Diablo 3 Recenze Diablo 3

Diablo 3

Maggot

Maggot

2. 9. 2013 22:25 5

Když ďábel zemře, půjde do pekla? Nedumejte, odpověď na tuto palčivou otázku najdete v Diablo 3, které se mezi námi bezvěrci potuluje již od května minulého roku. Brány pekelné ovšem nově zaúřadovaly i na herních konzolích, kde si tykají s mnohem silnějším hack’n’slash odporem než na své domovské PC platformě. Blizzard si na jednu stranu zaslouží pochvalu, přechod na televize se mu podařil na jedničku, něco nám ale říká, že to tak úplně nestačí...

Padá hvězda - přej si, abys nežil!

Zapomeňte na peklo takové, jaké jej znáte. Zlo proudící do světa Sanctuary je drsné, nefalšované a trhá na kusy cokoliv, co se mu postaví do cesty. Tak trošku připomíná vzpouru na farmě, jelikož se vám do cesty postaví hordy příšer připomínajících vytočená zvířata, epické humanoidy, okultisty, nefalšované vládce pekel i padlé anděly. A hádejte co! Vy jste ti vyvolení, kteří s partou opět položí Diabla na pr*del! Příběhové pozadí je plné zajímavých momentů, ingame momenty ovšem vyprávění přizabíjejí a tak se hra spoléhá zejména na úžasné CGI animace.

Ani parádní potemnělá prezentace zobrazující souboj pekla a nebes, kde je bojištěm právě svět lidí, nedokáže překrýt hořkokyselou auru moderního Diabla jako takového. Problém hry je zkrátka ten, že vás jednolitá hratelnost nedokáže obejmout stejně houževnatě, jako to dokázala u starších sourozenců. Nenabodne vás na vidle, nezavolá do školy, že jste nemocní. Nepostará se o to, že na několik týdnů ztratíte kontakt s okolím při snaze vypěstovat si dokonalého válečníka. Není totiž důvod, označení diablovka si dnes zaslouží velká spousta klonů, jen ne zakladatel žánru, který se od začátku do konce hraje stále stejně. Sekat, drtit, vraždit, sbírat vybavení, craftit a flusat do obličeje démonům, o to tu jde v první řadě.

To není tak úplně špatně, kydlení hlavonožců, tělohlav, nožcočepelí a dalších výplodů pekel vás prvních několik hodin baví, jakmile se ale dostaví procitnutí a zjištění, že jediným motivačním lepidlem je hledání drahokamů a.k.a. elitního vybavení, nadšení se vytrácí. Když z vytvrdlé příšery vypadnou legendární rukavice, byť se nehodí pro vaši postavu, zakvičíte jako holka při desátých narozeninách, na hodiny přehazování nepoužitelných krámů ale stejně jen tak nezapomenete. Konzolová verze je navíc ochuzena o aukce, tudíž se musíte spokojit se šmelením s ostatními hráči v kooperaci...

Smrdí to smrtí

A jak dobře víte, kam čert nemůže, tam nastrčí další hráče. Největším trumfem třetího Diabla je fakt, že jej lze i na konzolích hrát až se třemi dalšími kamarády, a to jak po síti, tak na jedné obrazovce. Jinak fádní sekanice se rázem mění v parádní podívanou, které odpustíte nudné lokace a krvavě samoúčelnou hratelnost. Každá z pěti rolí navíc nabízí trošku jiný způsob využití, ale jelikož jde o to samé, tedy rozemlít všechno, co vám stojí v cestě, zaměříte se na jediné – odemčení těch nejlepších schopností, díky nimž využijete lovce démonů jako šípový kulomet a barbara jako tanka. Smrt ve světě Sanctuary číhá na každém rohu, ale jakmile se v mechanismech hry zorientujete, stane se z vás Chuck Norris s kápí a mečem tak dlouhým, že jím můžete škrábat klokany v Austrálii.

Diablo 3 je zároveň jednou z opravdu miniaturního počtu her, kde vás přestup na vyšší obtížnost opravdu motivuje. Označení Hard je pro slečinky, klepněte na položku Inferno a preventivně si navlhčete spodky. Přítomnost Diabla na konzolích ovšem není vůbec zbytečná, naopak, Blizzardu se konzolový port povedl po technické stránce téměř dokonale. Popravdě, hra běží lépe než podstatná část čistě konzolového portfolia, obraz se totiž ani v těch nejvypjatějších momentech nezpomalí. Po obrazovce teče krev, kolem vás explodují příšery, které po kvalitním zamordování vyzvrací kusy brnění a zbraní. Občasného tearingu si všimnete, nijak ovšem nenarušuje dojem z rychlé a destruktivní hratelnosti, kde vyhrává ten s nejšpičatějším čepcem.

"Vyprávění tradičního příběhu je v podání Blizzardu typicky ďábelské."

Dabing a obecně ozvučení patří k tomu nejlepšímu v herním průmyslu, což ostatně koresponduje s parádní prezentací hry jako takové. Všechny hlavní a jinak důležité postavy jsou parádně namluveny a nejde jen o padlého anděla Tyraela či mladičkou Leah. Dobré je se podívat i za pekelnou branku, za níž zkresleně štěkají páni pekel v podobě Azmodana či vychytralého Diabla. Vyprávění tradičního příběhu je v podání Blizzardu typicky ďábelské. dojem z delikátního souboje dobra, zla a většího zla ovšem narušuje již několikrát zmiňovaná trivialita herních mechanismů a zejména pak prázdnota akce jako takové.

Obsazená tlučítka

Tím největším problémem konzolového portu ovšem mohlo být zcela jistě ovládání, které by i ty nejambicióznější plány pohřbilo šest stop pod zem. Ne nadarmo se vyjadřujeme v minulém čase, i zde se totiž vývojáři předvedli a dotáhli svůj ďábelský plán do samotného konce. V podstatě každé tlačítko má přiřazenu svou schopnost, a tak v akci nemusíte tápat, co stisknete. Běží na vás nepřítel? Zabijte ho! Řítí se na vás horda rohatých prasopsů z pekla? Nadechněte se, napočítejte do tří a zmáčknete všechny tlačítka, která máte před sebou. Hra okamžitě zareaguje a odmění vás krvavou podívanou.

Společnost primárně se zaměřující na PC scénu dokázala vytvořit port, za který by se z technického hlediska nemuselo stydět kterékoliv first-party studio. Dokonce i nahrávací časy jsou po instalaci na pevný disk takřka instantní. Diablo 3 ovšem není tou hrou, která by nutně musela čnít z vaší sbírky. Zkrátka není, nebyla taková na PC a není taková na konzolích. Je to další z řady dobrých hack<’n’slash, kterou si parádně užijete spolu s kamarády. Na společnost formátu Blizzardu je ale „dobrá“ stále ještě málo.

Diablo 3

Dobrá, hezká, povedená, přesto ne vynikající. Třetí Diablo je nicméně důkazem toho, že se PC exkluzivita na konzoli uživí. Tak popadněte palcáty a hurá do pekla!