Důkaz 111 Recenze Důkaz 111

Důkaz 111

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

22. 12. 2020 14:20 2

Mobilním hrám se na Hrej běžně nevěnujeme, rádi ale uděláme výjimku, pokud jde o titul s výjimečným potenciálem, nebo třeba v případě, kdy se jedná o novinku z produkce českého studia. O to víc mě zaujal Důkaz 111, který na první pohled splňuje obě podmínky.

Studio Play by Ears připravilo krátkou detektivku, k níž potřebujete pouze sluchátka a chytrý telefon, jehož displej poslouží jako ovládací panel. Pak už jen stačí nastartovat představivost a srovnat krok s policistkou Alicí Wellsovou, právě ona vás totiž vezme do hotelu Harber Watch Inn. Rozhodně ale nečekejte, že půjde o příjemný wellness pobyt. Madam Wellsová totiž potřebuje vyřešit jednu neodkladnou záležitost, která může rozhodnout o její kariéře policejní náčelnice.

ŠPIČKOVÁ ZVUKAŘINA

Pojďme si nejprve říct něco k ovládání. Autoři se snažili zajistit maximální přístupnost, což ve finále znamená, že vám mnohdy bude stačit pouze přejet palcem doprava či doleva. Jedním z důvodů pro minimalistické ovládání je skutečnost, že se bral ohled i na nevidomé hráče. Ani oni by neměli mít s vybíráním možností žádný problém, už jen proto, že je pro ně k dispozici speciální režim, v němž je neustále připravena hlasová nápověda. Zkušená policistka se na vás téměř neustále obrací, abyste se v konkrétní situaci rozhodli pro jednu z možností. Zvednete telefon, nebo ho necháte zvonit? Prozkoumáte obsah mrazáku, nebo se po důkazech porozhlédnete raději někde jinde? Dáte si ještě jednoho panáka?

Trochu zamrzí, že hra absolutně nepočítá s tím, že by se někdo chtěl na displej telefonu dívat. Pokud jste si už pustili trailer, mohl by vás maličko zmást. Krom úvodní obrazovky totiž Důkaz 111 neobsahuje vůbec žádné ilustrace, což je podle mě trochu škoda. Malůvky by mohly dokreslovat aktuální dění na scéně, minimálně by mohly naznačit, kde se policistka zrovna nachází. Místo toho se díváte na černou obrazovku. Škoda.

Nutno ale dodat, že hra vše dohání právě zvukovou složkou. Za projektem ostatně stojí Tomáš Oramus, jenž se věnuje filmové zvukařině, což je na hře velmi znát. Zvuky jsou perfektně zachyceny a dobře prolnuty s hlasy jednotlivých postav. Tomáš si navíc pohrál i s jejich umístěním v prostoru, lze tedy například odhadnout pohyb lidí, s nimiž madam Wellsová zrovna hovoří.

Autorský tým se samozřejmě chlubí špičkovým hereckým obsazením. Ve hře promlouvá Tereza Hofová, Norbert Lichý, Bohdan Tůma a mnoho dalších notoricky známých herců. Asi nejsem ten pravý, kdo by měl hodnotit úroveň dabingu, řekl bych, že je srovnatelná s běžnou televizní produkcí, přestože podle mě někteří více či méně přehrávají. Postavy kupříkladu zcela nepřiměřeně reagují na jisté situace, mnohdy se dění zvrhávalo ve zbytečnou hysterii. V tomto ohledu měl dabéry patrně někdo usměrnit.

ZBRAŇ, NEBO LÉKY?

Jak už bylo zmíněno v úvodu, celé dobrodrůžo je poměrně krátké. Jeden průchod nezabere více než dvě hodiny, což vlastně ničemu nevadí. Nejsem si ale jistý, zda někdo bude mít chuť ještě na jedno kolo. Je sice pravda, že ve hře skutečně záleží na daných rozhodnutích, s nimiž se pojí malé odbočky a ve výsledku i odlišné rozuzlení, potkáte ale stejné postavy, s nimiž povedete podobné rozhovory, což vás ve finále donutí scény přeskakovat. Řekl bych, že v malém hotýlku zkrátka není dost prostoru na dostatečnou variabilitu.

Mnohem víc mi ale vadily nelogičnosti, na které policistka narazí. A že jich je požehnaně. Alice například volá do rádia, aby si nechala zahrát písničku. Když se jí ale moderátor zeptá, co by si přála, odpoví, že je to jedno. Proč tedy volala? A v podobně nesmyslných volbách uvízne hned několikrát. Před odjezdem do hotelu se třeba musí rozhodnout, zda si s sebou vezme zbraň, nebo léky na migrénu. Že by si mohla vzít obojí? Ne, kdepak, šetříme místem. Volby prostě někdy absolutně nedávají smysl.

Českým projektům hodně fandím, o to víc mě tedy mrzí, že mě Důkaz 111 spíše zklamal.

Nelogické je i běžné chování postav, nad nimiž hráč nemá žádnou moc. Kolega detektiv si přímo před policistkou vypije pár panáků, Wellsová ho ale i tak o pár minut později poprosí, zda by na ni nemohl dýchnout. Následné rozčarování z toho, že je z detektiva cítit alkohol, je přinejmenším úsměvné. Zatímco zvuková stránka je prvotřídní, o scénáři to samé bohužel říct nemohu. Je mi jasné, že některé nepřesnosti vznikly právě kvůli různým volbám, dalo by se jim ale předejít.

Ani příběh sám o sobě příliš nepřekvapí, pravidelné konzumenty detektivek už vůbec ne. Není kdovíjak nápaditý, působí spíše prvoplánově a nezachraňuje ho ani těch pár příběhových twistů. A že se odehrává za velkou louží, to mu bohužel také příliš neprospívá. Když už autoři cílí na české publikum, mohli klidně zůstat u nás. Jako česká historka by hra podle mě působila daleko přirozeněji.

NEPŘÍMÝ DŮKAZ

Českým projektům hodně fandím, o to víc mě tedy mrzí, že mě Důkaz 111 spíše zklamal. Za prvotřídním zvukovým designem a hvězdně obsazeným dabingem bohužel výrazně zastává práce scénáristy a vyznění celé hry. Výsledek zatím stačí na lehký nadprůměr.

Nutno ale podotknout, že v případě studia Play by Ears jde o prvotinu. Věřím, že stačí málo, aby byl následující projekt daleko lepší. Mě osobně by hodně mrzelo, kdyby autoři ve své práci nepokračovali. Pevně doufám, že to příště bude o chlup lepší.

I tak bych doporučil, abyste vyzkoušeli minimálně volně dostupnou demoverzi. Kdo ví, třeba vás příběh americké policistky osloví, třeba si následně rádi pořídíte celou hru. Dáte za ni ostatně jenom stovku.

Důkaz 111
iOS iOS
Android Android