Disney Infinity 3.0 - Rise Against the Empire Recenze Disney Infinity 3.0 - Star Wars: Rise Against the Empire

Disney Infinity 3.0 - Star Wars: Rise Against the Empire

Jiří Bigas

Jiří Bigas

17. 10. 2015 17:00

Cenová politika, forma, rozsah i obsah DLC patří mezi hojně a vášnivě diskutovaná témata. Rozšíření Rise Against the Empire pro toys-to-life titul Disney Infinity 3.0 je ale přeci jen trochu jiný případ. Jde o expanzi v tradičním slova smyslu, která se neomezuje jen na digitální balíček jedniček a nul, ale přesto je neobyčejná. Jelikož je ze své podstaty a v konkurenci klasických DLC tento komplet značně nestandardní, nelze při jeho hodnocení opomenout skutečnost, jakou nabízí přidanou hodnotu, ale na druhou stranu ani vyšší cenu. Rozhodli jsme se proto využít příležitosti a podívat se na zoubek prvnímu rozšíření, které obohatilo hru Disney Infinity 3.0. A po dobrodružství Twilight of the Republic, které navazovalo na druhou epizodu, jsme nemohli opustit svět Hvězdných válek. Na řadu tak přišla expanze, která volně mapuje události původní trilogie a hlavní roli v ní hrají Luke Skywalker a princezna Leia.

NENÍ TO JEN HRA. NENÍ TO JEN DEKORACE

Jak už jsme opakovaně upozorňovali, vnímat jakoukoli toys-to-life hru jen jako variaci na klasické plošinovky by bylo velice krátkozraké. Pokud bychom hodnotili každý playset pouze jako svébytné virtuální dobrodružství, stěží by se těmto titulům dostalo takového věhlasu a popularity. Sběratelství, krásné figurky, masivní editor a komunitní obsah tvoří nerozlučnou partu. Pojďme se tedy podívat blíže na to, co konkrétně balení Rise Against the Empire obsahuje a na kolik vás přijde. Expanze se prodává přibližně za 800 až 900 korun, což není málo. Zejména, pokud by takovou cenovku vydavatel nalepil na standardní DLC. Playsety Disney Infinity jsou ale všechno možné, jen ne standardní. Součástí krabice se zmíněným dobrodružstvím je totiž i dvojice krásných postaviček, které s pomocí herní základny přenesete do virtuálního světa. Další figurky už si musíte koupit samostatně, pokud je chcete, a každá z nich vás přijde přibližně na 300 až 350 korun. Když se podíváte na cenu podobných sběratelských postav, snadno se přesvědčíte o tom, že jejich cena není nikterak závratná a přitom navíc mají i jiné využití, než je pouhá dekorace.

V Disney Infinity 3.0 není problém, abyste zkřížili hrdiny s příběhy, kde nemají co dělat, nebo proti sobě postavili Dartha Vadera a Anakina Skywalkera.

Dvě postavičky v rozšíření a k tomu příběhové dobrodružství už nezní vůbec zle. Zejména, když uvážíte, že všechny figurky ze Star Wars lze využít ve všech playsetech (do konce roku vyjde ještě rozšíření The Force Awakens inspirované stejnojmenným novým filmem) bez ohledu na to, zda postava skutečně vystupovala v původní či nové trilogii, nebo dokonce úplně jiném příběhu. V Disney Infinity 3.0 tak není problém, abyste zkřížili hrdiny s příběhy, kde nemají co dělat, nebo proti sobě postavili Dartha Vadera a Anakina Skywalkera, což nejenže nedává docela dobře rozum, ale nikde jinde pravděpodobně nebudete ničeho podobného svědky. I pokud byste ale chtěli zůstat věrní kánonu, do příběhu Rise Against the Empire můžete vedle výše zmíněné ústřední dvojice zapojit i další výtečníky, mezi než se počítá Chewbacca, Boba Fett, Han Solo i samotný Darth Vader.

JINÝ TÝM, JINÝ STYL

Playset Twilight of the Republic, který byl součástí starter packu, jsme chválili za pokroky v grafice a samotné hratelnosti, za větší důraz na příběh i propracovanější mechanismy, ať už se to týkalo levelování postav nebo soubojového systému. Jak už je ale v případě Disney Infinity zvykem, jednotlivá dobrodružství nemají na svědomí jen hlavní vývojáři ze studia Avalanche Software. S Twilight of the Republic jim pomáhal známý tým Ninja Theory, který má na kontě hry jako Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West nebo DmC: Devil May Cry. A novinka zase vznikla pod taktovkou firmy Studio Gobo, jejíž lidé jsou podepsaní pod starším playsetem Pirates of the Caribbean. Nezmiňujeme se o tom jen tak pro nic za nic, protože na výsledku je to rozhodně poznat. Jakkoli obě dobrodružství těží ze spolupráce obou týmů a v obou byste našli příspěvek lidí z Ninja Theory i Studio Gobo, jejich rukopis je jiný. Playset Rise Against the Empire se tak rozhodně nenese v úplně stejném duchu jako první hra a v mnoha směrech se tato dobrodružství liší.

Bez zajímavosti není ani skutečnost, že původně měly tyto playsety vzniknout v opačné režii. Až v průběhu předprodukce si všechny zúčastněné strany uvědomily, že je to trochu nepraktické a hlavně nelogické. Rise Against the Empire totiž obsahuje víc dopravních prostředků, s nimiž mají zkušenosti spíše lidé v Gobo, zatímco Twilight of the Republic, orientovaný primárně na souboje se světelnými meči, po kritice akce z předchozích her musel vzít na palubu někoho, kdo je pokládán za specialistu na tyto pasáže. Výsledkem je, že v obou dobrodružstvích přirozeně najdete společné styčné prvky, které playsety sdílí, ale titul jako takový se přesto hraje trochu jinak. Jiné jsou některé mechanismy, jiná je ale především celková atmosféra a náplň hry. Což není dáno zdaleka jen tím, že se hra inspirovala původní filmovou trilogií.

NOVÉ POSTAVY UMÍ STŘÍLET

Mnohem větší vliv na odlišný pocit z akce určitě mají zvolené postavy a jejich schopnosti. Už posledně jsme si pochvalovali, že hlavní hrdinové prvního dobrodružství, kterými jsou Anakin a Ahsoka, mají odlišné dovednosti a jak roste jejich úroveň, s každou z postav se hraje jinak. Což přirozeně platí i o dalších hrdinech, kteří patřili do příběhu Twilight of the Republic. Tentokrát jsou ale rozdíly ještě větší a Leia i Luke za ně vděčí zejména skutečnosti, že se ohání blastery, což původní dvojice neuměla. Zatímco Lukova sestra se na střelbu spoléhá z větší části, Skywalker si bere to nejlepší z obou světů a je stejně schopným šermířem jako střelcem. Podobně jako ve filmech. Coby rytíř Jedi přesto není ubohým klonem předchozích postav a opět nabízí vlastní paletu útoků a schopností, které souvisí s využíváním Síly.

Vývojáři si s kánonem příliš hlavu nelámali a s dějem nakládali velmi volně a různě si ho ohýbali pro vlastní potřeby.

Jak už bylo řečeno, oba sourozenci se pustí nevědomky do křížku se svým vlastním otcem, který uzurpuje veškerou známou galaxii. Půjdete sice po stopách původních filmů, ale hra se jejich příběhu otrocky nedrží a mnoho situací vám tak bude zřejmě trochu podezřelých. Vývojáři si totiž s kánonem příliš hlavu nelámali a s dějem nakládali velmi volně a různě si ho ohýbali pro vlastní potřeby, což vám bude jasné vlastně od první scény, která zřetelně napovídá, že vás čeká tak trochu jiný pohled na originální Hvězdné války. Přesto se pochopitelně vypravíte na známá místa, jako jsou planety Tatooine a Hoth, lesnatý měsíc Endor i Hvězdu smrti. Mnohokrát se utkáte s nepřáteli na povrchu planet i ve vesmíru, potkáte bezpočet známých postav, povozíte se spoustou dopravních prostředků, prožijete ikonické momenty z filmu, zapojíte se do slavných bitev a nakonec pochopitelně změříte síly se svým otcem.

KROK ZPÁTKY

Když si pečlivě projdete obrázky ze hry, sami si dokážete udělat dost konkrétní představu o tom, co na vás čeká, že se autoři snažili ze slavného univerza vytřískat maximum a že playset obsahuje pestrou směsici misí v různorodém prostředí. Naneštěstí hra trochu klame tělem a výsledný produkt zůstal za našimi očekáváními. Jakkoli řadu kvalitních mechanismů včetně soubojového systému a levevolání hrdinů hra zdědila z Twilight of the Republic, stejně jako roztomilou grafiku a schopnost přitáhnout k obrazovkám malé i velké, nezapře, že jí chybí ambice startovního playsetu. Ten si troufl oslovit i náročnějšího hráče, který od úkolů čeká tvrdší výzvu a v příběhu a dialozích hledá větší hloubku. I když je to naprosto nepochopitelný paradox, právě scénář, vyprávění a animace v novince nefungují. Jakoby autoři zcela rezignovali na příležitost odvyprávět věrně a co možná nejkompletněji ceněnou filmovou trilogii, kterou trestuhodně nezmapovali podle našich představ a promarnili svůj potenciál a šanci na ultimátní Star Wars zážitek. V jednom balení tak sice najdete všechny tři filmy, ale pokud byste je nikdy neviděli, asi byste z příběhu dvakrát moudří nebyli a dost byste se nejspíš divili tomu, jaké pozdvižení vyvolaly.

Vývojáři ženou příběh zbytečně překotným tempem kupředu a přitom se současně zdaleka ne tak často věnují hlavní zápletce. Na animace a dějové zvraty narazíte méně než v prvním playsetu, takže je celé dobrodružství mnohem méně výpravné. Tam, kde se autoři Twilight of the Republic pokoušeli zřetelně odklonit od sandboxové podstaty Disney Infinity a úspěšně aspirovali na srovnání s běžnou akční adventurou, se Rise Against the Empire vrací ke kořenům. Pokud to považujete za pozitivum, je to pro vás jedině dobře. Měli byste ale vědět, že v tomto případě na vás mnohem častěji než příběhové mise čekají nepovinné výzvy a přiblblé vedlejší úkoly ve stylu: dojdi a přines, posbírej X věcí a udělej s nimi Y, zabij tolik a tolik nepřátel. Když se přitom hra konečně zase rozjede, stojí to většinou za to. Zaútočíte na Hvězdu smrti, budete bránit povstaleckou základnu před útokem mohutných AT-AT, likvidovat křižníky Impéria i kličkovat s Millennium Falconem mezi asteroidy a vyhýbat se palbě nepřátel.

NENÍ TATOOINE JAKO TATOOINE

Pochvalu vývojáři zasluhují i za skutečnost, že se neuchýlili k laciné recyklaci, která se několikrát ve hře přímo nabízí. Když například navštívíte Tatooine, která nechyběla ani v Twilight of the Republic, není to k milému překvapení hráče ta samá planeta. Což samozřejmě dává smysl i vzhledem k času, který oba příběhy dělí, ale člověk se upřímně řečeno připravuje podvědomě spíš na skutečnost, že se bude znovu prohánět stejnými kulisami. Obě hry pochopitelně v podobných případech sdílí mnohé prvky, efekty, hudbu nebo rekvizity, ale není to totéž přes kopírák. Navzdory tomu a skutečnosti, že je akce pořád povedená, souboje ve vesmíru zábavné a titul se dobře hraje, nelze ovšem ignorovat fakt, že navštívíte méně míst a budete v nich nuceni strávit více času. A to ne vždy tou nejpodnětnější činností. Rise Against the Empire je čistý sandbox, který vás vrhne do mapy, která je posetá malými a ještě menšími úkoly, z nichž většina uspokojí jen mladší hráče a ty nejoddanější fanoušky. Tomuto cíli je podřízeno i několik změn v designu. Jednou z novinek je kupříkladu potřeba stavět na mapách nejrůznější budovy, které chrlí stíhačky, vozidla, zvířata i nepřátele. Pokud se chcete dosyta vyblbnout a vytěžit navštívený svět na maximum, je to optimální způsob, jak vás někde udržet. Pokud ale chcete hltat příběh a co nejdříve se přemístit z jednoho světa na druhý, odejdete dost možná s nepořízenou.

První playset zřejmě nastavil laťku příliš vysoko a méně zkušený tým ji nedovedl svým výkonem srovnat, natožpak překonat.

Mrzí mě i fakt, že se vývojáři nevypořádali s nešvarem v podobě náhle končících animacích, které necitlivě přeruší hudební doprovod a několika dalšími maličkostmi, které snesou větší péči. Rise Against the Empire není špatný titul, ale zůstal za svými očekáváními a nadějemi, které do něj hráči vkládali. První playset zřejmě nastavil laťku příliš vysoko a méně zkušený tým ji nedovedl svým výkonem srovnat, natožpak překonat. Dobrodružství Twilight of the Republic naznačovalo ambice do budoucna oslovit širší skupinu hráčů, a to i těch tradičněji orientovaných, které zajímá především hratelnost a příběhová akce spíš než editor, jenž díky novince samozřejmě opět obohatíte o hezkou řádku “stavebních” prvků. Rise Against the Empire coby samostatný titul sklouzl zpátky do solidního nadprůměru starších playsetů, které jsou rozhodně velmi dobrou a poctivou zábavou pro menší hráče, ale odrostlé publikum neosloví univerzálně. Navzdory tomu se stále hodně těším na rozšíření The Force Awakens, které do kin doprovodí nejnovější Star Wars. Pevně věřím tomu, že si Disney a LucasArts nenechají ujít příležitost předvést to nejlepší v jediné hře, která vás letos nechá prožít události chystaného filmu.

Disney Infinity 3.0 - Rise Against the Empire
Wii U Wii U

Slušné dobrodružství ze světa původních Star Wars zůstalo bohužel ve stínu originální hry. Je to solidní rozšíření za adekvátní cenu, ale není tak ambiciózní a univerzálně navržené jako první playset. Děti jím však budou nadšené.