Echochrome Recenze echochrome

echochrome

sleepless.

sleepless.

28. 6. 2008 22:33 25

„Zaklepej na dveře,“ vybízí nenápadný nápis a vy nemáte jinou možnost než to udělat. Na jídelníčku není žádná matrixovina, žádná modrá a červená piluka. Echochrome je fakticky bez barev, ale duhový přebal krabice ztělesňuje barevnou škálu pocitů, na nichž se budete klouzat…jen když sevřete prsty v pěst, a jak praví výzva, opatrně zaklepete na dveře a potichu vstoupíte. Jen pozor na rachot, abyste nevyrušili smyčcový kvartet, který si notuje komorní part s operní sírénou Rumiko Kitazono. Vstup do světa echochrome je plný obrovských dojmů, jako by to ani nebyla obyčejná hra. Škoda, že tak brzy splasknou, jako když si na pouti koupíte balónek a on po cestě domů neslyšně uchází, až z něj nakonec zbude jen chuchvalec tenké gumy na provázku.

Cílem života je smrt, kam směřuje echochrome?

echochrome
Podstatou každé puzzle hry je systém s jasně stanovenými pravidly, která musí hráč odhalit, aby pak s využitím správného postupu dosáhl cíle – konec úrovně, vyřešení puzzlu a tak dále. Echochrome nemůže být klasická puzzle záležitost, ani logický rychlík. Pro logiku není v echochrome místo, design jednotlivých úrovní, ale též hráčova snaha je pokořit, vychází z pěti základních pravidel. Každé z nich představuje trošku jiný, ale v zásadě stejný způsob manipulace s perspektivou, kterou v tomto případě reprezentuje kamera. Natáčíte kameru, měníte svůj pohled na statické objekty a tím pádem i jejich tvar (ovšem jen iluzorně) tak, aby mohl váš bílý panáček vysbírat všechny v úrovni přítomné stínové panáčky, popřípadě se ještě navíc vyhýbal nepřátelským černým panáčkům, nebo dohromady spojil pár bílých a černých panáčků. Tyto herní alternativy představují tři základní herní typy, solo, pair, others, které však nevyžadují žádnou změnu herního stylu. Bez ohledu na typ hry má snažení hráče pořád tu stejnou podobu a hlavní vinu na tom nese absence kostnaté dámy s kosou.

Neúspěšné natočení kamery v momentě, kdy je panáček po vkročení na bílý puntík vymrštěn vzhůru, nebo po vstupu na černý puntík padá dolů pod sebe, znamená maximálně pád do hlubiny a následné zmrtvýchvstání na zhruba tom samém místě. Jakákoli výzva a motivace, pokud nepočítám touhu překonat danou úroveň, je tedy zaměřena na dosažení co nejlepšího času, protože v módu Atelier jsou stejně všechny úrovně přístupné hned od začátku. Ovšem takový přízemní a přísně světský motiv k rozevláté a skoro až éterické povaze hry vůbec nesedí. Postih hráče prostřednictvím stanoveného množství „životů“ by v tomto ohledu působil ještě více jako pěst na oko, ale na druhou stranu by echochrome přibližoval k statutu skutečné hry. Takto je echochrome spíše zážitek, stejně jako tomu bylo u PSN/PSP hry flOw, která ovšem svůj pravý cíl neskrývala a její hratelnost byla motorem zážitkového čerpadla.

Pravdivá iluze lživé skutečnosti

echochrome
Echochrome se snaží být hrou, snaží se urputně, a přestože tohle úsilí není zcela marné, upadne herní stránka poměrně brzy do silného stereotypu a hráč je zahlcen audiovizuálními vjemy a jejich dokonalostí. Příčinou tohoto selhání je zčásti koncept samotný a bohužel také ovládání. Na první pohled geniální hrátky s perspektivou kladou na hráče obrovské nároky, zejména co se týče prostorové představivosti. Ovšem i jedinci prostorovou představivostí vybavení narazí poměrně často na momenty, kdy aplikace jednoho z pěti herních konceptů nepřinese kýžený výsledek, ačkoli daná situace kopíruje vzor prezentovaný v tutoriálu. Nezbude než takovou pasáž vyřešit bez elegance s pomocí náhody, což paradoxně funguje poměrně spolehlivě. Potřeba jakýchkoli konceptů a pravidel pak pozbývá na významu a hráč přirozeně nechápavě kroutí hlavou proč tvůrci vůbec jakákoli pravidla a koncepční principy vymýšleli, proč hráče upozorňují na jejich důležitost, když je vůbec nezohlednili při stavbě úrovní.

Nepřehlédnutelnou položkou ve výčtu problému je ovládání. Pohyb kamery, ačkoli si můžete nastavit inverzi do obou směrů, není zejména u PSN verze dostatečně citlivý a přesné natáčení úrovní je tak často zbytečně problémové. Platí to hlavně pro momenty, kdy potřebujete spojit dvě plochy a přes veškeré úsilí se nemůžete trefit, dokonce ani s pomocí „lícovacího“ tlačítka, které by mělo dvě přiblížené plochy spojit automaticky a funguje v jednom ze tří případů. Rozporuplná je také funkce „přemýšlecího“ tlačítka, které zastaví pohyb panáčků, aby si hráč mohl promyslet další krok. K čemu to je, když panáček nemůže zemřít a je do konce času uzavřen v karmickém kole věčné reinkarnace?

Nekonečná cesta hudby

echochrome
Už zmíněných pět základních konceptů pochopíte okamžitě po projití tutoriálu, kterým provází odosobněný ženský hlas s elektronickou příchutí, což vyvolává vzpomínky na báječný Portal. Podobnost obou her tím navíc nekončí. Shodná je pro ně chladná a odosobněná atmosféra, kterou v Portalu nabourávaly dialogy GLaDOS a v echochrome zase hudební doprovod smyčcového kvarteta, potažmo operní hlas Rumiko Kitazono. Dvoje housle, jedna viola, cello a čisté černobílé linie abstraktních úrovní tvoří dohromady pohyblivý obraz, zážitek, jehož podstata bude pro každého hráče jiná. V některých chvílích odmítám hrát. Jen pozoruju nekonečnou cestu bílého panáčka, který ve svém uzavřeném světě nestálé perspektivy nemůže slyšet dokonalé kompozice, které pro hru napsal Hideki Sakamoto. V jednom z rozhovorů Sakamoto přiznal, že chtěl vytvořit jednoduchý hudební doprovod, který u hráče nebude sám o sobě vzbuzovat emoce a nebude jej odvádět od hraní. Můžu říct, že Sakamoto neuspěl a jeho kompozice vytváří samostatný svět plný intenzivních nálad, které chci objevovat a prožívat nerušeně bez urputné snahy o překonání úrovní. Chci poslouchat a jen se dívat. Postaven před rozhodnutí jestli zaplatit za hru, nebo za soundtrack echochrome, volil bych druhou možnost. Už jen proto, že soundtrack (poslechněte si ukázky) obsahuje skladbu (prime #9973), která ve hře není.

Rozdíly mezi PSN a PSP verzemi echochrome jsou zanedbatelné. Ovládání funguje stejně, nabídka herních módů je rovněž identická. Odlišnosti nacházíme v rozdílném počtu úrovní a úvodní skladbě. Zatímco při klepání na dveře v PSN verzi vyhrává skladba Prime #2, na PSP to je Prime #3. Pro obě však platí, že obsahují zpěv už několikrát jmenované zpěvačky Rumiko Kitazono. Editor úrovní, s nímž můžete vytvářet nové kousky pro sebe i přátele jev obou verzích velmi přátelský a s jeho pomocí se dají vybudovat vizuálně naprosto úchvatné kreace. S hratelností je to už horší a rozhodně uděláte lépe, pokud se přidržíte jednoduššího designu. Méně je někdy více, pro vlastnoručně vyráběné úrovně v echochrome to platí dvojnásob.

Otázka bez existence

Herně je tedy echochrome do značné míry zklamání. Prvotní šok způsobený nesmírně zajímavým konceptem, který těží především z díla Oscara Reutersvärda a částečně z tvorby M. C. Eschera brzy pomine a kvůli nejasným pravidlům a špatně nasměrované motivaci, upadne po několika hodinách do stereotypu. V té době už však budete dávno okouzleni hudebním doprovodem, který společně se stylizací echochrome vytváří ideální prostředí ke sklizni neobyčejných zážitků. Odpověď na svoji otázku, jestli je echochrome vůbec hra, nebo co to vlastně je, jsem však stejně nenašel a zřejmě ani nenajdu. Technicky vzato echochrome hra je, ale pocitově rozhodně ne.

Echochrome

Echochrome shazuje poměrně brzy svoji herní masku, kterou pro opravdu vážné zájemce nechává pohozenou opodál, ale dále už své oběti hypnotizuje pouze přehršlí nálad vycházejících ze samotného zpracování.

Úžasný hudební doprovod a černobílá stylizace spolu tvoří kombinaci, které se nedá ubránit, ani se před ní schovat. Objevování a zkoušení herních principů je na pár hodin zábavné, snad až návykové. Pro zarputilé představuje editor úrovní skvělou příležitost, jak s echochrome strávit zbytek života.
Koncept není obroušený a pravidla, na kterých stojí, nejsou přesně vymezena, což zejména v pozdějších úrovních vyvolává silný pocit frustrace. Společně s problematickým ovládáním to pomalu boří hradbu prvotního nadšení a připravuje živnou půdu pro nudu a stereotyp.