Destroy All Humans! (2020) Recenze Destroy All Humans!

Destroy All Humans!

30. 7. 2020 10:30

Už patnáct let uplynulo od doby, kdy šikovní autoři ze studia Pandemic přinesli světu Destroy All Humans!. Tak trochu jinou hru o mimozemšťanech, kde hráči místo kydlení mimozemského šmejda naopak systematicky devastovali lidstvo. A i když si z recenzí hra odnesla spíše jen nadprůměrná hodnocení, vznikl kult na který spousta hráčů nedala dopustit. Bylo tak mrzuté, že další tři pokračování podobného úspěchu nedosáhla a už třetí díl byl vytržen z rukou původních tvůrců, které spolkl moloch EA.

Na veselejší osud značky jsme tak museli čekat více než deset let, a dočkali jsme se až letos. O remake se postaral tým Black Forest Games, který má v portfoliu zapsané povedné skákačky Giana Sisters nebo vylepšenou edici Titan Questu. Zřejmě padlo jasné rozhodnutí, v případě Destroy All Humans! se nebude jen tak leštit, tady je na řadě pořádný remake se vším všudy.

DOKONALÁ ZBRAŇ

Příběh Destroy All Humans! vítá hráče v padesátých letech, kdy naplno propukla studená válka, Američané vyhlížejí na každém rohu protřelé komunisty a celou zemí vytrvale bují fast-foodové řetězce. Zhruba někdy tehdy přilétá k planetě Zemi dvojice mimozemských výtečníků Orthopox-13 a Cryptosporidium-137. Právě druhý zmíněný je v původní hře i remaku protagonistou, a mezi jeho cíle patří detektivní práce, sběr životně důležitého DNA a totální destrukce.

Pokud ale není pro splnění mise nezbytně nutné být nenápadný, je vždy jednodušší a MNOHEM zábavnější jít, jak se tak říká, do plných a divoce zabíjet.

Pokud jste neměli tu čest s původním Destroy All Humans!, věřte, že jde o vskutku šílenou akci. Už samotná premisa příběhu je velmi… divoká. Mimozemská rasa Furon nedisponuje genitáliemi, pár tisíc let před Kristem se však jejich předci oddávali hrátkám s tehdejšími předky lidí. V naší DNA je tak hluboce zakořeněno to nejlepší z Furonského genofondu, a aby se tito roztomilí šedí (nikoliv zelení) mužíčci mohli množit, musí, lidově řečeno, sklízet naši genetickou informaci. A to samozřejmě neprobíhá v laboratorních podmínkách velice šetrným způsobem, ale pomocí análních sond, plazmových pušek a iontových granátometů.

TOULAVÁ KAMERA

V rámci základního příběhu tak s Cryptem hráč navštíví šest různých lokací rozesetých po Spojených státech, kde postupně rozpoutá pravou mimozemskou apokalypsu. Vzhledem k tomu, že si parodické ladění hry bere na paškál klasická klišé mimozemsko-invazivních filmů tehdejší éry, podíváte se na typická místa. Nechybí navýsost buranská farma plná krav, maloměsto s poutí, prosluněný kalifornský ráj, tajemnou základnu Area 42, průmyslovou megalopoli, a nakonec i ikonické hlavní město Capital City.

Samotná herní náplň je pak poměrně stereotypní. V každé z řady misí je obvykle nutné něco najít, něco zničit nebo někoho (případně všechny) zabít. Aby to nebylo tak jednoduché, jde hráči po krku postupně místní policie, armáda, a nakonec i speciální agentura “Mužů v černém”, kteří jsou o něco odolnější vůči mimozemským schopnostem. Vedle roztodivných zbraní totiž Crypto disponuje řadou nadpřirozených schopností. Umí tak telekinezí vrhat nepřátele nebo předměty, brát na sebe podobu ostatních postav, ovlivňovat je (zde končí užitečné schopnosti) nebo vymazávat mozky a nutit je k tanci (což jsou prakticky nepoužitelné schopnosti).

Pokud ale není pro splnění mise nezbytně nutné být nenápadný, je vždy jednodušší a MNOHEM zábavnější jít, jak se tak říká, do plných a divoce zabíjet. Stealth je totiž funkční, ale nepříliš zábavnou složkou hry. Do třetice galaktických hrátek ještě Crypto často sedá do létajícího omáčníku, který svižně devastuje budovy a hází tanky na protiletecké baterie, i v tomto případě jsem měl ale k zábavnosti a elegantnímu designu jisté výhrady. Pěchotní zabíjení je prostě nejzábavnější částí hry.

BAVÍ TĚ TO?

Stačí ale ke spokojenosti běhání po (stále stejných) mapách a kosení nepřátel podivnými zbraněmi? Ano i ne. Zaprvé je nutné připomenout, že se jedná o remake, který je poplatný své době. Do samotného obsahu se vyjma nějaké té mise navíc a menších úprav některých herních mechanismů příliš nezasahovalo. V dnešní době samozřejmě není zabíjení nepřátel a radioaktivních krav v rámci navýsost bizarních úkolů příliš objevnou záležitostí, chvilkové uspokojení ale jistě nabídne. Navíc je samotný feeling hry tak střelený a úsměvný, že vás čirá ulítlost toho, co se na obrazovce děje, na nějakou dobu spolehlivě přiková.

Každá postava je naprosto přehnanou karikaturou a autoři se v roce 2005 nebáli velmi nekorektně pálit do amerického patriotismu, vlády, armády i životního stylu.

Při čtení myšlenek obyvatel, při zabíjení vojáků, při brífincích na mateřské lodi, ale i při jakékoliv cutscéně totiž na hráče Destroy All Humans! sype svůj charakteristický humor. Každá postava je naprosto přehnanou karikaturou a autoři se v roce 2005 nebáli velmi nekorektně pálit do amerického patriotismu, vlády, armády i životního stylu. Vtípky zůstaly zachovány, a je až s podivem, že se ve hře objevují i v dnešní, citlivější době.

Z jistého stereotypu může některé hráče vykřesat systém výzev. Samotné mise vždy nabízejí vedlejší cíle, které blíže specifikují jak máte daný úkon provést. Po odemčení jednotlivých lokací se do nich pak můžete libovolně vracet a v několika destruktivních nebo časově omezených režimech získávat bonusové DNA bodíky. Ty je následně možné investovat do veledůležitých vylepšení Cryptova arzenálu i omáčníku. To je asi jediný prvek, který řeší poměrně výraznou bolístku hry, totiž velmi nevyváženou obtížnost. Ta se nijak výrazně neřídí tím, jak daleko ve hře jste, ale zběsile osciluje mezi “naprosto tupým střílením bez výzvy” po “frustrující lámání ovladače”. Naprosté vrcholy obtížnosti pak přicházejí dosti nečekaně a konkrétně jistá eskortovací mise s jadernou bombou mi zavařila na velmi nadprůměrné množství loadingů.

VÍTEJTE V ROCE 2020

Loadingů využijeme jako oblíbeného oslího můstku, jsou totiž (na Xbox One X) poměrně zdlouhavé a otravné. Naštěstí vás čekají jen při příchodu do misí, v rámci jednotlivých obrazovek už se s nimi obtěžovat nebudete. Jinak je ale technický stav hry poměrně solidní. Na zmíněné konzoli běží naprosto plynule, moderní grafický háv je poměrně reprezentativní, modely postav i prostředí celkem uchází, efekty jsou… efektní a ve výsledné bojové vřavě vlastně hře odpustíte i celkovou absenci detailů. Důležité je, že mohou cartoonové Cadillacy létat vzduchem ostošest. Kladem určitě je přepracovaný, moderní HUD, který je maximálně přehledný a funkční.

Destroy All Humans!

Příjemným detailem je, že autoři ve hře ponechali původní dabing a naroubovali ho na nové cutscény. V praxi je to docela znát, voiceover je totiž i přes zjevnou původní kvalitu dost neotesaný a přehrávaný. Na druhou stranu, k celkovému ladění hry se to hodí a béčkově pobrukující mimozemšťan análně sondující obyvatele fiktivního Washingtonu je vlastně příjemnou anekdotou.

JAK PRO KOHO

Ve výsledku jsem tak s hodnocením lehce na vážkách. Pokud jste fanoušky původní hry a zběsilá, sarkastická hratelnost vám tuze chybí, Black Forest Games vám bezpochyby vykouzlí úsměv na tváři. Za svých 40 dolarů dostanete velmi slušnou zábavu v naprosto moderním podání s mírnou přidanou hodnotou. V opačném případě bych se ale Destroy All Humans! jednoznačně doporučit zdráhal. Jako příjemný oddech fungují, pokud máte slabost pro šílené příběhy a kreativní likvidaci nepřátel, vyblbnete se. Lehce zastaralý koncept hratelnosti a obecně přílišný stereotyp ale každému vyhovovat nebude.

Jako remake se Destroy All Humans! jednoznačně povedlo. Jako nová hra už by jednoznačně pokulhávalo. Výsledná čtyřka je tedy s odřenýma ušima a místo ní si můžete představit výrazně přesnější sedmičku.

Destroy All Humans! (2020)

Destroy All Humans! nabízí velmi povedenou exkurzi do roku 2005. Pro fanoušky téměř povinnost, pro nové hráče zajímavá možnost jak rozšířit obzory.