Dreamfall Chapters: Book Five: Redux Recenze Dreamfall Chapters - Book Five: Redux

Dreamfall Chapters - Book Five: Redux

6. 7. 2016 10:00 3

Chápu, že se pravděpodobně vystavuji kritice, když při hodnocení finále dosud spíše nemastné neslané adventury tentokrát zvítězil sentiment nad racionalitou, ale rád bych zopakoval něco, co jsem napsal v recenzi první epizody před rokem a půl. Dreamfall Chapters je v prvé řadě hra pro fanoušky. Ti téměř před deseti lety dostali hru bez uspokojivého konce a před třemi lety zafinancovali její pokračování na Kickstarteru. Za své peníze a trpělivost si zasloužili pořádné finále a odpovědi na všechny nevysvětlené věci, které za sebou nechal Dreamfall i jeho předchůdce The Longest Journey. V tomto ohledu je pátá epizoda Redux splněním dávného snu, neboť se jedná o jedno z nejvděčnějších zakončení herní série všech dob.

Tím tedy netvrdím, že by se Dreamfall Chapters díky svému konci staly mnohem lepší hrou, nebo že by poslední epizoda bylo naprosto bezchybná, ale podařilo se jí to, v co jsem po předchozí části přestal věřit. Po sledování směru, kterým se Dreamfall Chapters dosud ubíraly, se zdálo nemožné, že by finále mohlo nejen vyřešit události epizodické adventury, ale i zakončit nitky příběhu z minulých her. Přesto se potvrdilo, že autoři měli hlavní kostru děje dávno vymyšlenou a všechno k připravenému závěru pomalu sváděli. Redux tak uzavřel otevřené konce, dodal podstatu dosud zdánlivě zbytečným zápletkám, vyjádřil se ke všemu podstatnému z celé série, nabídl trochu toho fanservice a ještě ukončil cyklus dreamerky Zoë v jednom ambiciózním šmahu. A teď mi řekněte, které jiné finále něco takového efektivně zvládlo.

NA HRANÍ NENÍ ČAS

Bohužel se to neobešlo bez obětí. Redux, stejně jako předchozí díl, v podstatě rezignoval na principy adventury a s výjimkou úvodního puzzlu v podstatě představuje dlouhou, místy mírně interaktivní, filmovou scénu plnou dialogů a akce. Stejně tak lze páté epizodě vyčíst, že opět recykluje tisíckrát viděné oblasti a že i tentokrát na hráče čeká zbytečná postřehová pasáž, která stejně napoprvé vyústí v neúspěch a je třeba ji opakovat. Tentokrát to nevadí. Vím, že jsem to předchozím dílům vyčítal, ale nejde o pokrytectví - účelem posledního dílu je všechno správně ukončit, a to Redux zvládá na jedničku, byť tomu musel podřídit formu celé epizody. Zbytek lze prominout, z části protože to jsou problémy celé hry a vyčítat je u každé epizody je trochu nadbytečné, z části protože na nich ve finále nesejde. Dreamfall Chapters jsme hráli, abychom se dozvěděli, jak to všechno dopadne, a Redux úspěšně plní roli vygradovaného finále deset let neukončeného příběhu.

Samotná volba má v rámci příběhu roli, ne protože jej mění, ale zjednodušeně řečeno, protože jej nemění.

Mrzí mě, že poslední informace od vývojářů o dalších potenciálních příbězích ze světa The Longest Journey nezní příliš optimisticky. Poslední díl totiž kromě uzavření Dreamfall Chapters klidně může fungovat jako rozloučení se Zoë, Kianem, Crowem i celým univerzem. Bez zbytečného spoilování mohu jen říct, že v posledních minutách hry se dozvíme tolik fantastických potenciálních zápletek, které by klidně mohly vystačit na další hry, ale zřejmě k jejich rozvinutí nikdy nedojde. Stejně tak si můžeme jen povzdechnout, že dospělá Saga ve hře skutečně figuruje jen na chvíli, ale její osobnost (a osobitost) by klidně utáhla samostatnou hru.

TA, KTERÁ KRÁČÍ V PÍSNÍCH

Životní filosofie Sagy totiž v podstatě představuje jednu z centrálních myšlenek hry, která ospravedlňuje systém voleb, jehož efektivitu jsme konečně schopní na konci hry zhodnotit. Saga několikrát velice explicitně zmiňuje, že některé věci se prostě musejí stát, protože jsou již předurčené. To není pro hráče The Longest Journey žádný nový koncept a celý duální svět Starku a Arcadie je na víře v osud postaven. Jde to do té míry, že v podstatě už od Apriliny nejdelší cesty víme, jak to celé skončí a všechna rozhodnutí, která jsme ve hře dělali, nás pak přibližovala blíže ke předurčenému konci.

Je snadné propadnout přesvědčení, že svobodná volba byla pouhou iluzí, trendem současných adventur, který se promítl i do Dreamfall Chapters. Jenže to by nesměli autoři jednu z hlavních postav pojmenovat Saga a pro jistotu ji nechat vysvětlit princip, jak to vlastně s volbami postav důležitých pro příběh je. Na základě toho osobně řadím využití systému voleb, či konkrétněji propojení herního mechanismu s příběhem hry, k excelentnímu Life is Strange. Nešlo to v případě příběhu Max a Chloe a ani zde nelze mluvit o ovlivňování hry v pouhých kosmetických odlišnostech. Samotná volba má v rámci příběhu roli, ne protože jej mění, ale zjednodušeně řečeno, protože jej nemění. Telltalovky tak opět někdo porazil na jejich vlastním hřišti.

NA KONCI TÉ NEJDELŠÍ CESTY

Asi jste si všimli, že se více než kdy jindy snažím nevyjadřovat ke konkrétním událostem ve hře. Redux byl pro mě úchvatný zážitek, ani ne tak ve svém zpracování, jako spíše svým obsahem a důsledným návratem ke všem možným dosud neobjasněným událostem. Fanoušci a pamětníci by si měli konec užít sami a bez spoilerů zažít šoky při odhalení souvislostí, nečekaných zvratů v ději a skutečných úmyslů postav. Nebo jen kývat hlavou, když se jim jejich teorie potvrdí. K obojímu dojde a není se čemu divit - deset let bylo dost dlouho na to, abychom sami na některé věci přišli.

Dreamfall Chapters - Book Five: Redux

Redux se tak stává skvělým zakončením spíše dobré kapitoly v sérii The Longest Journey a Dreamfall. S takovým závěrem nelze být z Dreamfall Chapters zklamaný, ačkoliv bych si dokázal představit, že návrat ke klasičtějšímu 2D point and click stylu mohl Red Thread Games umožnit jiný, možná větší rozmach hry. Také by tím odpadly třeba i delší načítací obrazovky mezi kraťoučkými scénami, které v poslední hodině nabourávají tempo vygradovaných událostí. Nicméně, nyní si autoři mohou konečně odškrtnout dlouholetý dluh a vrhnout se na další projekty. Ten jejich hororový Draugen zní velice zajímavě...

Dreamfall Chapters: Book Five: Redux

Jako drak zakusující se do vlastního ocasu, i poslední epizoda Dreamfall Chapters uzavírá kruh a odpovídá na všechny otázky, které fanoušky mnoho let trápily. Lepší finále si hra snad ani nemohla přát.