DiRT Rally 2.0 Recenze DiRT Rally 2.0.

DiRT Rally 2.0.

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

1. 3. 2019 10:05 3
Reklama

Série DiRT je s námi už dvanáct let a za svou existenci stihla vymést snad každou zatáčku žánru závodních her. To co začínalo jako modernizace téměř kultovní série Colin McRae Rally postupně přerostlo v adrenalinem napumpovanou americkou show. Po tragické smrti ikonického jezdce opustilo svůj původní název a milovníkům nejnebezpečnějšího závodění na světě zbyl DiRT, arkádová taškařice, ve které si i váš mírně zaostalý pětiletý bratr připadal jako Ken Block. Simulátoroví příznivci ale zklamaně ohrnovali nos a pod vousy si tiše bručeli něco, co znělo trochu jako “ryčrt brns”. V pozdější závodní křeči Codemasters, otcové značky, přesedlali zpět na závodní okruhy, kde se před lety činili božím závoděním GRiD. Jeho dvě pokračování však hráče spíše štvala než potěšila. Zdálo se, že to ve studiu jde od desíti k pěti a že to tihle závodní veteráni zabalí, jako z čistého nebe nicméně v roce 2015 seslali hráčům DiRT Rally. Nekompromisní simulaci, která sice nezacházela tak daleko, jako stařičký etalon Richard Burns Rally, s nezkušeným nebo zbrklým hráčem přesto spolehlivě vymetla podlahu a zkrvaveného jej skopala do klubíčka. Lehce rozporuplné pokračování DiRT 4 sice otáčky zmírnilo někam na půl cesty k arkádovým předchůdcům, Rally 2.0. ale slibovalo návrat toho pravého ořechového. A Codies se to povedlo se vším všudy.

POTÍTKO S SEBOU

Pokud jste DiRT Rally hráli a hra vám svým pojetím seděla, rovnou tuto recenzi zavřete a utíkejte dvojku pořídit. Ničím menším asi text odpálit nemůžu. Codemasters se opět rozhodli hráčům ukázat, zač je toho na úzkých, nezpevněných cestách loket a servírují drsnou simulaci rallye. Dobrou zprávou je, že pokud vám první díl přišel přeci jen moc nepřístupný a více času jste strávili třeba u mnohem benevolentnější čtyřky, možná pro vás nebude 2.0. až tak špatnou volbou. Jízdní model se přeci jen od minula mírně změnil. Codies zřejmě strávili nějaký ten probdělý večer nad fyzikou a ovládáním závodních speciálů. I na gamepadu vám totiž (některé) vehikly budou trhat ruce o něco méně a udržet se na silnici je i v hraničních případech o něco jednodušší. To ale samozřejmě neznamená, že by s vámi DiRT Rally 2.0. zacházelo jako v bavlnce.

Nestvůrný výkon, šílená rychlost a k tomu pořádně nažhavení soupeři

Opět bezpečně fungují osvědčené zákony. Pokud se hned vrhnete do kariéry, čeká na vás série čím dál delších a náročnějších závodních šampionátů. Zkraje konzumujete kilometry v poddajné a chraptivé Fulvii, hra vám celkem rychle přechází do krve a zjišťujete, že i na o něco vyšší než “normální” obtížnost jste schopni protivníkům vypalovat rybník o desítky sekund. V dalším ročníku přesedláte na kvílící předokolku (prej nějaká Fiesta) a hle, najednou jsou síly o něco vyrovnanější. Často chybějcí vteřinky pracně stahujete jízdou na samé hranici možností. I přes to jste po pár rallye výjezdech schopni celkem úspěšně předvídat chování slaboučkého drobka a začnete se cítit pevně v kramflecích. No, tak se vrhneme na nejvyšší mety ne? Chyba lávky. Po investice do erpětkové Fabie a prvním startu jsem si připadal jako v jiříkově vidění. Nestvůrný výkon, šílená rychlost a k tomu pořádně nažhavení soupeři, kteří bezchybnou jízdou posazují laťku pekelně vysoko. Najednou se vaše iluze virtuálního Latvaly boří jako domeček z karet a stává se z vás spíše vesnický Pepík s kocovinou za volantem vytlučené Felicie.

CESTOU, NECESTOU

Výběr herních režimů zůstal v zásadě nezměněn. Můžete se vrhnout buď do klasické erzetové rallye, nebo do kontaktního rallycrossu. V rámci kariéry obě disciplíny procházíte odděleně, pokud vás tedy ta či ona strana mince vůbec nezajímá, můžete ji směle ignorovat. Byla by to však škoda, i když je rallye jednoznačně dominantním lákadlem hry, rallycross je pořád velmi zábavným rozptýlením. Pokud jste navíc fanouškem královského šampionátu WRX, budiž vám dopřáno, Codies opět přiváží oficiální licenci se vším všudy. To bohužel neplatí pro rallye na plnohodnotný ročník WRC (nebo nižších soutěží) si můžete nechat zajít chuť. Projedete se v celkem šesti lokalitách, od minula nechybí prašná Austrálie, asfaltové peklo Španělska a rustikální USA, nově se navíc podíváme na bahnitý Nový Zéland, domácké Polsko a ďábelskou Argentinu. Marně hledáte správně, zatím chybí rallye na sněhu, což je celkem zásadní chyba. Napravit by ji mělo připravované DLC, přeci jen je ale smutné, že se majitelé prapůvodní verze hry prostě do Švédská nepodívají.

Jednotlivé lokace jsou velmi pestré a vyloženě jednotvárné nejsou ani jednotlivé erzety. Úchvatná Argentina je sice většinou naprostým zlým snem s uzoučkými cestami, skalami a nekonečným řetězením vraceček, občas vás přesto překvapí otevřenějším rychlostním úsekem. Rychlé Polsko vám sem tam do cesty postaví klikatou vesnici, to samé platí i pro přilnavé Španělsko a tak dále. Erzety umí být pořádně dlouhé, nezřídka se po šestnáctikilometrové příšeře naplno ženete dobrých deset minut a v posledních mezičasech už samým soustředěním u konzole (počítače) téměř omdléváte. Codies se úplně vzdali nepřesvědčivé technologie Your Stage, která jednotlivé tratě náhodně generovala. To sice zajišťovalo téměř bezednou studnici “unikátních” jízd, jednotlivé výsledky si byly ale stejně podobné jako vejce vejci a šlo o různě přeskupené sekvence těch samých zatáček a rovinek. Etap je tím opět omezené množství (a stále jsou různě nasekané z jednoho delšího úseku), na druhou stranu mají svůj osobitý charakter.

AŽ NA PODLAHU

Tím nejlepším masíčkem na masitém skeletu jménem DiRT Rally byl jednoznačně pocit z jízdy. Unikátně vybalancovaná hratelnost, která ve vás stále živila vidinu bezchybné jízdy v jakémkoliv stroji, hráč tomu však musel leccos obětovat. Alfou a omegou dobrých časů bylo absolutní soustředění a nekonečné hodiny tréninku. Po každé erzetě projeté na plný plyn jste mohli jít ždímat své spodky a vězte, že ve 2.0. je tomu nejinak. S historickými speciály si ještě můžete dovolit nějaké to nervózní chvění, se zvyšujícím se výkonem brutálně přituhuje. Už jsem zmiňoval nebezpečí nejmodernějších mašin, hra ale pořád skrývá daleko větší hrozby. Vedle klasického průřezu historií sportu a moderních čtyřkolek na vás čekají legendární nestvůry z Group B a úplná novinka v podobě GT Rally. Nějakého dobráka napadlo, že přivařit Camaro nebo Mustanga na rallye podvozek bude bžunda. A taky že je! Krotit neuvěřitelně výkonnou zadokolku a chirurgicky přesně dávkovat plyn je i na suchém asfaltu nikdy nekončící výzva. Pokud vám americké muscle nevoní, máte na výběr i evropskou eleganci zastoupenou Vantage a 911, ani tady ale nepočítejte s kdovíjakou shovívavostí. Dříve zmíněná béčka se vám pak tradičně pokusí utrhnout hlavu i s páteří už v první zatáčce, to nicméně může překvapit jen absolutního neznalce.

DiRT Rally 2.0. je absolutním závodním požitkem

Ve finále, ať už po trati proháníte staré Mini, Quattro, Stratos, Lancer, Polo nebo Mustanga, vždycky se budete náramně bavit. Představa toho, že s každým dalším průjezdem seškrábnete z časomíry nějakou tu desetinku, že se s každým novým strojem opatrně seznamujete klidně i celé hodiny, protože je každé naprosto unikátním kouskem, vědomí nekompromisní, ale naprosto férové fyziky, to vše musí každému příznivci rallye okamžitě vhánět vysokooktan do žil. DiRT Rally 2.0. je absolutním závodním požitkem. Správa týmu dostala pořádný bypass a zbyl jen jednoduchý systém nákupu schopností jednotlivých mechaniků (možná je to dobře, budování garáží v DiRT 4 byl pěkný opruz). Podobně strohá je nově i správa šampionátů. Místo mozaiky různých sérií jednoduše postupujete po úrovních od amatérů až po nejlepší a s tím narůstá množství závodů. Nic z toho však hře ani za mák neškodí, to klíčové je prostě a jednoduše vypilováno k dokonalosti.

KOCHEJTE SE, DOKTORE

Graficky byly předchozí díly spíše konzervativní a ani druhé Rally se nesnaží přímo konkurovat současným Forzám nebo DriveClubu. Na druhou stranu se Codies nedá v oblasti vizuálu upřít slušný pokrok. Na první pohled jsou vidět inovace v nasvícení scény a odlescích. Prostředí působí velmi živě a hraje uvěřitelnými barvami, překrásné nebe bych se nebál srovnat s Red Dead Redemption 2. Pokud navíc zaprší a trasy se promění v bláto, je se skutečně na co dívat. Destrukční model je naprosto špičkový, při neopatrné jízdě můžete svého plechového miláčka (neplést s Plecháčkem) snadno očesat jako podzimní jabloň a dopad samozřejmě poznáte i na jízdních vlastnostech. Naopak stále pokulhávají modely. Jednotlivá auta jsou provedená v zásadě obstojně, něco jim ale k dokonalosti třeba právě modelů z Forzy chybí. Chabé a rozplizlé ökolí tratí je věčná slabina Codies, i tady se ale britští závoďáci pomalu lepší.

DiRT Rally 2.0.
i Zdroj: Hrej.cz

DiRT Rally 2.0. patří k těm hrám, které nepotřebují oficiální soundtrack (a taky ho prakticky nemá). Zvuky motorů jsou totiž naprosto orgasmické. Ani si nepamatuji, kdy naposledy jsem v závodní hře slyšel tak syté a ostré nazvučení. Charakteristické bručení, kvílení ve vysokých otáčkách, mocně dýchající turba a vražedně plivající výfuky doplňují skřípající brzdy nebo chrastící rámy. Zvláště starší stroje vydávají celou plejádu více či méně vzrušujících zvuků a nastávající technické problémy často poznáte už jen pozorným poslechem akustických nuancí a každé vytočení otáčkoměru nebo přeřazení vám nehledě na motor pod kapotou spolehlivě nažene husí kůži.

NA VĚKY

Pokud DiRT Rally sesadilo Richard Burns Rally z trůnu nejlepšího rallye simulátoru, 2.0. po svém předchůdci tento majestát suverénně přebírá. Stále má své mouchy. Výběr lokací je celkem omezený, chybí sníh a etapy se po čase začnou opakovat. Rallycross je sice zábavný, ale ve své podstatě taky není moc rozmanitý. Systém modifikací a oprav vozu je celkem nešikovně vymyšlený. A mohl bych pokračovat dále, jak se to tak říká o psu a holi, bylo by to však jen prachsprosté hledání špíny tam, kde o ní až tak moc nejde. Pokud jste kovaný závodník a ideálně vám na stole hoví nějaký kvalitní závodní volant, máte s DiRT Rally 2.0 zaděláno na dlouhé závodní orgie. A i s gamepadem a nedostatkem rallye zkušeností nevěšte hlavu. Tohle se prostě musí zažít. Tak intenzivní off-road závodění jinde nenajdete.

Bravo, Codemasters.

DiRT Rally 2.0
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

DiRT Rally 2.0. je nejlepší virtuální rallye pod sluncem. A teď zpátky za volant.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama