Donkey Kong Country Tropical Freeze Recenze Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

17. 2. 2014 23:26 1

K přečtení poznámek z recenzování nového Donkey Konga není třeba žádného statistického génia. 627x ku*va, 551x do p..., 8x chleba namazanej syflem, 16x narvi si banán do … ty … … … s … a přinejmenším 80 spuštění jisté populární "ventilační" stránky. Byla to dřina, co – dřina – daleko spíše banánové peklo; a bude to stejné pro všechny, kdo nedostali od sudiček do vínku dar plošinovkové geniality. Nové Kongovo dobrodružství je totiž skákačkou tradiční, a to do té míry, že neodpustí hráči jediné zaváhání. A tak se opět stejně často velký opičák a jeho menší kamarádi pohybují z boku snímanými levely, přeskakují z plošinky na plošinku nebo jedou ve vozících všeho druhu a uhýbají překážkám, jako klopýtají o výmoly, padají do propastí, pálí se o lávu nebo jiným způsobem hynou.

BANÁNOŽROUT NA CESTÁCH

KONG & SPOL.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkeyho mohou doprovázet tři společníci. Diddy se svým jetpackem i Dixie s vrtulovým copem pomáhají při překonávání propastí, stařík Cranky a jeho hůl se zase hodí na oblasti s mnoha bodáky.

Donkey Kong slaví se svými přáteli narozeniny, když tu sněhová vločka zhasne svíčku na dortu. Je to předzvěst invaze ledových Vikingů, kteří obsadí Kongův domov a silným poryvem studeného větru odvanou opičí partu pryč. Duchaplný příběh to úplně není – dostatečná záminka prodrat se šesti ostrovy plnými překážek a nepřátel ovšem ano. Mocný, ale i značně zranitelný lidoop bude muset překonat něco okolo padesátky úrovní, jež přinášejí rozmanité plošinovkovací výzvy.

Tropical Freeze celkem pravidelně střídá levely, kde se Kong pohybuje pěšky a uvážlivě překonává statické či jen částečně pohyblivé překážky s adrenalinovými pasážemi v důlním vozíku, raketce, lodi či jiném přepravním zařízení. Pestrost přitom charakterizuje jak náplň levelů, tak i jejich design – i v rámci jednoho světa se hodně střídá barevné ladění, každá úroveň je postavena na určitém nápadu a řada prvků dává dvourozměrnému řádění hlubší rozměr a dynamiku. Jde o děj v pozadí samotných úrovní, kdy hráč může sledovat hořící džungli nebo měnící se atmosférické podmínky; a mnohdy je takováto premisa (požár v deštném pralese) využita i v hratelnosti, když se Kong musí vypořádat s hořícími a odpadávajícími plošinkami.

Díky nápaditému designu úrovní ani nevadí, že se herní principy od minula (ale vlastně už od devadesátých let) příliš nezměnily. Stále jde o lineární probíhání levelů, skákání nepřátelům na hlavu, odpalování sama sebe kanónem, houpání na lianách a další rozverné opičí radovánky. Pochopitelně včetně "výzvy ve výzvě" – sebrání všech písmenek slova KONG, rozesetých v těch nejobtížnějších částech úrovně, a odhalení několika dílků skládačky, což je spojené buď s nalezením tajného místa, anebo vyřešením bonusové minihry. A ano, nezapomínejme: levely jsou doslova přecpané banány, které Kong sbírá po celých trsech a přeměňuje na životodárné červené balonky. Hrát Tropical Freeze a pustit si k němu Wohnouty znamená jednoduše instantní banánový rauš.

BANÁN SEM, BANÁN TAM

TÓNY DŽUNGLE

Autorem soundtracku je David Wise, tradiční skladatel série už od Donkey Kong Country z roku 1994. V mnoha melodiích najdeme i ozvěnu jeho osmdesátkových soundtracků pro NES.

Mezi novinky Tropical Freeze patří ze série New Super Mario Bros. zkopírované házení předmětů a také omráčených nepřátel. Osvěžující mechanismus jen trochu brzdí, když hra donutí Konga, aby vláčel břemeno na delší vzdálenost, což se naštěstí stává jen málokdy. Jeden z ostrovů také obsahuje velké množství vodních (a samozřejmě zejména pod-vodních) pasáží, které mají poněkud odlišnou pohybovou dynamiku. Důležitým zásahem do hratelnosti je pak přidání Cranky Konga jako společníka. Zatímco minule pouze v obchodě prodával bonusové životy, nyní se stařík o holi stává plnohodnotným parťákem a pomáhá překonávat pasáže s mnoha bodáky a pastmi, které nevedou přímo do hlubin.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze si vede skvěle v úvodu a závěru jednotlivých ostrovů. První levely ještě nebývají pekelně obtížné, takže hráč neumírá na každém kroku, a báječně uvádějí do specifické atmosféry té či oné lokace. A naopak, závěrečný boss-fight je vždy velkolepou záležitostí. Souboje probíhají na několik fází, přičemž mezi nimi absentují checkpointy, a tak se hráč namnohokrát učí, jak se vyhnout útokům obří sovy nebo jiného trapiče, a vítězství je skutečnou odměnou. Celkově je Tropical Freeze hodně obtížnou hrou – neobsahuje Super Guide a checkpointy nejsou v levelech na každém kroku. Když se tedy povede doskákat náročnou pasáží k jednomu z nich, přivítá hráč růžové prasátko s bílou fanglí bezmála jako spasitele. Co je však důležité – obtížnost je hodně férová a téměř nikdy se nestane, že by hráč proklínal mizerné ovládání, špatně vyhodnocený skok nebo nějaký jiný herní glitch.

POMOCNÍK TASMÁNSKÉHO POLICISTY MIMO SLUŽBU

I tak ale nový Donkey Kong občas uklouzne. A protože všichni dobře vědí, jak může být uklouznutí na banánové slupce nebezpečné, pojďme si jeho nepočetné poklesky rozebrat. Především – ovládání na GamePadu není úplně šetrné k rukám hráče. Držení na krajích poměrně širokého ovladače a nutnost občas hodně dlouho přidržovat i levý či pravý zadní trigger zakládá na nehezký karpální tunel a z delšího hraní celkem dost bolí ruce. Ne úplně vydařené jsou svým spádem některé vodní levely, které namísto aby byly dramatickým bojem o každou molekulu kyslíku, spíše hráče otravují zpomalovaným a trhaným pohybem Konga při plavání. A konečně: nabídka herního obchodu je sice velmi pestrá, ale cena za zelený či modrý balonek zachraňující jednorázově před pádem nebo utopením tak docela nevyvažuje jeho přínos.

Vodní levely nejsou dramatickým bojem o každou molekulu kyslíku, spíše hráče otravují zpomalovaným a trhaným pohybem Konga při plavání.

Dělat dalekosáhlé soudy nad Donkey Kong Country: Tropical Freeze není nutné. Je to opět vycizelovaná, obtížná, ale spravedlivá plošinovka, v tom nejlepším slova smyslu tradiční. A tak se můžeme závěrem věnovat otázce, jejíž zodpovězení je doopravdy zásadní. Z které strany, milí hráči, loupete banány?

a) od stopky
b) od špičky

A ne, v téhle anketě opravdu neplatí, že "c je správně". Na druhou stranu můžeme jednomu šťastlivci za správnou odpověď věnovat tričko, kelímek a přívěsek s motivem hry! Stačí jen poslat e-mail na adresu soutez@hrej.cz a odůvodnit, jakým způsobem otevíráte banán. Z nejvtipnějších odpovědí došlých do stredeční půlnoci vylosujeme jednoho výherce.

Donkey Kong Country Tropical Freeze
Wii U Wii U

Vynikající plošinovka tradičního střihu, která je náročná, ale férová a navíc plná chutných banánů, takže je přímo k sežrání.