hráčů. Kdo by to byl řekl, že planetu Zemi vlastně zachraňují potrhlé růžové veverky.

Ecolis: Save the Forest

Ecolis: Save the Forest je velice příjemný titul s několika zajímavými prvky, který se však v závislosti na svých nedostatcích nedokáže výrazněji prosadit. Ano, pár hodin se bavit budete, ale co potom? Škoda, že si autoři nedali více záležet na módu pro více hráčů. Přes to všechno je však nutno podotknout, že takto originální tituly nejsou v dnešní době příliš k vidění a je třeba si toho cenit, případně nějaký ten dílčí nedostatek odpustit.

Originální námět, grafické zpracování, hudební doprovod, šikovný editor úrovní, dostatečně rozsáhlá kampaň.
Umělá inteligence, místy nedokonalé ovládání, nedodělaný multiplayer, některé prvky v úrovních se čas od času opakují.