Diddy Kong Racing
Zvířátka si žila spokojeně v místě plném zábavných atrakcí, jídla a pití, dokud nepřišla povodeň a nespláchla je po proudu Vltavy. Mnohá se utopila, lachtan Gaston, klasický příklad eskapisty, jel po proudu s vizí své rodiny kdesi v oceánu. Zbylá zvířátka začal tyranizovat utajovaný obyvatel pražské ZOO, kříženec prasete bradavičnatého a nosorožce. Wizpig se jmenoval. Zatímco Petr Fejk u Drážďan marně lovil Gastona, sepsala zvířata v ZOO zoufalý dopis a poslala ho bytosti, o které se vypráví mláďatům jako o spasiteli, když se drobotina zeptá, kdy se dostane na druhou stranu mříží. Diddy Kong. Ale Wizpig nebyl dnešní: pakliže chceš zachránit pražskou ZOO, Diddy, musíš vyhrát na všech závodních okruzích, které jsem udělal z asfaltových chodníků pro návštěvníky. A nebude to jen tak ježdění, ale i létání a vznášení – máš co dělat, opice!
Diddy kdysi slyšel o italském instalatérovi Mariovi, který rád závodí v motokárách a může přitom používat zbraně lokálního i hromadného ničení proti ostatním řidičům. Hned na prvním okruhu se potvrdilo, že to samé platí i zde, jen je možné dle barvy bonusů určit, co přesně sebere. Tam, kde Mariovi určovala obsah bonusu pozice v závodě, tam nyní máme větší možnost volby. Zrychlení? Různé střely? Ano, máme na skladě. Závodní okruhy nabízejí rozmanitost nejen počtem zatáček, ale také použitým dopravním prostředkem – kromě motokár je k dispozici vznášedlo a letadlo, každé má přitom rozdílný ovládací model, který během prvních závodů pěkně frustruje. Ovládání letadla počítá s klesáním a stoupáním pro vyhnutí výškovým překážkám, vznášedlo pak klouže a do zatáček je nutné najíždět stylem Ridge Racer. Jakmile Diddy zákonitosti ZOO rallye pochopil, byl připraven vyhrát – ale! Nebylo to tak jednoduché. Dostal se ještě k závodům s bossy, například lachtanem nebo chobotnicí, a došlo i na magického slona bydlícího v Alladinově lampě (přibližně tam, kde byli koně převalského), který vždy disponoval bonusovým závodem nebo radou. A pak se opičákovi začala točit hlava – jsou tu ještě závody na létajícím koberci, kdy sbíral balónky, sfoukával pochodně, hledal speciální artefakty, monstrózní závody, odemykatelné tratě a postavy a zachraňování zvířat uvězněných Wizpigem. Naštěstí si mohl volit jednotlivé závody a nikdy se nestalo, aby neměl volbu alespoň dvou nebo tří tratí.
Diddy je fér kluk. Když nějaké jiné zvířátko chtělo závodit místo něj, přenechal mu volant a šel shazovat kokosy z palmy a čekal, až se super zachránce Fejk vrátí. Fejk se vrátil, byl smutný, protože Gaston se utopil (taková smutná pohádka!), pak s hrůzou zkonstatoval, co se děje a osobně zašel vynadat recenzentovi, že se vysmívá jeho práci. Dobrá, tak to není ZOO, ale tropický ostrov. Dobře, Gastona litujeme. Ne, žádní mutanti v pražské ZOO nejsou. Ale Diddy je stejně fér kluk.
Vývojáři z Rare vždy patřili k druhu maximalistů. Již při premiéře hry na Nintendo 64 (1997) vzbudili titulem nadšení a to samé se aplikuje o deset let a platformu později. Vzhledem k tomu, že většina z nás zažije blízká setkání třetího druhu s Diddym až nyní, nebudeme se věnovat porovnávání s původní verzí. V současné edici jsou využity prakticky všechny možnosti DSka (dotýkat displeje se budete na začátku každého závodu pro získání úvodního turba) a v záchvatu nadšení, co všechno lze do závodní hry nacpat, autoři přehlédli zásadní chyby, které s hraní na DSku souvisí. Máte-li například v časovém limitu sfoukávat pochodně, tak musíte být blízko nad mikrofonem a tímpádem už nejde tak dobře ovládat směr pohybu. Multiplayer je výborně odladěný. Při hraní přes internet nepotřebujete čísla kamarádů a v případně hraní v místnosti s až osmi lidmi není patrné lagování nebo technické problémy. Bohužel při internetové hře nejde se spoluhráči chatovat a domluvit se třeba na závodní trati nebo použitých závodních vozech.
Diddy Kong Racing skoro až drze poráží Mario Kart skrz větší možnosti taktizování při závodech a většímu výběru závodů a dopravních prostředků při hře jednoho hráče. Nejen, že jde o zábavnou a vtipnou hru, ale samotné závodění nastavuje novou laťku pro závodní hry na DS. Připočtěte k tomu odladění chyb z Mario Kart a obsah zaujme prakticky každého. Doporučuje sedm Fejků z deseti.
Verdikt
Závodní hra, která sice premiérovala před deseti lety na Nintendo 64, ale dnes ukazuje ve zlepšené DS verzi, co je to ryzí zvířecí zábava.