Dex Recenze Dex

Dex

Markéta Mikešová

Markéta Mikešová

22. 5. 2015 15:00 21

Bylo nebylo jednou jedno pražské studio jménem Dreadlocks, které se rozhodlo vytvořit hru. Ale ne jen tak ledajakou. Hru plnou počítačů, hackování, umělé inteligence, virtuální reality a augmentování. Zkrátka kyberpunkovou hru. I poprosili dobré lidi na Kickstarteru, kde vybrali přes třicet tisíc liber, a pustili se do vývoje. Po dvou a půl letech tu máme Dex. Netradičně pojaté dvojrozměrné plošinovkoidní RPG s modrovlasou dívkou v hlavní roli.

KYBERPUNKU ZDAR

Pamatujete si na devadesátkové anime Ghost in the Shell? Kultovní futuristický počin, který vedle knih Williama Gibsona položil základy žánru kyberpunk? Pokud ano, Dex pro vás bude jako zjevení nostalgie. Ocitáte se v roli dívky Dex, která se probudí v neznámém prostředí, kde je napadena partou ozbrojenců. Po tom, co jim unikne, se dostane do podniku, kde se seznámí s barmanem Deckerem a jeho potrhlým kamarádem Tonym. Postupně se dozvídá o hackerovi jménem Raycast, tajemné společnosti The Complex a o svojí úloze v jejich plánech. Je to zápletka jak vytržená z výše jmenovaného anime, dokonce i hlavní hrdinky jsou si podobné. Jen Dex má vlasy modré a ne fialové.

Slušnou zásobu děje skrývají i vedlejší questy, kterých je tu požehnaně.

Příběh je hodně rozvětvený a hlavně nelineární, tudíž ho v určitých bodech svými rozhodnutími ovlivníte. Místy půjde o rozhodnutí etického rázu, takže o napětí nebude nouze. Slušnou zásobu děje skrývají i vedlejší questy, kterých je tu požehnaně. Skrze ně se vydáte na pomoc ex-mariňákovi, pomůžete sehnat speciální koření majiteli obchodu s kebabem či poradíte zoufalému synovi, jak vyléčit nemocnou matku. I tyto úkoly se mnohdy větví, a tak se z obyčejné pomoci tulákovi může vyklubat napínavá dějová linka, která vám ve výsledku pomůže s hlavním příběhem.

Dialogů je tu proto fůra a všechny jsou nadabované. Bohužel, ne česky, což je momentálně asi nejproblematičtější věc na Dex - chybějící česká lokalizace. I když je anglický dabing zdařilý a charaktery postav pěkně dokresluje, ne každý rozumí anglicky tak dokonale, aby si hru stoprocentně užil, zejména když se na něj každou chvíli chrlí množství odborných výrazů z IT prostředí. Člověk, který si chce zahrát českou hru česky, tak musí čekat - lokalizaci i ve formě dabingu slibují vývojáři dodat později.

SKVĚLÉ PROSTŘEDÍ

Co se tvůrcům z Dreadlocks ohromně povedlo, je prostředí. Hráč se pohybuje side-scrollingem mezi jednotlivými polootevřenými lokacemi města jménem Harbor Prime a všechny jsou hotové umělecké dílo. Jednou se podíváte do lehce undergroundové čínské čtvrti, podruhé na toxickou hořící skládku, pak třeba do hi-tech vyumělkované obytné části a nechybí ani opuštěná stanice metra. Pokud po tom vaše srdce zatouží, můžete zajít třeba i na nudle či do nevěstince. Jednotlivé lokace jsou rozmanité a každá má svoji duši, která na hráče dýchá na každém kroku. Přítomné množství NPC atmosféru ještě umocní a korunu tomu všemu nasadí zdařilý soundtrack.

VYLEPŠI SI SVOU DEX

ZA HERNÍM OBZOREM

Jestli se vám témné kyberpunkové téma Dex líbí, přečtěte si kromě mangy Ghost in The Shell knihy Schismatrix od Bruce Sterlinga, Neuromancer od Williama Gibsona a Blade Runner: Sní androidi o elektrických ovečkách? od Philipa. K. Dicka. V herním světě pak najdete sérii Deus Ex či Shadowrun. Časem snad i hru Cyberpunk 2077 od vývojářů z CD Projektu!

Protože je Dex správné RPG, skrze toulky městem a plnění úkolů získávají hráči zkušenostní body, za které je možné vylepšovat jednotlivé schopnosti. Na výběr máte kontaktní útok, palné zbraně, odolnost, hackování, ar hacking, charisma, obchodní dovednosti a páčení zámků. Některé můžete vylepšit až o šest políček, jiné jenom o dva. Postupem času si tak odemykáte schopnosti, které vám hraní ohromně usnadní, protože například bez dovednosti páčení zámku by bylo hraní docela nudné.

Schopnosti si lze vylepšovat i takzvanými augmentacemi, kterých si můžete pořídit až osm. Jedná se o vylepšení fyzických možností těla, kdy stačí jen navštívit kliniku dr. Nilese a mít dostatek peněz. Možnosti jsou v tomto ohledu opravdu pestré - pořídit si můžete odolnost proti toxickým plynům, ultra vysoké skoky, postupnou regeneraci života, lepší zrak a jiné skvělé vychytávky. Augmentace se vám budou hodit, jelikož Dex zvládá v základu pouze boj pěstmi a střílení z palných zbraní. Trochu zde ale chybí používání kontaktních zbraní jako nůž nebo řetěz, protože zrovna s řetězem proti vám nepřátelé jdou poměrně často. Jakmile ho od nich získáte, Dex jej nedokáže nijak využít a nezbývá ji nic jiného, než řetěz zahodit, nebo jej prodat.

Škála palných zbraní není nijak široká, ale v zásadě stačí. Na výběr jsou klasické pušky,pistole a specialita v podobě laserové zbraně. Když budete šikovní, s kritickými zásahy jdou nepřátelé rychle k zemi, nicméně palné zbraně asi nejčastěji využijete na sestřelování alarmů a střelných věží.

ROZJÍVENÁ SPODINA

A kdo že jsou vaši nepřátelé? Nejčastěji prostě trochu naštvaní, sem tam augmentovaní gangsteři a sociálně slabší obyvatelé města, kterých je spodní vrstva Harbor Prime plná. V hlavní lince pak půjdete proti ozbrojeným strážím a jiným hlídacím jednotkám, kteří, ač vypadají silně, jdou skolit pěstmi. S augmentací na elektrické rány je pak boj slast.

Připojením do kyberprostu se dají při troše snahy získat i slušné peníze a zkušenosti.

Když jde do tuhého, můžete si zdraví obnovit potravinami nebo léky. Pokud nemáte augmentaci na to určenou, k postupné samovolné regeneraci nedochází. Podstatnou část hry tak strávíte nakupováním pití trefně nazvaném Energo Cola. Nebo můžete zajít za vašim známým z chirurgické kliniky, který vás za malý poplatek kompletně vyléčí. Nákupních míst je po celém městě dost, jen je třeba mít na paměti, že ne každý vám dá stejnou cenu. Jinak je systém obchodování zcela klasický.

HACKOVÁNÍ

Dalším výrazným prvkem hry je systém hackování. Co by to byl kyberpunk bez hackování, že? Budete ho používat k oslabení nepřátel a zejména k získávání jejich emailů. Pobíhá v jakémsi arkádovém režimu, kdy s modrým kurzorem musíte zneškodnit počítačové viry, firewally, černé díry a jiné srandy. Vše je založené na rychlých reflexech a co nejzuřivějším střílení, osobně si však myslím, že by hackování slušely i nějaké logické hádanky a ne jen princip zastřel všechno co nejrychleji. Nicméně připojením do kyberprostu se dají při troše snahy získat i slušné peníze a zkušenosti, což se hodí vždycky.

Avšak důležité je si při hackování bedlivě hlídat stav svého života. Každá smrt v kyberprostoru vás stojí značnou část života v reálném světě a není nic nepříjemnějšího, než zemřít při hackování a při návratu zpět se už jen setkat z obrazovkou Game Over.

Dex

BUG SEM, BUG TAM

Nad rámec nečekaných smrtí však doplácí Dex i na celou řadu bugů, kterých tu je opravdu víc než zdrávo. Stačí se podívat na diskuzi na Steamu, kde si hráči z některých trhají vlasy. Dex, i když oficiálně vyšla 7. května, měla ještě pár týdnů zůstat ve vývoji a doladit všechny problémy. Chyby nedovolují dokončit některé questy a hráči pak nevědí, jestli se jim úkol nedaří dokončit kvůli tomu, že něco přehlíží nebo kvůli chybě ve hře. Občas narazíte na chybějící zvuk u dialogu a rozhodně není nic neobvyklého, když zabijete nepřítele a on zůstane stát v zaseknuté animaci.

Zatímco tyto nedostatky mohou být při troše snahy rychle odstraněny, podivný systém ukládání a následného padání hry jsou jen dalšími věcmi, kvůli kterým mohou někteří hráči ztrácet trpělivost. Hra se uloží vždy na začátku lokace, tudíž je možné, že se budete hodinu prodírat náročným levelem, následně popojdete dveřmi, zemřete a musíte zase na začátek. Hra se totiž se vstupem do nové části hry často vůbec neuloží, a tak musíte znovu a znovu. Není zde také možnost přeskočit dialogy, které člověk už slyšel (a třeba zrovna neovlivní dějovou linku, takže by jejich přeskočení nevadilo), což je často dost ubíjející. Herní doba, která by za normálních podmínek byla i se všemi vedlejšími úkoly tak na 10 hodin, se ohromně protáhne. V kombinaci s nemožností přeskočit dialogy, které člověk už slyšel (a třeba zrovna neovlivní dějovou linku, takže by jejich přeskočení ničemu nevadilo), je proto hraní v mnoha ohledech ubíjející a neúměrně se tím celková doba protahuje.

Nicméně, neustále vycházející updaty, které tyto problémy řeší, s sebou přináší víru, že se snad brzy dočkáme zlepšení a za nějakou dobu už budeme moci na předchozí odstavec zapomenout. I díky tomu můžeme prohlásit, že Dex zůstává i přes všechny své nedokonalosti hrou, kterou by zejména fanoušci kyberpunku neměli minout. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na s Dex spojenou podporu zajímavých českých projektů, snad se budou na herním nebi objevovat se stále stejnou pravidelností.

Dex
Wii U Wii U
Apple Mac
PlayStation Vita Vita

Povinnost pro všechny fanoušky sci-fi a kyberpunku s oldschoolovým bojovým systémem, která nadchne svým prostředním a atmosférou, leč stále ještě plná bugů a chybějící českou lokalizací. Až se tyto problémy vyřeší, bude se jednat o velmi kvalitní hru.