Deliver Us The Moon Recenze Deliver Us The Moon

Deliver Us The Moon

David Rozsíval

David Rozsíval

5. 11. 2019 08:25 3

3. 2. 1. Zážeh! Pokud jste fanoušci filmů jako 2001: Vesmírná odysea, Interstellar, Moon, První člověk nebo třeba Gravitace, Deliver Us The Moon si vás získá velmi rychle. Hudební motivy, které se rozezní v chodbách opuštěného vesmírného střediska nápadně připomenou právě uvedené kinozážitky. A až spolu s hlavní postavou projdete důkladnou startovní sekvencí a dáte matičce Zemi vale, budou vás mít holandští tvůrci z KeokeN Interactive pevně v hrsti. Bohužel vás v ní ale neudrží, o tom však až dále.

Pravda, v kosmických programech asi nebývá zvykem, že by si kosmonaut sám musel nastavit odpalovací sekvenci v řídícím centru a pak honem upalovat do rakety, aby mu neuletěla. Nic to však nemění na tom, že právě civilnost a pevné ukotvení v realitě dělají z Deliver Us The Moon osvěžující vánek v jinak už trochu zatouchajícím žánru moderních 3D adventur. Podobně jako například Tacoma nebo Gone Home ukazuje, že zajímavý příběh se dá vyprávět i bez berliček nadpřirozena. Skutečný vesmír je tak fascinující místo, že si podobně vypomáhat ani nepotřebuje.

PRÁCE VŠEHO DRUHU

Tentokrát se do vesmíru, konkrétně na titulní Měsíc, vydáváte v roli astronauta či astronautky, jehož či jejíž totožnost je vám po velkou část hry záhadou. Úkol je jasný – vypátrat, proč vyhasl zdánlivě bezedný zdroj energie, kterou přes speciální vysílač kolonie na Měsíci zásobovala Zemi. Hlavní postavu čeká pouť skrze vesmírnou stanici a různé části měsíční kolonie – a jak už to tak ve hrách bývá, neobejde se bez překážek.

Deliver US The Moon má ambice konkurovat skvostům oceňovaných vývojářů jako jsou Frictional Games, Campo Santo nebo toho času již neexistujícího The Chinese Room.

Deliver Us The Moon je směsicí nejrůznějších vlivů – o filmových inspiracích už byla řeč, ale ve hře poznáte i zmíněnou Tacomu, Somu nebo třeba Adrift. Očividná inspirace z mnoha různých směrů má dopady pozitivní i negativní. Tím pozitivním je jednoznačně variabilita aktivit, kterým se budete ve hře věnovat. Vyzkoušíte si odpalování raket, navigování dronů, řízení lunochodů, budete se vyhýbat protivníkům a řešit mechanické rébusy i plošinovkové pasáže. Drtivá většina moderních adventur, nemluvě o subžánru walking simulátorů, by si o tak bohaté náplni mohla nechat jenom zdát.

MĚŘIT SE S NEJLEPŠÍMI

Negativním důsledkem je však skutečnost, že drtivá většina z uvedených i neuvedených prvků působí tak trochu neotesaným dojmem. Často je navíc tvůrci představí a pak už nikdy nepoužijí. Zkrátka je znát, že v tomto případě kvantita zvítězila nad kvalitou. Je to škoda, protože jinak má Deliver US The Moon ambice konkurovat skvostům oceňovaných vývojářů jako jsou Frictional Games, Campo Santo nebo toho času již neexistujícího The Chinese Room. Skvělou hudbu podporuje neméně podařené grafické zpracování, které je pravda místy chudší v detailech, ale vynahrazuje si to syrovým zobrazováním vesmírné prázdnoty – a ano, opět vás nutí vzpomínat na skvělé filmy, zmíněné v úvodu recenze.

Přesto se však hře nedaří působit dojmem po všech stránkách dotaženého titulu. Nepříliš podařeně působí například animace vaší postavy. V úzkých koridorech se totiž budete pohybovat z pohledu první osoby, většinu času ale strávíte v pohledu osoby třetí. A byť jsem tvůrcům vděčný, že se pokusili zpracovat pohyb za nižší gravitace, pohyb postavy nepůsobí organicky ani přirozeně a nad to všechno se ještě úplně nejlépe neovládá.

NEOPRACOVANÝ DRAHOKAM?

Narazil jsem i na několik bugů, které mě přinutily, v jednom případě dokonce opakovaně, nahrát pozici, abych vůbec mohl pokračovat dále. Stejně tak rozmístění checkpointů není v některých místech právě přívětivé, což může vést k mírné frustrací. Příkladem budiž pasáž ve druhé kapitole, kdy máte získat čtyři baterie. Pro první stačí jen doletět. Abyste získali druhou, musíte rozstřílet některé vzpěry a mezi zbylými tyčemi prokličkovat. Třetí se ukrývá v labyrintu, který je pod proudem – dva zásahy a je po vás. A čtvrtá pak kombinuje druhou a třetí – a oplývá tedy znovu rizikem usmažení vysokým napětím. Umřete-li při snaze získat čtvrtou baterku, začínáte zase u první. Není mi úplně jasné, proč zrovna u hry tohoto žánru nemůže být checkpoint umístěn přímo před pasáž, ve které se dá umřít.

V Deliver Us The Moon je příběh vyprávěn za pomoci audiologů, skenů prostředí a holografických záznamů pořízených místními drony.

Při hraní vás také čas od času zadrží neviditelné stěny, kdy hlavní postava nedokáže přeskočit díru v plotě, ačkoli jí před tím nedělaly problém ani vysoké skalnaté srázy. Občasné stealth pasáže zase zarazí svojí jednoduchostí, kdy není problém místním zlobivcům prchnout. Na druhou stranu, pochvalu tvůrci zaslouží za návrh velké části hádanek, se kterými se budete muset popasovat. Ne, že by byly z nejtěžších, ale oceňuji, že málokdy musíte nad jejich řešením tápat – většinu času jasně víte, co po vás hra chce.

VESMÍRNÝ NAPÍNÁK

V Deliver Us The Moon je příběh vyprávěn za pomoci audiologů, skenů prostředí a holografických záznamů pořízených místními drony. Jakkoli je to forma vyprávění poněkud líná, samotný příběh rozhodně stojí za pozornost, dokáže napnout vaši zvědavost, vykreslit obyvatele měsíční kolonie, a co je zásadní, až na drobná zaškobrtnutí hlavně zvládá dávat od začátku až do konce smysl. Pravda, ten konec možná přijde dříve, než byste čekali. Ve chvíli, kdy budete sledovat závěrečné titulky totiž stále ještě několik záhad zbude.

Je to materiál pro další díl? DLC? Došly jen autorům peníze? To netuším. Ačkoli bych si dal další díl líbit, nemohl jsem se na konci zbavit dojmu, že tvůrci nesdělili všechno, co sdělit mohli. To jen dále umocňuje vtíravý dojem, že Deliver Us The Moon není zcela vybroušeným titulem.

TAK BLÍZKO A PŘITOM TAK DALEKO

Je to zvláštní. Takřka ve všem si ve svém debutu tvůrci z KeokeN Interactive vedli skvěle. Přinesli civilní, skoro až komorní, a přitom napínavý příběh. Podařené výtvarné zpracování. Skvělou hudbu. Variabilní herní náplň a intuitivní řešení místních hádanek. A přesto všechno mám zvláštní pocit, jako by hra opustila Early Access příliš brzy. Nemohu se zbavit dojmu, že titulu něco schází. Technická preciznost. Možná větší rozsah. Schopnost rozpracovat dobré nápady. Ze hry tak bohužel nemám dojem dokončeného obrazu, ale jen velmi podařené skici. Na druhou stranu, už teď se těším, jak to bude vypadat, až holandští tvůrci vezmou do ruky štětec.

Deliver Us The Moon

Deliver Us The Moon je velmi slušný základ, kterému ale k dokonalosti chybí obrousit hrany a lépe rozpracovat herní náplň. Bát se ale téhle vesmírné výpravy rozhodně nemusíte.