Driver 76 Recenze Driver 76

Driver 76

Michal Křivský

Michal Křivský

17. 5. 2007 22:54 4

Driver. Kdo by neznal alespoň jednu hru z této série? Původně se objevila na konzoli PlayStation a následovala neméně úspěšná PC verze. Dostali jste se do podsvětí jako řidič a plnili roztodivné úkoly. Vše jste ale sledovali pouze zpoza volantu. Jak šel čas a Infogrames se změnili na Atari, změnil se i Driver. Nepovedený Driv3r je lépe nepřipomínat a z novější nabídky je vhodnější zmínit Driver: Parallel Lines, jež má souvislost s novinkou Driver 76 pro PSP, která již ale vychází pod novým vydavatelem. Ubisoft totiž licenci od Atari odkoupila za 24 milionů dolarů. Jak se prvotina vyvedla?

Styl 70. let

Období, v němž se Driver 76 odehrává, lze snadno odhadnout nejen podle názvu, ale i z obrázků. Děj je konkrétně zasazen do doby dva roky před událostmi v Parallel Lines, což je příjemné doplnění série a nové vydavatelství netrhá souvislost mezi jednotlivými hrami (ostatně Ubisoft plánuje Parallel Lines uvést i na PC). V hlavní roli se objevují Ray a Slink, ale zahrajete si jen za prvně jmenovaného. Ray je zkrátka blázen do aut a nevyhýbá se ničemu, ani pouličním závodům, ani různým pochybným prácičkám, v nichž může uplatnit svůj řidičský um. Ale Driver 76 není jen o ježdění v autech, občas bude nutné vystoupit a nechat promluvit zbraně.

Gangsterská love story

Ray – ústřední postava – se zakouká do krásné Chen-Chi, shodou všech náhod, dcery bosse mocné triády. A aby si vůbec mohl dovolit pozvat ji na schůzku, musí si to náležitě vybojovat a získat respekt jejího otce. Příběh je vyprávěn formou komiksu, přesněji si po každé dokončené kapitole jakoby prohlížíte stránky časopisu a u jednotlivých postav se objevují bubliny s jejich replikami. Na PSP to je často využívaná technika vyprávění příběhu. Zde má své kouzlo díky zašlému vzhledu stránek komiksu. Další důležité součásti už se dozvíte během misí z in-game animací (v nichž se také najde prostor pro humor).

Pirátem silnic v New Yorku

Driver 76 nabízí propracovaný model města New York, pochopitelně ve stylu sedmdesátých let. Lze navštívit městské části Brooklyn, Bronx, Staten Island, Queens, New Jersey či Manhattan. Téměř nic vám nestojí v cestě, a tak můžete autem pogumovat Time Square nebo se projet po Central Parku. Každá část města je zcela odlišná a i když nesledujete mapu, rychle poznáte, že jste už v jiné oblasti. Město je navíc na poměry konzolí velmi živé – po ulicích se procházejí lidé (pochopitelně v omezeném počtu) a hlavně je zde i hustý provoz. Při řízení je nutné se soustředit, protože po nárazu to vůz poměrně dost odnáší. Detailnost prostředí je ve srovnání s Grand Theft Auto mnohem vyšší, což si také vybírá svou daň v občasném snížení plynulosti.

Jde se do akce

Základem Driver 76 je příběh a na něj vázané mise. Nemusíte však plnit pouze jeden úkol za druhým. Postupně se odemykají i vedlejší a bonusové mise, jež vůbec nejsou k dokončení hry nutné, ale na druhou stranu vás zásobují penězi, novými auty a doplňky k nim či zbraněmi. Peníze jsou zde důležité. Můžete si za ně vyšperkovat odemčená auta ve své garáži. Nejde jen o vizuální tuning, kupovat lze lepší brzdy, citlivější řízení nebo nitro či neprůstřelná skla a kola. Ale opět. Lze to jen u vozů, u nichž jste si to nějakým způsobem zasloužili. Příběh bez problémů dokončíte se „sériovými“ auty. Sám jsem si tzv. do plných vytunil jeden „muscle car“. Škoda jen, že hra nedisponuje licencí na jména automobilů, potom by sžití s vozovým parkem bylo lepší. Tuningu se můžete věnovat i po dokončení příběhu, protože všech 50 vedlejších misí je stále přístupných a v nich se dá opravdu vyřádit. Hra nabízí extra mise s krádežemi vozů, úprky před policisty, ale také časovky, soutěže na závodních tratích, destruction derby, jízdu v taxi, jízdu na motockylech a mnoho dalšího. Některé jsou pekelně obtížné, jiné zase sází na zábavnost. Problém je jen ten, že jsou pevně dané. Například opakovaná mise s jízdou s taxi je nachlup stejná. Pasažéři nastupují a vystupují na identických místech. Přitom takové volné taxikaření by životnost hry pěkně protáhlo. Hlavní dějová linie se skládá z necelých 30 misí, přičemž převládají úkoly za volantem. Ty, u nichž musíte vystoupit z vozu, působí trochu neobratně, a vše zachraňuje pouze bohatý arzenál. Hlavní mise se naštěstí neustále obměňují. Budete dělat řidiče bankovním lupičům, krást náklaďáky napěchované drogami či zbraněmi, zcizovat střežené sporťáky (to také dokonce s odtahovkou – vozem s navijákem, kdy musíte zacouvat před čelní masku auta), ničit obchody konkurenta, atd. Občas se také objevíte na korbě vozu a budete pálit po pronásledovatelích. Většina misí je časově omezená a mnoho prostoru pro chyby a improvizaci není.

Za volantem

Každý typ vozu má odlišné parametry nejen co se týká maximální rychlosti, ale také akcelerace a citlivosti řízení. U všech je obtížné udržet přímý směr na rovné silnici, natož ve vysoké rychlosti a v plném provozu. A do toho tu je ještě policie. Stejně jako v jiných Driverech je zobrazena na miniradaru. Hlídkám se nelíbí jakékoliv porušování zákona. Prosvištíte kolem nich? Jdou po vás. Projedete na červenou? Máte je za sebou. Naštěstí se dají v takových případech dobře setřást, a tak nejdotěrnější jsou pouze při větších přečinech (a pokud se je budete snažit vystřílet, a kdo říká, že to nikdy nedělal, tak to dělá dodnes, pak počítejte s příletem policejního vrtulníku a dodávkami jednotek SWAT). Na miniradaru také vidíte navigaci do cílové destinace. Pro lepší přehled je možné si prohlédnout velkou mapu. Za jízdy také můžete střílet z okna na vozy jedoucí před vámi. Není problém si přepnout pohled do zpětného zrcátka nebo pustit efektní zpomalený „filmový“ záběr.

Přelaď to rádio!

Ve stylu sedmdesátých let není jen móda a vozy, ale také hudební doprovod. Naladit si můžete třeba Iggyho Popa, Blondie či WAR. Ozvučení vozů je zajímavé hlavně při rozjezdu, kdy sporťáky doslova burácejí a nechtějí se nechat zkrotit. Vedle singlu je přítomen i ad-hoc multiplayer, v němž lze závodit o auta (pozor, pokud auto prohrajete, budete si jej muset znovu vyhrát), také je možné měnit různé bonusy (po městě jsou různě postrkané velké hvězdy, za jejichž sbírání dostanete vyměnitelné kartičky – některé najdete víckrát, proto je nutné je měnit s ostatními hráči).

Je to GTA, není to GTA?

Pod vlivem prvního dojmu by někdo mohl chtít Driver 76 srovnávat s Grand Theft Auto, coby konkurentem. Ale nenechte se oklamat. Driver sice nabízí rozlehlé město, volnost pohybu, ale veškeré mise na sebe navazují a vše je striktně lineární. Pouze v rámci kapitol si lze volit misi, kterou půjdete plnit jako první, ale dokončit musíte všechny. Samozřejmě se nabízí zpestření volné jízdy, ale nepočítejte, že se zde budete vyžívat jako v GTA, kde se můžete starat o svůj byznys. Od toho tu jsou pouze vedlejší mise. Driver 76 dopadl nadmíru dobře a patří do povinné výbavy každého milovníka městských akcí.

Driver 76

Přímočará městská akce napěchovaná muscle kárami, tuningem, gangstery, policajty... A to v New Yorku.

Stále je to hlavně o řízení rychlých vozů a plnění nebezpečných úkolů. Nezapomnělo se na humor, ani zábavnou náplň misí.