DiRT 4 Recenze DiRT 4

DiRT 4

Maggot

Maggot

15. 6. 2017 11:20 16
Reklama

Ani po letech sledování motorsportu mě nepřestává udivovat umění rallye závodníků a nepředstírané nebezpečí spojené se závoděním na nezpevněných površích. Zatímco já večer u pohádek srkám kakao ve svém saténovém župánku, jen vzácně vystupuje z komfortní ny, tito lidé létají poslepu do zatáček dveřmi napřed v takové rychlosti, že by jim navigátora mohl dělat sám ďábel. Každý virtuální počin, snažící se věrně přenést tento druh motorsportu na naše počítače a konzole, si zaslouží obdiv, z davu ovšem výrazně vystrkují růžky výhradně Codemasters, kteří před 2 lety otřásli herní půdou za pomocí adrenalinové a prudce erektivní simulace Dirt Rally, jež posloužila jako překlenovací titul mezi starou generací rallye her a slibnou budoucností. DiRT 4 přijíždí a já se s vámi vsadím, že je úplně jiný, než jaký očekáváte, že bude! 

BLÁTO NA HŘIŠTI

Píše se červen 2007, herní sucho oficiálně započalo, ale světem závodních her přesto otřásá malá (r)evoluce se čtyřmi koly a volantem. Kdo by čekal, že pravověrný rallye titul se jménem zesnulé závodnické legendy v názvu zaseje semínko, které budeme s radostí sklízet ještě 10 let potéColin McRaeDirt následoval legendární Colin McRae Rally a šel přímo na kost, zatímco se na pozadí pomalu začaly rodit první motorsportové festivaly a hybridní kříženci rallye závodů a rallycrossuDiRT 2 už vykračoval směrem párty trendů a cool týpků, ale ta práva dávka vysokooktanového benzínu přitekla se třetí hrou, která už se kompletně koupala v potu a ejakulátech tehdejších hvězd gymkhany a zejména Kena Blocka, který se na dlouhou dobu stal předmětem mokrých snů mladých motorsportových nadšenců po celém světě. Ti z nás, kteří lačnili po pravověrné simulaci, museli na několik let zatáhnout ruční brzdu nebo si odskočit ke konkurenci. 

Šéfe, byla to jen nehoda! #1:
Nečitelné zápisky

Pokud si za navigátora vyberete alkoholického Edu z putyky na náměstí, nemůžete čekat zázraky! I profi kopilotům se ovšem občas stane, že nedokážou přečíst své zápisky a když vám parťák 3x po sobě nedokáže přečíst, co vás čeká za následným horizontem, máte chuť mu zastavit a odjet to poslepu.

Nedávno vydaná Dirt Rally je důkazem toho, že menší synergický tým může vytvořit mocný základ pro budoucnost závodní značky, a to i s omezenými zdroji. Spartánská závodní simulace se i přes vysokou obtížnost a velmi puritánský přístup k závodění právoplatně uchytila a posloužila jako testovací mula pro DiRT 4. Teď už můžeme všichni odložit obavy a nevěřícné pohledy. DiRT 4 skutečně nevychází z okatého product-placementu a egem proloženého třetího dílu, nýbrž z Dirt Rally, a to jak filozofií, tak technickým zpracováním. Ba co více, lze jej považovat za ještě větší a vybroušenější verzi své předlohy. Tam, kde se Dirt Rally neobtěžoval s vysvětlováním a voděním hráče za ručičku, se novinka velmi opatrně představuje a pozvolna vás uvádí do bohaté závodní kampaně. To nutně neznamená, že by čtvrtý DiRT byl o něco méně hardcore, jen tentokrát nabízí alternativu úplně všem a přesto si zachovává své atletické DNA. 

Středobodem vesmíru DiRT 4 jsou opět rallye závody coby primární zdroj vašich zážitků a zkušeností. Majoritní část hry strávíte na nezpevněných površích z celého světa, zahrnujíc prašnou a prosluněnou Austrálii, zasněžené Švédsko, charakteristické mocnými a děs indukujícími sněhovými závaly podél silnice, či zablácenou a mrzutou Anglii. Codemasters bohužel nemají oficiální WRC licenci, tudíž neočekávejte žádné známé etapy ani exkluzivní WRC materiál. I přes napínavé závody tělo na tělo v ostatních disciplínách je brázdění prašných ulic tím nejvíce pohlcujícím aspektem hry ze zcela primitivních důvodů, závodění v nebezpečném a nevypočitatelném prostředí je totiž příliš vzrušující na to, abyste neslintali blahem. Kariérní režim je nyní strukturovaný do několika rozdílných šampionátů, ohraničených specifickými pravidly a auty, celý systém je nemálo podobný sérii Forza Motorsport a obdobným závodním hrám, kde hromadíte káry, abyste ukojili své dětské touhy. Místo kontinuální sezóny tak skáčete mezi závody a pozvolna střídáte auta z různých časových období. 

LEPŠÍ NEŽ HAMMOND

Počáteční třída R3 vás uchlácholí snadným ovládáním a přívětivou povahou, načež o deset hodin později prosíte Boha o odpuštění, zatímco přemlouváte nekompromisní MG Metro k zatočení. A pokud hezky poprosíte, možná nebudete mít za stěračem prsty čumilů, stojících podél tratě. Bezmála stovka závodů je rozdělena na čtyři základní disciplíny, mezi něž se řadí moderní a klasická rallye auta, bestiální rallycrossové závody a nově také Land Rush turnaje. Chtěli jste vědět, jaké to je postavit proti sobě 8 bugin nebo trucků na uzavřených a zablácených okruzích, ale báli jste se zeptat? Teď se to dozvíte! Kontaktní závody doznaly od posledně mnoha změn, a tak ubylo frustrace a díky upravenému jízdnímu modelu přibylo zábavy. Land Rush je tak ještě špinavější a ještě divočejší obdobou rallycrossu, která ovšem trpí nedostatkem tratí a relativně omezeným množstvím závodů a chudším vozovým parkem. 

PRÁCE, VZDĚLÁNÍ A ZÁBAVA

DiRT 4
i Zdroj: Hrej.cz


Online multiplayer vás nechá soupeřit v reálném čase s ostatními hráči v klasickém rallye. Pro další výdělek si můžete zaskočit do rotujících komunitních eventů. DiRT Academy vás naučí základní i pokročilé techniky ovládání auta a zbrusu nový mód Joy Ride vás nechá srážet krabice a blbnout v tréninkovém centru!

Zatímco Dirt Rally nabídl vcelku jednolitý a přímočarý zážitek, co se kariérní kampaně týká, DiRT 4 tento aspekt kompletně postrádá a dává hráči do rukou více flexibility a výběru pro případ, že se mu jedna z disciplín přejí. Můžete namítat, že onen seriózní prvek závodění tímto trošku trpí a váš roleplay Ariho Vatanena náhle nedává smysl. Ano, to můžete. Reálně jde ovšem o krok k lepšímu. Takto pozměněná struktura hry navíc otevírá možnost post-launchové podpory v podobě nových závodů a dalších disciplín. Dirt Rally byl tomto ohledu jako zatavený monolit, do kterého se tvůrci rozhodli nepřispívat. A jak se ukázalo, systém kdysi poprvé představený v první Gran Turismu, kde za vyhrané peníze nakupujete auta a jejich vylepšení, je pro hráče stále atraktivní, a to i ve sféře relativně ostrých simulátorů, kde pro něj ještě nedávno nebylo tolik místa. 

Bezbariérovost hry je ovšem její hlavní předností a nepochybně i cestou, jak pohlcující závody nabídnout i méně náročným závodníkům. Přátelštější a barevnější menu je ve spojení s moderním soundtrackem prvním krokem k vykoupení, ona klíčová změna se ovšem odehrává již na začátku, kde si vybíráte mezi profesionálním či zjednodušeným jízdním modelem. Za normálních okolností by to znamenalo jen to, že vám hra vypne, případně zapne několik elektronických asistentů a vypustí vás na traťCodemasters si ovšem dali záležet a jízdní model pro začátečníky je obecně velmi promíjivý a radikálně jiný v porovnání se simulací. Brzdná dráha je mnohem kratší, auta mají přetáčivé a podtáčivé tendence, jen když je opravdu taháte za ocas, a rozdíly mezi povrchy nejsou tolik znatelné. Obecně ucítíte ve svých rukách mnohem víc jistoty, netřeba ovšem podotýkat, že jediná správná cesta, je cesta simulace. Jelikož dílo vychází z upraveného a posíleného jízdního modelu Dirt Rally, čekají vás orgie. 

SOUBOJ TITANU A HLINÍKU

Nehledě na to, co si tu dnes povíme, je opět hlavní hvězdou samotné jádro, a tedy závodění a ovládání autaPrůlety mezi ztenčujícími se koridory obehnanými stromy či hlubokými srázy jsou ještě intenzivnější a při vrcholném soustředění vám dojde, že by vývojáři vydělali majlant, kdyby ke hře přibalovali odsávač tekutin z vašich spoďárů. I když ovšem skočíte šipku přímo do simulace coby odkojenci předešlé hry, přijde vám DiRT 4 mnohem snazší k uchopení. Důvod číslo 1! Výchozí nastavení umělé inteligence a asistentů je velmi benevolentní a tam, kde Dirt Rally již zpočátku nemilosrdně chytal hráče plnou silou v rozkroku, si čtyřka dává velký pozor. Důvod číslo 2! Pravděpodobně nejcitelnější změnou v jízdním modelu je i přes všechny novinky ve fyzice mnohem lepší přenesení hmotnosti vozu do hry. Jelikož se auta zdají být mnohem těžší a přenášení váhy při pohybu vozu funguje velmi dobře, všechny herní režimy náhle ožívají.

Vývojáři by vydělali majlant kdyby ke hře přibalovali odsávač tekutin z vašich spoďárů.

Dirt Rally měl jeden zásadní problém, a tím je skutečnost, že jste ne vždy měli pocit kontroly nad vozem. Téměř papírová auta bylo extrémně snadné rozhodit při střetu s každým malým objektem kolem trati, nedej Bože, když do vás v rallycrossu někdo ťukne. Z kličkování mezi zarostlými ulicemi se tak mnohdy stal balet doprovázený modlením. DiRT 4 tento aspekt z velké části eliminuje a dává hráči mnohem větší pocit bezpečí, který se pozitivně projevuje nejenom na řízení, ale i v kontaktních závodech. S ohledem na rozložení váhy rallycrossových závoďáků je stále relativně snadné kohokoliv vykolejit něžným šťouchnutím do zádi, ale s ohledem na dynamiku auta a využívání váhy a pohonu ve váš prospěch je něco podobného mnohem náročnější. Tyto změny byly absolutně klíčové, jelikož byste si při přetahování s ostatními ustřelili hlavu. 

Rallycross sám o sobě je skvělou demonstrací toho, jak nový systém přenášení váhy funguje. Vzhledem k tomu, že se tyto více než šestisetkoňové bestie s monstrózním točivým momentem a velmi měkkými tlumiči neustále tváří, jako kdyby vám chtěly rozmlátit obličej a znásilnit mámu, dynamika podvozku, ovládání a přenášení váhy je u nich cítit nejvíce. Zkuste bez jakýchkoliv pomocníků naplno brzdit, třeba jen s malým úhlem natočení kol, a dočkáte se efektního powerslidu nebo vymlácených oken. S vylepšeným fyzikálním modelem snáze poznáte, které z aut je opravdu mentální a ještě více vyniknou rozdíly mezi extrémy. Závodním testamentem budiž staré speciály. Pravděpodobně už se opakuji, ale béčkové fekalátory, mezi něž se řadí například Ford RS200, budí respekt a strach současně. Delší brzdná dráha vozidel, reakce na nerovnosti a kapaliny na trati jsou pak jen další ingrediencí v receptu na šílenost. 

PŘEDPOVĚĎ MINULOSTI

Projedete se zkrátka senzačně a jednotlivé detaily si užijete při závodění v rozdílném počasí a za rozdílného času. Vyzkoušejte si jednu erzetu za slunce a pak třeba za deště. Jakmile zaprší, řízení znejistí, brždění vyžaduje více citu a plynový pedál vezme za vděk jen něžnému hlazení. Po okrajích trati se začnou tvořit i kaluže vody, do kterých když například najedete s lehkým autem, citelně zaznamenáte, jak vás strhnou na svou stranu. Jak se tu takhle bavíme o jízdním modelu, mohlo by se zdát, že jde o zásadní přerod původně podařeného Dirt Rally. Skutečně ne, DiRT 4 je přirozenou, leč velice precizní evolucí, kde relativně střízlivé novinky zapadají do celkového soukolí a příjemně obohacují jinak robustní základ. 

Šéfe, byla to jen nehoda! #2:
Divoká fauna, záhadná flora

To, že za většinu zatáček a horizontů nevidíte, je vám asi jasné. Občas vás ovšem překvapí i zvířata vyskakující vám před chladič na poslední chvíli. Naposledy jsem ztratil drahocenné milisekundy kvůli hejnu ptáků a těsně předtím jsem svého Peugeota hodil na boudu, když jsem se leknul srnky. Sestři, podejte mi pekáč!

Sám za sebe jsem velmi konzervativní, co se přijímání nových věcí týká. S oznámením DiRT 4 došlo na představení systému Your Stage, který nejenže dovoluje generovat téměř nekonečné množství rallye etap, ale zároveň je integrován do kostry hry tak, abyste neměli možnost se omezené množství tratí naučit a přišli tak o drama při zdolávání závodů. Vždy jsem byl velmi skeptický vůči generování obsahu, takový systém zkrátka nikdy nedokáže vynahradit unikátní tvorbu. Sázka na generování závodních tratí v případě naší rallye novinky ovšem funguje skvěle. Podporuje totiž drama rallye, kdy se za každých okolností spoléháte na kopilota a jeho rady, čímž současně posiluje i ducha závodů, které v ostré praxi vyžadují maximální soustředění. 

V kombinaci s řadou náhodných událostí je generátor tratí velmi svěží novinkou, která přidává závodům lehký punc překvapení. Schválně sledujte krátké reporty od novinářů a traťových maršálů. Dozvíte se například, že vedoucí závodník šampionátu byl penalizován za prodloužení oprav mezi etapami nebo že původní favorit měl poruchu a jeho auto zůstalo na trati. A skutečně lze v závodě narazit na odstavený speciál, občas vám těsně před kabinu vletí dron s kamerou nebo nízkoletící helikoptéra rozvíří prach kolem silnice natolik, že oblakem musíte projet poslepu. I v rallycrossu se mnohdy stane, že některý z jezdců vyletí z roštu ještě než padne zelená a je diskvalifikován. Tyto nehody, které se nesou v rámci uvěřitelnosti a přispívají živočišnosti závodů mírou vrchovatou, se dějí různě a ve všech herních režimech. 

OKO ZA OKO, PIXEL ZA PIXEL

Je to jistá kompenzace za to, že počasí se nemění dynamicky, nýbrž je statické po celou dobu trvání závodu. S ohledem na to, že i ty nejdelší závody vám nezaberou více než 15 minut, to vůbec nevadí a kombinace přírody a přírodních vlivů jsou často kouzelné. Kalifornské lesní cesty nabízející pohled na nažloutlé listí stromů a za doprovodu slunečních paprsků vyzdvihují i nové efekty a o něco lepší nasvícení, díky němuž vypadají tratě a jejich okolí dynamičtěji. Obecně je ovšem grafika tou nejslabší stránkou hry a to i přes výše zmíněný fakt. Ačkoliv stále ještě není tak sterilně statická jako u her od konkurenčních italských hřebců z Milestone, nemůže se ani zdaleka rovnat aktuálním závodním špičkám. Pokud můžeme považovat za absolutní grafický vrchol hry jako Forza či DRIVECLUB a do střední třídy zařadit Project CARS či Asseto CorsaDiRT 4 bohužel nekonkuruje ani našemu střednímu proudu. 

PEKLO JMÉNEM CROSSKART

DiRT 4
i Zdroj: Hrej.cz


Bahnaři všech zemí, spojte se! Crosskáry jsou velice lehké, miniaturní buginy s lehkým motorem, extrémním přítlakem a tak roztěkaným ovládáním, že se jim nemůže rovnat ani váš děda s třesavkou. Představte si nákupní košík, na který připevníte raketovou turbínu. Slyšeli jsme ty vaše silácké řečičky, po této zkušenosti vás přejdou!

Modely aut nejsou ani zdaleka tak detailní, ty největší slabosti jsou ovšem vidět právě na texturách, a to zejména na přírodních materiálech, jako je sníh na autě či všudypřítomné bláto. Když vám na čelním skle přistane voda z kaluže, efekt vypadá jako kdyby se vám na autě rozlil T-1000 z Terminátora. Samotné modely strojů postrádají onen tolik milovaný smysl pro detail, a to zejména když po nehodě odhalí auto své útroby. Textury v kabině vozu jsou mnohdy vysloveně ohavné a podivně zalámané, pohled do zpětného zrcátka vás pak svou kvalitou vrátí do osmdesátých let. Osmdesátých let dvanáctého století. A zatímco nazvučení exceluje se vším tím bordelem explodujícím kolem vás, kvalita grafiky je stále ještě daleko od kýženého ideálu. 

A jelikož máme povídání o absolutních základech hry za sebou, můžeme se zaměřit na to podstatné, na prachy! Motorsport je o penězích, vždycky byl a vždycky bude. I vy potřebujete vydělávat peníze na opravu a rozšiřování svého vozového parku či rozvoj týmu. Jeden z aspektů, který byl Dirt Rally vyčítán velmi často a tedy absence jakékoliv meta smyčky a tím pádem i absence motivace se zlepšovat za hranice svých schopnost, hlásí návrat v DiRT 4. Souběžně s vyhráváním se musíte starat i o svou závodní stáj, jež sestává z mechaniků, PR agentů a kopilotů. Respektive nemusíte, této volby se lze kompletně zřeknout a nechat se zaměstnat jinou závodní stájí, čímž ovšem přijdete o více než polovinu svých příjmů a zábavy. Smyčka vydělávání peněz je překvapivě zábavná se všemi výhodami i povinnostmi, které z nich pramení. Za vyhrané peníze zaplatíte zaměstnance, opravíte auto, pořídíte další stroje, vrazíte pár doláčů do rozvoje svých lidí a firmy! 

10 000 RPM!

Rozvoj vlastního týmu je kapitolou samou pro sebe, která spolkne převážnou část vašich příjmů. VIP salónek přitáhne více talentů, jídelna je udrží spokojenější a větší garáž vám dovolí nakoupit vícero aut. Jeden z perků například zvětšuje i šanci, že v bazaru použitých aut narazíte na nějakou tu slavnou raritu. Nákupní systém funguje velice zajímavě, u dealera aut tak koupíte jen moderní vozy, které automobilky svým klientům nabízí i dnes. Pokud chcete historickou klasiku nebo levnější ojetinu, navštívit musíte bazar. Bazarová auta jsou typicky slušně zhuntovaná a obsahují horší součástky než novinky. Je nutné do nich tedy investovat trošku více protože horší součástky se mnohem rychleji opotřebují a vaše auto je tak zranitelnější vůči poruchám a hrubému zacházení. Nemusí jít nutně jen o bouračky, ale špatným nastavením podvozku lze zlikvidovat tlumiče, píchnout pneumatiky, usmažit brzdy nebo rozbrečechlazení 

Šéfe, byla to jen nehoda! #3:
Kamarád, taky rád

Než začínal závod v Kalifornii, dostal jsem hlášku o tom, že dosavadní vedoucí závodník měl nehodu a jeho auto stojí někde na trati. "Hahaha, to je ale debil, pomyslel jsem si," a o zhruba minutu později jsem skončil na stejném místě, když jsem to o něj opřel a urval si přední kolo.

Součástky se opotřebovávají v reálném čase i během samotného závodu, pokud tedy odstartujete dlouhou etapu, je reálné, že na jejím konci nebude váš stroj v té stejné vrcholové kondici jako na začátku. Čím lepší mechaniky si zaplatíte, tím rychleji mezi etapami jednotlivé součástky opravíte. Celkový systém nakupování materiálu a najímání lidí je příjemně jednoduchý, nejde o nic komplexního, nečekejte tedy další Motorsport Manager. Pokud by vás babysitting obtěžoval, lze jej po většinu doby ignorovat, protože jste konkurenceschopní i bez neustálého kontrolování faktur a stavu součástek. Obsah je tentokrát plně licencovaný, a to samozřejmě nejen co se výběru aut týká, ale i sponzo a ostatních odkazů ve hře. FIA navíc znovu poskytnula licenci svého rallycrossového obsahu, a tudíž lze očekávat, že budoucnost bude v tomto ohledu jen světlejší. Krácení obsahu bohužel postihnulo legendární Pikes Peak. Smutný smajlík. 

Bohužel nežijeme v ideálním světě a DiRT 4 v tuto chvíli vzácně postihují i určitě technické potíže s padáním aplikace. Sám jsem během prvního dne hraní zaznamenal dvě kompletní zhroucení do systému, jednou během závodu a podruhé na konci online vyhodnocování, což samozřejmě vedlo ke ztrátě bodů a penalizaci v rating systému, což zamrzí o to více. Kompetitivní umělá inteligence by také ještě zasloužila trošku poladit, často je totiž v kontaktních závodech agresivnější než by musela a nezřídka kdy vás prostě odsune, když jí stojíte v cestě. Hra není nijak extrémně rozbitá, ale ještě minimálně měsíc dodatečného opravování a testování by zasloužila, finální dojem by nebyl tak neobroušený. 

POVOLÁNÍ: MULTITALENT

DiRT 4 to má na trhu o něco těžší, jelikož musí následovat téměř kultovní Dirt Rally, ale zároveň se prezentuje jako méně hardcore varianta svého předchůdce, která má šanci odradit své původní publikum. I přes konfliktní prezentaci je ovšem jízdní model hry ještě lepší, výběr aut rozsáhlejší a obecně jde o plnohodnotnější titul, který se rozhodl svou náruč otevřít širšímu spektru lidí a trošku tím pádem zmást svou cílovku. DiRT 4 se hraje senzačně, doprovází jej ovšem malé technické problémy a vizuálně se nedokáže rovnat aktuální motorsportové špičce, navzdory tomu, že by si to zasloužil. Solidní základy byly položeny a prostor pro zlepšení tu stále je. Co více si přát?

DiRT 4
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Ačkoliv je DiRT 4 objektivně lepší než předchůdce v podobě Dirt Rally, zaměření na všechny typy hráčů prezentaci hry paradoxně oslabuje. V rouše beránčím se ovšem skrývá zábavná rallye hoblovačka!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama