Destiny 2: Forsaken Recenze Destiny 2: Forsaken

Destiny 2: Forsaken

17. 9. 2018 16:00 4

Destiny 2 dokázalo, jak je těžké vystihnout jedním hodnocením hry postavené na modelu služby. Je to hra, která se během svého prvního roku mnohokrát změnila, a to jak novinkami, které přinesla placená rozšíření, tak úpravami dovezenými bezplatnými aktualizacemi. Destiny 2 v září 2017 bylo jiné než v prosinci, než v březnu a nyní rok po vydání je opět všechno jinak. Velké rozšíření Forsaken přináší dosud největší nálož novinek a jsou to v podstatě všechno změny k lepšímu. Alespoň na první pohled, a to je ten největší problém.

Změny, které Bungie v každé iteraci přináší, jsou motivované komunitou. Vývojáři teď strávili rok představováním kompromisů mezi přáním hráčů a svojí vizí o tom, co by Destiny 2 mělo být. Což vlastně platí i o inovacích původního Destiny 2, které se skutečně týkaly největších neduhů prvního dílu. Časem se však projevily ne jako změny k lepšímu, ale prostě jako změny. A co víc, jako změny, které v dlouhodobém horizontu ze hry neudělaly moc zábavnou hru.

KROKY ZPĚT K LEPŠÍMU

O Destiny 2 i jeho rozšíření Forsaken totiž platí jedna věc - ve svých prvních 20 hodinách je to jiná hra než ve svých 60 nebo 100 hodinách. Po týdnu řádění ve Frosakenu je těžké opět nepropadnout euforii ze změn, které se opět týkají největších problémů dosavadního stavu. V mnoha ohledech jsou to totiž kroky zpět od těch krátkozrakých inovací, kterými se původní Destiny 2 tolik odlišovalo od Destiny. Zpět je rychlejší pohyb postav, PvP režimy pro 6 hráčů a dokonce i úplné rozvolnění původně přísného systému zbraní, který mimo jiné strčil nejzábavnější kousky do nejvzácnější kategorie. Nově lze mít takovou brokovnici třeba jako primární pušku.

Všechny tři podtřídy každé třídy obdržely s Forsaken novou skladbu dovedností a modifikaci super útoku.

Z obsahového hlediska se sluší vypíchnout tři nejlepší novinky. Zaprvé se vrací se late-gamový public event ve stylu Court of Oryx, Archon Forge nebo Escalation Protocolu. Blind Well je aktivita v jedné lokaci, kde se k sobě připojí náhodní hráči, aby zlikvidovali vlny nepřátel v několika stupních obtížnosti s vidinou čím dál lepší odměny. Tyhle náročné public eventy mě na Destiny vždycky baví, ale nejlepší je se do nich pouštět s partou. Bohužel po několika letech stále neexistuje způsob, jak do jedné instance snadno vejít s více než dvěma parťáky ve fireteamu. Pro hraní ve více lidech, třeba v klanu, je tak třeba - pro Destiny v podstatě klasicky - obcházet systémy a mít štěstí.

OPUCOVANÝ GRIND

A Blind Well byste měli věnovat pozornost, protože tam padá vzácný předmět, který je potřeba k otevření nového stromu dovedností. Všechny tři podtřídy každé třídy obdržely s Forsaken novou skladbu dovedností a modifikaci super útoku. Například bleskový warlock nově umí svým superem vyslat elektrický paprsek jako z Dragon Ballu, ohnivý zase superem vytvoří oblast, která parťáky léčí a posiluje. Od hunterů a titánů slyším také samé chvály a obecnou shodu, že nové specializace jsou velmi zábavné. Otevřít si je všechny ale bude vyžadovat grind Blind Wellu, takže o náplň hry je alespoň na chvíli postaráno.

A když se vám Blind Well ohraje, Forsaken nabízí i nový a velmi vydařený herní režim Gambit, který míchá PvE s PvP prvky. Dva týmy o čtyřech hráčích čelí vlnám nepřátel, sbírají z nich kredity, které pak ukládají do banku. Po dosažení určité hranice se vyvolá velký boss, kterého je třeba zničit dříve než soupeři, aby celý tým vyhrál. Nicméně, čím vyšší počet kreditů najednou uložíte, tím se soupeřům u banku objeví silnější příšera a jejich bank se zamkne. Hráči jsou tedy motivováni k syslení kreditů a ukládání co největších částek najednou. To s sebou však nese riziko ztráty všech neuložených kreditů v případě, že hráč podlehne přesile příšer nebo protivníkovi z druhého týmu, který několikrát během zápasu může portálem vtrhnout na mapu a způsobit rotyku. Gambit je vždy rychlý a napínavý a hráči se v něm mohou zhostit několika různých rolí - soustředit se na sbírání kreditů, čištění nepřátel nebo smrtící invaze k protivníkům - a spojuje v sobě to nejlepší z public eventů a Cruciblu. Samozřejmě má na sebe navázanou vlastní reputaci a vlastní Ancient Apocalypse gear, který budete chtít, tak se připravte na hodiny strávené v tomto režimu.

NOVINKY KAM SE PODÍVÁŠ

Vývojářům se s Gambitem podařilo vymyslet něco skutečně nového, co jednoduše do ekosystému hry zapadá. A především baví. Podobná inovace se projevuje i v kampani, která po hodně dlouhé době vypráví zajímavý příběh a v jednu chvíli si i zábavně hraje se strukturou, kdy představí několik tematických bossů, jejichž likvidace se vždy nesou v jiném duchu. U jednoho je třeba deaktivovat bomby, s jiným se pak honíte po aréně na ozbrojených vznášedlech. Ono to vždy je o tom, někam přijít a všechno vystřílet, ale doby “hub na náboje” jsou už dávno pryč. Kampaň je tak několikahodinová parádní jízda, která postupně představí staré i nové postavy, dá hráči do rukou fajnový luk zastávající novou třídu zbraní, zavede ho do nových lokací a hlavně seznámí s novými nepřáteli. Ti se jmenujou Scorn a ačkoliv se jedná o magií pozměněné Falleny, neopakuje se trapas se zmrzlými Hivy nebo Splicery. Jinými slovy, není to hloupý reskin, ale skutečně “nová rasa” nepřátel s unikátními schopnostmi a styly útoků.

Destiny 2: Forsaken

Ale nebylo by to Destiny, kdyby mezi novinky neschovalo pár neřádů. Zase se čarovalo s ekonomikou, rozdělením a výskytem engramů, odměnami, výnosností aktivit nebo způsobem, jakým probíhají infuze lightu ze silnějších zbraní. Ty nyní požadují vzácné Masterwork Cores a vylepšování oblíbené zbraně se tak může pořádně prodražit. Neustálé změny s každou expanzí vytvářejí kolem niterných systémů zmatek a dávají vzpomenout na to, že změna nemusí být nutně k lepšímu. Někdy je to jen prostě něco jiného, v čem se může skrývat nějaký háček.

ZATÍM DOBRÝ

Nicméně nyní po zhruba 25 hodinách se žádný háček neobjevuje. Novota ještě neopadla, nové dovednosti se neohrály, nová fantastické lokace Dreaming City ještě nebyla pořádně prozkoumána, raid ještě nebyl pokořen. V porovnání s předchozí dvojicí DLC vychází Forsaken o řád výš, ale také je to větší, delší a dražší rozšíření než Warmind a Osiris. Je cítit, že některé věci, jako například nový katalog in-game achievementů, za které se sbírají body do jakéhosi kompletářského skóre, si vývojáři schovávali až na Forsaken, aby působil lépe.

Před vydáním jsme si v klanu říkali, jestli bude Forsaken pro Destiny 2 to, co pro jedničku byl The Taken King. Teď už mohu říct, že není. TTK hru vylepšil, zatímco Forsaken je v mnoha ohledech určitý restart - návrat ke stavu, který se podobá prvnímu Destiny ve svém třetím roce. Účel ale světí prostředky a když je výsledkem lepší hra, má vůbec cenu žbrblat něco o tom, že spousta novinek vlastně novinkami nejsou?

Destiny 2: Forsaken

Forsaken nejspíš nové fanoušky k Destiny 2 nepřiláká, ale ti, kteří se hrou celý rok vydrželi a chtějí pokračovat, mají před sebou hru zábavnější snad ve všech ohledech.