DiRT Rally Recenze Dirt Rally (PS4)

Dirt Rally (PS4)

Maggot

Maggot

22. 4. 2016 10:00 6
Reklama

Rovinky vznikly pro rychlá auta, zatáčky pak pro rychlé řidiče. Výrok, který by mnozí milně přiřknuli Halině Pavlovské nepatří nikomu jinému, než tragicky zesnulé rallye legendě, Colinu McRaeovi. Jedna z předních tváří motorsportu pro chlapy s chlupatým hrudníkem má s nejnovějším závodním počinem britských Codemasters společných hned několik vlastností. Dirt Rally je od vstupu do early access fáze komunitou považována za obrozence, který značí začátek éry moderních rallye simulací. Titul je pak také jasným důkazem toho, že když chcete napravit zprasenou pověst značky, je třeba začít od začátku. Pohodlně se usaďte, podívejte se na horizont a doufejte, že se váš navigátor dobře vyspal. 

DON'T CUT!

Vlna chodících billboardů a reklam na energetické drinky pozvolna slábne, blbnutí na uzavřených okruzích nabírá trošku jiný směr a zavedené tradice upadají v zapomnění. Studio Codemasters muselo nastavit dvě různé tváře, každoroční vydávání F1ček totiž nestačilo na pokrytí nákladů společnosti, a tak bylo třeba přijít s jistějším plánem. Plánem, jehož součástí byl pokus oživit prakticky vymřelý žánr pravověrných rallye her a v neposlední řadě i zaplnění prázdného místa na trhu. Žádná gymkhana, žádný Ken Block a žádné opičiny. Jen solidní divočina a maximální adrenalin. 

Mistrovská technika #1:
Scandinavian Flick

Jakkoli perverzně to může znít, nebudete si muset během závodu sedat holou řití na ruční brzdu ani osahávat svého finského kolegu. Technika využívaná při zatáčení obnáší jemné natočení volantu do opačného směru než vede zatáčka a naopak silného přišlápnutí plynu, případně lehkého ťuknutí do brzdového pedálu. Auto se elegantně sklouzne a pokud budete mít štěstí, třeba i přežijete.

Abychom byli všichni na stejné vlně, potřebuju, abyste si našli video finského rallye závodníka Ariho Vatanena a jeho legendární "výšlap" na Pikes Peak. Jedním z památných momentů rekordního sprintu je scéna, kdy Ari jednou rukou drží volant bestiálního Peugeotu 405 a druhou si zakrývá oči před slunečními paprsky. Jasně, tohle zvládne i vaše bába při cestě pro rohlíky, vaše bába ovšem nesedí na šesti stech koních a nehrozí jí smrt pádem ze 4,3 kilometru vysoké hory. Zmíněné video a Dirt Rally sdílí ty nejvíce vzrušující povahové rysy rallye coby ultimátního motorsportu - nároky na maximální soustředěnost, rizika, ale také odměny úspěchu. Je to právě autenticita samotného závodění, která novinku bez potíží prodá, samotné jádro hratelnosti je totiž natolik silné, že aktuální konkurence (ahoj Sébastiene!) nemá sebemenší šanci na vzdor. 

Je mi jasné, na co se chcete zeptat. Ne, Dirt Rally není tak hardcore simulátor jako Richard Burns Rally, pakliže se bavíme o jízdním modelu. Přesto budete mít co do činění se semi-simulátorem, který začátečníkům nedává moc prostoru v prakticky všech ohledech. S trakcí starých speciálů budete zatraceně bojovat, reflexy si procvičíte i ve skupinovém přetahování v rallycrossu a závěrečnou zkoušku budete skládat ve výjezdu na vrchol Pikes Peak. Ovládání vozů je stejně náročné jako odměňující. Úspěšné protažení bublajícího WRC speciálu zatáčkou bez ztráty nárazníku, soudnosti i tělesných tekutin bude důkazem toho, že si místo na startovní čáře zasloužíte. 

R5/CR L3 N.C. 100 R1 TIDY INTO L2 300

Krocení aut si budete zatraceně užívat a věřte nám, rozdíly v jejich chování jsou zatraceně výrazné, stejně jako nároky na vaše smysly. Jelikož začínáte s minimálním rozpočtem, vaše cesta přirozeně začíná ve sféře rallye speciálů z obdo kolem roku 1960. Pomalé předokolky jsou dostatečně utahatelné na to, abyste si připadali jako mistři světa, nabízí ovšem současně dostatek vzrušení na to, aby se úspěchy nedostavily bez obětí. Čím dále postupujete, tím více začnete chápat náročnost celého motorsportu. Můj první závod za volantem Lancie Stratos mi jasně dokázal, že ačkoliv mám v závodních hrách něco nahráno, minulost se v případě Dirt Rally nepočítá. Pokud chcete uspět, musíte se naučit kontrolovat chodidla. Neopatrné šlapky a šlapači plynových pedálů dlouho nevydrží, hra si na vás mlsně pochutná, i když si zapnete elektronické pomocníky. 

PAUL COLEMAN - DESIGNÉR A ZÁVODNÍK

Dirt Rally (PS4)
i Zdroj: Hrej.cz


Hru nevyvíjí žádná másla, živoucím důkazem budiž hlavní designér Paul Coleman, který kromě toho, že dabuje vašeho kopilota, je druhým povoláním právě profesionální navigátor. Jednotlivá volání jsou dokonce nahrávána přímo na trati, aby navigátor zněl maximálně autenticky a naléhavě ve všech možných scénářích.

Pakliže chcete uspět zapomeňte na jakoukoliv pomoc, časy jednotlivých etap jsou s přibývající obtížností šibeniční a vy budete potřebovat každý kousek potenciálu vaše závodního stroje. Co se kompetitivnosti týká, je Dirt Rally skutečně nekompromisní a nezkušení hráči se pravděpodobně nedostanou dále než za první dva šampionáty. Hra vás ovšem nijak neomezuje ve výběru aut. Pokud se tedy necítíte na přestup do vyšších výkonnostních tříd, můžete s klidem prasit světové silnice, polní cesty a horské uličky v jednom au po dobu celé životnosti kariéry. Nemějte obavy, o nic se neochudíte, mezi začátkem závodu a jeho koncem se odehraje maximální útok na vaše smysly, kterému se nedokáže přiblížit žádná z doposud existujících závodních her tak dobře, jako se to daří právě Dirt Rally. 

Rozdíly mezi jednotlivými pohony a typy motorů maximálně pocítíte. Smrtonos turbolag starých béčkových speciálů vás vyvede z míry pokaždé, když arogantně přistoupíte na myšlenku, že se do zatáčky vejdete vejdete smykem pod plným plynem. Nevejdete. Jsou vám WRC stroje pohodlné díky náhonu na všechna čtyři kola? Něco mi říká, že srázy řeckých tratí tohle vůbec nezajímá a velice rádi vás pohostí při sebemenším zaváhání. Dalším unikátním prvkem je pak simulace jednotlivých povrchů, které čítají na několik druhů asfaltu, sněhu, ledovky, šotoliny či bahna. Jeden vůz ochutnáte na dvacet různých způsobů s každou změnou země, které nabízí specifické podmínky, ulice a tedy i charakteristické chování. 

AŽ NAPRŠÍ A PROKLOUZNE 

Začněme třeba ve Švédsku, které je typické pro dlouhé rovinky a mělké škarpy prakticky hned u ulice. Zasněžená země se stává mistrovstvím jemného ťukání do volantu, je to hra milimetrů a balancování na hraně chirurgické přesnosti a kotrmelců v závějích. Opakem je Německo, kde se závodí prakticky pouze na asfaltu, zato se proženete řadou klikatých a slepých zatáček. Každá z šesti zemí nabízí hned několik lokací a každá vás prověří množstvím unikátních hazardů, jež budete milovat a nenávidět v pravidelných intervalech. Audiovizuálně je Dirt Rally extrémně působivá, ani ne tak s ohledem na detailnost prostředí či aut, jako spíše na schopnost hráči z bezpečí domova představy krásy i bolesti rallye závodů. Zkoušeli jste někdy lítat stokilometrovou rychlostí hustým lesem uprostřed noci a za hustého deště? Jen do toho - budete litovat momentu, kdy vás matka porodila! 

Mistrovská technika #2:
Zatáčení přes ruční brzdu

To, co v běžném provozu působí jako výraz demence, je v rallye pravděpodobně nejklíčovější technikou, která vyžaduje váš respekt. Pravděpodobně žádnou z extrémně ostrých zatáček nezvládnete bez přitáhnutí ruční brzdy, což nejvíce oceníte zejména na šotolině, sněhu či v tenké vrstvě bláta. Vypořádat se tak můžete i s ohavnými zledovatělými vracečkami v Monte Carlu.

Ačkoliv rallye tvoří majoritní část obsahu, hra se zaměřuje také na dva separátní druhy závodů s vlastními vozy i tratěmi. Je to rallye cross a závody do vrchu. Rallye cross na rozdíl od běžného rallye nabízí závody kolo na kolo v krátkých, zato rychlých arénách, kde se stále ještě projevují porodní problémy hry s AI. Ta je občas až zbytečně agresivní a přestože sama mnohdy udělá kritickou chybu, nesmyslně vás vyřadí tím, že se do vás nepatřičně opře nebo vás tlačí před sebou. Rallye cross nabízí zcela odlišné závodění, které je samo o sobě zábavné, velice rychle ovšem dojede na malé množství tratí. K dispozici jsou totiž tři arény, které se vám během cesty na vrchol opakovaně představí ve zhruba třech konfiguracích, kvůli čemuž se vám i velice rychle zají. 

Závody do vrchu v podobě Pikes Peak jsou na tom velice podobně. Dirt Rally se ovšem pyšní i licencí původní nevyasfaltované verze, kterou brázdili lidé v dobách, kdy se za downsizing dávaly tresty smrti. Zklamáním je, že vozy určené pro konkrétní disciplíny nelze použít v jiných, pokud byste si tedy chtěli legendární Pikes Peak speciály vyzkoušet v rallye cestičkách, máte smůlu. Early access kořeny hry se při pohledu na celkový obsah také nezapřou. Ačkoliv jsou kvality hratelnosti nadstandardní a momentálně prakticky bezkonkurenční, Codemasters budou mít s naplněním hladových žaludků ještě spoustu práce. Režim kariéry není ničím jiným než sledem závodů v pěti šampionátech, které se liší jen počtem tratí, obtížností a finančními odměnami. Odmyslete si jakékoliv průvodní kecy, do hry jste přišli s posláním a nikdo vám jej nebude předžvýkávat.

ÚHEL POHLEDU, ÚHEL VÍTĚZSTVÍ 

Pakliže jste do garáže přišli kvůli čemukoliv jinému než potěšení z jízdy a vzrušení, nemáte nárok na uspokojeníDirt Rally je holou kostrou obalenou silným svalstvem, ovšem bez pokrytí kůží. Víte co, stačí se podívat na uživatelské rozhraní, které je složené z jednoduchých a účelných obdélníků. Všechny tabulky vypadají stejně a elementárně, přesto fungují lépe než u titulů budovaných s mnohem větším rozpočtem. Pakliže bylo nutné dělat kompromisy, je skvělé, že se vývojáři zaměřili na to opravdu podstatné, čímž je engine a jízdní model. Za zmínku stojí i seznam vozů, peklo zažijete ve 39 strojích napříč několika kategoriemi. Kdo by si nezamiloval BMW M3, ikonickou Audi Sport Quattro, nenápadného divočáka Mini Coopera a třeba také brutální monstra tolik obávané skupiny B? Když navíc s daným vozem najezdíte dostatečné množství času, vaši mechanici z něj vymáčknou další koníky či srazí zbytečné kilogramy. A věřte nám, budete je potřebovat, obtížnost s přibývajícím časem rapidně stoupá. 

MIMO OHROŽENÍ ŽIVOTA

Dirt Rally (PS4)
i Zdroj: Hrej.cz


Během uplynulých 5 let, ještě před ostrým launchem Dirt Rally a odhalením early access verze, bylo studio Codemasters prakticky vždy v červených číslech, jen zřídkakdy se náklady vyrovnaly. Vydání rallye hitu nejenže studiu zalepilo rány na velice dlouhou dobu, zásoby mincí se natolik prohloubily, že si vedení mohlo dovolit založit další tým složený z odpadlíků zrušeného studia Evolution, které vytvořilo Driveclub.

Po letech hraní všech možných závodních her jsem v určitém bodě svého života nabyl názoru, že závodní hry celkem zvládám. Nejsem jako Michael Schumacher na vrcholu kariéry, vlastně i nyní připoutaný ke křeslu bude rychlejší než většina lidstva, ale zvládal jsem fungovat ve všech možných simulacích i arkádách. Dirt Rally mě velice rychle vrátilo zpět na zem, když totiž s vypětím sil, vykulenýma očima a zadrženým dechem létáte mezi obytným domky ve Finsku a s každým checkpoint zjišťujete, že jsou vaše časy stále daleko od vedoucího závodníka, přijdete o všechnu víru. Hru budete milovat i nenávidět zároveň, je to ovšem právě touha po konstantním zlepšování časů, která vás i po té nejvíce nasírací chvilce (třeba telefon hozený do topení, jen kdybyste potřebovali inspiraci) donutí se vrátit zpět a eventuálně zvítězit, nebo závod alespoň dokončit. 

Neztrácejte ovšem hlavu, sám jsem se nedokázal během některých závodů zbavit pocitu, že hra uměle podvádí a nejenom, že vám do cesty staví nadpřirozené časy během rallye, kterým se nedokážete rovnat, nehledě na to jak čistě a rychle jedete, i během rallye crossu, kdy ostatní závodníky vidíte a sami máte auto vylepšené i nastavené, jsou oponenti se stejným vozem v přímce rychlejší než vy. Možná je to jen dojem a kňourání zhrzeného fracka, kterému někdo překonal čas. Tak či onak, nečekejte, že na vaše (ne)schopnosti bude hra brát ohled. Z hlediska životnosti dává největší smysl poměřování časů napřímo v žebříčcích či během týdenních a měsíčních eventů, které s každou rotací změní lokaci i potřebná auta. K dispozici je vám i rallyecrossové PvP. A i když jde v obou případech o absolutní základy, dá se na nich stavět.

SBAL PRACHY A VYPADNI

Celá hra je pak propletena vcelku podařenou, leč nikterak hlubokou meta omáčkou. Za umístění v šampionátu, ať už v kariéře či ve vlastnoručně vytvořené konfiguraci, vyhráváte kredity. Tedy prachy, ne možnost déle volat se svými kolegy. Za prachy pak pořizujete auta a vězte, že cena může skutečně hrát roli. Ne vždy sice platí vzorec dražší = lepší, může ale mocným způsobem indikovat, jak si bude auto stát tváří v tvář konkurenci. To základní máte! Dobrá, nastupujete do dalšího závodu, ale jelikož jezdíte jako Kimi Raikkonen, účetní oddělení po každém závodě těžce pláče, jelikož musí doplatit náklady na opravu šrotu... Tedy auta, které dotlačíte za cílovou čáru s vypětím všech sil a s větrem v zádech. 

Mistrovská technika #3:
Heel-and-toe

Málokdy se stává, že byste ve vaší nepochybně nabroušené fabii museli rychle podřazovat při brždění, když už na to ale dojde, budete pravou nohu potřebovat současně na plynu a brzdě, zatímco levou podráždíte spojku. Kontrolováním dvou klíčových pedálů jednou nohou umožňuje závodníkům snadněji dostat motor do správných otáček před změnou kvaltu.

Čím dražší stroj, tím více peněz bude potřeba na zaplacení oprav. Ejhle, jelikož nesoutěžíte v tátově Felici na poli za babiččiným barákem, budete potřebovat vlastní mechaniky. Čím dražší mechanik, tím více stihne během jednotlivých etap opravit. Pořídit si jich můžete až pět, navíc s proměnlivou dobou kontraktů. S ohledem na to, že v pozdní fázi hry již budete vydělávat celkem slušný balík a nemusíte nutně vlastnit všechna auta, s penězi nebude problém. Další vrstvou jsou pak perky, které můžete aplikovat na své mechaniky, díky čemuž zkrátíte čas vývoje jednotlivých vylepšení. Systém rozvoje týmu je zcela základní a určitě by si v budoucnu zasloužil ještě trošku rozšířit, případně prohloubit základní mechanismy. Ve stávající formě ovšem funguje velice dobře a nebude vám stát v cestě. 

Dirt Rally rozhodně není revoluční, navzdory tomu jak pozitivní reakce na hru směřují ze všech stran. Codemasters se ovšem podařilo jedním dobře cíleným úderem vzkřísit žánr rallye her, jelikož Dirt splňuje všechny rysy vymazleného produktu, který čeká sladká budoucnost. Je přesným opakem nedávno vydané Sébastien Loeb Rally EVO, nenabízí totiž přehršel obsahu, pyšní se ovšem vynikajícím jízdním modelem a nevídanou schopností vtáhnout hráče do centra dění. Dirt Rally je důkazem toho, že si hru můžete užít navzdory tomu, že ne vždy budete stát na stupních vítězů.

DiRT Rally
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Chceme víc a chceme to hned! Nenechte se odradit vysokou obtížností, Dirt Rally je definitivní závodní hrou, s níž nebude snadné soupeřit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama