Disney Infinity 3.0 - Star Wars: The Force Awakens Recenze Disney Infinity 3.0 - Star Wars: The Force Awakens

Disney Infinity 3.0 - Star Wars: The Force Awakens

Jiří Bigas

Jiří Bigas

2. 1. 2016 12:00 56

I když hry podle filmů nemají zrovna tu nejlepší možnou pověst, stejně jako filmové adaptace slavných videoher, stalo se takovou milou tradicí očekávat s premiérou nových Star Wars titul, který novou epizodu doprovodí do kin. V případě sedmého dějství s podtitulem Síla se probouzí to docela dlouho vypadalo, že si Disney coby novopečený majitel licence nechá tuto příležitost trestuhodně uniknout. Nakonec se ale ukázalo, že lišáci v myšákově impériu si dali dvě a dvě dohromady a přišli na způsob, jak z nových Hvězdných válek učinit na poli videoher hned dvojnásobnou parádu. Namísto toho, aby svěřil práva k filmu EA nebo jinému studiu, které by na klíč připravilo klasickou digitální variaci na dobrodružství ze stříbrného plátna, rozhodl se multimediální gigant přihrát malou domů a ze sedmé epizody vytvořit další playset pro toys-to-life sérii Disney Infinity.

DO. OR DO NOT. THERE IS NO TRY

Tah hodný šikovného stratéga ale není bez rizika. Na jednu stranu může film přispět k tomu, že rozšíření samo o sobě přiměje fanoušky sáhnout po hře, o kterou se třeba dosud zajímat vůbec nemuseli. V opačném případě, pokud novinka dostatečně nezaujme, ale může fakt, že jde v podstatě o luxusní DLC odradit od koupě potenciální zájemce a samotná nutnost vlastnit základní hru se stane překážkou v tom, aby se playset The Force Awakens lépe prosadil. Kdo má novinku na svědomí, není tentokrát tak snadné dohledat, a tak přejdeme rovnou k věci, aniž bychom se zaplétali do složitostí vývoje značky, na které se podílí přinejmenším pět velkých studií.

Disney Infinity je světem fantazie, a tak lze v playsetu hrát i za všechny ostatní Star Wars postavy, které jste už dříve posbírali.

Jde už o třetí playset, který na Hrej.cz recenzujeme. První, který nesl podtitul Twilight of the Republic, byl součástí základní hry. Druhý nazvaný Rise Against the Empire, který volně mapoval události původní trilogie, se prodává samostatně a hodnotili jsme jej zvlášť. Nejnovější expanze má stejnou formu jako ostatní rozšíření a znovu je třeba k její kritice přistoupit specifickým způsobem. Není to klasické DLC, protože kombinuje dobrodružství samotné se sběratelskými postavičkami a v neposlední řadě rozšiřuje i takzvaný Toy Box v Disney Infinity, který vám umožní vytvářet si vlastní světy i mise s využitím souvisejících prvků, postav či kulis a sdílet vaše výtvory s ostatními. Za cenu přibližně 800 korun si z obchodu přinesete domů kámen se samotným příběhem a dvě interaktivní figurky, s nimiž podle vaší libosti můžete dobrodružství prožít. Součástí balení jsou Finn a Rey. Zbylí dva noví hrdinové sedmé epizody, jimiž jsou Poe Dameron a Kylo Ren, se prodávají zvlášť od 300 korun. Disney Infinity je ale světem fantazie, a tak lze v playsetu hrát i za všechny ostatní Star Wars postavy, které jste už dříve posbírali bez ohledu na to, zda to dává smysl, anebo něco takového zcela odporuje zdravému rozumu.

I HAVE A BAD FEELING ABOUT THIS

Jelikož kvalita jednotlivých playsetů, jakkoli jsou jen částí celkového kouzla a jedním ze stavebních kamenů úspěchu série Disney Infinity, v minulosti trochu kolísala, byl jsem velmi zvědavý, jak si vývojáři poradí s nelehkým úkolem adaptovat netrpělivě očekávaný film. Vývoj hry byl koneckonců z pochopitelných důvodů zahalen stejně neproniknutelnou rouškou tajemství jako zmíněný snímek. V Disney Infinity je zvykem, že každý playset mají na starost jiní autoři, a proto také mívají mnohdy překvapivě odlišnou atmosféru a pojetí, jakkoli staví na stejných základech. Pevně jsem doufal, že vývojáři The Force Awakens rozptýlí všechny naše obavy a zúročí veškeré dosavadní zkušenosti v rozhodujícím momentu, aby nám předvedli dosud nejlepší playset. Zřejmě jsem ale měl své naděje držet na uzdě, protože výsledek není zdaleka tak přesvědčivý, jak byste čekali od hry, která se pyšní tím, že jako jediná zřejmě na dlouho může exkluzivně odvyprávět příběh sedmé epizody. V samotném vyprávění už totiž pozorný hráč a divák najde první zádrhel. Ačkoli bych se rád vyhnul jakýmkoli spoilerům (i když obrázky v recenzi je nevyhnutelně mohou obsahovat), budu předpokládat, že film už jste měli možnost vidět.

Nuže dobrá. Pokud jsme o playsetu Rise Against the Empire tvrdili, že se původní trilogie drží jen velmi volně a její události odvypráví po svém, novinka má v tomto směru k předloze ještě volnější pouto, není tedy moc autentická, chcete-li. Při jejím hraní si neustále člověk klade otázku, proč se vývojáři rozhodli tak, jak se rozhodli. Je snad tak obtížné úzkostlivě se držet předem známého scénáře? Anebo otrockou adaptaci považovali za kontraproduktivní? A co když ve skutečnosti neměli k dispozici úplně přesnou podobu nejnovějších Star Wars ve snaze utajit příběh do posledního okamžiku, omezit jeho šíření a pokusit se zabránit jeho předčasnému vyzrazení a únikům. Nový playset totiž zcela nepochopitelně ignoruje některé klíčové okamžiky sedmé epizody, a nebo je prezentuje způsobem, který dost dobře nedává smysl. Upřímně se domnívám, že ani vývojáři samotné hry neměli přístup ke kompletnímu scénáři, a proto zápletka hry samotné působí poněkud nekompletně a zřetelně postrádá momenty, díky kterým byste si ji mohli zapamatovat.

I FIND YOUR LACK OF FAITH DISTURBING

Na druhou stranu musím autory pochválit za snahu přinést do konceptu opět nějaký nový prvek. I když nejde o bůhvíjak originální mechanismus. Pokud jsme v minulosti tvrdili, že dobrodružství Disney Infinity v mnoha ohledech připomínají hry ze série Lego - kupříkladu střídáním postav s odlišnými dovednostmi - v playsetu Síla se probouzí nacházíme další styčný prvek, a sice schopnost posbírat materiál, ze kterého lze něco dostavět či opravit. Náhradní díly tak zastupují roli kostiček, které legáčci vyhrabávají ze země, i když v tomto konkrétním případě je trochu matoucí, že současně harampádí funguje i jako platidlo. Stejně jako v případě Rise Against the Empire také u The Force Awakens postrádám větší důraz na příběhové vyprávění a snahu o klasickou akční adventuru/plošinovku namísto sandboxu, který přetéká generickými úkoly ve stylu najdi-posbírej-přines. Jako by vývojáři definitivně rezignovali na snahu udělat z playsetu dobrodružství, které by obstálo v konkurenci Lego her i samo o sobě bez Toy Boxu a sběratelských figurek. To se ostatně odráží i na délce hry, která jakkoli není zrovna špičková, s patřičnou porcí obsahu má potenciál bavit vás klidně sedm osm hodin. A výsledek? Playset pokoříte na jedno posezení během tří hodin. To je opravdu smutná bilance.

Nové postavy disponují odlišnou plejádou schopností, které můžete v průběhu hry rozvíjet. Jedna z nich se dokonce časem chopí světelného meče.

Jakkoli máte možnost vrátit se na některý z několika málo světů, které jste už navštívili, a vyzobat nepovinné mise, splnit vedlejší úkoly a obstát v naplánovaných výzvách, jen stěží to samo o sobě bude stačit. Zvlášť, když se drtivá většina z nich odehrává podle zmíněného stále se opakujícího scénáře, který notabene znáte už z minulých her. Ty se přitom pokaždé snažily nabídnout něco navíc. Nový playset ale ve srovnání se svými předchůdci má opravdu jen to opravování. Jinak vzalo studio veškerý design přes kopírák a servíruje hráčům další nikterak bohatou porci téhož chodu. Autoři přitom stavěli na solidních základech, které stále přesvědčivě podpírají celou konstrukci hry. Nové postavy disponují odlišnou plejádou schopností, které můžete v průběhu hry rozvíjet. Jedna z nich se dokonce časem chopí světelného meče. Obě přitom mají trochu jiný styl boje než jejich předchůdci a přeci se umí ohánět chladnou zbraní, blasterem i pěstmi. Novým postavám nadto měli propůjčit hlasy jejich filmoví představitelé, pokud to pro vás má nějakou váhu. Když pak ale po třech hodinách civíte na závěrečný souboj, který ještě ke všemu není moc dobře zpracovaný a atraktivněji vypadá jeho nehratelná část, nemůžete se zbavit zklamání z promarněné šance vytěžit maximum z nového filmu i osvědčeného konceptu Disney Infinity.

MIND TRICKS DON’T WORK ON ME

Navzdory vší kritice musím zdůraznit jedno. Všechno, co jsem na adresu playsetu prohlásil, platí pro dospělého hráče, který se soustředí především na přichystanou hru. Netrávím dlouhé hodiny v sandboxu, nikdy nebudu stavět komplikované úrovně v Toy Boxu a i když dokážu ocenit kouzlo sběratelských postaviček, nevystavím si je v dětském pokojíčku na poličku a nebudu se k ním nábožně tulit před spaním. Jinými slovy, ratolesti budou z novinky unesené bez ohledu na to, že věrně nekopíruje příběh filmu a vzdala se ambicí stát se odlehčenou náhradou za hry typu The Force Unleashed. Jinak by ostatně nebyl ze hry takový fenomén. V listopadu se prokousala značka Disney Infinity na další platformu, a sice Apple TV, což jen svědčí o tom, že se vydavatel snaží oslovit nejen náruživé hráče, ale především ty sváteční.

Playset Star Wars: The Force Awakens není ekvivalentem nejlepších Disneyho pohádek, u nichž se stejně dobře pobaví dospělí jako děti. Je určen převážně mladším hráčům. Není to ale na druhou stranu ani variace na ten nejstupidnější animák, u kterého si rodiče v kině krátí dlouhé chvíle pikantními textovkami. Klidně se můžete s mladším sourozencem nebo potomkem chopit ovladače, aniž by se vám roztekl mozek na kaši. Což je, přiznejme si to otevřeně, často u her pro děti samo o sobě docela výzva. Momentálně má na sedmou epizodu tato novinka exkluzivní práva a dokud tomu nebude jinak, stejně nenajdete jinou alternativu. Jestliže bez ohledu na rok narození stále syslíte figurky postaviček ze Star Wars a láká vás představa, že dáte dohromady vaši vlastní misi s využitím filmových rekvizit, jste zřejmě na správné adrese. Musíte se ovšem smířit se skutečností, že stejně jako nové Hvězdné války i tato hra primárně cílí na věkovou skupinu, která zřejmě nebude mít úplně stejný vkus jako zmlsaný dospělák.

Wii U Wii U
iOS iOS

Od nového rozšíření pro Disney Infinity 3.0 bohužel nemůžete čekat plnohodnotnou náhradu za filmovou hru, jakou byla třeba Revenge of the Sith z roku 2005 od studia The Collective k třetí epizodě. Mladší publikum si tím ale nejspíš chuť zkazit nenechá.