Dragon Ball FighterZ Recenze Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Martin Synek

Martin Synek

22. 2. 2018 18:45 4

Žánr bojovek je v posledních letech opět na vzestupu. Říkám to coby jejich sběratel a velký fanoušek. Po loňských hitovkách v podobě sedmého Tekkena a druhého dílu Injustice stále nekončíme, protože v roce letošním nás také mnoho dalších skvělých bojovkových titulů čeká. Namátkou musím zmínit Soul Calibur VI, na který se osobně hodně těším. Dnes tu však máme Dragon Ball FighterZ, hru, která je bojovkou až do morku zlámaných kostí. Ovšem k jejímu správnému uchopení je potřeba jít krapet do minulosti.

Přesněji do roku 1984, kdy se poprvé objevuje zmínka o manga seriálu Dragon Ball, který napsal a ilustroval Akira Torijama a vyšel pod záštitou studia Shueisha. Jestliže se vám zdá Torijamovo jméno známé, vězte, že jde o toho samého člověka, který měl na starosti design postav v sériích Dragon Quest nebo Chrono Trigger. Seriál Dragon Ball se vysílal dlouhých 11 let a na svém kontě má několik celovečerních filmů (dokonce i jeden hraný) a více než pět set epizod. Sám jsem jich viděl necelou stovku a musím říci, že seriál samotný opravdu není pro každého. Proč vám to sem ale píšu? Důvod je vcelku prostý. Protože hra tak trochu počítá s tím, že jste alespoň lehce políbení příběhovým pozadím celé této dlouholeté ságy, kde je ústřední postavou mladý bojovník Goku. Seriál pokrýval prakticky celý jeho život, od mládí až do dospělosti, a sledoval jeho výcvik až do momentu, kdy se z něho stane nejlepší bojovník ze všech.

ŠÍLENÝ PŘÍBĚH ZE ZEMĚ VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE

Hra samotná přidává, do už tak rozmáchlého vesmíru, další část příběhu o Gokuovi, který se musí potýkat s náhlým výskytem jakýchsi prapodivných klonů po celé Zemi. Jde o klony těch největších bojovníků z celého Dragon Ball univerza, za kterými stojí někdo, kdo si říká Android 21. Pro znalce předlohy je nutné zmínit fakt, že se jedná o zbrusu novou postavu, která se nikdy předtím v seriálu neobjevila. A popravdě všem řádně zatopí. Zde se musím chtě nechtě zastavit a přidat jedno malé srovnání. Nečekejte příběh, který by byl kvalitativně srovnatelný třeba s Injustice 2. Tady je vše podřízeno bojování a vyprávění příběhu nemá daleko ke hrám typu Hatoful Boyfriend. Což je přinejmenším divné. Ale nebojte se, zvyknete si rychle. Počáteční složitost příběhu, kde se najednou objevuje obrovské množství postav, vystřídá vcelku klasický patos o záchraně světa, kdy všichni vědí, že Goku nakonec porazí všechny.

Doposud jsem tady psal pouze o příběhovém pozadí. Hlavní složkou hry jsou ale souboje postav, kde se proti sobě staví týmy po třech bojovnících. Jak už jsem psal výše, hra rozhodně nedělá předloze ostudu a čerpá z toho nejlepšího, co právě seriál nabízí, tedy fantastické a hlavně dynamické boje plné devastujících super úderů. Studio Arc System Works, stojící za touto hrou, doručilo jeden z nejvypilovanějších soubojových systémů všech dob. Toto vývojářské studio má u mne na poličce speciální místo již mnoho let, protože jde o tvůrce takových bojovkových titulů, jako jsou Guilty Gear nebo například BlazBlue a s hrami jako takovými má zkušenosti již 30 let. Zde si dalo, dle mého mínění, jasný cíl: přinést všechno, co dělá Dragon Ball Dragon Ballem, na naše monitory a televize.

EASY TO LEARN, HARD TO MASTER

Povedlo se. Sluší se ale říct, že ti z vás, kdo si hodlají hru zakoupit, budou muset skousnout to, že poučka, kterou jsem do nadpisu záměrně napsal, zde tak úplně neplatí. Díky ovládání není těžké do hry vstoupit, pokud akceptujete všechna její pravidla. Osobně jsem ke hře přistoupil s tím, že se přece nebudu patlat v tutoriálech, protože jsem očekával podobnou hratelnost, jakou hry od Arc System Works tradičně mívají. Výsledek byl ten, že s velkou námahou jsem přešel přes první tým v Arcade režimu a v nadcházejícím souboji už jsem si pomalu ani neškrtl. Náhodné mačkání tlačítek nikam nevede, a o to víc dostáváte na budku. Každé z tlačítek má totiž jasně danou funkci a bez naučení zdejšího systému se doopravdy nikam nehnete.

Naučíte se, jak správně měnit své bijce nebo používat countery, dokážete v tu správnou chvíli vyvolat ničivé kombo, které zvrátí průběh nepříliš vyvedeného souboje.

Hra vás však dokáže obrovským způsobem motivovat k dalšímu hraní, protože každá prohra vás donutí se zamyslet nad tím, proč nedokážete udělat tak efektní a zároveň efektivní úder, jako předvedl soupeř. A tak zamíříte zpět do lobby a putujete do tutoriálů, kde si všechno velmi dobře natrénujete a pak to převedete do praxe, jen abyste zjistili, že další soupeř vás dorazil něčím, co jste do té doby ještě neviděli.  Ke všemu výše zmíněnému musím dodat, že pokud tak budete cvičit své dovednosti, docela záhy to přinese své ovoce. Naučíte se, jak správně měnit své bijce nebo používat countery, dokážete v tu správnou chvíli vyvolat ničivé kombo, které zvrátí průběh nepříliš vyvedeného souboje. Navíc se vám vše bohatě vrátí, pokud se začnete účastnit online soubojů.

ZVU VÁS K TANCI! VČETNĚ MIKROTRANSAKCÍ...

První kroky ve hře obstará místní lobby. Doporučuji samozřejmě online podobu, protože se zde děje prakticky všechno. Vyberete si některého z avatarů, kterého můžete postupem času částečně upravovat. Většinu úprav si však musíte otevřít v kapslích, které jdou pořídit od kupce v lobby za herní měnu. Té jsou dva druhy. Jedna klasická, kterou obdržíte za vyhrané zápasy, ať už jste v příběhovém módu, arcade režimu nebo online bitvách. Druhý způsob je, že si za reálné peníze nakoupíte speciální herní měnu. Nebojte se, zdejší mikrotransakční systém není nijak důležitý a vše jde nakoupit za vybojované penízky. Reálné peníze tedy vůbec nemusíte použít a na průběh hry to nemá absolutně žádný vliv.

Ještě se na chvilku vraťme do zdejšího lobby. To má podobu jakéhosi náměstíčka, kde najdete dostatek možností, jak svou partu hrdinů řádně otestovat. Kromě zmíněných režimů, jak jsou Story nebo Practice, zde najdete samozřejmě obchod, ring pro rankované nebo friendly zápasy či vstup do Arcade režimu. Osobně trávím nejvíce času online souboji, jelikož příběh i arcade režimy mám již dohrány. Dokonce jsem nezaznamenal ani prvotní problémy s hledáním soupeře, protože již v den vydání jich bylo všude dost. Tento stav stále trvá, což je vždy velmi pozitivní (své by mohl vyprávět hlavně Tekken 7, kde se do lobby dlouhou dobu po vydání nedalo ani pořádně připojit).

KOMU ZVONÍ HRANA?

Každá pořádná bojovka stojí a padá na postavách. U hry na motivy televizního seriálu to však jde ještě dál. Najdete zde všechny podstatné seriálové bijce, mezi kterými vynikají hlavně Goku, Vegeta, Krillin nebo Piccolo. Prozatimní skvadra čítá 24 bojovníků, které postupně doplní dalších osm postav v rámci season passu. Ten si však budete muset velmi draze zaplatit. Cena season passu se pohybuje na hranici tisíce korun, což rozhodně není málo. K této problematice se váže také moje největší výtka. Hra se prodává ve třech edicích. Ani jedna z nich však není úplně levná a například na Playstation Storu si hru můžete koupit ve speciální digitální ultimate edici za obludných 3200 korun. To je moc i na sběratele bojovek, kterým jsem. Pokud do začátku nebudete chtít investovat takovou sumu, doporučím zakoupit běžnou verzi hry a rozšířit si sestavu bojovníků dohráním příběhového režimu a za mírný poplatek (cca 80 korun) si dokoupit další dvě postavy. Dohráním příběhu se totiž odemkne hratelná postava Android 21 a za výše napsanou cenu pak obdržíte speciální verze postav Gokua a Vegety. Tím bychom mohli uzavřít výčet postav a snad jen malinko doplnit tím, že každá má svůj osobitý styl a své speciální údery.

Dragon Ball FighterZ

Hru pohání Unreal Engine čtvrté generace a troufám si tvrdit, že tvůrci s ním vykouzlili opravdu nádherný vizuál. Díky použité cell shade grafice je všechno maximálně detailní. Postavy hýří barvami a jejich rozpohybování je přesně v duchu animovaného seriálu. To samé by se dalo napsat i o jednotlivých arénách, které jsou jedním slovem úžasné. Navíc v každé z arén je několik interaktivních prvků, které dotvářejí jedinečný pocit, který ze hry máte, protože není nad to, zakončit souboj efektním prohozením soupeře skrze tři mrakodrapy. Za celou dobu hraní jsem nezaregistroval žádný druh chyby nebo grafického glitche. Hra je maximálně odladěná již ode dne spuštění a vše se hýbe v šedesáti snímcích za sekundu. Pokud si neumíte udělat představu o tom, jak hra vypadá, podívejte se do galerie, kde zjistíte, že si doopravdy nedělám legraci.

Dragon Ball FighterZ

Pokud hledáte alternativu k Injustice 2, Marvel vs. Capcom Infinite nebo Tekkenu 7, jste na správné adrese. Tak perfektně odladěnou a návykovou bojovku najdete málokde. Pihou na kráse tak zůstává jen cenová politika vydavatele a slabší příběhový mód.