Doom Eternal: The Ancient Gods - Part Two Recenze Doom Eternal: The Ancient Gods - Part Two

Doom Eternal: The Ancient Gods - Part Two

Martin Synek

Martin Synek

30. 3. 2021 12:20

Kultovní hrdina Doom Slayer se naposledy vrací, aby to pořádně natřel zplozencům pekla. Jak dopadlo vyvrcholení ságy?

Křečovitě svírám ve své ruce hlodavce a vítězoslavně si zakleju. Davoth, Temný Lord padl a s ním i jeho plán pomsty. Vyvrcholení celého příběhu o Doom Slayerovi a jeho cestě za Temným Lordem je za mnou a i přes nesporné kvality výsledného produktu, ve mně zanechává tento druhý standalone datadisk k Doom Eternal i jakýsi pocit smutku. Není se čemu divit, pouť Slayera skončila a společně s ním i jedna kapitola opravdu zajímavého příběhu odehrávajícího se v samotném pekle. Ale všechno hezky pěkně popořádku.

I'M TOO YOUNG TO DIE

The Ancient Gods Part 2 začíná přesně tam, kde předchozí datadisk skončil. Oživíte Davotha v Luminariu, při pokusu o jeho okamžité zabití však Slayer ostrouhá, protože právě v tomto chrámu není možno prolít jakoukoli krev a Temný Lord odchází se slovy o finálním souboji v Immoře, hlavním městě samotného pekla. Cíl je tedy jasný, dostat se do pekelné metropole a dokonat to, k čemu je Slayer po celou dobu předurčen. Bojovat o osud samotné existence. Dostat se do tohoto města je možné pouze po otevření Divumovy brány a k ní vede cesta pouze skrze opravdu speciální krystal.

Nejotravnějším nepřítelem budiž zvolen Cursed Prowler.

Hlavní antihrdina bude muset projít mnoha těžkými zkouškami, proletí se na drakovi a nakonec se stane součástí té největší bitvy v historii značky. Čeká nás totiž velkolepé finále, které začne právě ve městě Immora. Nástup je pompézní a autoři v ní dost očividně odkazují na Avengers a jejich poslední setkání v Endgame. Z ničeho nic se otevírají portály a z nich proudí obří armády, které se střetávají na pozadí vašeho vražedného běsnění. Slayer drtí všechno a všechny a jde si svědomitě za svým cílem. Všechno navíc skvěle podtrženo výborným zvukovým podkresem.

HURT ME PLENTY

Co se nejdůležitějších novinek týče, narazíme na několik nových nepřátel, kteří do celkové soupisky agresorů zapadnou. Nejotravnějším nepřítelem budiž zvolen Cursed Prowler, kterého je těžké rozeznat od standardního (pouze mu žhnou oči zelenožlutě). Jeho útok spočívá v prokletí, zezelenání obrazovky, nucenému přesunu k němu a následnému zabití pomocí blood punche. Pokud tak hráč neučiní v co nejkratším čase, odměnou je rychlá smrt. Tohoto nepřítele jsem se průchodem hrou naučil ze srdce nenávidět a mnohokrát byl právě on strůjcem mého nezdaru. Zbytek jsou opět pouze variace klasických nepřátel, které již znáte. Ať už jde o Screechera, kterého pokud zabijete brzy, posílí své okolí, Stone Impa nebo Demonic Troopera, nikdy nejde o vyloženě nového nepřítele. A to včetně Maraudera, téměř imunního vůči střelám běžné bazuky.

Novou zbraní je kladivo Sentinel Hammer, které dostanete od Valena. Stane se z něj váš dobrý pomocník při likvidaci nepřítele a v kombinaci se zbytkem zbraňového arzenálu se s ním dají provádět opravdová jatka. Vývojáři dali na komunitu a začlenili její nápad s přitahovacím hákem na brokovnici. S tím se pojí i drobná výtka - to hlavní si odbude zbraň pouze v prvním levelu, kde je její využití zdaleka nejvíc vytěženo. Ve zbytku hry už slouží v podstatě jen k přitahování se k nepřátelům a tím i výhodě útoků seshora. Zbytek výzbroje tvoří klasická sestava Eternalu a prvních The Ancient Gods.

ULTRA-VIOLENCE

Za zmínku stojí i obtížnost samotného datadisku. Ta má spíš blíže k Eternalu, než k minulému rozšíření, o kterém mnozí tvrdili, že je neadekvátně náročné. Osobně patřím k těm, kteří mají rádi u podobných her výzvu, což u prvních Ancient Gods představovala obtížnostní stupeň Ultra-Violence. Zde je situace jiná, na stejnou obtížnost jsem hru pokořil za zhruba 4 a půl hodinky. Nedalo mi to a dokonce jsem si dal druhý průchod hrou na obtížnost Nightmare, která je sice zběsilejší a posílá vás vstříc opravdovému peklu, nicméně mi sedla více a také mi protáhla hraní o další zhruba hodinku a půl (to znamená, že opakování je matka moudrosti a ten hajzl Cursed Prowler mě zase zaklel).

Doom Slayer ještě neřekl zdaleka poslední slovo.

Nápaditý level design nechybí. Na své si přijdou jak uctívači dynamického platformingu, tak i bojovníci na blízko či na dálku. Jednotlivé arény jsou prostornější a otevřenější. Máte tedy možnost lépe manévrovat a získat dostatek času pro zasazení dalších smrtících ran. Graficky vše vypadá perfektně, všechno se velmi dobře hýbe a hra je jaksepatří rychlá. Chod samozřejmě obstarává interní engine ID Tech 7, nicméně jsem se nemohl ubránit dojmu, že minule to bylo o fousek vypilovanější a jednotlivá prostředí (kromě Immory) o malinko zajímavější. Je to však pouze můj subjektivní pocit a názor. Pak alespoň dojde, jak už jsem psal výše, na město Immora a rozpaky se překlopí ve špičkový akční spektákl se vším všudy.

NIGHTMARE A TY DALŠÍ

Závěrem se sluší napsat, že než jsem začal hrát druhý díl Ancient Gods, poctivě jsem si prošel jak Eternalem, tak i prvním dílem DLC. Možná proto jsou mé zážitky ze hry tak bezprostřední a stále mě baví její hratelnost. Nejde jen o master levely, jde i o ten pocit, že Doom Slayer ještě neřekl poslední slovo. A za těch posledních pár let se lore hry samotné rozrostl do takových rozměrů, že by bylo hanbou jej i dál netěžit. Je tu totiž mnoho témat, kterým by se dalo stále věnovat. Dark Lord sice padl, ale co je třeba zač ta tajemná rasa Wraithů a proč jsou udržovaní ve stázích? To by mohlo být na dlouhé vyprávění.

I ve světlech všech drobných nedostatků, které hra obsahuje, jde o obrovský fan service a vyvrcholení, které stojí za prožití na vlastní kůži. Ale to fanouškům Dooma vykládat nemusím. Ti už jistojistě mají poslední dobrodružství dávno za sebou a užívají si jej již po několikáté. Stejně jako já. A pokud fanouškem nejste a z nějakého důvodu byste do Dooma rádi naskočili, učiňte tak již s hrou z roku 2016. Příběhové pozadí za to (pro někoho možná překvapivě) určitě stojí a časem dojdete až sem.  Na samý konec prastarých bohů.

Povinnost pro všechny fanoušky Dooma i prvotřídních FPS. Tečka!