Disaster: Day of Crisis Recenze Disaster: Day of Crisis

Disaster: Day of Crisis

Filip Sladký

Filip Sladký

8. 11. 2008 23:27 2

Ani záchranář z povolání nedokáže vždy a všem pomoci. O to horší pak je, když se obětí neštěstí při výbuchu sopky stane váš blízký přítel a zároveň kolega, přičemž se nemůžete zbavit pocitu, že šlo udělat víc. Nemluvě o tom, že vás z toho všeho obviňuje mladší sestra tragicky zesnulého, Lisa, které na světě už nikdo jiný nezbyl. Inu, moc vřelého uvedení do kontextu se ve hře Disaster: Day of Crisis rozhodně nedočkáte. Pro Raye, v tu dobu již neaktivního člena elitního záchrannářského týmu, začíná pouť za znovuzískání důvěry okolí, která však bohužel vede skrz nemalé množství přírodních i nepřírodních katastrof. Nehorázná smůla, nutno podotknout.

Potetovaný všeuměl

Rozmanitost. Tímto slovem bych popsal herní systém, který vám umožňuje zhostit se nepřeberného množství rolí. Automobilová honička po městě, přestřelka v opuštěném skladišti, útěk před valící se lávou, mohutnou vlnou tsunami či úprk po hroutící se skále. A tímto výběrem to zdaleka nekončí. Ray je chlapíkem netušených možností, který se bude za vaší asistence snažit pomáhat nejen sobě a svému osudu, ale i spoustě řadových občanů, kteří neměli takové štěstí při útěku před zrádnými živly a čekají na svého zachránce.

Na vrcholu dějové pyramidy stojí hlavní úkol – přežít. Jak jsem již řekl, příroda se s vámi a ostatními obyvateli Blue Ridge City opravdu nemazlí a nastraží vám během hry nejednu zdánlivě nepřekonatelnou překážku. Pokud se rozhodneme zapátrat hlouběji, velice brzy zjistíme, že na pozadí vaší bitvy o přežítí tahají za symbolická lana dokonce i teroristé, kteří se zmocnili nukleární hlavice a rozhodně si ji neplánují jen tak vystavit doma na poličce. Nešťastnou náhodou se s nimi hned na počátku všech událostí osudově zapletete při snaze kontaktovat výše zmiňovanou Lisu, která jimi byla shodou okolností unesena spolu se svým šéfem, renomovaným seismologem, za účelem zisku informací. Tím pádem si budete muset opravdu hbitě oprášit své pistolnické dovednosti, jelikož si přestřelek s nepřáteli užijete opravdu dosyta. Pojďme se tedy společně podívat, jak si autoři poradili s jejich provedením a ovládáním zbraní.

Soubojový systém je velice podobný tomu z Time Crisis. Díky nadmíru slušnému potenciálu Wii ovladače v kombinaci s nunchukem jsou souboje velice zábavné. K tomu přispívá i vcelku široká nabídka zbraní, které se vám postupně zpřístupňují podle toho, jak moc jste pilní při plnění jednotlivých částí příběhu. Před startem každé nové mise si budete vždy moci změnit aktuálně používané zbraně za nové tak, aby vám pomohly ve snazším postupu. Ne vždy totiž narazíte jen na řadové vojáky v uniformách, ale například i na opancéřované hummery s kulometem na střeše. A přesně v takovém případě vám přijde vhod možnost zvolit odpovídající arzenál. Já osobně jsem si pro tuto část hry naivně nechal v inventáři pouze standardní pistoli a s tou jsem proti pojízdným neprůstřelným monstrům opravdu nepochodil. V souvislosti se zbraněmi je také nutno zmínit zajímavou minihru ve stylu westernových soubojů, díky které můžete získat nějaký ten plusový bodík navíc.

Ke zdárnému pochopení příběhové linie vám dopomáhá nespočet filmových cutscén, které však silně zaostávájí za očekáváním. Po grafické a efektové stránce jsou zvládnuty přesvědčivě, ale co jejich obsah? Musím se přiznat, že jsem si hned při první konfrontaci s podobnou scénou nebyl jist, jestli si ze mě někdo nestřílí. Představte si ty nejabsurdnější scény z prakticky libovolného katastrofického filmu a věřte, že na něco podobného téměř stoprocentně během hraní narazíte. Autoři se očividně nechali inspirovat a promítli do svého díla snad všechny nejznámější a zároveň nejprofláklejší akční scénky. Ať už to bude případ nebožáka držícího se za jeden prst skály nad propastí plné lávy, či ortodoxního fandy akčních filmů, jenž dokáže bleskově povraždit dav nepřátel kapesním revolverem, neubráníte se pocitu, že jsou náměty opravdu laciné. A občas i trapné. Však uvidíte sami.

Zachraň se, kdo můžeš!

Co se naopak autorům velice povedlo, je navození atmosféry opravdové plošné paniky a po všech sférách kolabujícího města. Hroutící se domy, plameny, řev, lidé bezcílně pobíhají se snahou nalézt své bližní a starosta v saku pomáhá zraněným. Velice působivé. Mě osobně v tomto smyslu nejvíce “zaujala” situace, když jsem se jednou před spaním prodíral polozničeným tunelem podzemky, přičemž se najednou z malého reproduktoru na Wii ovladači ozvalo hlášení místního rozhlasu s aktuálními pokyny pro obyvatele. I přes fakt, že bylo už hodně pozdě, jsem si zapomněl ztlumit hlasitost. Tím pádem si dokážete představit, jak pronikavě zněl rozklepaný projev hlasatele v absolutním tichu a tmě nočního bytu. Naskočila mi husí kůže, zmáčkl jsem pauzu a šel jsem se pro jistotu podívat, jestli mám zamčeno. Brrr.

Disaster: Day of Crisis je na první pohled sympatickou akční záležitostí, která je postavena na zajímavém námětu a snaží se hráčům nabídnout hutný zážitek ze všech možných krizových situací. To vše navíc s notnou dávkou adrenalinových momentů a činností. Prvotní nadšení se však s dalším postupem vytrácí. A důvod? Nepřátelé jsou pořád stejní, není možno vybrat si vlastní cestu a výbuchů má člověk po chvíli až dost. I přes tyto nedostatky ale rozhodně nemůžu tvrdit, že se jedná o nezábavný kousek, ba naopak. Pěkných pár hodin jsem zůstal přilepen k televizní obrazovce a užíval si akční pojetí tak netradičního námětu, jenž se autorům povedl uspokojivě zrealizovat. No řekněte mi, kdy jindy máte možnost stoupnout si neohroženě před obří vlnu tsunami bez strachu o vlastní život?

Disaster: Day of Crisis

Vcelku kvalitně zpracovaný a do jisté míry netradiční akční titul, jenž vám přiblíží životní osud jednoho řadového záchranáře, který má obrovitou smůlu na přírodní katastrofy a k tomu všemu rád vyjednává s teroristy se zbraní v ruce. Snad jen škoda zmiňovaných nedostatků.

Hutně akční pojetí, netradiční námět, kvalitní zpracování živelných pohrom, rozmanitost herních činností, ovládání.
Tuctová zápletka a filmové vložky, v pozdějších fázích stereotypní přestřelky s nepřáteli, pouze jedna jediná možná cesta.