Eastside Hockey Manager (2015) Recenze Eastside Hockey Manager

Eastside Hockey Manager

Stephano

Stephano

29. 1. 2016 10:00 4

Hokej. Sport, který sní o lepším vnímaní sebe sama. Od nepaměti jsem jim fascinován. Na skříní mám vystavenou starou brankářskou helmu s klasickými mřížkami. Ano, ledová krusta objala mé srdce. Vyrůstal jsem v době zlatého hattricku a olympijských her v Naganu. Každou sobotu ráno jsem roztěkaně čekal na jedinou relaci o NHL. Když jedna soukromá televize koupila práva na šestý finálový duel mezi Buffalem a Dallasem, přál jsem české ekipě v čele s Dominikem Haškem, aby zvedla nad hlavu masivní stříbrný pohár lorda Stanleyho. V tělocviku jsem jako brankář ve florbalu zkoušel ekvilibristické zákroky. A když jsem měl pár drobných, vše jsem utratil za hokejové kartičky. Nejcennější obdélníčky jsem pečlivě schoval do mléčně bílých fólií. Pamatoval jsem si spíše jména hráčů, než učební látku do školy. A v neposlední řadě jsem relaxoval u série NHL na PC.

HOKEJKY NEMÁME, NA DETAILY NEDBÁME

Football Manager je v segmentu sportovních manažerů naprostou špičkou. S pravidelností prvních podzimních mrazů ho instaluji na pevný disk a nemažu, dokud nevyjde jeho pokračování. Eastside Hockey Manager se donedávna zastavil na číslovce 2007. Tvůrci se hájili tím, že hokej je sice atraktivní, ale není nejpopulárnější. Navíc hře viditelně uškodily pirátské kopie. Komunita z webu The Blue Line (kde najdete nejnovější soupisky a mnohé další věci - oficiální databáze má pouze smyšlená jména) jakoby tenhle citelný fakt nevnímala. EHM 2007 byl k sehnání jen těžko, přesto fandové ledového opojení plnili fóra dalšími aktualizacemi. Z kabiny pak vyjel Franchise Hockey Manager od Out of the Park Developments, ale záplava chyb a nedostatků mu zabránila dekorovat ho novým králem ledové plochy.

Možnost sledovat zápasy ve 3D zůstává výsadou fotbalové simulace, což je tady dáno znatelně menším počtem programátorů.

Loni na jaře jsem nevěděl, jestli dobře vidím. Sports Interactive vydává v early access verzi zbrusu nový EHM! Kde mám, sakra, hokejku? Již v rané verzi měl nový ročník minimum technických chyb, takže mé nadšení nebralo konce. Před Vánoci pak vyšla finální hra. Design se velmi podobá stařičkému ročníku z roku 2007. Ikonky jsou na stejném místě. Možná to není inovativní pecka, přesto maximální spokojenost. Grafický engine se nezměnil ani na mrazivé ploše. Zápas lze sledovat zrychleně, zpomaleně, s tučně označeným kotoučem. To je vlastně vše. I když jedno menší ošizení tu je. Možnost sledovat zápasy ve 3D zůstává výsadou fotbalové simulace, což je tady dáno znatelně menším počtem programátorů. Pohyb hokejistů je navíc zcela jiný, realizace funkčního a pohledného enginu je věc tuze složitá. Vzpomeňme na chatrné pokusy Football Manageru v prvních letech jeho existence. I dnes se občas stanou úsměvné lapsy.

RADOST A CHLAD

Kariéra je jedinou náplní ve hře. Zapomeňte na multiplayer, bruslí se sólo. Sportovní simulace mají jeden nešvar, který může i nemusí nastat. Každé kliknutí na nový panel je jako hledání dílků do obřího puzzle. Football Manager se v posledních letech snaží ulehčit počáteční nováčkovské nesnáze, využívá k tomu podrobný seznam nápověd či zjednodušený režim, kde je spousta věci osekána nebo změněna do stravitelnější podoby. Martyrium zmírňuje český překlad. EHM nabízí pouze angličtinu. Hra se ale vyhýbá hokejovému žargonu, takže si poradí i jazykově méně nadaní jedinci.

Některé drobné funkce lze převést na hlavního trenéra, spíše ale radím si nastavit vše po svém.

Než přejdu k zábavnosti kariéry, zmíním se o ikonkách. Ikonka domečku je hlavní menu. Jsou zde tabulky, které ukazují přehledy v lize nebo osobní záležitosti v klubu. Ikonka obálky zastřešuje přehled o veškeré korespondenci. Zprávy jsou velmi krátké, takže hráč nemusí mít strach, že by přišel o důležitou informaci. Ty nejdůležitější se označují červenou tečkou, jedná se o drobné úkony, jako zvolit čísla dresů nebo potvrdit přestup hokejisty do jiného klubu. Hra občas mi sama od sebe poslala informaci o hráčích, na které jsem se dříve podíval. Seznam je omezen jen na pár zpráv, už žádné dlouhé hledání jednoho dopisu mezi stovkou jiných. Třetí položkou je soupiska hráčů, intuitivně se dá přejít do nastavení taktiky, tréninku, transakcí, informacích o klubu, financích a tak dále. Obrázek poháru ukazuje hráčem zvolenou ligu, glóbus zase ostatní soutěže z celého světa. Ikonka se jménem hráče pak shrnuje vše zmíněné do jednoho přehledného sloupečku. Některé drobné funkce lze převést na hlavního trenéra, spíše ale radím si nastavit vše po svém.

O MOŽNOSTI NENÍ NOUZE

Byť je NHL asi největším lákadlem, nabídka je široká i na dalších kluzištích. Své kouzlo má rovněž česká, švédská, finská nebo ruská liga. Specifickou atmosféru mají mezinárodní zápasy. Je to opravdu krásný pocit vést mužstvo na mistrovství světa nebo olympijské hry. Svaz má bohužel velké požadavky, takže o časté odvolávání trenérů není nouze. Naštěstí je tu volba o neodvolatelnosti.

Velký vliv na rozvíjení celkového potenciálu hráče mají zranění, absence několika měsíců mimo led je znát.

Jak jsem se již zmínil, hratelnost je velmi dobrá. Tým v NHL vyžaduje více času na vytvoření konkurenceschopného kádru pro play-off. Odměna je ale nesmírná. Hra není repetitivní ani po pár sezonách, což je účel. Funguje zde platový strop, který musí dodržet všechny kluby. V praxi to znamená, že nesmí překročit daný rozpočet, který je vymezen na platy hráčů. Občas je to oříšek, zda vsadit finance na brankáře, útočníky nebo obránce. Někteří hráči se díky dobrému tréninku a celkové vytíženosti při utkáních posunou do první nebo druhé pětky. Pokud je progres pomalejší, rozehranost zajistí farma nebo mateřský klub. U tréninku jsem nechával cvičit ofenzivní dovednosti pro útočníky a defenzivní pro obránce. Rozhodně se vyplatí investovat čas do přesilovek a oslabení. Volba jiných dovedností není až tak důležitá, protože pokud má hráč talent, rozvine se ve všem. U starších hráčů se snižuje rychlost bruslení a akcelerace, ale jejich schopnosti se z nich dají těžit i v pozdním věku. Je třeba ale počítat s tím, že mohou kdykoliv ukončit své působení, to samé mohou udělat hráči, kteří jsou dlouho bez angažmá. Velký vliv na rozvíjení celkového potenciálu mají zranění, absence několika měsíců mimo led je znát.

DRAFT JE FAJN

Přestupový trh mění hráče za hráče nebo za kolo v draftu. Někdy tým zapíše hráče na listinu nechráněných hráčů. Pokud ho bude chtít konkurence, převezme i jeho plat do svého rozpočtu. Ještě je zde jedno pravidlo. Jestliže je hráč na volném trhu, stále patří klubu, který jej draftoval (neplatí, když se tým dobrovolně práv vzdá), přednost u podepsání má on.

U českých jmen hráčů se občas objeví ženské křestní jméno, což se ale stává jen vzácně.

Pozice na draftu se určují podle výsledků po sezoně. Přednost mají nejdříve týmy, které skončily už v základní části. Umělá inteligence většinou správně seřadí obsáhlý šanon nových talentů. I tak se ale vyplatí si pár hráčů prolustrovat před vybráním. Spolupracovníci dají tip, ovšem stejně jako ve skutečnosti platí, dobrého hráče lze najít i v pozdějších kolech. Během hraní jsem využil poznatky o pravých hráčích, údaje o nich jsou stejně propracované jako u Football Manageru. Vygenerovaní hráči o moc nezaostávají. U českých jmen se občas objeví ženské křestní jméno, což se ale stává jen vzácně. Scouti se snaží doporučovat kvalitní hráče, mně stačilo podívat se na seznam draftu nebo do mládežnických reprezentací.

ZÁVĚR ZÁPASU

Umělá inteligence není při zápasech překážkou. Nepoznal jsem ovšem žádný rozdíl mezi domácím a venkovním hřištěm. Pomoci může k formě dobrá nálada v kabině. Náhodných branek jsem viděl jen pár. Hráči plní pouze to, jak jsem nastavil instrukce. Ani zde není tolik možností na výběr, nicméně vyhrávat se dá i se základním nastavením. To je plus pro nováčky, kteří by chtěli s tímto žánrem koketovat. EHM je komplexní i uchopitelný zároveň. Kořením hry je neklidné pomrkávání po výsledkové tabuli. Analýza všemožných ukazatelů má dvousečné vyznění, soupeře jsem přestřílel, zato těch pět tyčí bylo až moc. Každý bod z dvaaosmdesáti kolového maratonu může chybět. Proklatě...

Eastside Hockey Manager možná nevyhraje celé play-off, ovšem ve většině zápasů srdnatě bojuje o každou přihrávku a střelu. Tvrdých bodyčeků schytává málo. Má správný tah na branku. Intuitivní ovládání a chytlavá hratelnost částečně nahrazuje menší porci mechanismů, než které si osvojil jeho fotbalový druh protkaný pažitem. Vnáší svěží dech do hokejových arén.

Eastside Hockey Manager (2015)

EHM je zpátky, i když jeho výluka byla až moc dlouhá, je jasně nejlepším ve své třídě. Kdo holduje nejrychlejší kolektivní hře světa, nechť vyrazí na led.