Deus Ex: Mankind Divided Recenze Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Pavel Makal

Pavel Makal

29. 8. 2016 08:00 30

Když jsem si jednoho parného letního odpoledne léta páně 2000 přečetl recenzi na první Deus Ex - tehdy ještě z pera Andreje Anastasova - plnou neskrývaného nadšení, jen těžko se mi věřilo, že už nadešel čas her, které nabízí tolik možností, různorodé přístupy k řešení problémů a tunu drobností, dělajícím z virtuálního světa uvěřitelné místo s komplikovaně provázanými vztahy jednotlivých frakcí a postav. Poté, co jsem se ke hře dostal sám, pochopil jsem, že skutečnost je ještě mnohem působivější a Deus Ex se na dlouhé dny a týdny stal mým útočištěm. Čas však běží neúprosně, roky plynou jako voda a po možná zpětně trochu neprávem zapomenutém druhém díle s podtitulem Invisible War a obecně velice kladně přijímaném prequelu Deus Ex: Human Revolution přichází na trh černý kůň letošního roku, první vlaštovka, která se rozhodla vykopnout podzimní sezónu svým slovutným jménem ještě předtím, než vůbec podzim začal. Vypuďte na chvíli z mysli představu vlaštovky, jak do něčeho kope, a pojďme se raději podívat, zda se i tentokrát značce Deus Ex podařilo zazářit.

NÁVRAT ZTRACENÉHO SYNA

Abych vás trochu uvedl do obrazu, svět, ve kterém se v kůži navrátivšího protagonisty Adama Jensena ocitnete, je v ještě horším stavu, než minule. Od nemilých události Human Revolution uplynuly dva roky, v kalendáři svítí datum 2029 a po světě zuří takzvaný mechanický apartheid. Nebudu zabíhat do přílišných podrobností, proč tomu tak je, pro naše potřeby vám postačí vědět, že před dvěma lety došlo k hromadnému pominutí smyslů technologicky vylepšených lidí, kteří následně povraždili desítky milionů obyčejných lidí. K této události samozřejmě nedošlo jen tak, byla jen dalším dílkem ve spletité skládačce vysoké politické hry. Pokud se už teď chytáte za hlavu, že jste nehráli předchozí díly a tudíž budete mít z příběhu leda augmentovaný guláš, nezoufejte. Hra naštěstí obsahuje poměrně velkorysé, téměř čtvrthodinové shrnutí událostí předchozího dílu, a tak na svou první misi do Dubaje budete odlétat patřičně vyzbrojeni nejen pěknou řádkou zvláštních schopností, ale i povšechnou znalostí podstatných událostí.

Nelze si nevšimnout, že vám hra velice často až nepříjemně okatě dává najevo, kudy se máte vydat.

Dubaj slouží jen jako úvod do děje a tutorialová mise, designovaná pro ozkoušení všech herních prvků. Už tady však může dojít k různému větvení událostí na základě vašeho jednání a úspěšného plnění cílů mise. Pokud jste navíc hráli předchozí díl, budete se v Mankind Divided cítit okamžitě jako doma. Ovládání hry je naprosto intuitivní, systém krytí za překážkami je asi tím nejlepším, jaký jsem kdy ve hrách viděl a zvláštní schopnosti dané Jensenonovým kybernetickým vylepšením jsou pořád pohodlně po ruce. Už od prvních krůčků si můžete vybrat, zda budete chodícím strojem na zabíjení, či tichošlápkem, který se raději prosmýkne ventilační šachtou a nepřátele omráčí pořádnou ránou po kebuli. Nelze si ovšem nevšimnout, že vám hra velice často až nepříjemně okatě dává najevo, kudy se máte vydat. Výrazně mi při hraní scházel větší pocit uspokojení z objevených vedlejších cestiček, protože až na výjimky jsou vyloženě do očí bijící.

KYBERNETICKÝ POLOBŮH

Nic vám samozřejmě nebrání v tom, abyste iniciativně popadli brokovnici a šli si to s nepřáteli vyřídit pěkně zblízka. Pominu-li ovšem fakt, že mi podobný přístup, jakkoli legitimní, přijde v případě Deus Ex jako svatokrádež, není místní střílení zrovna tím nejpropracovanějším a i na běžnou obtížnost vám větší skupinka nepřátel dokáže pořádně zatopit. Na druhou stranu musím jednoznačně pochválit lehkost, s jakou měníte typy nábojů či upravujete své zbraně pro různé situace. Titul samozřejmě na hráče masomlýnky pamatuje a vhodnou volbou augmentací ze sebe můžete udělat dvounohý bitevní tank. Když už jsem nakousl ty augmentace, můžeme se chvíli věnovat právě jim. Oříškem každého pokračování herní série je smysluplné omezení v minulosti již pořízených vylepšení. Je vždycky minimálně zarážející, proč hrdina, kterého jste si na konci minulého dílu vypiplali do podoby téměř neporazitelného poloboha, dostane na začátku další iterace do vínku jen několik ubohých základních schopností. Deus Ex: Mankind Divided tuhle potíž řeší v rámci možností docela elegantně a navrch přihazuje dost zajímavý nový prvek. Jensen se totiž hned zkraje hry připlete do situace, která s jeho technologickými vylepšeními notně zamává, takže budete zas mít do čeho investovat nasyslené bodíky. Navíc ale utrpěný šok odhalí několik dosud skrytých, navýsost ultimátních schopností, které ve svém portfoliu určitě chcete. Má to ovšem háček. Protože každá augmentace klade poměrně zásadní nároky na Jensenův interní zdroj energie, nemůžete jich mít na sobě naskládaných příliš mnoho. Brzy tedy dojde na poměrně náročnou volbu. Vyberete si některé z extrémně silných vylepšení? Pak se ovšem budete natrvalo muset vzdát některého z těch běžných. Je samozřejmě jasné, že pokud hrajete celou dobu jako tichý zlodějíček, nebude vás uzamčení bojových schopností tolik mrzet. I tak ale tento element vyvolává nepříjemné šimrání kolem žaludku, protože si nikdy nemůžete být jisti, zda se vám zrovna tahle schopnost nebude hned za rohem třeba hodit. Tento mechanismus mě právě kvůli tomu masochisticky potěšil, protože vás nutí daleko pečlivěji přemýšlet nad svým stylem hraní a tím lépe se s hlavní postavou sblížíte. Bohužel má tato radost pihu na kráse, protože v pozdější fázi se vám vypnuté schopnosti mohou znovu zpřístupnit a kromě toho, i pokud neposlechnete výstrahy hry a budete chodit s přetíženým jádrem reaktoru, nijak extrémně vás to neovlivní. Jestli si něco vyloženě říká o úpravu patchem, je to právě tato skutečnost.

Určitě už netrpělivě čekáte na odstavec o tom, jak si v Mankind Divided autoři poradili se zobrazením virtuální matičky Prahy. Asi vás moc nepotěším, ale…neporadili. Určité elementy by sice mohly vysílat náznaky jistého koloritu či atmosféry, jinak se ovšem rešerše zjevně omezila na návštěvu stánku se suvenýry v okolí Staroměstského náměstí a použití překladače Google. Není to něco, za co bych chtěl hru nějak extrémně peskovat, přeci jen, všimne si toho jen ten zlomek hráčů z naší zemičky, jen mě to přivedlo k opakované otázce, co je sakra tak těžkého na tom, udělat to aspoň jednou pořádně. To nemají v Montréalu ani jednoho Čecha, který by jim vysvětlil, že Drahomír a Irenka nejsou ta nejběžnější česká jména? Proč v každé samoobsluze stojí vyskládané matrjošky? Nápisy na plakátech a zdech jsou opravdu dílem strojového překladu a anglickým dabérům se nikdo ani nepokusil naznačit, že Václav není Vaklaf. Co se týče dabingu českých hlášek, nejčastěji uslyšíte Bohdana Tůmu v policejní uniformě, jak na vás chrlí některou z hrstky generických průpovídek. Občas se zadaří a třeba špinavá prostitutka lákající na veselé chvilky zněla docela věrohodně. S výjimkou občasných hlášení rozhlasu však většina českých vět působí dost trapně. Samozřejmostí je pak to, že všichni v Praze mluví s příšerným ruským přízvukem a podsvětí ovládají gangy z východu. Inu, tak snad příště, ale od Soldier of Fortune 2 z roku 2002 to velký pokrok věru není.

SOUKROMÍ JE PŘEŽITEK

Příběh velmi příjemně graduje, vaše rozhodnutí se skutečně projevují jak v dílčích momentech, tak i při podstatném lámání chleba a temná vize budoucnosti lidstva je zkrátka na jedničku. Špinavá ghetta, kam byli po krvavém incidentu odsunuti augmentovaní jedinci, vyloženě páchnou beznadějí a kvete v nich šmelina a zločin. Jensen sám je tím středníkem rozdělujícím lidstvo. Na jedné straně vylepšený jedinec, který ovšem současně pracuje pro vládní organizaci. Nedůvěru a pohrdání si tedy mnohdy vyslouží od obou stran. Nikdy nevíte, komu můžete věřit, jak se projeví ten který rozhovor v budoucnosti a při čtení místních novin či osobní korespondence víc a víc prohlubujete svůj vhled do událostí. Můžete se na tohle vše vykašlat a jít stroze po hlavní dějové linii, tím se však ochudíte o velice podstatný prvek hratelnosti. Deus Ex je v mých očích především o tom – o zjišťování souvislostí a tvoření vlastního obrazu společnosti. Snad v každé místnosti je aspoň jeden počítač, který můžete nahackovat za pomoci známé a nezměněné minihry z minulého dílu, nebo k němu najít přístupové heslo v rámci drobných vzkazů či emailů. Na scénáři a stovkách malých příběhů si tu někdo dal patřičně záležet a zrovna tato stránka hry se může s šestnáct let starou prvotinou směle měřit. Potkáte i několik starých známých, včetně bývalého zaměstnavatele Davida Sarifa a moderátorky Elizy Cassan, ženy s největší ofinou na světě.

Hudba je tradičně zdařilá, dodává cyberpunkové budoucnosti autentickou atmosféru a ve správných chvílích umí patřičně vygradovat.

Technické zpracování je na slušné úrovni, ovšem ani tomuto titulu se nevyhnul problém s nepříliš dobře optimalizovanou PC verzí. Hru jsme však recenzovali na PlayStation 4 a až na občasné zadrhnutí plynulosti a nějakou odpornou texturu plakátu či obrazu jsem neměl mnoho důvodů stěžovat si. Snad jen postavy by si zasloužily trochu přirozenější pohyby a některé vlasové kreace připomínají spíš rozplácnutou modelínu na holé lebce. Grafika obecně je však pohledná, sice ničím strhující, ale funkční a v detailech často působivá. Kromě toho si zmínku jednoznačně zaslouží i design úrovní, který dává smysl, a v každé lokaci naleznete vždy to, co byste od podobného místa čekali. I v tomto ohledu nebyla úroveň, nastavená letitým pradědečkem, nijak umenšena. Navíc jsem prostě absolutně zamilován do místní barevné palety a stylu, který byl sérii Deus Ex vetknut. Z tohoto pohledu vše dopadlo na jedničku. Hudba je tradičně zdařilá, dodává cyberpunkové budoucnosti autentickou atmosféru a ve správných chvílích umí patřičně vygradovat. Co rozhodně zaslouží výtku, je ovšem umělá inteligence, která sice v přestřelkách hraje na hrubou sílu, při schovávání v temných koutech ale znatelně ztrácí a pokud nebudete hrát jako smyslů zbavení, jen těžko pro vás bude představovat nějakou větší výzvu. No a opomenout nemůžeme ani ty propírané a tolik nenáviděné mikrotransakce. Upřímně, za celou dobu hraní jsem ani na okamžik neměl chuť či důvod jich využít, ocení je nejspíše jen ti skutečně líní jedinci, prahnoucí po jakékoli berličce. Nenechte se vytočit skandálními články, za virtuální peníze či součástky pro výrobu pomůcek nemusíte utratit ani korunu.

I DIDN'T ASK FOR THIS

Kromě základní hry naleznete v menu Mankind Divided také položku s názvem Breach. Tento režim prověří vaše bojové, plížící i hackerské schopnosti a ohodnotí je příslušným skóre v online tabulce. Má však i svůj vlastní malý příběh, jakkoli celý mód působí jako trochu násilně naroubovaný přídavek. Vaše snažení se bude odehrávat ve značně stylizovaném virtuálním prostoru, a abych byl upřímný, moc dlouho jsem se u Breach nebavil. Jako v jiných takových režimech tu naleznete odměny v podobě nejrůznějších boosterů, které vám vylepší to či ono. Můžete si tu vcelku beztrestně a pohodlně vyzkoušet zbraně, vylepšení a postupy, které se vám pak budou hodit v základní hře, což osobně vnímám jako největší přínos tohoto režimu. Nepochybuji proto o tom, že si své fanoušky najde.

Deus Ex: Mankind Divided

Nebudu zastírat, že jsem se na návrat do světa intrik, tajných organizací, hackerů a augmentací vyloženě těšil. Po pěti letech nedošlo k žádné výrazné revoluci, proč však měnit něco, co funguje? Několik nových schopností, jako je hackování na dálku nebo tesla výboj, jsem si okamžitě oblíbil a ihned zařadil do svého herního stylu. Pokud se vám líbil předchozí díl, neváhejte ani vteřinu a pusťte se do hraní. A jestli jste jej nehráli, běžte to buď ihned napravit, nebo klidně začněte i s Mankind Divided. Lepší start podzimní sezóny jsme si jen těžko mohli přát.

Deus Ex: Mankind Divided

Namísto lidské revoluce jsme dostali příjemnou evoluci a spoustu hodin zábavy. Pokud vám v krvi plavou alespoň nějací ti nanoboti, určitě byste neměli Mankind Divided vynechat.