dustforce
Dustforce Recenze Dustforce

Dustforce

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

25. 1. 2012 23:40 1

Super Meat Boy, Splosion Man a další podobné plošinovky můžeme zařadit do zvláštní kategorie nekompromisních skákaček. Tyhle hry cílí na hráče se sklonem k sadismu a vyžadují nejen perfektní znalost jednotlivých úrovní, ale i bezchybně zvládnuté ovládání. Jakákoliv chyba, zaškobrtnutí nebo sebemenší zaváhání se ve většině případů rovná smrti a hra vás pak bez zbytečných řečí suverénně umístí zpět na začátek levelu. Zní to trochu jako herní očistec, ale pro fanoušky již zmíněného Super Meat Boye je tohle denní chleba. Nezávislá skákačka Dustforce přichází s konceptem velmi podobným. Na první pohled možná vypadá jako roztomilá plošinovka s barevnou grafikou, ale věřte mi, tahle hra vám dá doopravdy zabrat.

Nejlepší z nejlepších

O nějaké příběhové lince nemůže být řeč. Po stručném úvodním intru se ocitáme ve fantastickém pohádkovém světě, kde idylku lesních zvířátek narušil prach, spadané listí a vůbec všelijaký nepořádek. Naštěstí přichází skupina čtyř neobyčejných údržbářů, nebo spíš hrdinů, kteří kouzelný lesík uvedou do původního stavu. Ano, je to hloupé, ovšem Dustforce není o silném příběhu, nýbrž o hratelnosti, o poctivé, ničím neředěné skákačkové hratelnosti. Každá ze čtyř postav má k dispozici stejnou výbavu pohybů. Stisknutím tlačítka můžete provést skok klasický, nebo dvojitý a pokud si to situace žádá, proložíte akrobatické kombo elegantním přískokem. Tohle všechno pak kombinujete s klasickým matrixovským běháním po zdech, popřípadě se speciálním hromadným útokem, který jakkoliv členité a nedostupné místo zbaví veškeré nečistoty. Vaším úkolem je tedy úrovně vyčistit a v pořádku dorazit do cíle.

Samotné levely nejsou obtížné a vývojáři s checkpointy rozhodně nešetřili. Vtip je v tom, že k odemčení dalších částí hry, musíte předchozí levely dokončit s dokonalou známou “S“. Hra přitom hodnotí nejen množství zameteného nepořádku, ale i takzvanou finesu, tedy udržování komba, zneškodní nepřátel a rychlost. Každá z úrovní se tak rázem mění ve složitý puzzle, kdy se musíte naučit hospodařit s jednotlivými pohyby a prolétnout levelem na jeden jediný zátah. Připravte se na to, že sérii úvodních levelů budete několikrát opakovat, zkoušet nejrůznější strategie a experimentovat se schopnostmi postav. Ptáte se, proč vůbec Dustforce hrát? Jak už jsem řekl, existuje skupinná hráč, kteří mají rádi výzvu, jsou rádi, když je hra trestá a nutí k co možná nejlepším výkonům. Super Meat Boy nebo třeba Dark Souls mají po světě tisíce fanoušků, hráči zkrátka chtějí překonávat překážky a splnění zdánlivě nemožného úkolu bývá tou nejsilnější motivací. Jestli ale chcete nějaký hmatatelnější důvod, tak zmínit hratelnost. Dustforce je jednoduše velmi návykovou skákačkou. Ve srovnání se Super Meat Boyem je ovládání o něco tužší a má trochu delší odezvu, to ale hře na chytlavosti neubírá.

Udělej si sám

Bohužel Dustforce není bez chyb. Jednou z nich je komunikace. Téměř všechny důležité informace se dozvídáte jakoby náhodou. Tak například již zmíněné postavy. Všechny jsou na první pohled stejné, ale teprve po delším hraní zjistíte, že se v lecčems liší, a že pro některé úrovně je vhodný spíš starý chlapík s vysavačem, zatímco jinde uspějete spíš s roztomilou roztleskávačkou. Podobné je to i s mulitplayerem. Ten je bohužel pouze lokální, takže buď seženete několik kamarádů ochotných slézat se u jednoho počítače, anebo se spokojíte se singleplayerem. Ono také není vyloženě o co stát. Jeden tým danou úroveň špiní, zatímco druhý se ji snaží vyčistit. Na chvíli to zabaví, ale absence online multiplayeru zamrzí. Technicky je hra opravdovým skvostem a to nejen v oblasti nezávislých her. Kreslená grafika je čistá a osobitá a celé to podtrhuje vydařený osmi bitový retro soundtrack.

Chtěl bych ale doporučit, komukoliv, kdo se do hrání Dustforce chce pustit, aby zaměnil klávesnici za gamepad. Ovládat hru na klávescnici je sice možné, ale přesnost analogové páčky a lepší rozložení tlačítek gamepadu v pozdějších úrovních rozhodně oceníte. Dustforce je návyková plošinovka, která klade na hráče trochu větší nároky, zato ale štědře odmění kohokoliv kdo do ní investuje pár hodin a naučí se ji bezchybně ovládat. Levelů je spousta a vytoužený editor úrovní je na cestě, takže nedostatek obsahu rozhodně nehrozí. Škoda jen slabšího mulitplayeru, ale ceníme snahu vývojářů, že jej do hry vůbec zakomponovali. Zkrátka, pokud vás hardcore skákačky baví, Dustforce je jednou z nejlepších her ve svém žánru.

Dustforce

Kvalitní skákačka s pohlednou grafikou a vynikající hudbou. Obtížnost bude pro většinu hráčů příliš vysoká, ale fanoušci žánru Dustforce určitě ocení.