DiRT Rally Recenze DiRT Rally

DiRT Rally

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

22. 12. 2015 16:00 4

Někdo za tím vidí drzost, jiný třeba odhodlání a bavit bychom se mohli i o vysokém sebevědomí. Ať už ale měli vývojáři z Codemasters v hlavách cokoliv, rozhodli se v případě DiRT Rally správně. I přes to, že okouzlení modelem předčasného přístupu už dávno pominulo, právě tahle hra zase vlila naději do žil zklamaným hráčům a zároveň poskytla recept na to, jak by k early access hraní měli přistupovat ostatní vývojáři. Tedy především zodpovědně. Všechno ostatní je už pouze otázkou férového přístupu a pilné práce, díky které se po letech čekání zjevila plnohodnotná rallye hra, za kterou se už nemusíte při hraní stydět.

ODKAZ ŽIJE DÁL

Pokud jste měli v poslední době co dočinění se závodními hrami zmiňovaných vývojářů, pak vám pravděpodobně nevadí arkádovější pojetí jízdy, nevadí vám ani ucházející grafika a hlavně přesné zvuky motorů jednotlivých vozidel. Ať už se bavíme o sérii DiRT nebo jednom díle GRiD (dvojka neexistuje), šlo o skvěle vyvážený mix obtížnosti a zábavy, který se následně promítal do adekvátně vypjatých závodů, které hráče nefrustrovaly. A zatímco řeči o audiovizuálním zpracování bezezbytku platí i pro aktuální DiRT Rally, zážitek z jízdy je o poznání jinačí.

Jediná možnost, jak korigovat obtížnost, je nastavit si asistenty trakce, stability a systému ABS.

Vracíme se totiž v čase zpět, do zlaté éry série Colin McRae Rally, která se vyznačovala – mimo jiné – nutností zachovávat v rychlostních zkouškách maximální soustředění. Příklon k realističtějšímu pojetí jízdy tedy pocítíte od prvních metrů a stejně jako u ještě vážněji pojatých simulací zde platí, že bez tréninku toho příliš nevyhrajete. Jediná možnost, jak korigovat obtížnost, je nastavit si asistenty trakce, stability a systému ABS, na všechno ostatní už jste ale ve hře sami. A ručím za to, že se během hraní DiRT Rally naučíte projíždět i ta nejtěsnější zákoutí v ideální jízdní stopě. Jinak totiž přestanete projíždět a zastavíte se… Třeba o strom!

HURÁ, BEZ PŘÍBĚHU!

Převážná část vašeho rallye dovádění bude probíhat v režimu kariéry, při jehož navrhování se vývojáři nepouštěli do zbytečných experimentů. Na začátku máte hluboko do kapsy, v garáži jedno vozidlo z let šedesátých a tak málo zkušeností, že se z prvního schůdku pěknou chvíli nepohnete. Vtip je v tom, že pro další progres musíte v celkovém hodnocení dané sezóny skončit do třetího místa a nezbývá proto nic jiného, než zkoušet, ladit, bourat a nakonec, nakonec i vyhrávat. Za vaše účinkování pak budete sbírat kredity, které jsou vhodné k nákupu vozidel z dalších tříd a hlavně k akvizicím lepších mechaniků, kteří razantně zkracují dobu nutnou k opravě dílčích částí vozidla. To mi osobně nevadí, naopak bych řekl, že ona zdánlivá úvodní nedosažitelnost dobrých výsledků je v kombinaci se sbíráním peněz pořádnou motivací, problém mám až s postupným vylepšováním vozidel. Z nějakého důvodu nemáte po zakoupení vozidla přístup k jeho finální verzi a až postupem hraní budou mechanici redukovat hmotnost a přidávat koňské síly. Zjednodušeně řečeno. I kvůli tomu se ale neustále mění specifika jízdy a vy si musíte zvykat stále a stále znovu.

Dost na tom, že máte plné ruce práce vstřebat rozdíly v jízdě na jednotlivých površích, kde hra v rámci realisticky pojatých skoro-simulací (to je ale definice…) exceluje. A nejde přitom jen o to, že jeden povrch víc klouže a v jiném se dělají hluboké koleje, které často nevedou tou správnou cestou. Pozor musíte dávat i na všechny překážky, které vás na trati potkají. Jakýkoliv hrbol má v kombinaci s narůstající rychlostí potenciál povážlivě vás roztočit, v těch horších případech i poslat mimo trať do lesů či kotrmelců. Vyvázne-li z toho auto jakžtakž v pohodě, čeká vás pokaždé nepříjemná několikasekundová penalizace, s čímž bere za své i zálusk na dobré umístění. Jasně, Codies mohli do hry hodit flashback a jít na ruku arkádovým hráčům, avšak nic takového v DiRT Rally nenajdete. Přiznávám, že bych nejednou po možnosti přetočit si čas o pár vteřin zpět rád sáhnul, chybami se ale člověk nakonec sejně učí nejlépe, takže přistupuji na filozofii hry a jsem za ní ve výsledku rád.

TAK TROCHU NEÚPLNÁ HRA

Fakt je totiž ten, že DiRT Rally je hodně specifická záležitost, které fanoušci obecně promíjí i ne zrovna bohatou nabídku obsahu. Mluvím tedy zejména o jednotlivých rallye destinacích, kterých je ve hře zatím pouze šest. Počet rychlostních zkoušek je v rámci dané rallye přibližně dvojnásobný, ale nutno přiznat, že některé RZ jsou jen zrcadlovými verzemi již zajetých tratí. Velmi brzy se tak začne vkrádat pocit, že byste mohli klidně vypnout jinak skvěle zpracovaného navigátora a stejně dojet na ucházejícím místě bez úhony. To samé pak lze prohlásit i o tratích v doprovodných módech – rallyecross a závody do vrchu – kde jsou k dispozici čtyři, resp. pouze jediná trať. Jasně, hra je nakloněná modifikacím i skrze Steam Workshop, ale přeci jen bych si dokázal představit, že všem částem hry bude věnována stejná péče a vývojáři se budou snažit ještě o chloupek víc.

Každá vteřina zlepšení, ba co víc – už jen ideální projetí zatáčky – ve vás pokaždé rozpoutá malou euforii.

Značně to ale vyvažují vozovým parkem, který sice nebude ohromovat stovkami závodních aut, ale nabídne (skoro) všechna, která byste v rallye hře hledali. Když řeknu, že chybí v podstatě jen Toyoty a Škodovky, určitě se vám teď na tváři rozlije úsměv. Ať už jste vyznavači devadesátkového Subaru Impreza, anebo se chcete vrátit do dob zakázané Skupiny B v Lancii, určitě si v téhle hře vyberete a jako bonus vývojáři nabízí natolik odlišné vlastnosti jednotlivých skupin i vozů v nich umístěných, že rychle zapomenete na nedostatek tratí. S každým novým vozem je totiž DiRT Rally novou hrou, odhalující další nečekaná zákoutí a prostory k vylepšování vašich výsledků.

JEDEN ZA VŠECHNY

Chcete-li, abych nějak blíže popsal dojmy z vlastní jízdy po uzounkých tratí v místech, kam smrtelníci chodí tak maximálně na houby, můžu posloužit jen těmi nejemotivnějšími superlativy. Každá vteřina zlepšení, ba co víc – už jen ideální projetí zatáčky – ve vás pokaždé rozpoutá malou euforii. Pocity se jen těžce přenášejí, ale garantuji vám, že pokud se k nákupu rozhodnete, nebudete svých peněz litovat. Připravte se ale na to, že rFactor, nebo lépe Richard Burns Rally, zůstávají pořád o značný kus vepředu a DiRT Rally je v tomhle směru jen nesmělý učedník. Odměnou však je již v úvodu zmiňovaná vyváženost, a byť je Rally v podání Codies o trochu složitější než dřív, fanoušky si najde i z řad ne zrovna kovaných harcovníků. DiRT Rally si ostatně zajezdíte také na gamepadu a povídají se příběhy o bláznech, kteří vyhrávají i za pomocí klávesnice.

Jestli na to máte, můžete zkusit i v multiplayeru, kterému však příliš slavnou budoucnost nepředpovídám. V rámci rallye porovnáváte se zbytkem světa pouze svůj čas a jediné místo, kde dojde na přímou konfrontaci, je Rallyecross. Bohužel, problémy s konektivitou, lagy a nevychovaní závodníci jsou jedinou hmatatelnou vzpomínkou, kterou na online složku DiRT Rally mám. Pro vaše osobní dobro se ji proto vyhněte a koukejte jít vydělávat peníze v kariéře! Kdo má ten Stratos pořád opravovat?

DiRT Rally

Tenhle úspěch nepatří do ranku nečekaných. Vývojáři z Codies mají moc dobře spočítané, co a jak mají dělat a DiRT Rally nechává vzpomenout na zlatou éru rallye her. Bohatá nabídka vozidel, přesné jízdní vlastnosti a skvělý zvuk dělá z téhle hry další milník.