Disney Infinity 3.0 Recenze Disney Infinity 3.0

Disney Infinity 3.0

Jiří Bigas

Jiří Bigas

31. 8. 2015 12:30 3

Ze všeho nejobtížnější jsou na Disney Infinity první krůčky. Poznat to bylo ostatně i během našeho vyprávění v podcastu, povídání během vysílání Hrajte s námi a vlastně kdykoli jsme se v redakci k tomuto tématu vrátili. Vysvětlit, v čem spočívá kouzlo této otevřené dobrodružné hry je paradoxně mnohem obtížnější, než jak se to jeví, když si k ní sami sednete. My bychom ale nechtěli sklouznout k přílišné popisnosti, a tak nám prosím odpusťte, pokud si dovolíme předpokládat, že alespoň to základní už minimálně od nás víte, i pokud jste se dříve o tuto značku nezajímali. I když trojdílná toys-to-life série vypadá jako zábava pro děti, rozhodně není určená jen těm nejmenším hráčům. A s každou další verzí se této pejorativní nálepky snaží vývojáři zbavit. Nutno podotknout, že poměrně úspěšně. Zatímco první generace se zaměřila téměř výhradně na klasické disneyovky a animáky od Pixaru, jimž dělali společnost Piráti z Karibiku a Osamělý jezdec, druhá verze už se vytasila s o poznání univerzálnější kalibrem, a sice universem od komiksového nakladatelství Marvel. Díky němu se svět Disney Infinity rozrostl o úžasného Spider-Mana, Avengers nebo Strážce Galaxie.

STAR WARS Z LEGA BYLY TAKÉ PRO DOSPĚLÉ

Co nabídnout víc, aby to korespondovalo s původní myšlenkou, zapadalo do Disneyho plánů, a přitom se současně pokusit oslovit ještě širší a také starší publikum? Odpověď na tuto nelehkou otázku se díky zdánlivě bezedné peněžence filmového giganta nabídla sama - Star Wars. Hra, která poprvé vyšla v roce 2013, nikdy dřív neměla větší šanci oslovit mainstreamové hráče, kteří ji až dosud přehlíželi. Jedním z pádných důvodů je i skutečnost, že s výjimkou Battlefrontu byste letos další velké hry s licencí Hvězdných válek hledali marně. Což se může jevit jako trestuhodné opomenutí, zvláště přihlédneme-li ke skutečnosti, že už v prosinci zamíří do kin sedmá epizoda s podtitulem Síla se probouzí. Pokud by vás zajímalo, jak je možné, že si vydavatel nechal ujít příležitost doprovodit ji videoherní adaptací, měli byste vědět, že suplovat ji bude právě nové dobrodružství, které vyjde pro Disney Infinity 3.0 koncem tohoto roku. Ale to bychom předbíhali.

Disney Infinity nikdy dřív nemělo větší šanci oslovit mainstreamové hráče.

Jak už nejspíš víte, Disney Infinity není úplně obyčejný titul. Vlastně je velmi neobyčejný. Není to jen videohra, není to jen sandbox, není to jen sběratelská vášeň nebo figurka schopná vstoupit z reálného světa do toho virtuálního. Je to všechno dohromady. K libovolné verzi Disney Infinity se dostanete skrze Starter Pack, který obsahuje vše potřebné, tedy hru samotnou, nějaké postavičky, jedno předpřipravené dobrodružství a základnu, díky níž titul komunikuje s reálnými figurkami a dalšími fyzickými prvky. Sběratelství představuje důležitou součást hry a hraní Disney Infinity si bez něj už nelze skoro představit. Pokud byste neměli k figurkám žádný vztah, připravíte se o jeden ze tří základních pilířů, které hru a jeí kouzlo tvoří. Dalším je pak už zmíněný sanboxový mód, který vám dovolí po vzoru Minecraftu postavit téměř cokoli, co pojme vaše fantazie. A v neposlední řadě jsou tu klasické příběhy od renomovaných vývojářů, které připomínají nejčastěji akční adventuru nebo plošinovku. V součtu tvoří silný tým, který vás může zabavit na dlouhé hodiny, jestliže však nemáte k některé z částí vztah, je třeba důkladně zvážit, zdali zbytek vyváží to, oč se připravíte.

ZPÁTKY K RÝSOVACÍMU PRKNU

Mohli bychom strávit dlouhé minuty snahou vypočítat vše, co s sebou přinese verze 3.0 za obsah, kolik sběratelských postaviček rozšíří řady těch stávajících a jaká všechna dobrodružství na nás čekají. My se ale omezíme na to základní. Tedy výčet a zhodnocení toho, co obsahuje startovní balení. Nám se dostal do rukou Starter Pack, v němž vedle toho nejnutnějšího naleznete dobrodružství Twilight of the Republic a dvě postavičky, jimiž jsou Anakin Skywalker a Ahsoka Tano. Samostatně si pak už nyní můžete koupit příběh situovaný do světa pixarovky V hlavě nebo další Star Wars s podtitulem Rise Against the Empire, které vycházejí z původní trilogie. A další budou přibývat. Součástí každého z těchto takzvaných play setů jsou i dvě nové figurky a spoustu dalších postav si lze koupit samostatně. My se ale vrátíme k našemu konkrétnímu případu. Jakkoli si nás i předchozí verze nakonec dokázala překvapivě omotat kolem prstu, provázela ji řada problémů, o nichž se ještě zmíníme. Jedním z těch nejpalčivějších byla skutečnost, že jste se na začátku mohli ve světě Disney Infinity celkem lehce ztratit. Při všech možnostech měli vývojáři trochu problém dávkovat hráči informace rozumným tempem, aby je byl schopen zpracovat. Zejména, pokud šlo o úplného nováčka, nebo, světě div se, mladšího hráče. Těm byl titul určen primárně, ale přitom i kvůli jazykové bariéře (hra není v češtině), nemuselo být snadné se základy prokousat.

Disney Infinity 3.0 přichází s osvědčenou kostrou a hratelností, kterou vývojáři obalili spoustou vylepšení, novinek a průvodců. To vše dohromady pomáhá sžít se lépe se celým titulem. Začíná to už interaktivním úvodem, během nějž si v rychlém sledu po sobě vyzkoušíte ukázky z několika dobrodružství, a máte tak konkrétní představu, co na vás vlastně čeká. Úplně první hra vyšla ještě pro staré konzole, a protože se jich vývojáři drží stále zuby nehty, nesl titul i v druhé generaci jisté známky “opotřebení”. Především na poli grafiky, technického zpracování obecně a ovládání to občas skřípalo. Třetí verze má tu výhodu, že může vzít to nejlepší z předchozích dílů a díky spolupráci několika známých týmů se výsledek těsně přiblížil tomu, o čem jsme si u druhé verze říkali, že by to měli autoři upravit, opravit nebo předělat. Konkrétně naše dobrodružství Twilight of the Republic, navazující na události druhé epizody, dostalo na starost studio Ninja Theory. Nikoli náhodou. Autoři her jako Heavenly Sword nebo DmC: Devil May Cry, tedy specialisté na akční rubačky, měli za úkol vylepšit primitivní soubojový systém na blízko, což se jevilo jako nutnost, když vezmeme v úvahu, že rytíři Jedi hrají v novince prim. Společně s nimi se vypravíme na planety Geonosis, Coruscant, Tatooine a Naboo, abychom odhalili, kdo stojí v pozadí událostí, které vedly k opětovnému spuštění továrny na bojové droidy.

VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE

Sami nebo společně s kamarádem na jedné obrazovce navštěvujete důvěrně známá místa v jedné předaleké galaxii a během vašeho putování pochopitelně narazíte na celou řadu známých postav, ať už těch přátelských, anebo naopak. I když tahle výprava není bez chyby, rozhodně si o ní troufneme tvrdit, že je zatím tím nejlepším, co jsme v rámci Disney Infinity viděli a hráli. Svou výpravností, scénářem, dabingem a pestrostí konečně připomíná zcela svébytnou akční plošinovku, která by docela dobře obstála i sama o sobě. Pohybujete se v relativně otevřeném světě, plníte hlavní i vedlejší úkoly, cestujete z planety na planetu, máte možnost osedlat živé tvory, povozit se ve speederu i zastřílet si ve stíhačce na oběžné dráze některé z planet a utkat se z nepřátelskými loděmi. I když by někdo mohl namítnout, že jednotlivé části jsou relativně přímočaré a postrádají větší hloubku, jde o velký pokrok ve srovnání s minulými generacemi. Vesmírné souboje možná nejsou nejpropracovanější, ale hratelnost rozhodně osvěží. Spíš než s malou komplexností se člověk potýká s neobvyklým ovládáním vesmírných pasáží. Na povrchu si zase můžeme zanadávat na skutečnost, že třeba podracing nabízí závody jen jeden na jednoho, když vývojáři měli možnost “vytunelovat” v podstatě celý Star Wars Episode I: Racer, ale čert to vem.

Používání Síly a boj se světelnými meči je očividně ovlivněn hrami jako The Force Unleashed nebo Jedi Academy.

Nejdůležitější je, že se budete dobře bavit a rovným dílem k tomu přispívá obsah hry, nová grafika i schopnosti postav. Pokud jsme si u minulé verze stěžovali na přílišnou podobnost jednotlivých figur, omezené možnosti levelování a archaické audiovizuální zpracování, vše prošlo důkladnou revizí. Naše obavy, že se grafika nepohne z místa, protože ji budou brzdit staré konzole, kde má být hra co do obsahu zcela totožná, se naštěstí nepotvrdily. I když stále sledujeme hodně stylizovanou podívanou, obraz je mnohem detailnější a ostřejší než v minulosti. Ne že by neexistoval prostor pro zlepšení, ale ten tam je pocit, že dobrodružství z Disney Infinity vypadají na první pohled jako chudí příbuzní Lego her. Co se vylepšování postav týče, jejich schopnosti se nově větví do několika kategorií, v nichž se mnohem lépe orientuje a především si konečně odemykáte opravdu nové, unikátní a užitečné dovednosti. Ahsoka a Anakin nepůsobí jako dvě totožné postavy. Zatímco ona je agresivní, používá Sílu ofenzivním způsobem, ničí s její pomocí vše, co jí stojí v cestě, odstrkuje nepřátele a její speciální pohyby jsou jednoznačně útočné, její mistr se spíše kryje, zaměřuje se na obranu a defenzivní schopnosti, jako je možnost vytrhnout nepříteli z ruky štít či si jej přitáhnout k sobě. Pokud by všechny figurky byly alespoň tak odlišné, jako základní dvě, byl by to velký pokrok. Navíc je používání Síly a boj se světelnými meči očividně ovlivněn hrami jako The Force Unleashed nebo Jedi Academy.

SANDBOXU JSEM NA CHUŤ NEPŘIŠEL

Pochvalu autoři zasluhují i za skutečnost, že si hra konečně lépe rozumí s nejrůznějšími divokými crossovery, takže je nyní možné hrát se všemi Star Wars postavami všechny Star Wars play sety. Někdy z toho vznikají poměrně komické situace, ale i v tom tkví kouzlo Disney Infinity. Z idylické pohádky vás bohužel v samém závěru vytrhne skutečnost, že se poslední etapa našeho dobrodružství už nesla v lehce generickém duchu a potom skutečnost, že play sety očividně stále zápolí s nedostatečnou délkou. V Twilight of the Republic strávíte šest hodin, možná o něco více, pokud se rozhodnete splnit všechny vedlejší mise a vyzobat veškeré výzvy. Ale ono to nějak nestačí. Tenhle svět má očividně na víc a vy prostě chcete víc. Nezbývá než se poohlédnout po dalším play setu… A nebo vlastně nikoli. Kouzlo Disney Infinity totiž spočívá v tom, že čeho se vám nedostane od vývojářů, můžete si vynahradit sami anebo s pomocí šikovné komunity. Tak jako v předchozích generacích je totiž nedílnou součástí hry takzvaný Toy Box, v němž se můžete dosyta vyřádit. Stavěním vlastních levelů s pomocí propriet, které si odemknete hraním hotových her, můžete strávit dlouhé hodiny. A pokud jste od přírody spíše lenoši, stále tu na vás čeká mnoho miniher, výzev a hříček, které si připravili vývojáři. Jen se musíte smířit s tím, že nejsou obalené žádným příběhem, nevydrží vám stejně dlouho jako play set a nevystačíte si jen se Star Wars, Naopak díky nim infiltrujete světy Trona, Aladina, Hercula a mnohé další.

Jedno vám ale garantovat nemůžeme, a sice, že vás to bude bavit. Tenhle mód není zdaleka tak univerzální jako Minecraft a je třeba se mu podřídit a přistoupit na pravidla zdejší hry. Zhodnotit play set není těžké, hodnotit editor virtuálního příbytku a sandbox, který z valné části stojí na práci komunity, ovšem není zdaleka tak prosté. Budu k vám zcela upřímný a prohlásím, že mě tvorba vlastního obsahu neoslovila. Nemyslím si ale ani náhodou, že je to nutně chyba hry jako takové. Obávám se jen, že jsem z některých jeho možností už buď vyrostl, anebo nemám dost fantazie. V zásadě mi totiž přijde, že sandbox by nějak takto měl vypadat a fungovat, jen pro něj nemám já osobně slabost. A o tom to celé vlastně je. Pokud se jeden pilíř našeho virtuálního pantheonu zbortí, klenba Disney Infinity drží dál. Z výše uvedených tří důležitých součástí mě editor nechal chladným, stále tu ale zůstaly skvělé figurky, které by klidně obstály i samy o sobě jako sběratelské, aniž by musely vůbec něco umět, a k tomu tu máte povedené příběhové dobrodružství. Není sice z nejdelších, ale co vám mám povídat, jsou to prostě Star Wars a je to sranda. Občas možná zbytečně infantilní, ale přes to se dokážete přenést, věřte mi. Pokud byste ovšem z nějakého důvod získali dojem, že vás nezajímá více než jedna složka hry, jako tomu bylo v tomto případě, musíme vás upozornit, že samy o sobě nejsou tak silné, aby obstály sólo.

Disney Infinity 3.0
Wii U Wii U
iOS iOS

Existují hry pro dospělé a hry pro děti. Stejně jako třeba filmy. Ty obyčejné baví v obou případech obvykle jen jednu polovinu publika. Disney Infinity 3.0 je jako skvělý animák od Pixaru. Je určený dětem, ale baví se u něj i dospělí. A to je zatraceně těžká disciplína.