DeathSpank: Thongs of Virtue Recenze DeathSpank: Thongs of Virtue

DeathSpank: Thongs of Virtue

Marek Švrkala

Marek Švrkala

28. 12. 2010 23:36 1

Akční rubačka DeathSpank se v létě zničehonic zjevila na konzolích a stala se jedním z prázdninových stahovatelných hitů. Její pokračování se stejně jako první díl s menším zpožděním prostřednictvím digitálních distribučních služeb objevuje i na PC. Buďme rádi, také DeathSpank: Thongs of Virtue stojí za váš čas. Tvůrci vzali to nejlepší z hratelnosti Diabla a tuto lahodnou esenci dále smíchali s kresleným zpracováním a s vtipem Monkey Islandu. Ron Gilbert, který za tímto produktem kanadského studia Hothead Games stojí, dokázal, že jeho humor je stále aktuální.

Jsem DeathSpank. Kde jsou ty použité slipy?

DeathSpank: Thongs of Virtue se opět točí kolem stejnojmenného válečníka. DeathSpank je dobrosrdečný svalnatec, jenž rád pomáhá komukoli, kdo se zrovna ocitne v nesnázích. Jednou tak pobíháte mezi milionáři, abyste vyřešili jejich spor o to, kdo má na účtě více nul a kdo se usmívá na obálce prestižnějšího magazínu pro boháče. Podruhé pomůžete železničářům s detonací kamenů, které zavalily koleje, a můžete se vydat hledat intimní dívčí hygienu rozházenou mezi stany loupeživých banditů. Vedle drobnějších úkolů od všemožných svérázných postaviček má ale DeathSpank také hlavní poslání, na jehož splnění tradičně závisí osud celičkého světa. Ztratila se šestice bájných slipů – nejde však o obyčejné proprděné spodní prádlo. Slipy každého, kdo si je oblékne, nabijí obrovskou silou a mocí. Jedny takové získal Santa Claus, jenž se na severním pólu zabarikádoval s elfy a místo obdarovávání dětí spřádá plány na ovládnutí světa. Santa ale není jediný, kdo bájné prádlo vlastní – musíte jej získat od všech zlotřilých majitelů.

Hra je skvělou parodií vážných akčních RPG. Scenáristé si dělají srandu z klišovitých žánrových šablon, odkazují na současné popkulturní fenomény, své často sarkastické fórky adresují na všechny strany. Vedle vtipu vývojáři naštěstí správně vyvážili i hratelnost. Herní principy jsou víceméně totožné s prvním dílem, žádné větší úpravy nečekejte. Ačkoli první pohled na obrázky svádí k jinému dojmu, DeathSpank je klasickou hack and slash akcí obohacenou o drobné RPG prvky a bohaté diablovské lootování. Oproti jedničce se solidně zvětšil herní svět, kde na vás čeká přes sto různých úkolů. Pokud se rozhodnete poctivě splnit všechny, dostanete se k 15 hodinám herní doby. Lokace se často střídají, od bojišť druhé světové války, kde se probudíte jako zajatec, se přes hustou džungli přesunete až do zasněžených horských průsmyků, na divoký západ nebo k místu přistání mimozemšťanů. Časté střídání prostředí, které jde ruku v ruce s proměnami nepřátel, je jedním z hlavních lákadel, jež hráče nutí pokračovat dál. DeathSpank by se bez neustálých obměn obsahu nevyhnul silnému stereotypu – stále jde (stejně jako u jiných podobných titulů) o to samé, tedy mlátit nepřátele a těžit z vylepšování své postavy. Komu se to nelíbí, ať... zvolí raději jiný žánr.

Jsem DeathSpank. Sejmu vás hezky z dálky!

Nejvýraznějším oživením hratelnosti je nová sada zbraní. Kuš, jedinou zbraň určenou pro boj na dálku v jedničce, nahradila celá plejáda střelných zbraní, které zážitek z bojování s nepřáteli vylepšují a přináší kupu nových herních možností. Hned na začátku se setkáte s obyčejnou puškou, časem ji vystřídáte plamenometem, a v závěru dokonce naleznete i daleko vyspělejší technologie, jako je laserová pistole od mimozemšťanů. Největší účinek mají nejrůznější granáty a bazuky – vedle obyčejné fyzické síly některé typy těchto zbraní (ale i ostatních) přináší též jeden ze speciálních útoků, např. ohnivý nebo ledový. Před podobnými ataky se samozřejmě tradičně můžete bránit vhodnými talismany a brněním.

Thongs of Virtue nabízí stejně jako první díl lokální kooperativní multiplayer. Druhý pařan se může do akce zapojit kdykoli. Stačí připojit ovladač a zvolit postavu – k čaroději Sparklesovi přibyl Steve Von Prong. Syn hlavního záporáka prvního dobrodružství se rozhodl napravit hříchy otce a po výcviku u ninjů je připraven se vesele vrhnout do boje. Bohužel, hraní ve dvou opět není tak zábavné, jak by mohlo být – pomocník je trochu do počtu. Nemůže sbírat předměty, čímž jej vývojáři připravili o jednu z největších radostí. Druhý hrdina navíc společně s DeathSpankem sdílí zdraví, což hratelnosti rovněž příliš nepomáhá. Většina hráčů tak bude raději než s parťákem kosit nepřátele sama.

Jsem DeathSpank. Prostitutek se nebojím.

Jako správná se ukázala sázka tvůrců na komiksové zpracování. K akci s tímto příběhem se neobvyklá kreslená grafika hodí skvěle. Zajímavě působí i dvojrozměrné domy, které jsou posazené do trojrozměrného prostředí. Při cestě kolem se postupně rozevírají kouzelně jako leporelo. Mezi tím vším ještě pobíhají nápadité postavy. Jako fešák se ukazuje i samotný DeathSpank, na jeho vzhledu se projevuje výměna jakékoli části brnění. Vtip a příběhovost dodávají občasné animace, třeba při pohledu na kostýmy jedné bordelmamá se jistě neubráníte smíchu. Svérázné postavičky, jako je majitelka hampejzu se zlatým srdcem, ještě vyzdvihuje dabing. Je správně nadsazený a scénáři sedí. K technické stránce hry lze najít jen drobné výtky – třeba dobrou, ale brzy ohranou hudbu nebo občasné záseky hlavního hrdiny na různých místech. Připomeňme ještě komplikovaný inventář, jehož těžkopádnost zůstala stejná.

Pokud vás první DeathSpank bavil, pak vás jistě přes totožné nedostatky bude bavit i jeho pokračování. Ačkoli nabízí nové questy, rozmanitý herní svět a střelné zbraně, které posílily už tak vynikající hratelnost, zůstává otázkou, zda se rozhodnout do podobné zábavy investovat plnou cenu i podruhé během několika měsíců, nebo zda si spíše počkat na nějakou slevovou akci. Avšak v případě, že jste se s charismatickým DeathSpankem ještě nesetkali, máte rádi Diablo a nevadí vám kreslená výtvarná stylizace, určitě neváhejte hned.

DeathSpank: Thongs of Virtue

DeathSpank je stejný jako ve svém prvním dobrodružství, tedy vtipný, zábavný a skvěle hratelný. Hratelnost Diabla smíchaná s humorem série Monkey Islandu funguje náramně!