Diablo 3: Reaper of Souls Recenze Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Reaper of Souls

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

25. 3. 2014 23:56 30

Málokteré studio si své hráče hýčká tak jako Blizzard. Vedle stále výdělečného World of Warcraft a progamingově zaměřeného StarCraftu, již dva roky udržuje v chodu třetí Diablo, které v době vydání vzbudilo značnou kontroverzi. Tisíce hráčů si dodnes stěžují na absenci mrazivé atmosféry a syrovosti, proti nim ale stojí miliony spokojených bojovníků, kteří na svou modlu nedají dopustit. Není se čemu divit - Diablo III je totiž pořád zatraceně návyková řežba a aktuální datadisk Reaper of Souls ji citelně posouvá ke kýžené dokonalosti.

ZABIJTE SVOU SMRT

Diablo je zkrátka smolař a na konci třetího dílu zase chcípnul jako ten nejubožejší pes. Jako obvykle po něm zůstal jen zlomocný soulstone, který se bývalý anděl Tyrael pokouší ukrýt - neúspěšně. Osud přál tomu, aby se prokletý černý šutrák dostal do rukou pána smrti a ústředního záporaka Malthaela, který chce jeho silou velmi razantně ukončit věčný konflikt, a je samozřejmě na vás, abyste zakročili. Zřejmě si už sami dokážete domyslet, kam zápletka nového, v pořadí již pátého aktu směřuje, a že to pro nikoho nebude žádné překvapení, lze vzhledem k povaze hry autorům jen těžko vyčítat. To ale neznamená, že vás během tří akcí nabitých hodin ničím a nikým nezaskočí!

Jakmile splníte všech pět misí v jedné lokaci, otevře se vám portál do tzv. Nephalem Riftu.

Nová kapitola má mnohem mystičtější a více skličující nádech než čtyři předešlé. Zasluhuje se o to především smrtí zahalené město Westmarch, jehož ulice a sklepy zahltili designově velmi zajímaví sluhové temnoty a bouřící se davy obyvatel. Barevná paleta složená z odstínů modré a šedé smrťáckému tématu dokonale sedí a pomáhá nové lokace odlišit od těch starých. Pravé vizuální orgie ale čekají až za městem - obrovské „Věčné bojiště“ a monumentální Pandemonium vás snad donutí alespoň na chvíli pozastavit masové vybíjení démonů, protože podobně detailní a promyšlené prostředí ve hrách můžeme vidět jen zřídkakdy. A ta bitka na gigantickém beranidle? Bože, paráda!

Pátý akt je ale jen menší částí nové herní náplně. Těm, jež prahnou po nejskvostnějších kusech výbavy a hodlají za ně položit desítky hodin drahého času, totiž tvůrci přinesli povedený Adventure mód. Ten v každé nově založené hře vygeneruje pět drobných úkolů pro každý akt, vy mezi všemi významnými lokacemi můžete neomezeně cestovat a jedinou překážkou vám jsou stovky krvežíznivých potvor. V čem tkví pointa? Jakmile splníte všech pět misí v jedné lokaci, otevře se vám portál do tzv. Nephalem Riftu. To jest velmi květnatý název pro náhodně generovaný dungeon s desítkami elit, menších bossů a závěrečným Strážcem trhliny, jehož vnitřnosti skrývají spoustu potřebného harampádí a pár cenných kamínků, za které lze nakoupit, a teď se držte, náhodně vygenerované zbraně a brnění. Tuhle formuli pak můžete opakovat, dokud vám službu nevypoví tlačítka myši, neboť tlak komunity vývojáře neobměkčil a podpory gamepadu jsme se v PC verzi stále nedočkali.

DATADISK NÁVRATŮ

Pokud máte chuť si celým Diablem projít zase pěkně od začátku, pak byste mohli sáhnout třeba po zbrusu novém hrdinovi. Paladin, ehm, tedy Křižák, je specialista v boji na krátkou až střední vzdálenost a bude vyhovovat především těm, kdo upřednostňují bezpečí před rychlým postupem vpřed – Crusader se totiž rád obléká do těžkého brnění a na zádech tahá masivní štít. Síla jeho cepu se ale nemůže rovnat s kouzly přidrzlé čarodějky, za kterou jsme hráli v původní hře a logicky tedy i v novém aktu, abychom si užili legraci s její novou černou dírou, ať už to zní jakkoliv. Možná bychom si raději zahráli za nějakou méně klišé postavu, nicméně kontrast svatého válečníka a černočerné smrti skvěle zapadá do tématiky celého rozšíření.

Druhé housle hrají přepracované Paragon levely, které nyní můžete grindovat až do zbláznění.

Hráči věrní Diablu si také jistě vzpomenou na mystičku Jahziu, která se nám představila již v betaverzi, pak ale na základě nekompromisního rozhodnutí Blizzardu zmizela. S Reaper of Souls se však moudrá ženská krev a mlíko vrací a nabízí nám hned dvě nové služby. Ta praktičtější – předmětu rare nebo legendary kvality můžete ubrat jednu magickou vlastnost a nahradit ji druhou; ta stylovější – libovolnému předmětu smíte přiřadit vzhled jiného, typově podobného kusu vybavení. Aneb jak vypadat cool snadno, rychle a levně.

DIABLO NEUMÍRÁ

Ještě v rychlosti shrňme zásadní novinky, které k nám minulý měsíc dorazily v rozsáhlém patchi a s příchodem datadisku nepochybně souvisí. PC hráči se konečně dočkali původně konzolového loot systému 2.0, díky kterému vaší postavě sedne více vypadnuvších předmětů. Druhé housle hrají přepracované Paragon levely, které nyní můžete grindovat až do zbláznění a sdílet je mezi všemi svými postavami. Důležitá poznámka: obě zmíněné úpravy se naštěstí týkají i hráčů, kteří datadisk dosud nevlastní.

Diablo III: Reaper of Souls

Jedno se chlapíkům z Blizzardu upřít nedá – tihle filutové dokonale vědí, co jejich ovečkám chutná, a servírují jim zdravé porce bez zbytečných příměsí a barviv. Zároveň ale naslouchají publiku a dříve rozporuplná hack'n'slash záležitost se postupně formuje v něco, co už snad můžeme nazývat akčním RPG. Konečně zmizela stupidní aukce, end-game již není pouze o nekonečném opakování kampaně, launch proběhl dokonale hladce (!) a dění posledních měsíců slibuje, že se s třetím Diablem jen tak loučit nebudeme. Tak hurá zpět do Sanctuary, Smrt na nikoho nečeká!

Diablo 3: Reaper of Souls

Novinek tak akorát, oprav nespočet a chyb pomálu. Reaper of Souls splnil očekávání a posouvá třetí Diablo tam, kde mělo být již před dvěma lety. Hurá!